Halsband/sele? Ursäkta en blondin...

Jag är tvärtom, mina hundar får inte ha halsband/scarfs på obevakade hemma p.g.a. skaderisk.
Samma.

Kl
Jag är tudelad till att ha det i buren i bilen, tar alltid av förutom i undantagsfall och då nojar jag att hon ska fastna. (Samtidigt som om jag tänker att finns det risk att hon kan fastnat åker hon i fel bur.)

MiMburar har metallpålar (kommer inte på ett bättre ord) som går utanför buren när den är stängd och oroar mig för att hon av någon anledning ska fastna med halsbandet. Samtidigt tänker jag att skall det bli en krock eller liknande är hon för säl-lik för att det ska vara enkelt att ta på ett halsband av någon hon inte känner. Snabb som fan är hon också.
 
När jag var med i pudelkompisar på fb så var det faktiskt en liten pudel som hade hängt sig :cry: Kommer inte ihåg om det var när ägarna var hemma eller om det var när dom var borta. Använde inte halsband inomhus innan och definitivt inte efter detta.
Det krävs som sagt bara en kort stund för något hemskt att hända tyvärr, vi har inte grimma i hage/box på hästarna av samma anledningar. Jag har jobbat inom flight handling också och där har man fått höra om cargo-hundar som kommit ut och strypt sig själva, därför de aldrig ska flyga med halsband i buren.
 
Aldrig någonsin halsband på hemma. Tar av halsbandet när dom är lösa med. Dom är ju chippade.

Men i bilen lämnar jag på halsbandet, vid olycka vill jag kunna få tag i hunden snabbt genom evakueringsluckan och koppla den. Och jag har inget som skymmer sikten till hunden + inget dom kan fastna i.
 
Jag anvander en sparlina jag hittade i Sverige for mycket lange sedan. En tunn nylonlina, precis som en tvattlina ... fast rosa😋 pa alla hundar jag tranar inkallning med, och mina valpar slapar den bade los och nar jag behover halla i under en lang tid. Inte forran inkallning fungerar varjde gang (en 500 ganger eller sa) far de ga losa. och trots att Princess Diva ar 10 ar nu sa kor vi pa ren inkallnings traning da och da ... den maste alltid sitta 100% och de maste alltid komma omedelbart. Mallen, Tater Tot, kommer alltid ... och alltid utan tvekan nar jag ropar sa for honom blir det bara lite kul lek nar vi "tranar".

Forsta gangen jag hade Miss Mandy i Sverige motte vi en kvinna med en pitbull/staffe med flexi. Jag stannade sa Mandy satt vid min sida medan henne's hund kastade sig at vart hall med ett vral. Vi var ganska langt borta men kvinnan fick panik ... och tog tag i snoret. Det magnifika sar hon hade over hela handen gjorde att jag aldrig nagonsin skulle tanka mig att anvanda en flexi. Dessutom, jag vill att mina hundar ska kunna ga med slakt koppel (det beromda Uet mellan hund och person) och da flexin spanner at lite blir det en helt annan kansla for hunden da jag vill att hunden har koll pa mig utan nagon hjalp.
Jag tycker flexi är bra vid till exempel skogspromenad med en hund som kan gå i koppel och som har god grundlydnad men av någon anledning inte kan eller ska vara lös. För en hund som drar i kopplet, inte stannar eller kommer på kommando är flexi galenskap. Speciellt i stadsmiljö gäller det att hunden inte gör så som du beskriver att kvinnans hund gjorde.

Jag föredrar vanligt koppel till nuvarande hund.
 
Och jag har halsband, så slipper jag det problemet. Han har päls, det skaver inte, han är ensam, hans fastnar inte, så jag ser inte något problem faktiskt.

Ja, alla gör som de vill såklart 😊
Jag vill inte ha det och ser noll anledning till det.

Sluss har fler fördelar, speciellt med en hund som vill rymma. Skönt för besökare också att slippa trängas med en stor hund i hallen 😁
 
Sedan kan man ju noja över allt möjligt i all oändlighet. Jag läste flera inlägg om hundar som kvävts i chipspåsar och var tvungen att cykla hem från jobbet en dag för att jag var övertygad om att jag glömt en halväten chipspåse på vardagsrumsbordet - var lika övertygad om att min hund redan var död.
Spolier: det var hon inte. :angel:
Jag har dock varken halsband på eller öppna chipspåsar framme när jag lämnar huset. Har dessutom skaffat kamera för sinnesfriden.
 
Fast OM hunden kommer lös är ju halsbandet en risk snarare än en hjälp. Jag förstår dock att det kan fungera som ett "handtag". :D
På en husky? Jag har helstryp, kedja, ganska kort så den hänger inte och gungar när den inte används, utan sitter där den sitter. Den syns inte ens i hans päls, så för att vara en risk måste han... tja, jag vet inte?
 
På en husky? Jag har helstryp, kedja, ganska kort så den hänger inte och gungar när den inte används, utan sitter där den sitter. Den syns inte ens i hans päls, så för att vara en risk måste han... tja, jag vet inte?
För att den ska vara en risk måste han fastna någonstans helt enkelt. Stryka sig mot något fast föremål till exempel. I skogen kan jag se otroligt många tillfällen där en lös hund kan fastna med halsbandet.
 
Jag tänker att man har don efter person. För mig passar selar bäst eftersom jag är en jävla klant som någon enstaka gång har lyckats ställa mig på kopplet mitt under promenad. Tvärstopp i halsen känns inte som att det är att rekommendera. Även med sele märker jag att hunden tycker att det är grymt obehagligt. Om de drar så slipper de också hosta och knappt kunna andas. Ena hunden kan dra intensivt mot någon kissfläck ibland och de första kanske 200 metrarna.
För andra passar halsband bäst för att hunden gillar det bäst.

Däremot så finns det mycket selar som är dåliga. Selar som låser frambenen, som ligger på bogbladen och har för kort del under bröstet känns mer vanligt än ovanligt faktiskt. Så det är ju inte så att "sele är bäst". Det beror på vilken sele. Och till vilken hund. Och till vilken matte eller husse.

Jag skulle egentligen vilja hitta en sele som sitter längre bak än de jag har idag, men har inte lyckats förutom de som är jättesladdriga. Och det tänker jag inte är helt optimalt när jag jämför med en hästsele...
Ett tips är att kolla på joggingselar. De brukar vara mycket stabila och ha lång lite bredare vadderad remsa under magen.
 
Med terriern var jag alltid orolig att hon kulle krypa in någonstans och halsbandet skulle haka fast så att hon inte kom ut, och jag i min tur inte kom åt henne.
 
Ja, alla gör som de vill såklart 😊
Jag vill inte ha det och ser noll anledning till det.

Sluss har fler fördelar, speciellt med en hund som vill rymma. Skönt för besökare också att slippa trängas med en stor hund i hallen 😁
Jag hyr min lägenhet och kan inte bygga slussar för en husky, kanske för en liten hund med barngrindar, men annars känns det för klent.
Poängen är att han inte ska komma lös, så han är dubbelknäppt när vi är ute också. Halti och halsband eller sele och halsband.
 
För att den ska vara en risk måste han fastna någonstans helt enkelt. Stryka sig mot något fast föremål till exempel. I skogen kan jag se otroligt många tillfällen där en lös hund kan fastna med halsbandet.

Hade jag haft halsband på Harry hade garanterat Kantarell fastnat i halsbandet och strypt honom 😅
Alternativt hade han fastnat i något annat och hängt sig, för att vara så liten är han extremt klumpig 😂
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Med terriern var jag alltid orolig att hon kulle krypa in någonstans och halsbandet skulle haka fast så att hon inte kom ut, och jag i min tur inte kom åt henne.
Han är inte lös, kan inte vara lös så det är bara hemma då som den risken är finns då. Skulle han rymma är halsbandet bra för någon att hålla i och det tror jag sker fortare än att han sticker till skogs med tanke på att jag bor i en stad.
 
För att den ska vara en risk måste han fastna någonstans helt enkelt. Stryka sig mot något fast föremål till exempel. I skogen kan jag se otroligt många tillfällen där en lös hund kan fastna med halsbandet.
Jag förstår risken.
Jag tror dock att den i min hunds fall är ganska liten eftersom jag vet hans beteende. Kedjan är ganska smal och sitter under pälsen, den syns inte ens. Så för att fastna måste han ha maximal otur med något som rotar sig in under pälsen vid halsen. Inte ens fästingar väljer det stället. Hade inte valt något större eller mer hängande på honom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: LECH
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 753
Senast: Nirvana
·
Övr. Hund Varje år försvinner det hur många hundar som helst kring nyår. De allra flesta verkar bli skrämda av fyrverkerier och jag tänkte därför...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 217
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Tänkte på det härom dagen när jag var ut och gick, då min vovve kan dra på rejäla tvärnitar och bara inte vill gå framåt om man kunde...
2
Svar
25
· Visningar
4 205
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp