Bukefalos 28 år!

Använda rösten på tävling?

malinsky

Trådstartare
Hur bedöms att använda rösten på dressyrtävling?

Eller bör man viska lite tyst så bara hästen hör?
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Ja, du bör viska tyst ;)
(På utomhustävlingar med domarna i bilar kan man höra mycket "från sidan"...)
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Jag använder faktiskt min röst en hel del när jag tävlar *harkel*
Ibland av misstag, ibland med avsikt.

Men generellt brukar det vara så (för mig) att så länge det inte handlar om smackningar så ges det inte avdrag och brukar inte kommenteras heller. Samtliga gånger jag gett beröm eller varit uppmuntrande (för motivationens skull) så har det inte påpekats (trots nära domaren).

Första gången min häst la av inne på banan stog det i protokollet efteråt (olika bedömningsgrupper)

smackar!

smackar!!

smackar!!!
Gav också avdrag under ryttarens sits och inverkan. Men själv var jag knappt medveten om det eftersom jag kämpade som en tok med att få runt honom :D

Men, men... Nuförtiden så är det mest att jag berömmer för att han ska tycka det är roligt.
 
Sv: Använda rösten på tävling?

"SMACKA EJ!" brukar jag få skriva om jag är domarsekreterare....

men att använda rösten i övrigt vet jag inte så noga, har nog aldrig varit med om det öht.
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Har en tendens att prata lite mycket med hästarna :angel:
Red en gång en häst som fullständigt dog när vi kom in på banan. Fick smacka både lite här och var. När jag fick protokollet visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta! Domaren hade gett mig en 2:a på ryttarens sits och inverkan :eek: och så illa sitter jag inte :D. Med koeff 3 blir det trevligt! Brevid stod med stora bokstäver: smacka inte. Bedömningen är nog väldigt olika från olika domare, men jag ska nog skaffa ett sådan klisterlapp som pluto får på julafton till mig själv :smirk:!
 
Sv: Använda rösten på tävling?

jag tänkte mest på att säga lite tyst *proooo* i övergången galopp - trav.. den blir mkt bättre då :angel:
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Andas ut bara.

Hästen ska galoppera av sig själv- du ska kunna ha benen rätt ut- säger min tränare.
När du ska sakta av -Puuuh!
 
Sv: Använda rösten på tävling?

jag pratar med hästarna, iaf unghästarna för att dom ska "varva ner" och det funkar faktiskt väldigt bra så jag har fortsatt o göra det.
Ja inte när dom får rutinen dock. Men man kan ju göra det diskret.
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Jag fuskar... både på unghäst och äldre häst som älskade tävling men var känslig. Ibland har det inneburit skillnaden mellan bra och bättre, uppvisningsmässigt.

bra kan man säga lågt. fast det bästa är att vänja dom vid "mini klapp" och att det betyder klapp.
Mini klapp = bara lägga an typ lillfingret eller del av knogen mot manken, lära dem att det betyder BRAAA och klapp. Bästa och osynligaste medlet :D

aldrig fått avdrag för att jag sagt ngra ord till hästen på banan.
däremot är smackning en dödssynd.
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Jag har faktiskt aldrig vågat klappa på banan, men har ju sett Brink o Co. göra så t o m på OS så varför inte:confused:
Tabu:angel:
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Har hört att domaren ska dra av minst två poäng för smackningar, men jag vet inte om det gäller om man viskar till hästen också... ;)
 
Sv: Använda rösten på tävling?

jag var på tävling (msv B) idag och iakttog flera fall av smackningar, en klapp och ett (högt och tydligt) "BRA"
så du skulle inte vara ensam isf :D
(och detta på de ca 5 ekipage jag såg i klassen)
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Jag smackar, och berömmer min ponny om hon skulle lyssna :p så att hon förstår att hon gör rätt. Har inte fått avdrag, men det har stått ett "smacka ej!" i protokollet.

Axel: Klart man kan klappa :D
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Ett tyst litet "bra" och en snabb klapp tycker jag personligen är helt ok och skulle aldrig påpeka något om detta i programmet vid bedömning. Smackning är otillåtet och om någon skulle få för sig att konstant sitta och gasta uppe på hästryggen så skulle nog inte det vara så lyckat, även om det var i positiv mening. Jag har dock aldrig varit med om detta på tävling, än i alla fall. :D
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Jag har fått poängavdrag för smackning, så det ska man ju undvika..
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Host, jag smackade e hel del igår när jag tävlade min nya häst.. men ingen kommenterade det ( två olika domare i klasserna. ) Poängen blev ändå inget lysande och de förstod nog mitt syfte = att få hästen att acceptera att han faktiskt skulle jobba inne på banan:angel:
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Hör domaren att du smackar får han/hon faktiskt ge avdrag som förfelridning! Så passa er för det!
 
Sv: Använda rösten på tävling?

men det var inte smackning jag var ute efter, det var ett litet tyst *prooo* :D
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Som sagt smackning är ett stort NO NO....

Men att prata med hästen gör jag nästan alltid. När min häst var lite yngre var han väldigt hetsig så jag "howw"ade och "ptrrooo"ade och pratade ganska tydligt med han att han skulle ta det lugnt. Har bara möts av leende från domaren och kommentarer som "lugn och mjuk ridning på spänd häst" och liknande. Fast sen blir det ju inga bra poäng, men det hade det inte blivit utan pratet heller. :smirk:

Men detta var ju en unghäst, passar mig för det när jag rider äldre hästar. Försöker bara viska och passar på lite om domaren sitter i bil. Lär mina hästar att gå fram för ett litet "scchh", det är ingen som hör :D

Men om du gör ett litet "ptroo" i övergången tror jag ingen märker, försök viska bara ;)
 
Sv: Använda rösten på tävling?

Min tränare som själv är domare, brukar alltid "små-prata", "proa", "klicka" (klicka går att göra diskretare än att smacka) när han själv rider och han har sagt att han snarare tycker det är sympatiskt att en ryttare gör det lite DISKRET än att de ökar de andra hjälperna, dvs hellre ett proo än att rycka till i tyglarna. Och att säga bra och ge en diskret klapp när hästen gjort något bra är väl snarast att se som positivt. Om man "proar" lite tyst vid en avsaktning på bortre delen av ridbanan med ryggen mot domarna, märks nog knappt.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 363
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 586
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 471
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 104
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp