Bukefalos 28 år!

Anlägga gräsbana - Hur?

Liselott76

Trådstartare
Har insett att det kommer att ta tid innan jag har råd att anlägga en riktigt bra ridbana. Och eftersom jag inte är intresserad av nåt halvdant, har jag funderat på gräsbana.. Nån som har det? Hur funkar det? Vet att det blir halt om det regnar, men annars?
Hur ska man göra för att få den så bra som möjligt? Plöja, harva antar jag för att få bort alla ojämnheter. Ska man så nån speciell grässort?
Tacksam för svar!
 
Om marken är naturligt dränerad kan du lägga på sand med kornstorlek 0-8 mm direkt på gräsvallen. Den bör användas försiktigt vid dåligt väder...annars är det ett billigt alternativ. Vanligt gräs enbart blir väldigt hala och djupa vid dålig väderlek.
 
Tycker det är sällan det funkar bra med gräsbanor.Varm sommar och det torkar sönder...kräver bevattning och klippning för att hållas snyggt.Gräsbanor används inte till regelbunden ridning då det slits sönder för lätt.Jag vet ett ställe här där de rekommenderar att man använder gräsbanan max 2 gånger i veckan....för att inte förstöra den. :crazy:
 
grejen är den att jag antagligen inte kommer att använda den mer än 2 ggr i veckan.. Rider ut i skogen varannan gång + att jag åker på träningar..
Därför känns det som att det kanske skulle kunna vara ett bra alternativ för mej..
 
egentligen ser jag inget hinder till att rida på gräs sådär...minns när man var liten och paddockar var ett minne blott...då fick man ta till ängar för att kunna rida. Och det funkade det med :D...Och så lite nyttjande som 2 ggr i veckan så lär det ju knappast bli så mycket slitage. Trodde du skulle rida mera...
 
Vi anla en gräsbana av ekonomiska skäl... Tycker att det funkat hyfsat. Den ligger väldränerat och så sådde vi in sportgräs.. Sådant som används till fotbollplaner det skall vara lite stryktåligare än annat gräs. Halt blir det när det är blött. Det kan man inte göra så mycket åt. Gräset slits hårt vid regelbunden användning. Men gräsrötterna håller ihop det hela så det inte blir kala jorden.

Det värsta är dock klippningen för att hålla gräset på lagom nivå.... Ridbanan kommer att flyttas till hösten och då kommer det inte att bli en med gräs....
 
Den är skaplig, blir inga pölar på den iallafall..men om jag skulle anlägga en "riktig" bana skulle jag nog behöva dränera först. Nån som vet nåt om hyttsten, eller nåt annat material som man kan lägga direkt på jorden, utan en massa olika lager..? (efter dränering då såklart)
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 310
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 469
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 433
Senast: WBanna
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 957
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp