Angående såkallade hästpratare...

Sv: Angående såkallade hästpratare...

Fast en djurpratare är väl ungefär lika som att spå sig ungefär?
Det är ju lite svårt att lagstifta emot vad folk tror på?

Djurprataren hindade inte precis ägaren att ta bort hästen.
Pinnen hade väl grässjuka som har ett snabbt sjukdomsförlopp o efter vad jag minns så såg inte hästen ut så när djurprataren "pratade" med den...

Jo, jag har också läst att det var grässjuka.

Det är dels djurpratarna jag reagerar på, men framförallt alternativaren som tog emot Pinnen för behandling efter det att hästen blivit utdömd av flera vet. Som tog emot hästen fast det innebar en lång transport i det tillståndet, och som trodde att alternativbehandling kunde hjälpa en häst i det tillståndet.

Alternativaren kunde inte ställa till svars i rättegången, utan allt ansvar föll på ägaren. Jag tycker att den alternativaren skulle ha fått ta ansvar för sin behandling.

Norrland
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

100 år sa du... Det tog över 200 000 år för mänskligheten att utveckla en teknik som gjorde det möjligt att bevisa att jorden var rund.
:confused: vad har du för utgångspunkt? Att jorden är rund visste redan "de gamla grekerna" för över 2000 år sedan.

om man nu tror att dom metoder man har inom dagens vetenskap täcker upp alla områden kan man ju lika gärna lägga ner all forskningsverksamhet på en gång. Eller? Det kan kanske finnas mer att upptäcka och utveckla...
det finns massor. Men som jag skrev, parapsykologin har funnits i 100 år utan att ens kunna bevisa att de fenomen de studerar existerar. Jämför det med vad som hänt inom vilken annan vetenskaplig disciplin som helst under samma tid.

ett öppet sinne är att inte genast förkasta det som inte går att vetenskapligt bevisa... Med dagens tekniker.
hästpratare och liknande kan vi förklara redan idag. Men då får man gå till psykologi, beteendevetande och hjärnforskning

101010101010
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jo, jag har också läst att det var grässjuka.

Det är dels djurpratarna jag reagerar på, men framförallt alternativaren som tog emot Pinnen för behandling efter det att hästen blivit utdömd av flera vet. Som tog emot hästen fast det innebar en lång transport i det tillståndet, och som trodde att alternativbehandling kunde hjälpa en häst i det tillståndet.

Alternativaren kunde inte ställa till svars i rättegången, utan allt ansvar föll på ägaren. Jag tycker att den alternativaren skulle ha fått ta ansvar för sin behandling.

Norrland

På vilket sätt menar du att hästen har behandlats av dp?
På vilket sätt är dp ansvarig för hästens transport?
Hur ska dp veta i vilket skick hästen kommer i? (om dp inte pratar med hästen på distans?)
Har dp utgett sig för att kunna hjälpa hästen, handlar detta inte om att lyssna på vad hästen har att säga?

OBS! Jag vet inte om man kan tala med djur så, jag har aldrig testat.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

På vilket sätt menar du att hästen har behandlats av dp?
På vilket sätt är dp ansvarig för hästens transport?
Hur ska dp veta i vilket skick hästen kommer i? (om dp inte pratar med hästen på distans?)
Har dp utgett sig för att kunna hjälpa hästen, handlar detta inte om att lyssna på vad hästen har att säga?

OBS! Jag vet inte om man kan tala med djur så, jag har aldrig testat.

Kommer du ihåg programmet? :)

Det var djurpratare som "pratade" med Pinnen och sa att "han ville leva". Men det var alternativare som ansåg sig kunna behandla honom. Alternativaren "pratade" alltså inte med honom.

Men tråden handlar ju iof sig inte om Pinnenfallet. Men jag tycker att det är intressant ur ett större perspektiv.

Norrland
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Kommer du ihåg programmet? :)

Det var djurpratare som "pratade" med Pinnen och sa att "han ville leva". Men det var alternativare som ansåg sig kunna behandla honom. Alternativaren "pratade" alltså inte med honom.

Men tråden handlar ju iof sig inte om Pinnenfallet. Men jag tycker att det är intressant ur ett större perspektiv.

Norrland

Njea, jag kommer bara ihåg delar av det programmet tyvärr... och du har säkert rätt i det du säger eftersom jag trodde du menade fallet Pinnen och dp.

Vad var det alternativaren sysslade med då som du menar? *nyfiken*
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Dom gamla grekerna levde också i modern tid i förhållande till hur länge människan har funnits och utvecklats på jorden. Det är förmätet att tro att något inte kan existera bara för att man inte har lyckats bevisa dess existens med dagens teknik.

Att forskningen inom andra områden under samma tid gjort stora framsteg är inte så konstigt egentligen. Där finns det något att "ta på", vilket gör det lättare att räkna ut på vilket sätt man ska närma sig det hela.

Tekniken, medlen, verktygen för att forska inom parapsykologi kanske inte finns inom något område vi känner till ännu. Mänskligheten kanske behöver ytterligare några hundra eller tusen år för att hitta rätt sätt. Att använda hjärnforskning till parapsykologi kan kanske likställas med att försöka skruva i en skruv med ett kylskåp. Kylskåp är bra till att kyla mat men det är värdelöst att använda som skruvmejsel...
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Nej jag har ingen sjukdom!! :D
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

*kl*

Jag vet inte vad som finns och inte finns. Jag tror säkert att det finns människor som är väldigt duktiga på att läsa av folk (och hästar) och kan övertyga en del. Sen kanske det finns de som genuint kan 'kommunicera' med djur. Men jag har lite känslan av att de som har det på 'riktigt' (om det finns några) håller lite mer tyst om det och inte försöker tjäna pengar på sin gåva. Sen tror ju jag att hästar inte kommunicerar i avancerade meningar eller abstrakta tankegångar. Inte heller att de kan veta att då var jag i England men nu i Sverige eller vad det nu kan vara.
Men som sagt, det är bara vad jag tror.

Däremot, som jag skrivit i någon annan tråd i samma ämne, skulle jag förmodligen kunna lura i några stycken att jag är hästpratare/kan spå korrekt osv. Jag har ju forskat en del i kroppsspråk och tycker mig vara ganska bra på att läsa av om jag är på rätt spår. Det är ju egentligen ganska lätt, även om den mittemot tycker att den inte avslöjar något så avslöjar de mer än de tror. Pupiller ändras, andningen ändras, man tittar omedvetet lite åt sidan, man lutar sig ex lite framåt om man är intresserad= jag gissar rätt och kan bygga på det, lutar sig lite bakåt och ser lite avvaktande ut= jag var fel ute. Oftast gör man någon omedveten gest/ljud av instämmande och då märker man att man är på rätt spår. Bara att spinna vidare och utveckla. :)

Sen har jag dessutom hållt på med hästar i 30 år och tycker mig nog kunna se en del bara av att se hästen, miljön och som sagt, ägaren avslöjar en del helt omedvetet. Kan roa mig ibland när jag pratar med människor (har ju dessutom bra minne och minns det mesta folk berättar för mig) som jag knappt känner och som blir helt chockade att jag vet så mycket om dem. (Man är väl synsk ;) )

Däremot de som läser av en häst via telefon begriper jag inte alls.
Mycket man ser på tv är ju så otroligt DÅLIGT gjort så det finns inte. Klåpare till medium som inte ens försöker vara trovärdiga. Tänker mest på den där amerikanen James van der Pragh eller vad han nu heter....
Nån i publiken som förlorat någon som börjar på w? några räcker upp handen. Det var en man? Några räcker fortfarande upp. Han är en fadersgestalt och dog plötsligt? Några räcker upp. Han hette William? Alla händer ner. Nej, jag får in att det är Walter. En räcker upp handen och ALLA i publiken är helt förbluffade att han alltid kan ha rätt. Jo visst....:grin:
Men det är ot, ursäkta
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

*kl*

Jag vet inte vad som finns och inte finns. Jag tror säkert att det finns människor som är väldigt duktiga på att läsa av folk (och hästar) och kan övertyga en del. Sen kanske det finns de som genuint kan 'kommunicera' med djur. Men jag har lite känslan av att de som har det på 'riktigt' (om det finns några) håller lite mer tyst om det och inte försöker tjäna pengar på sin gåva.

Titta gärna på länken som Centaur lade in, där är defenitivt en genuint ärlig människa som inte gör ngn profit på det hon sysslar med utan ger allt tillbaka till djuren, hon lever själv EXTREMT spartanskt. Därtill en utav dom mest intelligenta människor jag mött.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

........... håller med dig i allt och :bow: för att du höjer nivån i tråden några snäpp.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Dom gamla grekerna levde också i modern tid i förhållande till hur länge människan har funnits och utvecklats på jorden. Det är förmätet att tro att något inte kan existera bara för att man inte har lyckats bevisa dess existens med dagens teknik.

Att forskningen inom andra områden under samma tid gjort stora framsteg är inte så konstigt egentligen. Där finns det något att "ta på", vilket gör det lättare att räkna ut på vilket sätt man ska närma sig det hela.

Tekniken, medlen, verktygen för att forska inom parapsykologi kanske inte finns inom något område vi känner till ännu. Mänskligheten kanske behöver ytterligare några hundra eller tusen år för att hitta rätt sätt. Att använda hjärnforskning till parapsykologi kan kanske likställas med att försöka skruva i en skruv med ett kylskåp. Kylskåp är bra till att kyla mat men det är värdelöst att använda som skruvmejsel...

Vår moderna vetenskap har sin grund i grekisk vetenskap, deras problem var att vissa material som behövdes för att skapa magnetfält eller elektronacceleratiorer för att bevisa det vissa vetenskapsmän eller filosofer misstänkte redan på den tiden ännu inte var upptäckta. Jag har dock svårt att tro att någon enskild hästpratare har upptäckt ett supermaterial som får dem att kunna läsa hästtankar...

Det är lika förmätet att tro att forskning och framsteg görs inom områden som är lätta att ta på. Att uttrycka sig på ett sådant sätt leder ju bara till att man försöker förringa vetenskapliga bevis på sådant som verkligen existerar till förmån för sådant som absolut inte existerar på något plan. T.ex. andar och spöken och hästtankeläsare.

Varför spöken och andar inte finns??? Det är enkelt att bevisa...
Om spöken och andar skulle finnas i form av väsen som kan träda fram och försvinna på ett ögonblick innebär det att dessa måste ha en förmåga att förflytta sig med en oändligt stor hastighet då inget fenomen språngvis kan ändra sin rörelseenergi till lägesenergi på annat sätt. Inget föremål, varelse eller väsen kan ha en oändlig energi, enligt Einsteins energiekvationer, vilket krävs om hastigheten ska vara oändligt stor. Inte ens kvarkar, den minsta av våra beståndsdelar kommer upp i dessa energier trots att de har en otroligt liten massa. Det är fysikaliskt orimligt på alla fronter och kommer så alltid att vara enligt välkända fysikaliska lagar som har gällt sedan jordens födelse för ett antal miljarder år sedan och som kan bevisas vid upprepade försök. Alltså existerar inte spöken eller andar, hur gärna man än vill tro det. Allt annat är människors vilda fantasier.

I övrigt kan jag bara tillägga att man får TRO vad man vill, men att applicera detta till att vara vetenskap eller sanningen på något vis är rent förkastligt. Att använda sig av dessa irrläror för att "behandla" sina djur bättre än vad veterinären kan är rent vansinne och bör stoppas till varje pris. Det är min åsikt och egentligen trådens budskap.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag är helt övertygad om att dom allra flesta hästpratare, medium och övriga som verkar inom liknande områden är bluff. Här finns en genre man kan tjäna pengar på utan att någon kan kontrollera om man faktiskt "gör jobbet" - rena himmelriket för mindre nogräknade.

Men med det är inte sagt att det inte finns dom som verkligen har den gåvan också. Problemet är att kunna veta vilka det är... Jag skulle därför aldrig med hull och hår svälja det som en hästpratare säger och handlar det om att riskera en hästs välbefinnande på minsta sätt är det självklart tvärstopp.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Du hänvisar fortfarande bara till den teknik vi känner till idag, räknat i fysikaliska lagar där tid och rum är exakta...
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Nej jag har ingen sjukdom!! :D

Jag är inte heller sjuk, men likväl ser och känner jag saker som många andra inte gör. Jag tycker det är mycket fördömande att skriva att man är sjuk om man har den gåvan, för jag ser det som en gåva. Dock är det inget jag skulle kunna tänka mig att tjäna pengar på utan jag har mina "kontakter" eller vad man ska kalla det för eget bruk :D Jag tror att många skulle må bättre om de öppnade sina sinnen.

Därmed inte sagt att jag försvarar "mumbojumbo" så som fallet med Pinnen (vila i frid stackars häst). Hästägaren har största ansvaret men en stor dos ansvar ligger även på hästprataren. Liksom vi andra får även de välja sina ord ibland!
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Att ha gåvan är att likställa med att ha fantasi och det är ju bra ibland.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Man kan kalla det gåva men man kan lika gärna kalla det för förbannelse och jag är nog mer inne på det senare. Visst, är man riktigt duktig och kan styra vad man ska "ta in" och när, kan man säkert ha användning för det på ett positivt sätt men det tror jag är väldigt ovanligt.

För den som ofrivilligt får in en massa saker - oftast då negativa givetvis - känns det inte som en gåva. Man har inget att vinna på det, det suger energi och det värsta av allt är att man inte blir betrodd om man säger något om det. Det är till och med så att man riskerar att bli fullständigt idiotförklarad. Även av människor som står en väldigt nära...

Så det allra enklaste är givetvis att låtsas att man är en helt vanlig "jag-tror-bara-det-jag-ser-människa", skylla saker på slump och sammanträffande, undvika människor som inte mår bra och fnittra högt åt andra som påstår sig ha "gåvan". Kort sagt - hålla sig inom mallen för det accepterade...
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag håller med dig TS (ditt första inlägg) det är rent bedrägeri och i många fall leder detta falska skitsnack till djurplågeri.
Jag har stött på en del sånna här då jag varit ute och haft praktik farliga människor som totalt ignorerar hästen i det hela. Totalt skitsnack.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Nej jag har ingen sjukdom!! :D

Och hur kan du veta det utan att ha undersökt saken?

Jag kan ju bara svara för mig själv, men jag skulle bli oerhört orolig om jag var i din situation och snarast försöka få hjälp någonstans. Du skriver också själv att du skulle vilja få bort denna "förmåga", och att du då inte vänder dig till sjukvården tycker jag är väldigt underligt. Där har du din chans att bli kvitt dessa fenomen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 733
Senast: Nila
·
W
Hästvård Jag har ingen som helst erfarenhet av hästar, men det kändes ändå som om det här var bästa stället att berätta om mitt problem på...
Svar
8
· Visningar
1 195
Senast: Tuvisen
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: moli
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 939
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp