Använda munskydd

Tipsar om munskydd som istället för att sitta bakom öronen har ett nackband och ett huvudband. Dessa sitter mycket bättre. Mina är dessutom stela så de inte åker in i munnen osv och fungerar därför utmärkt med glasögon. Sett det nu finns en lite silikongrej som man kan sätta emellan munnen och skyddet som gör samma sak. Borde fungera utmärkt. Mina munskydd sitter bra, mörker inte av dem :up:
 
Blir det inte luftglipor på sidorna när bandet snurrats ett halvt varv? Tycker det sett så ut på de som jag mött som gjort så.
Munskydd borde finnas i olika storlekar, man har ju olika stort huvud (baserat på hjälmstorlek tycker jag att jag har stort... när det gäller munskydd tycker jag att jag har litet)

Jag brukar korta snoddarna genom att göra en knut i änden.
Jo vissa sorters munskydd kan göra en glipa vid sidorna, men den glipan hamnar vid ögonen om jag inte snurrar banden, och jag tror att den är större då eftersom munskyddet sitter lösare på och glider runt, vissa sitter bättre helt enkelt. Att slå en knut testade jag men det gav en glipa, som trots att jag tryckte in den föll ut och öppnade sig igen, betydligt större. Jag tror att munskydd sitter olika beroende på hur man ser ut, litet smalt ansiktet passar i någon, tjockt stort huvud i något osv. Vet en sort som jag märkte satt bättre än andra så att jag inte ens behöver snurra banden, och en sort som jag inte kunde använda alls för det var så stora och sladdriga liksom.

Jag tror att det är bättre ATT jag använder munskydd än inte alls, så då är mitt val att tvinna banden ett varv helt enkelt. För det fungerar inte med igenimmade glasögon eller munskydd som skaver ögonen eller som halkar runt på ansiktet så att jag måste rätta till det konstant.
 
Ja det är engångs.
Jag jobbar i munskydd och vi får använda 4 om dagen, ca. Det innebär att när ett munskydd kommer på så har vi det i ca 2 timmar. Vi får inte peta på detnär det väl är på plats. Så man får ha det medans man kör bil (även om man är ensamen) hos vårdtagarna, när man pratat i telefon, handlar, går ärenden mm.
Superviktigt att man alltid spritar händerna före man tar på det och innan man tar av det.
Missförstår jag dig nu eller menar du att munskydden för din tjänst är ransonerade?
 
Missförstår jag dig nu eller menar du att munskydden för din tjänst är ransonerade?
Delvis ransonerade. Vi ska givetvis byta vid behov. Men inte efter allt vi gör, eftersom det inte behövs. Man klarar sig i snitt på 4 per arbetspass.
Skulle det vara helt fritt så skulle det ist leda till onödigt resursslöseri.
 
Hur självsanerar det sig? Hur funkar det rent tekniskt.
Jag är inte jättepåläst vad gäller det. Som jag fattat det stör det ngt protein som gör att viruset inte kan föröka sig och dör. Men det går säkert att googla fram mer info om man vill.
Själva antivirus/antibakterie-effekten är iaf ISO testad och godkänd mot flera virus, bla corona.
 
Är det testat att det fungerar med självsanneringen och även efter tvätt och inte bara tillverkarens påstående? Jag funderar på hur de kan få tyget att döda virus även efter flera tvättar eller hur funkar det? Och är det ofarligt för människor i längden?
Ja, det ska vara testat enligt Internationella standardiseringsorganisationen, ISO.
Det ska inte vara farligt för människor och håller på att certifieras av Bluesign.
 
Jag är inte jättepåläst vad gäller det. Som jag fattat det stör det ngt protein som gör att viruset inte kan föröka sig och dör. Men det går säkert att googla fram mer info om man vill.
Själva antivirus/antibakterie-effekten är iaf ISO testad och godkänd mot flera virus, bla corona.

Det ar formodligen nagot liknande som vissa skoldistrict har i Oregon anvander och sprayar skolbussar och lokaler i skolor med jamna mellanrum ... medan just mitt skoldistrict inte anvander det utan skolpersonal/skolbuss forare sprayar efter varje grupp elever.
 
Ang effekten. Vi får visserligen byta vid behov men är rekommenderade att använda 1 munskydd per dag på mitt jobb och väldigt få använder fler än så. Det infördes supertidigt.

Vi tar på dem direkt i entrén, fäster i ett band runt halsen och får inte lägga dem ifrån oss. Men de hänger ju alltså tex innanför renrumsoverallerna mot tröjan när vi jobbar ensamma (behöver ej ha det på då) eller bara runt halsen när vi äter. Slänger dem i specifik soptunna i entrén när vi går hem för dagen.

Hos mig var vi ca 30 som jobbade väldigt nära inpå varandra (men inte kroppkontakt) i början av 2020, nu är vi snart närmre 50. Vi jobbar dock skift så på de flesta avdelningarna så en del utspridda över dagen och ett gäng som jobbar kontorstider. Vi har än så länge vad jag vet endast 1 misstänkt fall där personal kan ha blivit smittad på jobbet (men ingen annan var sjuk i samband med detta, bara att övriga fall vet de träffat sjuka utanför jobbet). Trots vårat väldigt "fria" användande av munskydd, där.vi tex inte alls inte rör vid dem eller skrotar händerna före/efter det. Vi har skyddsglasögon i alla lokaler och man behöver ju rätta till munskydd och glasögon många gånger per dag pga passform på dem båda samt imma och att man tar av båda när man kan (tex kontrollrum, ensamarbete, fika, toa osv).

Jag stör mig väldigt sällan faktiskt. Det är ett krav på min arbetsplats så jag orkar inte lägga energi på att störa mig tror svettigt som fan och problemen med imma.
 
Jo vissa sorters munskydd kan göra en glipa vid sidorna, men den glipan hamnar vid ögonen om jag inte snurrar banden, och jag tror att den är större då eftersom munskyddet sitter lösare på och glider runt, vissa sitter bättre helt enkelt. Att slå en knut testade jag men det gav en glipa, som trots att jag tryckte in den föll ut och öppnade sig igen, betydligt större. Jag tror att munskydd sitter olika beroende på hur man ser ut, litet smalt ansiktet passar i någon, tjockt stort huvud i något osv. Vet en sort som jag märkte satt bättre än andra så att jag inte ens behöver snurra banden, och en sort som jag inte kunde använda alls för det var så stora och sladdriga liksom.

Jag tror att det är bättre ATT jag använder munskydd än inte alls, så då är mitt val att tvinna banden ett varv helt enkelt. För det fungerar inte med igenimmade glasögon eller munskydd som skaver ögonen eller som halkar runt på ansiktet så att jag måste rätta till det konstant.
Blir det en glipa även om du har knuten bakom örat (och inte framför, som jag såg i någon video att man kunde göra) ?
Men jag håller med dig om att det är bättre än inget alls att använda.

Minns du vilket märke som satt bättre?
Jag har funderat på om näsklämmor hjälper.
klemme-til-mundbind.jpg
 
Idag blir första dagen jag går till jobbet med munskydd sedan covid började.

I 3 dagar måste alla i hela QLD ha munskydd inomhus trots att utbrottet i Brisbane är över 130 mil bort... men eftersom många nyligen rest till och från i hela staten så måste alla nu... det är ju som det är... olustigt. Men jag tänker att det är helheten som räknas och inte mitt ego.

Nu ska jag iväg och titta på ett hus till salu. Munskydd på!
Uppdatering.... 2 veckor till medmunskydd.... blääääää
 
Jag får lite panik av detta med munskyddstvång... Jag är tydligen allergisk emot dom och dessutom tål jag inte visir då jag har eksem i hela ansiktet nu som blir till sår vid användande av munskydd/visir.. Måste använda på jobbet, men har fått lov att vara utan om jag håller avstånd. Vid brukarnära arbete så använder jag såklart. Jag kommer aldrig bli av med mina eksem känns det som (och de bränner!! :crazy: ) och jag överanvänder redan de starkaste kortisonsalvorna jag har. (Receptbelagda)
 
Vi måste ha munskydd eller visir på mitt jobb, så jag varierar lite under arbetsdagen. Sen har jag en av mina arbetsplatser i ett rum dit bara jag har tillträde så där är jag "fri".

Men fördelen att få in en vana att använda munskyddet gör att jag alltid använder det om jag ska gå in och handla någonstans. Det spelar ingen roll om det är granngården eller mataffären.
Jag vet att det faktiskt förbättrar mitt skydd så då är det ingen stor sak tycker jag. Jag tänker vara rädd om mig!
 
Jag använder munskydd enligt rekommendationerna. I butiker osv. Även i jobbet. Det jag dock har märkt är att jag blir mindre smart när jag har munskydd. Jag upplever att hjärnan inte får tillräckligt syre och jag tappar jättelätt tråden i ett samtal. Jag får ursäkta mig och skyller på munskyddet :laugh:
 
Jag gick in på Ica idag och skulle köpa munskydd, men det fanns inga. Enligt uppgift var de slut.

Men jag märker att många inte använder munskydd trots de nya rekommendationerna.
 
Blir det en glipa även om du har knuten bakom örat (och inte framför, som jag såg i någon video att man kunde göra) ?
Men jag håller med dig om att det är bättre än inget alls att använda.

Minns du vilket märke som satt bättre?
Jag har funderat på om näsklämmor hjälper.
klemme-til-mundbind.jpg
Jag vet inte vilket märke som sitter bättre. Har fått det inom vården på vissa ställen och har själv haft sådana inom vården där jag jobbar, men det är ju inte samma sort någonstans känns det som. De var gröna i alla fall, kändes lite mindre och spände om mina öron ganska kännbart efter två timmar. Dock överkomligt eftersom de känns bättre än de andra på något vis.
De som satt sämre köptes rätt billigt i något butik, tror det var City Gross kanske. De satt bättre på ena sonen än på mig.

Har inte testat knut bakom örat, ska faktiskt göra det, om jag får till det! Ska inte åka tåg på ett par dagar så det dröjer innan jag gör det, men förhoppningsvis sitter de ännu bättre, som de gröna rent av!
 
Jag gick in på Ica idag och skulle köpa munskydd, men det fanns inga. Enligt uppgift var de slut.

Men jag märker att många inte använder munskydd trots de nya rekommendationerna.
Det var det första jag tänkte när jag såg att det var infört extra munskyddsrekommendationer. Om det inte används i förväg så varför skulle folk plötsligt börja använda det nu liksom.
 
Jag får lite panik av detta med munskyddstvång... Jag är tydligen allergisk emot dom och dessutom tål jag inte visir då jag har eksem i hela ansiktet nu som blir till sår vid användande av munskydd/visir.. Måste använda på jobbet, men har fått lov att vara utan om jag håller avstånd. Vid brukarnära arbete så använder jag såklart. Jag kommer aldrig bli av med mina eksem känns det som (och de bränner!! :crazy: ) och jag överanvänder redan de starkaste kortisonsalvorna jag har. (Receptbelagda)

Kan det vara perorial dermatit? För då blir det värre av kortison. Jag reagerade också på alla skydd, men efter antibiotika och hudkräm för perorial dermatit så har det lugnat sig. Många behandlar med kortison och förvärrar problemen pga det.
 
Jag får lite panik av detta med munskyddstvång... Jag är tydligen allergisk emot dom och dessutom tål jag inte visir då jag har eksem i hela ansiktet nu som blir till sår vid användande av munskydd/visir.. Måste använda på jobbet, men har fått lov att vara utan om jag håller avstånd. Vid brukarnära arbete så använder jag såklart. Jag kommer aldrig bli av med mina eksem känns det som (och de bränner!! :crazy: ) och jag överanvänder redan de starkaste kortisonsalvorna jag har. (Receptbelagda)
Relaterar så hårt! Jag fick perioral dermatit i samma veva som munskydd och visir började krävas på mitt jobb. Har ätit tetracykliner i snart två månader och även om jag inte vaknar på natten av att jag klöser mig själv i ansiktet så blir det en klar försämring när jag använder skydden mer än 10-15 min. Undviker att använda skydden så långt jag bara kan på fritiden.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 608
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp