Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Huuups! Nu gick hjärtat upp i halsgropen va Korneva?
Jag vet inte hur dessa fungerar men kanske du får fölis före mig då. Skoj!
Det här måste jag följa, tänk om det är på G.:banana:
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Mätte nyss andra stoet oxå även hon på dygn 324 henne mätte jag 3 ggr, första gången tog jag 3 droppar från pipetten o då fick jag 20 sen tog jag 3 droppar ifrån juvret direkt o dom dropparna är ju större o då fick jag 25 så då gjorde jag en gång till med pipetten o då blev det 20 igen.. det är ju ganska stor skillnad

Blir det högre värden ju mer mjölk man har??

Det andra stoet som jag mätte tidigare idag som då hade 25, hon hade nu 24 men nu tog jag 3 droppar ifrån pipetten o tidigare idag tog jag direkt ifrån juvret, tänk ifall det kanske skulle varit ännu högre nu ifall jag tagit direkt ifrån juvret som sist tänkte inte på o ta direkt ifrån juvret oxå o dubbelkolla, hmm är lite förvirrad nu...
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Det blir inte olika värde beroende på hur mycket mjölk du tar. Däremot kan det skilja mellan olika juverdelar. (Du har sammanlagt 4 "hål" som det kan komma mjölk ur. Alla dessa har en egen del av juvret.) Det kan också skilja ngn enstaka grad upp eller mer mellan olika provtillfällen sas.

Har du kalibrerat din refraktometer?

Om du ska kalibrera den, ska du hälla destillerat vatten på glaset. Titta på skalan precis som när du provar mjölken, och skruva på den lilla skruven på ovansidan tills refraktometern visar exakt noll.
Om du inte har köpt destillerat vatten (Vilket du bör ha till rengöringen, för att undvika kalkavlagringar.) kan du hålla glasytan över kokande vatten, så att du får vattenånga = destillerat vatten, på glaset, varefter du gör som ovan.

Om din refraktometer visar rätt, borde båda dina ston vara på gång. De kan dock få rätt höga värden när juvret växer till, för att sedan sjunka. Undantagsston kan även stå med höga värden ett antal dagar innan de fölar. Det gjorde min grannes ena märr ifjol.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Ja den är kalibrerad, gjorde det direkt o det stod på 0 som det skulle.

Okej tack för svaret då vet jag, imorse va det fortfarande 20 på det stoet, och det andra stoet som hade 25 igår kl 18.00 hade 24 kl 22.00 och 24 imorse oxå. Hon har haft mkt juver länge nu så jag tror att det inte är långt kvar nu.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Ja det låter ju helt klart som om hon är på gång.
Mitt sto kommer nog också att föla snart.
Hon hade 20 igår kväll, 24 imorse och 26 vid 11:00.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

20 kan vara jättenära för någon o flera dagar ifrån på en annan. För den ena kanske 20 är det bästa den får medans en annan kan komma upp i över 30.
Därför så anser jag att man bör ha mätt några dagar o sett den sista rusch ökningen för att veta om det är på g.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Gud va roligt Korneva!:bump:
Då vet du i alla fall att mjölken håller bra kvalitet om hon behagar att föla nu snart.

Själv har jag det väldigt lugnt. Wilma sover helt utsträckt på sidan med stora magen (ser väldigt obekvämt ut...) och snarkar högljutt på nätterna.

Man kanske skulle ta och införskaffa en sådan där refraktometer....finns det olika varianter??? Såg att någon länkat vidare i ett tidigare inlägg men på den hemsidan hittade jag bara pris, ingen bild på apparaten.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Spännande:laugh: då borde din titta ut snart:laugh:
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Ja detta va en mkt bra investering måste jag säga. Båda stona har bra värden än så länge så vi får hoppas det håller i sig.. Jag beställde min från swevet, gick på 1700 med frakten jag sa billigare till dig i mailet för det va exkl moms o frakt hmmm tänkte inte på det...
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Ja det låter ju helt klart som om hon är på gång.
Mitt sto kommer nog också att föla snart.
Hon hade 20 igår kväll, 24 imorse och 26 vid 11:00.


Nu ligger hon på 28 respektive 30.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Ena stoet som låg på 25 i fredags låg igår på 24 och idag på 24, kalkstickorna är nästan rosa nu på alla 4 fält och som har haft mjölk ett tag nu o nu är den väldigt grumlig och man får väldigt mkt mjölk när man ska mjölka ur till testerna. Hon har även haft kristaller nu ett tag men inga vita vaxproppar.

Det andra stoet hon förbryllar mig lite här, henne har jag inte fått ur ngn mjölk alls förrens i förrgår, då fick jag ut för första gången men inte alls mkt får inte ens ur 1 ml ur ett juver. Hennes mjölk är helt genomskinlig och har bara 1 rosa fält på kalkstickan. Men till hennes värden, i förr går låg hon på 20 igår morse låg hon på 20 igår kväll på 25 o imorse på nästan 27... o jag tycker det ser ut som om hon har ett tag kvar, inte alls lika färdig som det andra stoet. Men blir lite förbryllad när värdena höjer sig såhär.. Men kan det va så som kicket säger att mjölken rinner till nu o därför som värdena höjs men juvret har varit fyllt ett tag nu, men jag tycker inte hon ser fölningsklar ut o hon ligger ju längst ner på kalkstickorna oxå. Första fölet. hmmm

Båda är idag på dygn 325
 
Senast ändrad:
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Med den ökningen så borde fölet komma detta dygn eller under natten som var.???
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Kunde man tro..:D
Hon har inte fölat än i allafall. Jag sitter just nu och blänger på henne genom fönstret. Värdet ligger just nu på 29 resp 30, så hon har dykt lite.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Jag vet inte riktigt vad min hjärna gjorde medan jag skrev det sista inlägget, :confused:men 26 resp 29 låg hon på då.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Nu från 24:00 till 6:30 har hon ökat från 26 och 29, till 33(=smalt blått streck längst upp) och över skalan på andra juverhalvan. Mjölken har nu även blivit svagt gråfärgad. Jag kommer nu inte att mäta antikroppshalten mer föränn hon har fölat, utan bara kolla färg, konsistens och klistrighet på mjölken.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Hoppas på det!
Dock inga vaxproppar el vit mjölk:crazy:
Men enl förra ägaren så hade hon varken eller när hon fölade ifjol, knappt något juver alls för den delen heller så de fick en överraskning när det helt plötsligt fanns ett föl en morgon ( förstföderska i fjol)

Nu ska jag strax ut till stallet för att vaka, så får jag uppdatera senare hur det gick.

Kom igen liten därinne, jag vill ha en fölis som påskpresent!:laugh:

Uppdaterar:
Inget föl än, värdena ligger stabilt på mellan 19-23!
vaxproppar har börjar komma , men fortfarande ingen vit mjölk, även om vänster spene idag var grådassig ist f genomskinlig.
Blir nog ingen påsk-fölis om det inte sätter raketfart!
Suck, börjar bli tung i ögonen av sömnbrist, jag har 2 mil till stallet så jag sover där och kollar varje halvtimme.....
Tiden går ut på onsdag sedan är det övertid.....:crazy:
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Uppdaterar:
Inget föl än, värdena ligger stabilt på mellan 19-23!
vaxproppar har börjar komma , men fortfarande ingen vit mjölk, även om vänster spene idag var grådassig ist f genomskinlig.
Blir nog ingen påsk-fölis om det inte sätter raketfart!
Suck, börjar bli tung i ögonen av sömnbrist, jag har 2 mil till stallet så jag sover där och kollar varje halvtimme.....
Tiden går ut på onsdag sedan är det övertid.....:crazy:


:banana::banana::banana:
Kl 23.58 kom det ett sistaminuten påskföl till världen!
Det blev ett sto:love:
Allt gick smidigt och bra vad det gäller fölningen, efterbörd och tarmbecket. Dock har den lilla ej diat än, men jag har nappat den 2 ggr ca 1 dl åt gången. Värdet på första mjölken 35, och andra mjölken kl 03.00 var på 25.
Hur mycket råmjölk ska de få i sig för att det ska vara tillräckligt?
Hoppas de löser diandet själva nu, de får vara ifred till kl 5,30.
Om jag inte ser att hon diar då så nappar jag en gång till.
ska sova lite nu/ Glad barnmorska!
:bump::bump::bump:
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

En liter råmjölk med godkända värden är vad de behöver, enligt vad jag har lärt mig. Grattis till fölet! (Här har det inte kommit något föl än.)
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Grattis till fölet! :laugh:

*kl*

Följer tråden med spänning.! Är det någon som vet ngt annat ställe än Swevet som kan tänkas sälja dessa refraktometrar? Hos Swevet var de nämligen slutsålda! Och ny leverans väntades först om ett par veckor...
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 662
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 584
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 999
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp