Bukefalos 28 år!

Appalosans temprament....

Sv: Appalosans temprament....

Vi har två appaloosor i stallet och jag uppfattar dem som lite dumsnälla, lite tjuren Ferdinand. Båda hästarna ägs av nybörjare och hästarna gör snällt det som begärs.
 
Sv: Appalosans temprament....

Min är snäll, men inte på något vis dum i huvet... Jag uppfattar honom som rätt smart, faktiskt! Får väl se mer när inridningen fortskrider lite längre ;)
 
Sv: Appalosans temprament....

Min appaloosa är väldigt snäll, på det viset att han aldrig testar en eller hittar på något djävulskap (om det är det alazzi menar med dumsnäll?). Väldigt okomplicerad och tycker att det mesta är rätt o-märkvärdigt. Samtidigt är han alert, lättlärd och -riden, inte slö eller trög, och enormt arbetsvillig.
 
Sv: Appalosans temprament....

Det är inte mycke som rör min lilla prickiga häst i ryggen.
Hon är smart och väldigt lättlärd men har dock en del dumheter för sig (inte hennes fel) , då hon gått praktiskt taget ohanterad i en hage i ca 2 år..
Hon är 6 år nu och jag håller på att rida in henne, dom förra ägarna hade nog suttit på henne lite när dom köpte henne men inte mer.

Men hon e ju helt underbar, hade hon kunnat hade hon krupit upp i knät på mig för att gosa:love:
 
Sv: Appalosans temprament....

Är åsså lite intresserad av appalosa. Har några frågor:
* Vad skiljer den egentligen från quartern?
* Funkar den till lite kosse / roping inriktning på lägre nivå?
* Får man "korsa" den med quarter (om det nu blir ett sto - är lite delade meningar här i familjen) eller är det bara "renrasig" avel som gäller. Tror jag har läst någonstans att det är ok, men är inte helt säker!!

Om Ni (appalosaägare) upplever den som mindre "hård" än quartern, så blir jag ju ännu mer intresserad. Tyvärr ser det ut som om jag måste hålla mig till hösten innan det blir aktuellt att utöka hästantalet :crazy:
 
Sv: Appalosans temprament....

ÅHHH nu har jag kollat in er hemsida lite igen och blir bara mer och mer förtjust.... Såg ett föl (kommer inte ihåg namnet...) som var fux med bläs och jättemycket vitt på baken! :love:
Har ju en förkärlek för fuxar så det var lixom två flugor i en smäll!
 
Sv: Appalosans temprament....

Måste bara skriva och berätta (trots gammal tråd) att jag varit och provridit en Appaloosa nu. Ingen som va till salu men ändå....

Jag gillade verkligen henne, trevlig och mysig på alla sätt. Är helt övertygad nu att om det blir en häst till blir det en Appaloosa!!!! :love:
 
Sv: Appalosans temprament....

hejsan hejsan!
måste med få säga något ord fast åldrig tråd!
jag och min kompis är helsålda på Appaloosa min kompis köpte ett appaloosa sto år 2005 och nu har hon 3st och jag 2st.
helt underbara i lynnet allihop som vi har men tror absolut det finns bråkiga med. beror på uppfostran och träning.
kan inte annat än säga hoppas du köper dig en Appaloosa! du kommer bli helnöjd.
och Mike om du kollar här så äger jag din häst mamma och 1 helsyster och min kompis 1 helsyster, fällde en tår när jag såg din snygging!
 
Sv: Appalosans temprament....

Jag har läst PM!

Vi ses så snart jag och frugan har tid :)

Ge Babsan en morot från oss :)
/Mike & Anna i Brekille
 
Sv: Appalosans temprament....

Ville bara beräta att jag träffat en appalosa-korsning. Den var jättepigg att rida och jättesugen på hinder. Klar favvis inom ridning för mig åtminstone. På marken var den snäll och trevlig att hantera.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 577
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 094
Senast: YorkWann
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 587
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
967
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp