Är det okej att kopiera någon annans presentidé?

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 4 596

Bukefalos 30 år!

Jag tänker att man får se det som beröm. Men förklara det för två 17-ish🫣
Nu ser jag problemet i dess fulla vidd.

Man tycker att det borde ha varit roligare för två 17-ish att färgsätta bådas lägenheter tillsammans, fast separat. Lite olika smak borde de ändå kunna pressa fram.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tänker att min 17-ish har en chans att se sina visioner live och därmed får hen chansen att skruva lite på sina visioner. Men det är en plågsam resa.
Kanske lärandeerfarenhet för den andra också om den första visar att hen är tvärsur (med rätta tycker jag, skulle bli jätteirriterad än idag. Framstå som en härmis när man är originalet liksom :) )

Jag hade också blivit sur och tycker verkligen inte att det "kompisen" gjorde var okej. Som flera andra skrivit, helt okej att kopiera idén och ge till en helt annan kompis vid ett annat tillfälle, om man nu gillade idén. Men inte stjäla din idé till samma person...!

Med tanke på att tråden ens startats misstänker jag att presenten är lite roligare än en flaska vin eller nått annat som man absolut kan ha flera av.

Jag är nyfiken på vad det var för present @Görel
En korsordsadventskalender. Och kompisen hade tänkt sig en nästan likadan med sudoku.
Alla vänner som jag diskuterat det med har hållit med mig om att det varit för lika presenter.

Vi har diskuterat det och hon valde att ge något annat.

Jag kom på presenten redan förra året då jag är känd för att jag älskar adventskalendrar och hon som fyllde år älskar korsord, så det kändes som en perfekt present. Därför blev jag extra ledsen när presenten var så välplanerad.

En korsordsadventskalender. Och kompisen hade tänkt sig en nästan likadan med sudoku.
Alla vänner som jag diskuterat det med har hållit med mig om att det varit för lika presenter.

Vi har diskuterat det och hon valde att de något annat.

Jag kom på presenten redan förra året då jag är känd för att jag älskar adventskalendrar och hon som fyllde år älskar korsord, så det kändes som en perfekt present. Därför blev jag extra ledsen när presenten var så välplanerad.
Åh, det visste jag inte att det fanns men jag tror att jag ska få en sådan av mig själv i födelsedagspresent faktiskt. Då kan jag i alla fall garantera att ingen kommer att sno idén och ge mig två :D

Åh, det visste jag inte att det fanns men jag tror att jag ska få en sådan av mig själv i födelsedagspresent faktiskt. Då kan jag i alla fall garantera att ingen kommer att sno idén och ge mig två :D
Finns på Coolstuff, både på svenska och engelska. Fast de skickar kanske inte utomlands och du hittar säkert någon där du bor.

En i bekantskapskretsen fyller år snart och jag kom på en present som både känns väldigt bra att ge och som jag tror skulle uppskattas av mottagaren.
Nu ska en kompis ge samma sak men med en lite annan tvist. Kan inte skriva vad det är då födelsedagen inte ägt rum ännu.

Fick reda på det för två timmar sen och jag är både sur, arg och ledsen. Jag tycker inte att det är okej att kopiera min idé så där utan att fråga om det går bra att göra det. Nu fick jag veta att kompisen redan beställt. Jag skulle verkligen uppskattat en diskussion innan.

Så vad tycker ni? Är det okej att använda andras idéer utan att fråga? Är det fånigt att bli irriterad när någon gjort det? Har ni själva råkat ut för det, vad gjorde ni?
Jag har varit med om exakt detta, insåg det inte förrän den andra personen anlände med samma sak (som vi pratat om att jag skulle ge 🙄) men eftersom jag råkade komma bland de första på festen kändes det ändå ok och som att jag ändå fick ge mitt.

(Inte läst alla svar)
Tja din vän kan vara som min mor...

I bröllopspresent hade vi nekat svärmor att köpa flaggstång och styrt in henne på.ett fruktträd. Tills nästa år när vi vet hur vi vill ha trödgprden. Pratat om detta flertal ggr.

I bröllopspresent av mamma (+några till) stod vi där med inte mindre än 6 fruktträd

Vi ville ha 1 max 2 men 6? Svärmor vart inte så glad och helt ärligt inte vi heller men, men

Min mamma vart superglad över att ha kommit på iden till oss :rofl:

(Inte läst alla svar)
Tja din vän kan vara som min mor...

I bröllopspresent hade vi nekat svärmor att köpa flaggstång och styrt in henne på.ett fruktträd. Tills nästa år när vi vet hur vi vill ha trödgprden. Pratat om detta flertal ggr.

I bröllopspresent av mamma (+några till) stod vi där med inte mindre än 6 fruktträd

Vi ville ha 1 max 2 men 6? Svärmor vart inte så glad och helt ärligt inte vi heller men, men

Min mamma vart superglad över att ha kommit på iden till oss :rofl:

Ni kommer vara självförsörjande på frukt iallafall framöver.;):D Hoppas det inte bara var äppleträd alltihop utan lite variation

Liknande presenter kan jag tycka är ok om det är planerat så 🤔 men inte norpat sådär.

Modern är väldigt förtjust i både korsord å sudoku, så där skulle jag inte se några problem med att typ jag å brodern köpte varsin sort som present. Reaktionern borde bli nått i stil med 'perfekt, en till förmiddagskaffet å en till kvällsfikat' typ.

Men 'åh, jag köpte typ samma och smiter mellan å ger först' stjäl ju mer än bara själva idéen 🤨

Liknande trådar

• Vi är okej
  • Det dyra fritidshuset
  • Ensamhet och att börja om från noll – hur har ni gjort?
  • Hjälp, vad är det här?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka