ang. föräkring och fodervärd!

N

NiraK

Vem står för försäkringen vid ett fodervärdsavtal. Hästägaren eller fodervärden? Vad händer om veterinären måste ut eller om hästen måste behandlas. Vem står för självrisken?

Nirak
 
Jag har min unghäst utlånad på foder, och jag har tillsammans med fodervärden kommit överens om att Jag står för årskostnaden och hon för ev. självrisk om det händer honom något.
Jag vet dock att det är Väldigt olika, många ägare står för självrisken också.
 
det är ju olika. då jag hade häst på foder hade vi så att dom betalade årsavgiften och vi självrisken om det skulle hända ngt.
 
Det måste man komma överrens om när avtalet skrivs.

Med min förra foderhäst stog jag både för årspremien och självrisken. Hästen jag har nu betalar ägaren årspremien för, och händer det något så delar vi på självrisken.
 
När jag hade min häst ute på foder hade jag inskrivet i avtalet att jag som ägare står för försäkringen, men om hästen skadar sig under ett ridpass, står den som red hästen då för det (det var två fodervärdar som delade) och om den skadar sig i hagen delar fodervärdarna på det. Det funkade bra (men hästen skadade sig inte nån gång).

/Malin
 
Hästägaren, in händelse av olycka och livpremie faller ut är det den som står för fiolerna som får pengarna.
 
Jag har en häst på foder och ägaren betalar årspremien av försäkringen. Händer det något under mitt ansvar, t.ex en skada vid ridpass eller i hagen så betalar jag, som fodervärd, självrisken.
 
Som många skriver så är det ju olika.

Själv tycker jag nog att ägaren står för försäkringen med tanke på att det är ägaren som får pengar vid en ex utdömning.
Men fodervärden står för självrisken om något händer. När man lånar en häst tycker jag det är självklart att man får betala veterinär om hästen skadar sig. Men kom ihåg att besikta hästen innnan du tar hem den.
 
Det allra vanligast är som sagt att ägaren betalar försäkringspremien. Då vet ju ägaren säkert att hästen verkligen är försäkrad. Om det blir ett avbrott i försäkringsperioden så kan man få strul med försäkringsbolaget senare. Av samma orsak bör man när man köper häst inte teckna en ny försäkring, utan man bör överta förra ägarens försäkring.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Ekonomi & Juridik Hej Jag är inne på att lämna min häst på livstidsfoder då den inte håller för det jag vill. Jag har intyg från veterinär vad den håller...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 832
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 722
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp