Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Oj, svårt att säga.
Jag har faktiskt varit med om att det rasat en gång så drastisk i samband med fölning... men det var inte på någon av mina ston. Även då fick vi ge råmjölk. Behövdes tack o lov ingen plasma för jag hade så mycket råmjölk i frysen.
Kanske var hon egentligen redo att föla tidigare men det inte kom igång... o att värdena då kom av sig..
Ingen aning faktiskt. Kan bara säga att det är tur att reffen finns för då kan man sätta in hjälpen tidigare än om man väntar tills fölis är 24timmar o kör en foalcheck.
Oftast tror man ju att ett sto med sprängfyllt juver, i en medelålder ska ha bra värden.. Men i ditt fall hade det ju definitivt kunnat innebära en skillnad på liv o död att du kunde kolla med reffen.
Men jag har inget svar att ge dig tyvärr...inte ens en gissning.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Inga tips alls. bara hålla tummarna för att det löser sig.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Min hade 12 i morse.. började ju så bra på 22 så min verkar göra som Naffas.

Känns tryggt att ha reffen så vet jag hur den är vid/efter fölning.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Min var på 10 för 5 dagar sedan. 31 sedan 3 dagar tillbaka men inget föl... Nästan 2 veckor över tiden och grumlig mjölk.
Hade hemma vet som förutsa fölning för 2 dagar sedan, han hade fel.

Blir en natt till vid kameran och en bra bok. Pust.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Men i ditt fall hade det ju definitivt kunnat innebära en skillnad på liv o död att du kunde kolla med reffen.

Fölungen är i alla fall ok nu.
Foalcheck idag visade bra skydd.

Här ser vi en aspekt till som är positiv för reffen.
Tar foalcheck efter 12 timmar för att man VET att ungen ligger på minus.
Då hinner man sonda råmjölk från frysen i stället för att köpa plasma och sen sitta timvis i boxen..

Bra grej det där :D

Men jag fick faktist ytterligare ett bevis på att ungar kan vara både starka och pigga och ha samtidigt fått en alldeles för dålig start.

AM
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Åh, nu måste du berätt mer! Jag är jätteorolig för mitt sto som gått nu i två veckor och varit spänd och sen droppat lite....Ska jag lägga ner??
OCH är det så att alla antikroppar fölet behöver försvinner ut?? Enligt tråden jag följt verkar det ju som om det kommer med fölningen???:o
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Anledningen att jag köpte min reff var att Cozzan brukade gå o drälla länge innan. Jag hade även ett sto som var 18 år o var lite osäker på hennes kvalitet.
Cozzan visade det sig att hennes värden INTE minskat för att hon drällt.
Men inget säger att det inte sker på andra.
Tycker Reffen är ett mycket prisvärt sätt att försöka skydda sin fölunge.
Går att återanvända hur många ggr som helst.
Kommer SNABBT(!!!) med posten när man beställt den.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

kl.

Ni som har reffen och ett lager frysmjölk.
Kan inte ni testa att skrapa av en bit på mjölk som kanske legat kvar i frysen i mer än ett år??

Bara så där för att kolla hur länge det håller bra värde.

Har själv en skvätt 04 med 19 på reffen.
Funderar på hur länge det igentligen kan ligga där innan det blir förstört.
Den biten brukar jag ta fram för koll vid fölsäsongens start bara för skojs skull. :D
AM
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Men funkar det verkligen så? :confused:
Kan inte råmjölken bli otjänlig och antikropparna värdelösa, trots att reffen säger annorlunda?
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Men funkar det verkligen så? :confused:
Kan inte råmjölken bli otjänlig och antikropparna värdelösa, trots att reffen säger annorlunda?

HAr inte en blekaste aning.
Kollar bara för skojs skull på samma "klump":D

AM
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Hade gärna provat. men min råmjölksreserv i frysen tog slut förra året när vi snittade stoet som bröt benet. Fölis fick allt jag hade. men det hjälpte föga för outvecklade lungor.
I år frös jag inte in något efter Cozzan då hennes rasade i antikroppshalt fort... ville att hennes unge skulle få allt.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Jag har en klump i frysen som jag kan kolla, bara jag kommer ihåg att ta i reffen från stallet.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Jag har en klump i frysen som jag kan kolla, bara jag kommer ihåg att ta i reffen från stallet.


Vore kul att se vad du fick för relultat på din gamla råmjölk.

Sedan kan jag inte låta bli att lägga in detta kort då den visar att trots en hopplös situation och värdelösa siffror på reffen så kan det gå vägen om man är snabb att ta ut hjälp.

Det finns som sagt dom som överlever och sen denna..en överlevare på grund av sitt sjuhiskliga humör :D


vampens3.jpg


Denna blir inte go att tas med.:D

Hon är väldigt vek på båda bak och skev fram. Liten men ettrig.

AM
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Haha, ja du...kan se den vuxen o samma uttryck... huga mig.
Så glad att det gick bra för henne.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Nu har jag kollat min gamla råmjölk. Den är från ifjol och låg på 25 när jag frös in den. Nu sprängde den skalan. Jag tror dock att det kan vara så att jag kontrollmätte mjölken på de sista dropparna jag mjölkade ur, vilket isåfall förklarar varför det som är i burken visar högre värde än vad det gjorde ifjol när jag mätte.

Ungen ser rar ut btw. :D
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Tråden är visserligen ett år gammal, men intressant, så jag puttar upp den lite.

Några som använt refraktometer i år också?

Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska beställa en eller inte. Har ett sto som ska föla i år, men som sedan ska ut på tävlingsbanan igen, så det blir en "engångsanvändning" för min del. Tycker ni det är väl investerade pengar ändå?
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Nä.

Leta rätt på någon i din omgivning som har en sådan.

Ta sedan ur en skvätt mjölk i anslutning till fölningen och ställ i kylskåp.
Antar då att hon fölar nattetid.

Sedan kan du åka iväg och kontrollmäta dagen efter :)

Lycka till

AM
 
Väcker den här tråden.

Har ett sto som är på dag 320 idag. Testade "reffen" igår kväll efter att jag tvättat juvret. Det är fortfarande klar mjölk men "reffen" visade 25 vilket känns ganska högt iom att mjölken inte ens blivit vit. Undrar om jag kontaminerat när jag tryckte fram dropparna.
Hon har satt endel juver men spenarna är uppdragna än.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 522
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 776
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 975
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp