Annonsera mera V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det är korkat eller inte, beror ju på vad man betalade för hästen. Säg att man gav ett par tusenlappar och hästen håller i 1-2 år. Helt OK årskostnad gällande inköpspris - om du jämför med ett "halvblod" som man köper för 100.000kr. Den skulle behöva överleva i 50 år för att ge samma pris utslaget per livsår man får ha den.
Jo jag tycker det är korkat. Hon köper hästen för att dottern ska ha en trygg häst och för att den ska va sällskap till hennes ettåring. Tösa är 8 och jätteglad över att få en snäll häst. Hon blev skrämd på ridskolan så hon är lite rädd. Tycker synd om ungen om hästen skulle trilla av pinn inom kort. Vad hästen kostar vet jag inte och bryr mej inte heller. Det är liksom inte det som är grejen.
 
usch då.
Sedan tror jag i ärlighetens namn att det ibland beror på att stoägare faktiskt inte har koll. När det gäller hingstar är det ju "enklare" eftersom hingstarna visas och då kan kasseras. Många ston visas ju aldrig men används ändå för avel/fölproduktion.

Jag vet en av vår ras som i dagarna fick ett föl, där stoet faktiskt såldes som eksemhäst. Det syns tydligt på den individen också.

Säljaren övervägde att avliva hästen men sålde efter lite tänkande. Jag vet att ägaren fick all information om hästen.
Risken är ju att hingsten, efter några år och i lite glömska kan få dåligt rykte, för det vet väl alla att hingsten är den som ärver ner mest? ;)
 
usch då.
Sedan tror jag i ärlighetens namn att det ibland beror på att stoägare faktiskt inte har koll. När det gäller hingstar är det ju "enklare" eftersom hingstarna visas och då kan kasseras. Många ston visas ju aldrig men används ändå för avel/fölproduktion.

Tyvärr är det inte så enkelt heller. Jag vet flera hingstar som har eksem, men där man håller det i schack med täcke och medel. Eftersom premieringarna ligger på våren (tex russ och tinker) och hösten (fjordhäst) så går det utmärkt att komma undan. :(
 
Detta är hela annonsen;
30942
 
Såg någon kommentera påFB att fång beror på att hästen fått fång p g a obalans i kroppen efter vaccination:banghead:

Det är för jävligt att antivaccarna spridit sig till hästvärlden.
Min ponny var inte vaccinerad av förra ägarna när jag köpte honom. "Det kunde ge fång".
Behöver jag säga att jag vaccinerade honom när han kom i min ägo?
Dessutom hade de ändå missat att han haft fång, två olika hovslagare sa att han haft det senaste 6-12 månaderna när jag köpte honom, men enligt förra ägaren hade han inte alls haft det :(.
 
Min ponny var inte vaccinerad av förra ägarna när jag köpte honom. "Det kunde ge fång".
Behöver jag säga att jag vaccinerade honom när han kom i min ägo?
Dessutom hade de ändå missat att han haft fång, två olika hovslagare sa att han haft det senaste 6-12 månaderna när jag köpte honom, men enligt förra ägaren hade han inte alls haft det :(.

Stackars häst! Tur att han fick bättre vård av dig.
 
Tyvärr är det inte så enkelt heller. Jag vet flera hingstar som har eksem, men där man håller det i schack med täcke och medel. Eftersom premieringarna ligger på våren (tex russ och tinker) och hösten (fjordhäst) så går det utmärkt att komma undan. :(

Visserligen OT, men ändå. Russ har iofs sina avelsvärderingar på våren, men vart 5:e år är det generalmönstring som alla hingstar måste delta på för att få fortsätta verka i aveln. Och den är på sommaren :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
50 655
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 956
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 755
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp