Antidrag sele, fast tvärt om... :)

SandraM

Trådstartare
Tänkte på det härom dagen när jag var ut och gick, då min vovve kan dra på rejäla tvärnitar och bara inte vill gå framåt om man kunde använda en sån sele för att få honom mer framåt?

När det blir tvärnit i halsband så blir det ju ett himla ryck i hals/nacke vilket jag inte gillar. Eller så går vi y-sele och då blir det ett himla ryck i armhålorna och han kan nästan komma ur selen. Men om man kan sätta kopplet fram i bringan så tycker jag att stoppet borde bli mjukare, och kanske en mer positiv rörelse till att komma framåt igen...

Vi har gått mycket framåt då vi i början inte kunde gå alls då han bara la sig ner. Men nu kan vi gå, det är bara då och då det blir nitar. Eller kortare nitar under en promenad.

Så tänkte hur ni ser på det?? Om det kanske kan hjälpa för att han ska få en trevligare upplevelse av det hela!! :)
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Tror du han stannar mindre om upplevelsen blir trevligare? Känns spontant som fel väg att angripa problemet....
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Tror du han stannar mindre om upplevelsen blir trevligare? Känns spontant som fel väg att angripa problemet....

Hur menar du? Han går, men det blir tvärnitar då och då. Jag hinner inte vara med när han stannar och det KAN bli ryck. Tänkte bara så han slipper de onda som kan bli av att han stannar.

Jag jobbar hela tiden med att få det bättre, jag letar inte efter att fuska. Jag vill göra det trevligare för hunden. Hur skulle du gå tillväga?

Skulle inte du kunna tänka dig att ut och springa lite oftare om du slapp skor som du får skavsår ifrån?
 
Senast ändrad:
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Och jag tänker att om han tyckte att det gjorde för ont skulle han inte stanna hela tiden...

Om jag gör det bekvämt för mina hundar att stanna och nosa så gör dom det hela tiden. Jag tar på ett stryp, tar med hunden med kopplet och med rösten. Låter den inte stanna. (Jag har hundar på 40 kilo) Efter ett par sådana stopp så provar den inte igen och promenaderna är numera trevliga för alla.

Klart jag inte vill få skavsår, men för mig är skavsåret att hunden alls stannar och att den ska ge fan i det för att slippa skavsåret.

Hur hade du tänkt få bort beteendet genom att göra det mjukare för hunden? Vad menar du med fuska?
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Skulle inte du kunna tänka dig att ut och springa lite oftare om du slapp skor som du får skavsår ifrån?

Fast var de inte de som är grejen gör de ont när jag springer, springer jag inte. gör de ont när jag stannar så stanna jag inte :angel:

Tror inte du ska behöva hitta en specialsele, så ont gör det antagligen inte om hunden väljer att fortsätta med beteendet men hur tränar du bort tvärnitarna? Jag tänker att om du inte har hunden efter dig utan framför dig så borde du ju se när han tvärnitar och själv kunna stanna innan de blir ett ryck, så kanske träna in kommandot framför kan vara en idé.
 
Senast ändrad:
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Och jag tänker att om han tyckte att det gjorde för ont skulle han inte stanna hela tiden...

Om jag gör det bekvämt för mina hundar att stanna och nosa så gör dom det hela tiden. Jag tar på ett stryp, tar med hunden med kopplet och med rösten. Låter den inte stanna. (Jag har hundar på 40 kilo) Efter ett par sådana stopp så provar den inte igen och promenaderna är numera trevliga för alla.

Klart jag inte vill få skavsår, men för mig är skavsåret att hunden alls stannar och att den ska ge fan i det för att slippa skavsåret.

Hur hade du tänkt få bort beteendet genom att göra det mjukare för hunden? Vad menar du med fuska?

Ok, jag tänker inte ta på ett stryp för att få min hund framåt. Jag stannar inte heller och låter han göra som han vill. Utan när vi går så går vi, sen får han lukta och göra sitt när jag släpper ut honom. Han har dåliga erfarenheter av promenader då han har tass problem i grunden, och innan vi upptäckte det så vägrade han gå över huvud taget.

Så ja, jag vill göra promenaderna till något roligt för min hund. Promenader ska inte göra ont och ska inte vara otrevliga. Tassarna går i skov, men mycket sitter i huvudet på honom. Men nacke och hals är känsliga, man kan göra dom illa för mindre än ett hastigt stopp.
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Fast var de inte de som är grejen gör de ont när jag springer, springer jag inte. gör de ont när jag stannar så stanna jag inte :angel:

Tror inte du ska behöva hitta en specialsele, så ont gör det antagligen inte om hunden väljer att fortsätta med beteendet men hur tränar du bort tvärnitarna? Jag tänker att om du inte har hunden efter dig utan framför dig så borde du ju se när han tvärnitar och själv kunna stanna innan de blir ett ryck, så kanske träna in kommandot framför kan vara en idé.

Som sagt, han har tass problem som går i skov och har mycket dåliga erfarenheter av promenader. I början gick han inte alls (vi köpte honom när han var 6 månader) mycket sitter i huvudet på honom och jag vill inte att han ska känna obehag. Han går sakta och känner efter väldigt mycket, och att ha honom framför mig går nästan inte. Det gör han inte ens när han går lös, då är han antigen bakom eller bredvid.
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Hundar har inte saker i huvudet. Det är en förmänskligande missuppfattning som folk har. Om hunden har ont har den ont, om hunden inte har ont så går den inte och är rädd för att få ont.

Däremot är hundar jäkligt bra på att styra sina människor och få dem att göra precis som dom vill att vi ska göra. Som att låta dom stanna och nosa....

Men lycka till, hoppas det löser sig på något vis.
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Däremot är hundar jäkligt bra på att styra sina människor och få dem att göra precis som dom vill att vi ska göra. Som att låta dom stanna och nosa.....

Jag låter verkligen inte honom styra promenaderna, får då skulle jag inte komma en meter. Men från att inte gått alls till att egentligen kunna gå hur långt som helst så tycker jag att jag kommit väldigt långt... Jag vill bara inte ha de stoppen och dra han i halsen på det viset det blir idag.

Och jag kan inte "dra" han framåt på grund av hans tassar som han har mycket ont i till och från.
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Skulle inte en wgw-sele kunna vara något? På den fästs kopplet fram på bringan vilket bara det borde göra skillnad.
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Det finns en vanlig sele jag kollat in, men inte köpt då jag tycker den är lite dyr för min ekonomi just nu. Metitzo-selen. Är en vanlig sele, men justerbar och ring även fram där man kan sätta kopplet.

Den kanske kan vara något.
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Skulle inte en wgw-sele kunna vara något? På den fästs kopplet fram på bringan vilket bara det borde göra skillnad.

Kollat lite på den nu och det verkar bra! :) Men just ringen fram tror jag skulle ända mycket på hur ryck och känsla blir! :)
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Det finns en vanlig sele jag kollat in, men inte köpt då jag tycker den är lite dyr för min ekonomi just nu. Metitzo-selen. Är en vanlig sele, men justerbar och ring även fram där man kan sätta kopplet.

Den kanske kan vara något.

Den såg ju väldigt bekväm och ombonad ut, bekväm att ha på sig!! :) Ska absolut ha den i tankarna!
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Jag tänker att det låter som en typisk bulle :p

Ja, visst är han de :grin: Men det blir en aning jobbigt, han har så mycket annat som gör mig gråhårig så skulle underlätta att göra promenaderna lite bättre och trevligare :p
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Om du vill slippa ett kraftigt ryck så finns även koppel som är elastiska (oftast en bit av kopplet som är det). Så du kommer känna att hunden stannat när det spänner i kopplet och förhoppningsvis hinna stanna själv innan rycket.

Kanske något att kombinera med en sele!
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Dags att uppdatera sina kunskaper kanske?

Jag rekommenderar Per Jensens bok "hundens tankar och känslor". Med tanke på hur du uttrycker dig här lär du finna den revolutionerande.
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Dags att uppdatera sina kunskaper kanske?

Jag rekommenderar Per Jensens bok "hundens tankar och känslor". Med tanke på hur du uttrycker dig här lär du finna den revolutionerande.

Vad ska jag uppdatera? Du får gärna uttrycka dig lite mera...
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Jag antar att du menar "Hundens språk och tankar"? Och nej, den känns inte revolutionerande. Jag säger fortfarande att en hund är en hund och att folk här inne generellt inte verkar kunna skilja på hundar och människor.

Edit: Med "här inne" menar jag på buke generellt, inte just i denna tråd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
11 207
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 175
Senast: LECH
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 086
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 026
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp