Anmärkningar vid besiktning

När min ena häst hade 0,5 grads hälta lågt båda fram efter böjprov berodde det på att hon felbelastade sig pga atros i ena bakknät. Det behöver alltså inte ens vara i fram problemet finns när en sådan hälta uppstår. Min häst var helt ua på böjprov bak. Hade jag inte känt henne så väl när atrosen kom hade jag aldrig upptäckt den minimala förändring som blev i ridningen.

Att låta hästen vila en vecka, rida en och sedan besiktiga är som gjort för att hältan ska ha vilats bort enbart för att återkomma inom en snar framtid.

Jag hade inte köpt hästen om det nu inte råkar vara hästen med stort H och det inte gör dig något att betala veterinärräkningar på löpande band. Även om hästen går igenom ua vid nästa besiktning och du kan försäkra in hästen riskerar du att försäkringen inte täcker något om ett problem uppstår som kan härröras från tiden innan försäkringen tecknades.
 
Om det nu skulle visa sig något på röntgen, vad hade det kunnat vara isåfall? Försökt googla men får inte fram något annat än typ kotledsinflammation.

I värsta fall artros/pålagringar. Det kan även visa sig hovbroskförbening eller problem med strålben på röntgen så jag tycker det kan vara väl värt att göra, speciellt på en oförsäkrad häst om du ens ska fundera på att köpa den. Kanske röntga bakknän och haser också så att det inte är nåt där som ger problem i fram.
 
Hej! Behöver lite goda råd och tips inför hur jag ska tänka eller vad ni själva tänker.
Efter många om och men hittade jag äntligen en häst som jag verkligen kände var helt rätt, ålder, storlek, utbildningsnivå och temperament passade precis det jag hade i åtanke innan jag började leta häst. Tyvärr blev det en tråkig besiktning som gjorde att jag valde att avvakta med köp och göra en ny besiktning längre fram. Men är såklart nervös och föreställer mig det värsta. Jag hoppas verkligen på förbättring men vågar inte ha för höga förhoppningar.

Veterinären vid besiktningen var inte helt emot att köpa ändå utan gav olika förslag på lösning, valde till slut att vi gör en ny besiktning efter 2 veckor och ser hur det är då.

Problemen var; Lindriga gallor kotleder båda fram, lindrig galla kotsenskida vänster bak.
Kort i framsteget båda varven (longering) båda fram på mjukt underlag, kort i steget vänster fram på hårt underlag.
Böjprovsreaktion: Vänster fram hela benet 0, låg 0,5. / Höger fram hel 0, låg 0,5. Bakbenen ua.

Hästen vilar 1 vecka (promenader) och rids som vanligt 1 vecka igen och sedan besiktning. Sto 9 år gammal, rids 6 gånger i veckan, tränas väl hyfsat normalt/hårt. Ej tävlat mycket.

Jag själv kommer träna allround, hoppar inga högre höjder, rider mer på hobbynivå ca 4-5 gånger i veckan.

Vad tänker ni?
Jag tänker, vad säger ägaren om varför hon säljer hästen?
 
Hon ska satsa på sin andra häst, hon vill träna och utvecklas mer i dressyren.
Och varför skaffade hon sig denna hästen och när? Den är ju inte så gammal. Det kan vara så att hästen inte funkar riktigt och att hon därför väljer den andra, ja det kan vara att den saknar kapacitet mm. Jag bara spekulerar, men det är ingen gammal häst som ska säljas och den är uppenbarligen inte frisk för stunden. Blir den bra med 1-2 veckors vila så säger det inget om den har verkliga problem eller inte.

Jag skulle inte köpt men om du köper så kräv öppet köp 2-3 månader så du kan se hur det utvecklas.
 
När min ena häst hade 0,5 grads hälta lågt båda fram efter böjprov berodde det på att hon felbelastade sig pga atros i ena bakknät. Det behöver alltså inte ens vara i fram problemet finns när en sådan hälta uppstår. Min häst var helt ua på böjprov bak. Hade jag inte känt henne så väl när atrosen kom hade jag aldrig upptäckt den minimala förändring som blev i ridningen.

Att låta hästen vila en vecka, rida en och sedan besiktiga är som gjort för att hältan ska ha vilats bort enbart för att återkomma inom en snar framtid.

Jag hade inte köpt hästen om det nu inte råkar vara hästen med stort H och det inte gör dig något att betala veterinärräkningar på löpande band. Även om hästen går igenom ua vid nästa besiktning och du kan försäkra in hästen riskerar du att försäkringen inte täcker något om ett problem uppstår som kan härröras från tiden innan försäkringen tecknades.

Jag har också tänkt i de banorna, men att fullständigt utreda hästen känns lite långsökt som spekulant. Enklaste åtgärden är att kolla om det finns några förändringar fram, som orsakar de problem som visat sig. Även om primärproblemet sitter bak kan det ju finnas förändringar fram som ger upphov till problemen som visat sig.

Är den UA på plåtar hade jag ändå funderat om problemet satt på annat ställe (bakknä, rygg etc) eftersom jag haft en häst som aldrig gick att rida i vettig form för att hålla frisk. Han hade diffusa problem bak, så fort igångsättningen var klar så blev han halt fram igen. Hopplöst.

Sammanfattningsvis hade jag med egen erfarenhet i bagaget inte gett mig in i projektet. Mycket pengar i veterinärräkningar och hästvård utan ridning.
 
Kom och tänka på en annan sak. Har du nån erfaren ryttare som kan provrida? Just ovilja till olika slags arbete är en indikation till att nått inte står rätt till. En erfaren ryttare vet hur det ska kännas och vet vilka knappar den ska trycka på. Är det nån form av stelhet bör hästen med en erfaren ryttare bli bättre och bättre under passet. Vetbesiktning är viktigt men när det rör sig om en 0,5 grads hälta tycker jag ridkänslan är minst lika viktigt.
En sak till. Be om utdrag från tidigare besök hos vet . Har de inget att dölja ger de dem dig direkt. Vi låter alltid ev köpare ta del av hästens tidigare skadehistorik
 
En andra bedömning är bra, min undran gäller bara varför man ska gå på den som inte ser hältan. Finns hältan där så blir hästen inte direkt friskare av det.
Därför just böjprov har de senaste åren diskuterats huruvida tillförlitliga de är. Här pratar vi om 0,5 grads hälta. Jag tycker man måste prata med vet, ta in tidigare skadehistorik och sin egen eller annans ridintryck. Tycker en annan vet att den inte är halt, ridningen känns bra , man kan få den försäkrad blir det ju en annan femma.
 
Därför just böjprov har de senaste åren diskuterats huruvida tillförlitliga de är. Här pratar vi om 0,5 grads hälta. Jag tycker man måste prata med vet, ta in tidigare skadehistorik och sin egen eller annans ridintryck. Tycker en annan vet att den inte är halt, ridningen känns bra , man kan få den försäkrad blir det ju en annan femma.
Nu var det inte endast reaktion på böjprov som veterinären anmärkte på utan:

"Lindriga gallor kotleder båda fram, lindrig galla kotsenskida vänster bak.
Kort i framsteget båda varven (longering) båda fram på mjukt underlag, kort i steget vänster fram på hårt underlag. "

Det är många små anmärkningar som sammantaget stödjer att hästen inte är fräsch. Om man inte tror på böjprov så kan man ju skippa det helt och hästen hade ändå inte gått igenom besiktningen utan anmärkning.
 
Nu var det inte endast reaktion på böjprov som veterinären anmärkte på utan:

"Lindriga gallor kotleder båda fram, lindrig galla kotsenskida vänster bak.
Kort i framsteget båda varven (longering) båda fram på mjukt underlag, kort i steget vänster fram på hårt underlag. "

Det är många små anmärkningar som sammantaget stödjer att hästen inte är fräsch. Om man inte tror på böjprov så kan man ju skippa det helt och hästen hade ändå inte gått igenom besiktningen utan anmärkning.
Därför tycker jag som jag skrivit, röntga, be om tidigare historik o be en erfaren ryttare rida.
Är den kort i steget hela passet?Svullnaden foderrelaterat?Värme?Puls? Osv....
 
Jag har också tänkt i de banorna, men att fullständigt utreda hästen känns lite långsökt som spekulant. Enklaste åtgärden är att kolla om det finns några förändringar fram, som orsakar de problem som visat sig. Även om primärproblemet sitter bak kan det ju finnas förändringar fram som ger upphov till problemen som visat sig.

Är den UA på plåtar hade jag ändå funderat om problemet satt på annat ställe (bakknä, rygg etc) eftersom jag haft en häst som aldrig gick att rida i vettig form för att hålla frisk. Han hade diffusa problem bak, så fort igångsättningen var klar så blev han halt fram igen. Hopplöst.

Sammanfattningsvis hade jag med egen erfarenhet i bagaget inte gett mig in i projektet. Mycket pengar i veterinärräkningar och hästvård utan ridning.
Nej som köpare hade jag inte heller gjort det. Det tog flera månader och många klinikbesök innan problemets kärna hittades på min och när bakknät röntgades var det för att göra mig till viljes, inte för att de misstänkte att problemet kom därifrån. Även när atrosen hade hittats var de tveksamma till om det verkligen var problemet men efter behandling och träning blev hon bra så uppenbarligen var det problemet. Veterinärerna var alla inne på helt olika saker, en teori var kotledsinflammation pga hennes överbyggnad, hon ser överbyggd ut för ögat men är det inte om man mäter med vattenpass. Andra var såklart sis även om det inte sas rakt ut.

Nej jag hade inte köpt, det finns roligare saker att göra än att börja utreda en nyinköpt häst som man inte ens vet om hen någonsin kommer bli fräsch igen.
 
Därför just böjprov har de senaste åren diskuterats huruvida tillförlitliga de är. Här pratar vi om 0,5 grads hälta. Jag tycker man måste prata med vet, ta in tidigare skadehistorik och sin egen eller annans ridintryck. Tycker en annan vet att den inte är halt, ridningen känns bra , man kan få den försäkrad blir det ju en annan femma.
Även om man kan få ett ua på besiktningen och då försäkra hästen kommer försäkringen ändå inte att täcka om problemet kan häröras från tiden innan försäkringen tecknades. Då står man både med en trasig häst och en försäkring man har betalat dyra pengar för som inte täcker.
 
Även om man kan få ett ua på besiktningen och då försäkra hästen kommer försäkringen ändå inte att täcka om problemet kan häröras från tiden innan försäkringen tecknades. Då står man både med en trasig häst och en försäkring man har betalat dyra pengar för som inte täcker.
Ja det är jag fullt medveten om. Det är precis som för de som importerar hästar som nyförsäkras tex
 
Precis och här vet Ts att något inte står rätt till redan nu och då är det bra mycket större vågspel än om besiktningen hade varit ua första gången.
Ja det är det man måste ta reda på. Jag ser positivt på att om man hittar en häst man riktigt gillar tar man reda på mer och kanske finns det ett enkelt svar.
Sen kanske det är nuvarande äg som om det finns nått att behandla bör göra det, men de flesta hästar går att få friska med rätt kunskap.
Som sagt man behöver nog mer på fötter här för att kunna göra en ordentlig bedömning enligt mig[/QUOTE]
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 425
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 232
Senast: Blyger
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 802
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp