Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Här behöver jag bara ringa och sjukanmäla, och sen dyker vi upp när han är frisk igen. Är han sjuk en längre period, vilket tack och lov bara hänt en gång, så uppskattar dom om man ringer på morgonen och berättar när vi kommer igen.

Sebbes förskola får mat ifrån ett äldreboende 4 km bort, och verkar ha stående beställning, eftersom det inte spelar så stor roll i hur man ringer och sjukanmäler/friskanmäler. Min son är den enda med mjölkallergi, så han får egen mat skickad dit dessutom.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Nej personalstyrkan ändras ju inte i alla fall... Skulle det blir så att 2/3 av gruppen är borta så får man improvisera då och kanske passa på att dokumentera eller något om man är mycket personal. Men ärligt, hur ofta händer det?

Det enda som påverkar oss är att vi kan gå iväg tidigare om alla barn har kommit. Om Pelle inte kommer klockan 8 som det står på hans schema så förutsätter jag att han är sjuk och har alla andra barn kommit till 8.30 så går vi iväg då. Kommer då Peller 9 utan att meddelat något så blir det ju trassel.

Det är enda anledningen anser jag. Kommer man alltså sin ordinarie tid som står på schemat så ska det inte vara några problem. Men om ett barn som har 9 på sitt schema inte dyker upp så tycker jag att det är tråkigt att de andra barnen fått vänta på någon som inte dyker upp, istället för att kunnat börja sin samling tidigare. Sådana saker gör att det ändå kan vara bra att meddela om man kommer eller inte kommer. Helt enkelt med omtanke om de andra barnen. (Det är ju oftast inte bara ens eget barn som går i gruppen) Det finns ofta en telefonsvarare man kan prata in på om man tycker att det är jobbigt att prata med folk i telefon.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Får han alltså sin allergimat dag efter dag trots att han inte är där? Det kostar nog förskolan varje dag. Slösaktigt av dem!
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Kan det inte vara lite också föa att dom kanske måste ta in en personal till, eller funkar det inte så på erat dagis? Jag har ingen aning, men kan tänka mej att om 5 barn är sjuka kanske dom inte behöver full personalstyrka??

Tillägg:
Missade nått inlägg innan att personalstyrkan inte ändrades. Sorry, hoppa över mitt inlägg ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Jag har iaf aldrig varit med om att någon personal går hem eller att en vikarie rings in eller ut för att några barn är sjuka. Skulle det bli så att vi är "övertaliga" så kan man dokumentera, städa eller nått annat jox. Men det kanske är olika från ställe till ställe?
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Vi ringer bara och anmäler ev frånvaro men sen när de är friska så är det bara att lämna som vanligt,behöver inte "föranmäla"
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

På vårt dagis så är det 24h frisk hemma innan återgång till dagis för feber o dyl. 72h om det gäller magsjuka Då hinner man i lugn o ro meddela dagis att barnet kommer åter.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

På vårt dagis så är det 24h frisk hemma innan återgång till dagis för feber o dyl. 72h om det gäller magsjuka Då hinner man i lugn o ro meddela dagis att barnet kommer åter.

Det är det Socialstyrelsen rekommenderar också, därför förstår jag inte TS dilemma. Tycker man ska respektera varandra och ha barnet hemma tills det orkar med verksamheten och förhoppningsvis inte för smittan vidare.

Finns inget tråkigare än när smittorna på förskolan bara går runt runt bara för föräldrarna inte har barnen hemma tillräckligt länge.

Tyvärr förstår inte folk det, vi har till och med haft ungar som kommit på morgonen efter att ha kräkt hela natten. Trist!
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Det som irriterar mig mest när folk lämnar sjuka barn på dagis är att de prioriterar sitt jobb så högt. Och sen är så blåsta att de inte fattar att om deras barn smittar andra så kommer smittan att vandra runt och de kanske själva måste vara hemma igen... idioter. :devil:

Jag har faktiskt skickat hem en dagiskompis - han hade kräkts på dagis dagen innan och kommer ändå på morgonen efter. Och detta i en period då magsjukan gått runt ett par varv redan. Jag sa att föräldern fick välja, antingen vara hemma med sitt barn eller så gick jag hem med dottern, på grund av att jag inte ville utsätta henne och oss för magsjukesmitta. Dagispersonalen har haft svårt att sätta gränser men där var min nådd - och då fick de mod att backa upp mig. Stackars unge, man vet ju själv hur man mår dagen efter...
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Säker är jag förstås inte, för jag har inte frågat dom. Men det spelar som sagt ingen roll för dom om jag ringer eller ej när han kommer tillbaka, om han inte är borta länge (Och då antar jag att dom avbeställer hans mat). Och maten körs ut ifrån ålderdomshemmets kök senast kl 10 på morgonen, och Sebbe kommer till dagis strax innan 9. Och jag tror inte att man kan ringa och beställa/avbeställa mat så sent alla gånger..? Borde lagas mat hela morgonen där.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Det är väl mest att de faktureras. Mängden mat lagas nog detsamma varje dag, en liten killes portion lär nog inte avgöra det! Så alltså bara en ren kostnadsfråga skulle jag tro. Men jag vet ju egentligen inte vad de kör på för system :p Men så fungerar det hos oss!
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Sebbe är faktiskt den enda som dom överhuvudtaget lagar mjölkfritt åt :D Han är unik min lilla sötnos.

Dom lagade en hel del laktosfritt, och glutenfritt tydligen. Men dom ringde upp mig för att få allting förklarat noga, så dom inte skulle göra fel. Sen fick dom listor på allt godkänt, olika märken etc.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Vi ringer endast om barnen inte kommer, vi har aldrig ringt om att de kommer tillbaka. Vi har dock så pass få timmar och barnen är aldrig sist eller först så vi påverkar inte någons schema.
 
Sv: Anmäla återgång till dagis efter sjukdom

Om mitt barn är sjukt på kvällen så lämnar jag inte det på morgonen dagen efter även om det är friskt. Det har hänt att de haft feber på kvällen och sen är feberfria på morgonen. Men då är det bara att bita i det sura och stanna hemma. Nu lämnar vi redan 7.30 på morgonen, det hade kanske varit annorlunda om man lämnat senare!?

Jag brukar ringa dagen/kvällen innan de ska tillbaka.

/Timsetim
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 549
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 734
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 211
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 718
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp