anvandade av gramantygeln!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bollie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 248
B

Bollie

Vill fa igang el diskussion om gramantygeln.

Jobbar i frankrike dar det ar betydligt vanligare att rida pa gramantygel an i Sverige, jag har aldrig ridit eller ens funderat pa det innan jag kom hit, men jag maste saga att ratt anvand ar den ett ypperligt hjalpmedel. Vad anser ni?

Nagon som rider med graman i Sverige?

Nagon sett vad som kan handa med den fel anvand?

Kanns som att graman (andra hjaplptyglar for den delen med) ar ett valdigt tabu i Sverige. Enligt mig ratt anvand jattebra for en del hastar (under en period), jag ser den ocksa dagligen anvandas valdigt fel pa ridskolan har brevid! hemskt att se tyvarr men kan inget gora.

Sa vad tycker du om gramantygeln? bra hjalpmedel eller big bullshit?

Sv: anvandade av gramantygeln!?

Kanske lite OT men det första som ploppade upp i mitt huvud när jag läste detta var: "Ja det är väl det ända sättet för dem att kunna få ner huvudet på de franska hästarna.":crazy::rofl:

Förlåt men jag kunde inte låta bli.:angel:

Annars finns det antalet relativt aktuella grammantrådar redan. Söker du borde det dyka upp miljoner. En till känns verkligen inte nödvändigt.

ratt anvand ar den ett ypperligt hjalpmedel. Vad anser ni? jag anser att gramantygeln bara är skit, rätt ut sagt. tycker att det är en grejj som vissa sätter på och bara "ignorerar problemet", drar ihop hästen, får den på bogarna, och spänd. allting kommer i handen, istället för att hästen rids bakifrån och fram. hjälper ingenting till för att förbättra hästen.

Nagon som rider med graman i Sverige? Nej jag rider inte med graman, jag provade det en gång för ett år sedan, men lade undan den på en gång och har sedan dess aldrig använt den igen och kommer inte använda den igen.

Nagon sett vad som kan handa med den fel anvand? dom hästar som jag har sett ridits fel på gramantyglar, har bara gått och spänt sej och arbetat på fel sätt, kommit bakom handen, och inte arbetat riktigt med musklerna, och har därefter börjat tappa muskler.

så enligt mej är det ett enda bullshit. jag är väldigt emot gramantygel som kanske syns ;)

man ska inte tvinga hästen till någonting, och det tycker jag att många gör som rider på graman

så då har jag sagt min åsikt om vad jag tycker om gramantyglar

finns oändliga trådar här på forumet om du använder sökfunktionen.

varannan människa rider med gramantygel i sverige. det är otroligt vanligt. alla de frågor du ställer och dina tankar finns redovisade i många existerande trådar som sagt.

Jag använder det på min ena ibland när vi rider ut. Det hjälper honom att ta sätta in baken inunder sig och höja ryggen vid förhållningarna, istället för att bara sänka ryggen, höja huvudet och springa. Jag tycker att så länge gramanen tillför något även när man tar bort den är den ett bra hjälpmedel. Dock är det många som missbrukar den.

Jaaadu.... Tyvärr hör jag nästan bara negativa saker om Graman och kan delvis hålla med om man anv den av fel anledning.
Jag har anv det en del på min häst, tillsammans med min instruktör som jag köpte hästen av. Jag har anv den under den tid det tagit mig att lära känna hästen och komma underfund med hur han fungerar. Han är svårriden, den rackarn ;)

Men gramanen har varit ett tillfälligt hjälpmedel som anv försiktigt.
Porter har en förmåga att förvandlas till giraff om man inte rider rätt med säte, mage och ben :)
Nu när jag kommit underfund med honom, går det utmärkt att rida honom på vanligt tränsbett utan andra hjälpmedel.

Jag tycker att graman kan vara ett bra hjälpmedel men inte något som ska användas ofta. Om hästen är okoncentrerad är den bra och får hästen lugn, tror det kan bero på att eller jag misstänker iaf att min häst blivit riden med graman en del innan, att hon finner någon sorts trygghet i den. Hon känns mer avslappnad med den och jobbar ibland igenom kroppen lite bättre än utan, använder bara graman ett fåtal gånger per år.

Vill fa igang el diskussion om gramantygeln.

Jobbar i frankrike dar det ar betydligt vanligare att rida pa gramantygel an i Sverige, jag har aldrig ridit eller ens funderat pa det innan jag kom hit, men jag maste saga att ratt anvand ar den ett ypperligt hjalpmedel. Vad anser ni?

Nagon som rider med graman i Sverige?

Nagon sett vad som kan handa med den fel anvand?

Kanns som att graman (andra hjaplptyglar for den delen med) ar ett valdigt tabu i Sverige. Enligt mig ratt anvand jattebra for en del hastar (under en period), jag ser den ocksa dagligen anvandas valdigt fel pa ridskolan har brevid! hemskt att se tyvarr men kan inget gora.

Sa vad tycker du om gramantygeln? bra hjalpmedel eller big bullshit?

Med rätt använande så ja. Ett mycket bra hjälpmedel!
Och jag använder den själv vi enstaka tillfällen på speciella hästar. Oftast så använder jag den i början av passet. Sedan så hänger den fritt, skulle det vara att jag av någon anledning behöver den igen så plockar jag bara upp lite lätt, för att sedan kunna släppa helt igen.

Felanvändandet är när man drar i hop hästen med en gramantygel så att den blir som ett V i halsen och tror att hästen går i form.

Jag tror inte att svenskarna har sett så mycket av gramantyglen. Det lilla de har sätt har varit fel fel fel. Och när de själv har ridigt med den har de ridigt fel och upptäckt det negativa!

KL

trots att jag uttalat mig om hur väl stött och blött graman ämnet är, så eftersom denna tråden existerar så ska jag ställa en konkret fråga som jag tycker sällan illustreras rent konkret i diskussionerna runt denna hjälptygel.

de som förespråkar gramanens användande och dess positiva effekter - hur används den då, rent konkret, (när den tjänar ett positivt syfte/effekt) och på vilket sätt tjänar den ett syfte?

1) kommentaren att den är bra på en häst som inte lyssnar: hur konkret, fungerar den då?
är det för att man kan hala in huvudet och därmed lyssnar den, för den inte kommer ngn stans? eller hur funkar det?
2) Om den funkar bäst "i början av passet" - varför? för att befästa ngn slags ram som hästen ska hålla sig i eller vad?

3) vad, om det handlar att inte få igenom hjälper, är det som gramanen fungerar "mot"?

hoppas på lite mer konkreta illustrativa svar och reflektioner. (och ja - jag har ridit på graman, så jag vet hur den inverkar och hur den "känns", för den som undrar).

vill passa på att understryka: jag tar inte tar ngn förutfattad ställning till frågorna, även om jag givetvis har min egen uppfattning baserad på det jag själv upplever med den, men är som sagt intresserad av lite mer detaljer av de som tycker att den är bra när den är "rätt" använd.

4) vad är alltså, rent konkret "rätt" användande. Rent konkret.

:bow:

Senast ändrad:

Jag använde graman på min förra häst, på slutet när jag hade henne. Då var hon tillräckligt mkt musklad för att ta till sig den träningen på rätt sätt!
På henne blev det en GRYM skillnad, utan att den var det minsta spänd. Hon hade väldigt lätt för att bli spänd, ett nytt tygeltag och så var det bara att börja om.. Med gramanen vågade hon ta ett mjukt stöd på bettet, jag kunde börja rida henne bakifrån o fram på ett helt annat sätt än tidigare, detta utan att ha den sträckt. Självklart varvade jag utan gramanen och även då var det stor skillnad!
Så för mig har den bara varit positiv, jag har dock inte behövt använda på ngn annan häst.

Fel använd graman har jag sett mkt av. Folk som rider på graman utan vanlig tygel t.ex... Enligt mig är det helt obegripligt, detta var dessutom en tjej på 13 år kanske, som var ngn form av medryttare på en nordis. Icke lyckat. Det är väl de värsta jag har sett kanske..

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa... 2
Svar
24
· Visningar
2 451
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 314
Senast: Huggorm
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 813
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt... 2
Svar
24
· Visningar
3 307
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka