App eller tjänster för ALLA fakturor

Har aldrig påstått att det är osäkert, stora risker eller att andra gör fel riskbedömningar.

Bara att jag tycker att det är en absurd och kass lösning på ett problem jag tycker har redan existerande eleganta och bra lösningar.

Som att jag kan betala varje köp på krogen utan att lägga kortet in blanco i baren. Lite mer kontroll, lite mer insats, men en rimligare lösning.

Liknelsen med baren är befängd, i övrigt inget fel i ditt principiella ställningstagande.
 
Jag litar ju också på vissa bartendrar (banken) eftersom jag måste ha deras tjänster. Men ju färre kort som ligger i olika barer desto bättre. Särskilt när barerna också tar betalt på för mig mer rimliga sätt. Då väljer jag det istället, eller en annan bar som gör det.

Jag skippar vidare kommentar . Jag tror du förstått vad som skrivits .
 
Liknelsen med baren är befängd, i övrigt inget fel i ditt principiella ställningstagande.

Jag tycker inte den är befängd, valet av metafor är eftersom det är något som förr var hyfsat vanligen förekommande. Men den är som de flesta metaforer på intet sätt perfekt.
 
Jag skippar vidare kommentar . Jag tror du förstått vad som skrivits .

Jag tänker också att mitt tyckande om den i vissa stycken absurt utformade tjänsten autogiro har framkommit tydligt, och jag menar på intet sätt att autogiro är behäftat med stora risker och att någon därför bör avsluta sina medgivanden.

Efaktura är mitt val, skulle bara önska att man kunde få betala andra personers fakturor på nåt sätt.
 
Jag tänker också att mitt tyckande om den i vissa stycken absurt utformade tjänsten autogiro har framkommit tydligt, och jag menar på intet sätt att autogiro är behäftat med stora risker och att någon därför bör avsluta sina medgivanden.

Efaktura är mitt val, skulle bara önska att man kunde få betala andra personers fakturor på nåt sätt.

Ok det blir ju tydligare då att din känsla ang autogiro inte egentligen är något mer än just det . Jättebra att du bemöter kritiken och tolkningarna du fått 😄
 
Ok det blir ju tydligare då att din känsla ang autogiro inte egentligen är något mer än just det . Jättebra att du bemöter kritiken och tolkningarna du fått 😄

Njae. Skriftliga avtal med långtgående rättigheter till en motpart är inte en känsla. Och risken bedömer jag inte som särskilt stor, det är väl mer av en känsla i så fall att den är liten - fast också baserad på att tjänsten funnits länge utan kända skandaler.

Från mitt perspektiv är det konstigt att man motsätter sig att dela med sig av sina platsuppgifter eller mejladress i ett avtal, men gärna ger fri lejd till sitt bankkonto i nästa. Till samma företag. För mig är makten över pengarna viktigare än makten över min platsinformation, även om det är äpplen och päron.

Jag förstår vare sig autogiro eller bag-in-box. Kan inte hitta en enda fördel, men en räcka nackdelar, jämfört med andra enkelt tillgängliga alternativ. Är väl bara gammaldags och trög.
 
Senast ändrad:
Njae. Skriftliga avtal med långtgående rättigheter till en motpart är inte en känsla. Och risken bedömer jag inte som särskilt stor, det är väl mer av en känsla i så fall att den är liten - fast också baserad på att tjänsten funnits länge utan kända skandaler.

Från mitt perspektiv är det konstigt att man motsätter sig att dela med sig av sina platsuppgifter eller mejladress i ett avtal, men gärna ger fri lejd till sitt bankkonto i nästa. Till samma företag. För mig är makten över pengarna viktigare än makten över min platsinformation, även om det är äpplen och päron.

Ja som sagt - jag har förstått att du känner och resonerar så.

I övrigt förstår jag inte vad du ens menar ang resten .
 
Va? I länkarna står exakt det jag tidigare har skrivit.

Informationen i länkarna var precis det jag avsåg med fri lejd. Fullmakt för ett enskilt företag att dra vilket belopp som helst, vilken dag som helst från det bankkonto medgivandet gäller, där belopp och datum är helt upp till företaget att bestämma utan inblandning från den som gett medgivandet. 8 dagars förvarning krävs.
 
Senast ändrad:
Informationen i länkarna var precis det jag avsåg med fri lejd. Fullmakt för ett enskilt företag att dra vilket belopp som helst, vilken dag som helst från det bankkonto medgivandet gäller, där belopp och datum är helt upp till företaget att bestämma utan inblandning från den som gett medgivandet. 8 dagars förvarning krävs.

Men NEJ . Återigen. Länken du delgett förkunnar inte det utan förklarar vad du tvärtom påstår . Men som sagt - det är fullmakt för större avtal som tex el, vatten, avfall man isåfall ingår avtal med när man gör en fullmakt som företag gällande autogiro där summan inte är exakt varje månad/kvartal . Och i de fallen får man ALLTID ett fakturaunderlag innan det dras, varje gång där allt står specificerat och att fakturan inkluderar autogiro .
 
Senast ändrad:
Men NEJ . Återigen. Länken du delgett förkunnar inte det utan förklarar vad du tvärtom påstår . Men som sagt - det är fullmakt för större avtal som tex el, vatten, avfall man isåfall ingår avtal med när man gör en fullmakt som företag gällande autogiro där summan inte är exakt varje månad/kvartal . Och i de fallen får man ALLTID ett fakturaunderlag innan det dras, varje gång där allt står specificerat och att fakturan inkluderar autogiro .

Då måste vi läsa olika länkar. Glasklart var det.

Att man får information i förväg om att kontot ska tömmas är inte något jag tycker tar bort det absurda i medgivandet.
 
Då måste vi läsa olika länkar. Glasklart var det.

Att man får information i förväg om att kontot ska tömmas är inte något jag tycker tar bort det absurda i medgivandet.

Jag läser den länk du delat . Utöver det har jag inte mer att tillägga mer än det jag redan gjort i många inlägg, gällande dina åsikter och slutsatser ang autogiro .”att kontot ska tömmas” 😳
 
Jag läser den länk du delat . Utöver det har jag inte mer att tillägga mer än det jag redan gjort i många inlägg, gällande dina åsikter och slutsatser ang autogiro .”att kontot ska tömmas” 😳

Jag har aldrig delat nån länk i tråden, de delades av annan användare. De innehöll bra och enkel information, kommer man bara dit (eller läser avtalen ordentligt) blir det tydligt vad som gäller.

”att kontot kan tömmas” (vilket är ett faktum och inte en åsikt) av de företag man lämnat medgivande för utan vidare godkännande av någon, är inte samma sak som ”att kontot ska tömmas”. Inte ens nära om man tar med i beräkningen att risken i praktiken verkar väldigt väldigt liten.
 
Jag har aldrig delat nån länk i tråden, de delades av annan användare. De innehöll bra och enkel information, kommer man bara dit (eller läser avtalen ordentligt) blir det tydligt vad som gäller.

”att kontot kan tömmas” (vilket är ett faktum och inte en åsikt) av de företag man lämnat medgivande för utan vidare godkännande av någon, är inte samma sak som ”att kontot ska tömmas”. Inte ens nära om man tar med i beräkningen att risken i praktiken verkar väldigt väldigt liten.

Jag ger upp gällande frågan och påståendena osv. Det känns som att oavsett vad som skrivs och motiveras så blir det rundgång .

Men JA - du har rätt i att länken inte delades av dig - det är mitt misstag och blev helt fel . Ber om ursäkt där !
 
Informationen i länkarna var precis det jag avsåg med fri lejd. Fullmakt för ett enskilt företag att dra vilket belopp som helst, vilken dag som helst från det bankkonto medgivandet gäller, där belopp och datum är helt upp till företaget att bestämma utan inblandning från den som gett medgivandet. 8 dagars förvarning krävs.
Då får du läsa igen för något sådant står inte. Skillnaden mellan e-faktura och autogiro är att med e-faktura godkänner du aktivt varje överföring och med ett autogiro godkänner du och nekar sedan nästkommande om du inte vill att det ska dras.
 
Då får du läsa igen för något sådant står inte. Skillnaden mellan e-faktura och autogiro är att med e-faktura godkänner du aktivt varje överföring och med ett autogiro godkänner du och nekar sedan nästkommande om du inte vill att det ska dras.

Vilket är precis vad jag menade. Det krävs en aktiv insats från kontohavaren för att inte företaget ska få dra precis hur mycket de vill när de vill från kontot (med tillägget att de måste avisera sina avsikter minst 8 dagar i förväg). Det är en i mitt tycke absurd konstruktion och för mig blir det helt väsensskilt mot hur efaktura fungerar. Det är inte så mycket information att förstå (bra sammanfattat i dina länkar) så jag tror vi båda förstått den alldeles perfekt.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
8 391
Senast: Squie
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 169
Senast: Masqueradee
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 421
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 541
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp