App eller tjänster för ALLA fakturor

Jo, det är just fri lejd. Även om informationsplikt föreligger. Det är inte konspirationstankar, det verkar inte sannolikt att det utnyttjas. Men en absurt kass lösning.

Nej det är inte fri lejd. Isåfall har banken betydligt större fri lejd.

Det säger sig väl självt att man inte använder autogiro för div utan för sina etablerade basala betalningar till tex bostadsförening, facket, CSN lån osv.
 
Senast ändrad:
Nej det är inte fri lejd. Isåfall har banken betydligt större fri lejd.

Det säger sig väl självt att man inte använder autogiro för div utan för sina etablerade basala betalningar till tex bostadsförening, facket, CSN lån osv.

Att ge en fullmakt tillsvidare att utan min inblandning i ett godkännande när som helst dra 100.000 kronor eller så mycket som finns från ett av mina konton, är fri lejd för mig när min vilja från början var att de skulle dra 100 kronor i månaden till välgörenhet.

Bank måste jag ha. Autogiro är för mig lätt att undvika. Båda har fri lejd, banken dessutom utan förvarningsplikt.
 
Att ge en fullmakt tillsvidare att utan min inblandning i ett godkännande när som helst dra 100.000 kronor eller så mycket som finns från ett av mina konton, är fri lejd för mig när min vilja från början var att de skulle dra 100 kronor i månaden till välgörenhet.

Bank måste jag ha. Autogiro är för mig lätt att undvika. Båda har fri lejd, banken dessutom utan förvarningsplikt.
Det fungerar inte så.
 
Att ge en fullmakt tillsvidare att utan min inblandning i ett godkännande när som helst dra 100.000 kronor eller så mycket som finns från ett av mina konton, är fri lejd för mig när min vilja från början var att de skulle dra 100 kronor i månaden till välgörenhet.

Bank måste jag ha. Autogiro är för mig lätt att undvika. Båda har fri lejd, banken dessutom utan förvarningsplikt.

Men återigen handlar det ju om att du givetvis, oavsett om du har e-faktura eller autogiro osv, måste ha koll på vad som dras dvs kolla av det ?

Det är ju inte så att pengar bara dras - du får ju en avisering eller rent av en pappersfaktura på vad som kommer dras via auto girot 😅

Du svarar ju utifrån något annat där du tydligen - tolkar jag- har medgett autogiro för någon liten verksamhet som tydligen gjort något annat ? Det går ju inte att utifrån det förkunna att autogiro i sak är något otillförlitligt utan i ditt fall i så fall handlar det ju om att du medgivit autogiro till en tveksam verksamhet .
 
Senast ändrad:
Såg precis att man kan ge fullmakt med efaktura också. Men det behöver man absolut inte göra.

Men skilj på fullmakt för företag där en sådan fullmakt behövs för autogiro, gällande rörliga kostnader som tex vatten, el, avfall etc, och för en privatperson gällande typ fack avgiften 😅
 
Jag tycker det är mycket som är rätt så absurt i det ekonomiska systemet, men autogiro tycker jag mest bara är praktiskt faktiskt.:D

Så kan det vara. Jag menar inte att någon ska göra samma bedömning som mig, men det är ganska bra att vara medveten om vad man faktiskt avtalar.

För egen del fungerar efaktura utan automatisk betalning förträffligt så jag har noll behov av autogiro. Tackar vänligt men bestämt nej, varje gång det kommer en begäran om fullmakt från nån man köpt nåt ifrån.

Dessutom har jag fler skäl till att autogiro är kasst , men de är på ett mindre principiellt plan.
 
Så kan det vara. Jag menar inte att någon ska göra samma bedömning som mig, men det är ganska bra att vara medveten om vad man faktiskt avtalar.

För egen del fungerar efaktura utan automatisk betalning förträffligt så jag har noll behov av autogiro. Tackar vänligt men bestämt nej, varje gång det kommer en begäran om fullmakt från nån man köpt nåt ifrån.

Dessutom har jag fler skäl till att autogiro är kasst , men de är på ett mindre principiellt plan.

Jag tror de som har autogiro - både företag och privatpersoner, är rätt väl införstådda med hur det fungerar - du har även fått flera svar och förklaringar här, och upplägget är inget som öht förekommer som ett problem i samhället .

Att du själv inte vill använda det pga dina egna personliga åsikter är inte ekvivalent med att det är osäkert och en stor risk med autogiro som sagt.

Skilj på det är mitt tips utifrån diskussionen .
 
Så kan det vara. Jag menar inte att någon ska göra samma bedömning som mig, men det är ganska bra att vara medveten om vad man faktiskt avtalar.

För egen del fungerar efaktura utan automatisk betalning förträffligt så jag har noll behov av autogiro.

Dessutom har jag fler skäl till att autogiro är kasst , men de är på ett mindre principiellt plan.

Ja jag vet vad jag avtalar. Jag ger etablerade stora företag fri lejd till konton som jag redan begränsar pengamängden på då jag har kort till samma konton och vill inte ge bedragare fri lejd till stora summor via kortbedrägeri. Riskbedömningen felar inte. ;)
 
Jag tror de som har autogiro - både företag och privatpersoner, är rätt väl införstådda med hur det fungerar - du har även fått flera svar och förklaringar här, och upplägget är inget som öht förekommer som ett problem i samhället .

Att du själv inte vill använda det pga dina egna personliga åsikter är inte ekvivalent med att det är osäkert och en stor risk med autogiro som sagt.

Skilj på det är mitt tips utifrån diskussionen .

Har aldrig påstått att det är osäkert, stora risker eller att andra gör fel riskbedömningar.

Bara att jag tycker att det är en absurd och kass lösning på ett problem jag tycker har redan existerande eleganta och bra lösningar.

Som att jag kan betala varje köp på krogen utan att lägga kortet in blanco i baren. Lite mer kontroll, lite mer insats, men en rimligare lösning.
 
Har aldrig påstått att det är osäkert, stora risker eller att andra gör fel riskbedömningar.

Bara att jag tycker att det är en absurd och kass lösning på ett problem jag tycker har redan existerande eleganta och bra lösningar.

Som att jag kan betala varje köp på krogen utan att lägga kortet in blanco i baren. Lite mer kontroll, lite mer insats, men en rimligare lösning.

Fast jo - du fortsätter ju att hävda samma sak 😳 att autogiro är samma som att lägga kortet på disken i baren 😳 Även om du nyanserat det lite efter hand nu .
 
Fast jo - du fortsätter ju att hävda samma sak 😳 att autogiro är samma som att lägga kortet på disken i baren 😳 Även om du nyanserat det lite efter hand nu .

Jag litar ju också på vissa bartendrar (banken) eftersom jag måste ha deras tjänster. Men ju färre kort som ligger i olika barer desto bättre. Särskilt när barerna också tar betalt på för mig mer rimliga sätt. Då väljer jag det istället, eller en annan bar som gör det.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
8 424
Senast: Squie
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 171
Senast: Masqueradee
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 426
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 541
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp