Angående såkallade hästpratare...

Sv: Angående såkallade hästpratare...

Eller så ligger orsaken kanske hos dig? Du kanske inte säger något? :o

LIA

Säger något?

Jag har på mina bara knän bett hästen att gå in. Jag har hotat att dra in all havre, jag har sagt att han är den sötaste snällaste lilla häst jag någonsin haft men inte ens det hjälper. Jag har berättat hur man ska göra jag har visat honom hur jag går in och går ut. Funderar tom på att skriva ett brev till honom och förklara hur jag känner det.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Du har ju precis plitat ner här exakt vem som var ansvarig för lidandet... Jag hoppas ägaren inet har djur överhuvudtaget numera!

Djurprataren i fallet är iallafall en mycket respekterad kvinna och aktiv på flera områden!

Pinnenfallet glömmer jag aldrig. Det visar med all tydlighet hur farligt det är med hästpratare och sk alternativare.

Ja - hästägaransvaret är stort. Ägaren har gjort sig skyldig till grovt djurplågeri.

Men - de alternativa har också gjort sig skyldiga till djurplågeri i detta fall. Man kan kräva att alternativare kan svensk djurskyddslagstiftning och att de ska inse att hästar inte ska transporteras i det skicket. Och att det finns en gräns för vad som går att behandla.

Så jag tycker fortfarande att det är många som bär ansvaret i detta fall. Även om det var svårt att fälla alla utifrån dagens lagstiftning.

Norrland
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Eftersom du kommer ihåg fallet, kanske du kan uppdatera mig med detaljerna om hur det egentligen var?
Transporter o grejjer?
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Eftersom du kommer ihåg fallet, kanske du kan uppdatera mig med detaljerna om hur det egentligen var?
Transporter o grejjer?

Jag vet inte hur mycket som får skrivas om detta fall. Tidigare trådar i ämnet har tagits bort. Det finns bukare som var inblandad i fallet, kanske är det därför. Du får googla.

Norrland
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag vet inte hur mycket som får skrivas om detta fall. Tidigare trådar i ämnet har tagits bort. Det finns bukare som var inblandad i fallet, kanske är det därför. Du får googla.

Norrland

Jo jag vet det o jag har googlat utan resultat.
Anledningen till att trådarna togs bort var väl att de urartade till personangrepp o något som kan likna häxjakt... jag var dock mer intresserad av det grunläggande och en artikel i aftonbladet är väl lite sådär som källa...
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

-kl-

ja jag vet inte om jag ska tro eller inte, mamma hade ut en på test för en 13 år sen. Vita ponnyn ville då iaf vara STOR häst o ha ett lika fint grönt Bucas regntäcke som sina kompisar.
Hon fick sen ett nytt , men i blått...märkte aldrig att hon klagade :D

Däremot så blev jag fundersam 2006, när jag svarade på en annons på en travhäst jag haft omhand sen han var 1 åring tills han var 3 år o jag gick på mammaledighet och han fick en ny skötare.
Hästen hade bytt ägare i mars 2006 & bytt proffstränare o flyttats från Sthlm till Grums. Eftersom de inte fick fart på hästen o han kändes allmänt nedstämd så testade de en "hästpratare".
Denne hade satt sig ner hos hästen o börjar storböla. Tränaren undrade såklart vad tusan som pågick??
Hästen hade berättat om sitt liv, hur jobbigt han haft det "ont i kroppen" mm.
Han berättade även om en person han saknade , en kort tjej med kort mörkt hår.

detta berättade ägaren till hästen för mig över telefon, vi hade aldrig träffats öht. Jag kan bekräfta att hästen hade haft en jobbig unghäst period med mkt sjukdomar, bla borrelia. och jag hade mörkt kort hår under hans tid.

Det hela är lite underligt, men jag är mkt skeptisk.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Både ja & nej.. självklart ligger det slutgiltiga ansvaret alltid hos hästägaren, men jag hoppas verkligen det finns fler med mig som tar ett generellt ansvar när man ser/misstänker/är (ofrivilligt) inblandad i djurplågeri. Om jag träffade en person som ägde en häst som såg ut som stackars Pinnen, och som fullt ut litade på mitt och ingen annans omdöme så skulle jag sett till att hästen avlivades. Oavsett om det egentligen låg på mitt samvete eller inte.

Jodå, men du kan aldrig överta det ansvaret utan är ett som ägaren MÅSTE ta själv. Det finns åtskilliga exempel på detta, även om du blandar i djurskyddet så kommer de att ge ägaren chansen att göra allvar av sitt ansvar i annat fall kommer en nödavlivning till stånd. Och så var det väl i omdiskuterat fall.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jo jag vet det o jag har googlat utan resultat.
Anledningen till att trådarna togs bort var väl att de urartade till personangrepp o något som kan likna häxjakt... jag var dock mer intresserad av det grunläggande och en artikel i aftonbladet är väl lite sådär som källa...

Ja, och risken är ju att det blir så även i denna tråd.

Jag såg programmet och blev riktigt illa berörd. Jag följde debatten som följde, samt försökte följa rapporteringen från rättegången. Kommer inte ihåg alla detaljer.

Men det jag verkligen lärde mig var att inte lita på sk alternativare. Det är alltid veterinär som behandlar. Alternativ behandling kan, på vets rekommendation, vara komplement ibland. Följ alltid veterinärens behandlingsråd. Blir hästen utdömd, är den det.

En veterinär har en universitetsutbildning, de har legitimation och kontrolleras i sitt yrkesutövande. De kan även ställas till svars för felbehandling.

En alternativare kan ha vilken suspekt sk "utbildning" som helst. Ett diplom efter en helgkurs... De har inget ansvar för sin behandling, och kan inte ställas till svars när det blir fel. Det är alltid hästägarens ansvar.

Det tycker jag är den viktigaste lärpenningen.

Norrland
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Ja, och risken är ju att det blir så även i denna tråd.

Jag såg programmet och blev riktigt illa berörd. Jag följde debatten som följde, samt försökte följa rapporteringen från rättegången. Kommer inte ihåg alla detaljer.

Men det jag verkligen lärde mig var att inte lita på sk alternativare. Det är alltid veterinär som behandlar. Alternativ behandling kan, på vets rekommendation, vara komplement ibland. Följ alltid veterinärens behandlingsråd. Blir hästen utdömd, är den det.

En veterinär har en universitetsutbildning, de har legitimation och kontrolleras i sitt yrkesutövande. De kan även ställas till svars för felbehandling.

En alternativare kan ha vilken suspekt sk "utbildning" som helst. Ett diplom efter en helgkurs... De har inget ansvar för sin behandling, och kan inte ställas till svars när det blir fel. Det är alltid hästägarens ansvar.

Det tycker jag är den viktigaste lärpenningen.

Norrland


Jag såg oxå programmet o tyckte det som vanligt var usel journalistik och mer "skapa rubriker" o förlöjliga än att undersöka och ta reda på... :crazy:

En hästpratare behandlar ju inte hästen, den tolkar hästen...

Många alternativbehandlare har ansvarsförsäkringar.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Däremot så blev jag fundersam 2006, när jag svarade på en annons på en travhäst jag haft omhand sen han var 1 åring tills han var 3 år o jag gick på mammaledighet och han fick en ny skötare.
Hästen hade bytt ägare i mars 2006 & bytt proffstränare o flyttats från Sthlm till Grums. Eftersom de inte fick fart på hästen o han kändes allmänt nedstämd så testade de en "hästpratare".
Denne hade satt sig ner hos hästen o börjar storböla. Tränaren undrade såklart vad tusan som pågick??
Hästen hade berättat om sitt liv, hur jobbigt han haft det "ont i kroppen" mm.
Han berättade även om en person han saknade , en kort tjej med kort mörkt hår.

detta berättade ägaren till hästen för mig över telefon, vi hade aldrig träffats öht. Jag kan bekräfta att hästen hade haft en jobbig unghäst period med mkt sjukdomar, bla borrelia. och jag hade mörkt kort hår under hans tid.

Det hela är lite underligt, men jag är mkt skeptisk.

Tja, det bevisar väl inget?

Att en travhäst haft "ont i kroppen" någon gång är väl inte så otroligt? Många behandlas för olika krämpor under karriären. Och att hästen någon gång stött på en tjej med kort mörkt hår? Ganska generell information, eller hur? Passar in på många, många hästar... Rätt så riskfritt för den sk hästprataren att ge den "informationen". Tolkningen ligger hos hästägaren.

Titta på program som "Det okända" och "John Edwards" m fl. Granskar man dom lite kritiskt blir det snabbt uppenbart vilka metoder de sk medierna använder. Jag tror att sk hästpratare använder sig av samma metoder.

Norrland
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag såg oxå programmet o tyckte det som vanligt var usel journalistik och mer "skapa rubriker" o förlöjliga än att undersöka och ta reda på... :crazy:

En hästpratare behandlar ju inte hästen, den tolkar hästen...

Många alternativbehandlare har ansvarsförsäkringar.

Insiders journalistik kan diskuteras. Men det förringar inte det som hände. Om man bortförklarar det hela med "dåligt program" gör man det för enkelt för sig. Det finns en större bild. Och jag tycker att alternativa behandlingar kritiskt ska diskuteras och granskas, och att de ska kunna ställas till svars när det går fel.

Det finns alldeles för många självutnämnda "experter" med "mirakelmetoder".

Norrland
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Insiders journalistik kan diskuteras. Men det förringar inte det som hände. Om man bortförklarar det hela med "dåligt program" gör man det för enkelt för sig. Det finns en större bild. Och jag tycker att alternativa behandlingar kritiskt ska diskuteras och granskas, och att de ska kunna ställas till svars när det går fel.

Det finns alldeles för många självutnämnda "experter" med "mirakelmetoder".

Norrland

Fast jag har väl aldrig bortförklarat något överhuvudtaget, jag är intresserad av sanningen i alla fall och inte den vinklade o ensidiga varianten att svälja hel.

Jag tycker oxå det ska granskas, men det tar inte bort det faktum att seriösa alternativbehandlare har ansvarsförsäkringar och det tog du inte upp.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag menade- säger något på ett sätt som hästen förstår.

LIA
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Fast jag har väl aldrig bortförklarat något överhuvudtaget, jag är intresserad av sanningen i alla fall och inte den vinklade o ensidiga varianten att svälja hel.

Jag tycker oxå det ska granskas, men det tar inte bort det faktum att seriösa alternativbehandlare har ansvarsförsäkringar och det tog du inte upp.

Ok. Då har vi samma uppfattning.

Att alternativare har ansvarsförsäkring är inte samma sak som att de kan ställas till svars för felaktiga behandlingar.

Jag tycker att Pinnenfallet visar på svårigheten att genom dagens lagstiftning ställa alternativare som ansvariga för felaktiga behandlingar. De har ingen legitimation som kan dras in, de har ingen som granskar dom, det bedrivs ingen vetenskaplig forskning som stödjer deras behandlingsmetoder och går det fel verkar "strikt hästägaransvar" gälla.

Alternativa metoder kan vara komplement till veterinär behandling, på veterinärs inrådan. Jag har använt mig av massage, akupunktur och liknande som komplement till veterinärbehandling, så jag är inte helt emot alternativa.

Men alternativare har vuxit upp som svampar ur jorden med alla möjliga metoder och behandlingar. De flesta övertygade om den egna metodens mirakeleffekter. För djurs och hästägares säkerhet måste denna bransch kritiskt granskas. Annars kommer fler djur att få lida.

Norrland
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Jag måste få hålla med här! Så bara för att jag känner av "spöken" eneriger kalla dom va ni vill så är jag dum i huvudet eller född på 1800-talet. Jag byter gärna med någon som inte känner av dom alls!
Sen om det finns djurpratare eller inte kan jag inte uttala mig om men "spöken" finns och det är allt jag kan säga om saken.
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Ja, ser/hör man saker som inte finns är det kanske dags att söka hjälp. Inte för att vara elak på något vis, men det kan ju faktiskt vara någon sjukdom/skada el. dylikt som orsakar sådant. Jag skulle nog kolla upp det om jag var du.:)
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

Fast en djurpratare är väl ungefär lika som att spå sig ungefär?
Det är ju lite svårt att lagstifta emot vad folk tror på?

Djurprataren hindade inte precis ägaren att ta bort hästen.
Pinnen hade väl grässjuka som har ett snabbt sjukdomsförlopp o efter vad jag minns så såg inte hästen ut så när djurprataren "pratade" med den...
 
Sv: Angående såkallade hästpratare...

det enda du demonstrerar i denna tråd är din egen ignorans och okunskap. bara för att DU inte kan förstå hur något fungerar så betyder det inte att det inte kan fungera. hästarna förstår och kan läsa vad vi tänker (och det är så djur kommunicerar med varann!)

Men exempelvis hästar har ju ett otroligt utvecklat kroppspråk. Varför har evolutionen premierat detta när de ändå pratar med telepati? Ett så förfinat kroppsspråk borde ju vara helt onödigt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 733
Senast: Nila
·
W
Hästvård Jag har ingen som helst erfarenhet av hästar, men det kändes ändå som om det här var bästa stället att berätta om mitt problem på...
Svar
8
· Visningar
1 195
Senast: Tuvisen
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: moli
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 939
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp