Användning för pepparkaksformarna

Account

Trådstartare
Halloj, brukar ni använda era pepparkaksformar till andra kakor än till pepparkakor? Tycker det är lite synd att de bara ska användas knappt en gång om året!

Finns det recept på GODA kakor som kan stansas ut?
 
Pappa brukade göra "blommig falukorv" åt oss.
Skiva korven, stansa ut blomman med den där formen som köpespepparkakor brukar ha, stek. Servera kantresterna till den vuxna.
Men det kanske inte är något som barn idag brukar lyssna på?
 
Ett-två-tre-kakor

1 dl socker
2 hg smör
6 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver

1 ägg att pensla med
Kanel och socker

Blanda ingredienserna och arbeta till en smidig deg. Kavla ut och använd valfria pepparkaksformar till att stansa ut kakor (fast vill man göra rätt så ska man bara använda stjärnan ;)). Pensla med ägg och strö över kanel och socker. Grädda i ca 5 minuter på 225 grader.

Världens bästa kakor!
 
Halloj, brukar ni använda era pepparkaksformar till andra kakor än till pepparkakor? Tycker det är lite synd att de bara ska användas knappt en gång om året!

Finns det recept på GODA kakor som kan stansas ut?
Du kan ju göra pajdeg, kavla ut och göra kakor på. Jag har brukat göra kakor på överbliven pajdeg och de är jättegoda.

Så är det ju bara att ha pajdeg med ägg eller med bara smör och socker och så kan man väl hälla i lite choklad eller kanel eller vad som osv.

Den där pajdegen jag gör med brynt smör som man häller 1 dl socker och 3 dl mjöl i borde gå utmärkt att kavla ut också och få härligt knäckiga lite mörkare kakor. Och chokladknappar i det då, men inga havregryn för då är det nog svårt att stansa. Det ska jag nog testa, degen är så enkel att göra (väldigt god under rabarber eller äppelpaj). Det vore fint att göra den degen, kavla ganska tjockt, stansa ut stjärnor, göra en grop i stjärnan och lägga i rabarber/äpplen o socker. Rabarberpajssyltkakor :)
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 164
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 124
Senast: Sassy
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
500
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 337
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp