Bukefalos 28 år!

Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var ganska nyligen. Tror hon slutade jobba där förra hösten, alltså för lite mer än ett år sedan.
Materialet är ju filmat efter att hon slutade, men det är väl svårt att tro att "kulturen" skulle ha varit ok tex under september 2022 för att sedan utvecklas till det som syns i programmet några månader senare.
Det vore ju en sak om det mer var att AH gör sånt här men att liksom hans beridare gör annorlunda. Men om flera beridare gör såhär systematiskt så undrar man ju dels hur hon stod ut med att bevittna våldet och om hon verkligen klarade av att stå emot eller om pressen på beridarna är så hög att mer eller mindre alla pressas till våld mot hästarna.
Ah, ja är det så kort tid sedan så är det nog svårt att inte ha blivit påverkad av det och framförallt inte gått ut med vad hon (borde) sett.
 
Mejlade SVT om att köpa in dokumentären och fick ett väldigt snabbt svar!

Tack för ditt meddelande och förslaget om att SVT skulle köpa in dokumentären "Operation X" som berör Helgstrand och ridsporten.

För närvarande har jag inte information om att dokumentären har köpts in av SVT, men jag vill försäkra dig om vi har noterat det ökade intresset för detta ämne och kommer att överväga det i våra framtida inköpsbeslut.

Om du har ytterligare frågor eller förslag, tveka inte att kontakta oss igen.
 
Mejlade SVT om att köpa in dokumentären och fick ett väldigt snabbt svar!

Tack för ditt meddelande och förslaget om att SVT skulle köpa in dokumentären "Operation X" som berör Helgstrand och ridsporten.

För närvarande har jag inte information om att dokumentären har köpts in av SVT, men jag vill försäkra dig om vi har noterat det ökade intresset för detta ämne och kommer att överväga det i våra framtida inköpsbeslut.

Om du har ytterligare frågor eller förslag, tveka inte att kontakta oss igen.
Jag skickade också ett mail nu, bara för att trycka på lite extra :up:
 
Nu har jag inte riktigt koll på tidslinjerna, eller JH... Men hur länge ska hon "straffas" för att ha varit hos AH? Var hon där förra året, för tio år sedan (jag har ärligt talat ingen aning). Och om hon varit där, sett saker och inte sagt något är det under all kritik. Men om hon var där och inte applicerar några av de träningssätt som visats i filmerna... Varför ska man då bojkotta henne på grund av hennes dåvarande koppling till AH

Jag håller med. Det är inga hemligheter, och allt fortsätter som business as usual.

Nu är jag domare så jag är väl lite partisk, men jag skulle säga att jag tycker synd om de som dömer på hög nivå, för de blir så granskade. De dömer efter förbundens (nationella och internationella) riktlinjer. Och det är upp till förbunden att skapa ett reglemente om vad som ska ge vilket poäng. Sen ska domarna OCKSÅ stå upp för hästvälfärd, men det är förbunden (och förbundskaptenerna) som väljer vilka ryttare som representerar dem.

Sen vet jag också att det är vi gemensamt (ja, även du och jag) som skapar strukturer och normer. Om vi blir bättre på att säga ifrån och ifrågasätta allt från våra egna reglementen, våra representanter i styrelser och våra tränare, så kommer vi gemensamt att styra om skutan. Men att peka på en enskild grupp som det lätt blivit, det tycker jag är konstigt.

Å andra sidan kommer jag peka på en person nu, Andreas Helgstrand.

PS. Det finns anledningar till att vi är ganska många som hellre fortsätter att döma lätta klasser än siktar uppåt...
Går ut och kramar på mina räddade problemhästar som myser i lösdriften. Minst en av dem har blivit torterad i sport (inte dressyr) Mig får vem som helst filma när som helst. Kanske lite pinsamt ibland, dör tanten har dålig balans, men glada hästa varhe dag!
 
Men jag fattar inte? hur kan sporrhål i huden döljas med skokräm?ex? det ser väl vemsom om man står intill?

KL men hur tänker ni alla här om tävlingar då där både munnar har fula sår( en hel del) , sporrskav inte är ovanligt hål av sporre förekommer, och hästar som går med nos nära bringan helprogram inte är sällsynt?

För att inte tala om ryttare som rider mindre bra och håller stenhårt i handen för att balansera upp sig själva,eller som sitter o rycker varje steg för att de är obalanserade, eller som inte kan hålla skänkeln still så den hackar i sidorna?

Är inte det lika illa det så säg? för hästarna?

Jag har lite svårt för drevet mot en person må vara att han är en skitstövel av rang när det som ( hitills visas) är ....vågar jag påstå inte ovanligt på tävling och sannolikt då ännu mindre ovanligt på hemmaplan hos väldigt många andra ryttare.
 
Omg. Följer inte honom dels pga hans arbetsgivare men även för att han iaf tidigare lade upp väldigt mkt videos där han red utan hjälm. Men det där var ju bara extremt barnsligt. Men tydligt.
vem är arbetsgivaren? Scrollade lite men kunde inte lista ut det..

Tillägg, är det GD?
 
Går ut och kramar på mina räddade problemhästar som myser i lösdriften. Minst en av dem har blivit torterad i sport (inte dressyr) Mig får vem som helst filma när som helst. Kanske lite pinsamt ibland, dör tanten har dålig balans, men glada hästa varhe dag!
Förstår inte riktigt varför du citerade mig, men fint att du har hästar som trivs riktigt bra hos dig nu :)
 
Men jag fattar inte? hur kan sporrhål i huden döljas med skokräm?ex? det ser väl vemsom om man står intill?

KL men hur tänker ni alla här om tävlingar då där både munnar har fula sår( en hel del) , sporrskav inte är ovanligt hål av sporre förekommer, och hästar som går med nos nära bringan helprogram inte är sällsynt?

För att inte tala om ryttare som rider mindre bra och håller stenhårt i handen för att balansera upp sig själva,eller som sitter o rycker varje steg för att de är obalanserade, eller som inte kan hålla skänkeln still så den hackar i sidorna?

Är inte det lika illa det så säg? för hästarna?

Jag har lite svårt för drevet mot en person må vara att han är en skitstövel av rang när det som ( hitills visas) är ....vågar jag påstå inte ovanligt på tävling och sannolikt då ännu mindre ovanligt på hemmaplan hos väldigt många andra ryttare.
Vi kan väl holla två saker i huvudet samtidigt?

Systemet är fel, men det är inte systemets fel att AH är ett svin, han är ju systemet (eller iaf en del av det.

Sedan måste vi göra något at systemet och säga ifrån och helst föra om hela tävlingsformen. Svår dressyr utan huvudlag vore något det. Alternativt lastmätning i tygeln med avdrag (kanske mer realistiskt)
 
Men jag fattar inte? hur kan sporrhål i huden döljas med skokräm?ex? det ser väl vemsom om man står intill?

KL men hur tänker ni alla här om tävlingar då där både munnar har fula sår( en hel del) , sporrskav inte är ovanligt hål av sporre förekommer, och hästar som går med nos nära bringan helprogram inte är sällsynt?

För att inte tala om ryttare som rider mindre bra och håller stenhårt i handen för att balansera upp sig själva,eller som sitter o rycker varje steg för att de är obalanserade, eller som inte kan hålla skänkeln still så den hackar i sidorna?

Är inte det lika illa det så säg? för hästarna?

Jag har lite svårt för drevet mot en person må vara att han är en skitstövel av rang när det som ( hitills visas) är ....vågar jag påstå inte ovanligt på tävling och sannolikt då ännu mindre ovanligt på hemmaplan hos väldigt många andra ryttare.
I dressyren är det väl väldigt svårt att komma undan med sår i munnen och sår övht på tävling. Min vän kunde inte tävla i somras pga att hästen hade ett insektsbett som inte skulle gått igenom besiktningen och det satt ändå på ett ställe där det inte skulle påverkas av utrustningen.

Sen tycker jag det är stor skillnad på folk som lär sig rida och pga det rider sämre, folk som inte rider med dåliga träningsmetoder medvetet och har det som system i utbildningen av hästen. Alla har vi gjort våra misstag och ridit dåligt ibland under tiden vi lärt oss. Det går inte att jämföra tycker jag med såna medvetet råa metoder som Helgstrand förespråkar.

Man måste gå på dom som påverkar sporten, att gå på folk här och där som inte rider perfekt påverkar inte sporten alls. Att gå på såna som Helgstrand är det enda sättet nästan att faktiskt få en förändring hos folk och i sporten.
 
Senast ändrad:
Nu har Cathrine Dufour uttalat sig. Hon nämner deras samarbete men säger egentligen inget om ifall samarbetet kommer fortsätta eller ej.
IMG_0071.png
 
Nu har jag inte riktigt koll på tidslinjerna, eller JH... Men hur länge ska hon "straffas" för att ha varit hos AH? Var hon där förra året, för tio år sedan (jag har ärligt talat ingen aning). Och om hon varit där, sett saker och inte sagt något är det under all kritik. Men om hon var där och inte applicerar några av de träningssätt som visats i filmerna... Varför ska man då bojkotta henne på grund av hennes dåvarande koppling till AH?
Har en bekant som känner en som jobbat hos henne, och på vad jag hört så tror jag att hon träningsmässigt passade väldigt bra hos AH. Skulle inte lämna en häst dit om jag så fick betalt för det..
 
Nu har Cathrine Dufour uttalat sig. Hon nämner deras samarbete men säger egentligen inget om ifall samarbetet kommer fortsätta eller ej.
Visa bifogad fil 132603
Är det bara i händelser så tar jag nog inte inlägget på så stort allvar, det försvinner och då har hon gjort sitt och uttalat sig men inte på ett sätt som behöver påverka samarbeten med någon. Och jag är så dålig på danska men det låter lite också som att "men vi alla gör ju fel ibland" stuket..om jag inte läser helt fel..men ändå, bättre än inget antar jag.
 
AH exemplifierar problemet i ridsporten. Att det är individer som håller på så här och tror dom går fria från ansvar. Han är en av flera och jag tycker att det är bra att folk har stark kritik mot detta. Det ska inte skyllas på ett system, för han påverkar det systemet. Dessutom så är han involverad med en massa andra aktörer och ryttare vilket gör skalan på det hela mycket större. Hur många vet om detta och har blundat för det? Troligtvis mer än vad vi vill tro är möjligt.

Angående om man är chockad över vad som uppdagats eller inte: Jag personligen kommer nog aldrig sluta bli förvånad över att det finns människor som bygger affärer på att utsätta djur för lidande så som AH och blir framgångsrika genom detta. För det kräver att flera människor sätter sitt bättre vetande åt sidan och blundar för vad han gör. Det kräver att människor genom passivitet sätter en ok-stämpel på detta beteende. Men framför allt kräver det en empatilös människa som AH som driver igenom det hela. Jag vet att sådana människor finns, men jag hade väl hoppats att det ändå skulle finnas människor runt om som inte totalt svikit sitt eget samvete.
 
Man undrar ju i sitt stilla sinne hur många av Europas stjärnryttare som har tränats upp av/arbetat hos Helgstrand och har valt att lämna stället har gjort så pga hästvälfärden. Jag tror cyniskt att det inte är särskilt många. Det skulle vara intressant med en lista över internationellt tävlande ryttare som har gått genom Helgstrands portar dem senaste tio åren - de är MÅNGA. Pearce, Bachmann Andersen, Lopez, Högberg… för att inte tala om dem ryttare som systematiskt använder Helgstrand som en slags couture-butik där man kan lämna tillbaka en häst om den inte vinner medaljer på studs. Looking at you, Charlotte Jorst.

Det känns som att vi inte kommer att få några uttalanden från dessa människor. Det vore inte konstigt om de har tvingats skrIva på NDAs.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp