Bukefalos 28 år!

Använda rösten på tävling?

Sv: Använda rösten på tävling?

Jag fick minus två för smackning. "MAN ANVÄNDER INTE RÖSTHJÄLPER NÄR MAN TÄVLAR DRESSYR" sa min tränare...:angel:
 
Sv: Använda rösten på tävling?

kl

Funderar på en liten sak nu när vi ändå är inne på att använda rösten under tävling. Jag ska göra min "dressyrdebut" om en månad med foderhästen, och jag undrar om det är ok att berömma hästen under programmet? Har för mig att jag har läst det någonstans, men vill bara checka med er tävlingsryttare om det är ok? Observera att det är en klubbtävling :p
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Jag tävlade lokalt LC:1 och LC:2 förra helgen och provade då att prata lite med hästen under programmet, ungefär som jag brukar göra när jag tränar själv. Pållan älskar inte dressyr och behöver lite glada tillrop ibland.;) Domarna hade inget att säga om det alls och jag tyckte hästen gick skitbra, så jag kommer nog att fortsätta göra det, så länge ingen domare klagar.
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Okej, så det är något jag "törs" prova på då? :p Har för mig att jag läste att det är bara bra om man berömde hästen, för då kan domarna se att man har god kontakt och så. Ville bara kolla upp hur ni gör som ;)
 
Sv: Använda rösten på tävling?

*snor lite av tråden*
Och undrar hur ni gör för att inte smacka på dressyrtävling (?):eek: Eftersom att den ponnyn jag brukar tävla kan bli lite seg så kommer smackningarna automatiskt, är det bara att ta med en rulle tape nästa tävling? :p
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Jag viskar ofta, men smackar inte. Jag gör ofta ett tyst prrrr i halterna och ett litet ssss-ljud när det ska vara trav från halt för att slippa ett skrittsteg. Även i ökningarna brukar jag lägga till ett schhhh och går det lite för fort så viskar jag saaaakta. Eftersom min häst är körd så lyssnar han till 100% på rösten och man behöver inte säga det särskilt högt för att han ska reagera och jag tror ingen annan hör om det inte är alldeles knäpptyst runt omkring.
 
Sv: Använda rösten på tävling?

*snor lite av tråden*
Och undrar hur ni gör för att inte smacka på dressyrtävling (?):eek: Eftersom att den ponnyn jag brukar tävla kan bli lite seg så kommer smackningarna automatiskt, är det bara att ta med en rulle tape nästa tävling? :p

Du kanske skulle prova muntejpen under träningen några dagar innan? :rofl:
 
Sv: Använda rösten på tävling?

*snor lite av tråden*
Och undrar hur ni gör för att inte smacka på dressyrtävling (?):eek: Eftersom att den ponnyn jag brukar tävla kan bli lite seg så kommer smackningarna automatiskt, är det bara att ta med en rulle tape nästa tävling? :p

låter bli att smacka :D - både hemma och på tävling :idea:
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 361
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 580
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 461
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 101
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp