Är det viktigt att dela intressen med dejt/partner? Utbruten

Du kanske ska fråga vad de brukar göra vardagar efter jobb/plugg whatever. Om det nu är det du vill veta, vilket det verkar som enligt vad du skriver här.

Men då lär svaret fortfarande bli densamma ? Förutom de vardagliga bestyren med att handla mat, osv.
 
Säger inget om hon skulle vilja bestiga berg eller inte, men då får jag veta att hon gillar att titta på fotbollsmatcher och odla chili... Då vet jag lite mer än att hon "umgås med kompisar".

Och om du vill få reda på huruvida ni skulle kunna bestiga berg någongång, exakt VAD är skillnaden i det ena fallet jämfört med det andra menar du?
 
Jag försöker tänka 10 steg i förväg.

Sluta upp med det, du sabbar bara för dig själv.

Nu råkar jag och MM matcha varandra bra, men det är inte därför jag har valt att träffa honom. Jag har valt att ge oss en chans för att han genom långvarigt dejtande har visat sig vara omtänksam, osjälvisk, pålitlig och härlig. Faller man för varandra så blir ett eventuellt framtida liv jättebra, oavsett hur olika ens intressen skulle vara. För visst vill du väl hellre vara kär i någon som gräver i rabatterna hela dagarna än att träna tillsammans med någon som inte får ditt hjärta att göra en vurpa?
 
:cry::cry: Jag som har massor av dukar :cry::cry:

;)

Ärvda och jag har sålt massor. Mina förfäder verkar ha haft ett EXTREMT intresse för att samla diverse hushållstextilier. Hade jag fått barn och även de hade förökat sig hade det funnits tillräckligt för några generationer. Nu har jag som sagt sålt en massa och förvandlat pengarna till saker (läs: rosor) i trädgården, vilket är ett intresse för mig :D

Haha jag såg snarare framför mig någon creepy gubbe som satt i källaren och hade ett hyllplan för varje bordsduk och budade på eBay hela dagarna :laugh:

Men alltså, rosor! :love: :heart
 
Nu har jag aldrig specifikt internetdejtat, Men jag tycker att det brukar synas rätt tydligt på mina vänners bilder på sociala medier vad de gillar. Det räcker oftast med liksom med två tre bilder för att få några ledtrådar. tex en hund i knät,tröja med reklam för gym, selfie i en jänkebil eller på en fjälltopp?
 
Men då lär svaret fortfarande bli densamma ? Förutom de vardagliga bestyren med att handla mat, osv.

Nej, för man utövar inte alltid sina intressen vardagar efter jobbet. Du vill ju veta hur din vardag ihop med en potentiell partner kan komma att se ut. Då är det ju det du ska fråga någon om. Om mitt intresse är att vandra i berg är det ju knappast något jag gör på vardagskvällar.
 
Nu har jag aldrig specifikt internetdejtat, Men jag tycker att det brukar synas rätt tydligt på mina vänners bilder på sociala medier vad de gillar. Det räcker oftast med liksom med två tre bilder för att få några ledtrådar. tex en hund i knät,tröja med reklam för gym, selfie i en jänkebil eller på en fjälltopp?
Jag gjorde nyss ett experiment
Jag känner nästan inte nån av min mammas vänner på facebook. Och 99%av dem har väldigt stängda profiler så man ser bara deras profilbilder. Det var ju ändå inte så svårt att dra lite gissningar för varje person man skulle kunna fråga vidare om. En hade tex vatten i bakgrunden på alla sina olika ansiktsbilder. Det är Sannolikt någon som tycker om vatten. En annan har sin hund med i bild. Någon hade en keps med ett klubbnamn på...
 
Fast alltså, jag är introvert och umgås med vänner kanske max två gånger/år (jag träffar ju givetvis kollegor, familj och liknande betydligt oftare än så). Men om jag skulle vara ihop en en kille som har "umgås med vänner" som intresse, då kan han ju göra det när jag gör något annat = är i stallet. Sen kan vi umgås med varandra när båda har utövat sina intressen.

Någon gång kanske även jag umgås med hans vänner, ibland kanske han är med i stallet. Om han berättar om något han och hans vänner gjort lyssnar jag givet i, precis som jag förväntar mig att han ska lyssna om jag berättar om hästen. Även om vi egentligen inte delar den andres intressen. Svårare än så behöver det väl inte bli?
 
Det är viktigt för mig att min partner på något sätt kan relatera eller stötta mig i de hobbysar som tar tid. När jag red mycket var min sambo superstöttande i det, följde med till stallet ibland (frivilligt) och hjälpte mig med en del sysslor. När jag delvis slutade med hästar peppade han mig att fortsätta för att han vet hur mycket positivt det gett mig.

Nu med hundar så delar vi intresset på ett helt annat sätt även om det också ter sig olika. Från början trodde han att det skulle bli för omständigt med hund och även om han älskar att umgås med dem så ville han inte ha en egen. Nu tjatar han om att vi ska passa folks hundar oftare, han längtar efter valp och mest förvånande av allt så ser han fram emot en hund med lite ös i jämfört med vår förra som inte krävde någon tid alls, mer eller mindre. Han ser fram emot att ha en ras som vi kan göra mycket kul med och som han förmodligen i framtiden ska kunna ta med sig på praktiska jakter när han tagit sin jägarexamen.

Han kommer fortfarande inte lägga lika mycket tid på det som jag gör, men bara att veta att ens partner delar lite av ens intresse är värdefullt. Att vi kan sitta vid middagen och kolla på andjakter med apportörer utan att det liksom är något konstigt, att vi kan diskutera hundträning och har ganska lika åsikter om det, att vi kan prata hund och att han förstår när jag nämner massa märkliga ord och termer. Alltså det är GULDvärt för mig. Sen tycker han ibland att jag pratar lite för mycket hund, men det får man väl ha förståelse för. :angel::angel:

På samma sätt försöker jag engagera mig i de hobbies han haft innan vi träffas. Det är väl främst e-sport och flygplan. Men ge och ta är en bra princip och det fungerar väldigt bra för oss. Vi kan ha kul tillsammans och eftersom jag själv kan bli ganska engagerad i nya saker bara jag sätter mig in i dem så har jag absolut inte tråkigt eller något emot att prata och diskutera "hans" hobbies.

Jag är en sån person som "är" mina intressen så för mig hade det nog varit väldigt svårt om han inte varit intresserad över huvud taget. Som tur var är ju inte så fallet och att jag delar djurintresse med hela hans släkt som är både häst- och hundmänniskor och som de flesta av dem har egen hästgård gör ju inte saken något sämre direkt. :angel::D
 
Absolut, om hon var intresserad av det :) .
Jag försöker ju resonera på om vi skulle passa tillsammans eller inte. Gör inte alla det i dejtingstadiet? Jag försöker tänka 10 steg i förväg. Såklart jag vill uppleva personen först. Men det hindrar ju inte från att jag funderar. Särskilt om personen bor långt ifrån och en dejt gör man inte bara sådär....

Jag tror att tänka 10 steg i förväg är sämsta idén ever när det kommer till dejting.
 
Jag är förundrad över det här med intressefrågan, jag har alltid hatat att få den eftersom jag inte tycker att jag har något regelrätt intresse men trodde att man slutade fråga det på typ högstadiet? Nu har jag dock den senaste tiden börjat få frågan igen och hatar den lika mycket fortfarande. När jag berättade på jobbet häromveckan att jag inte har några intressen visade det sig att mina kollegor kunde räkna upp en hel mängd saker som de tyckte var mina intressen, och det stämde ju att det är saker jag gillar att göra men jag har aldrig tänkt på dem som intressen. Tror därför att man kan få väldigt olika svar på den frågan eftersom det tolkas olika.
Gällande att ha samma intressen som sin partner tycker jag nog att det är mindre viktigt, det viktigaste för mig är att ha samma värderingar och att tycka om att prata med varandra. Men det kanske också räknas som ett intresse? I och för sig tycker jag det är viktigt att min partner också tycker om att vara ute i naturen och att spendera tid med vänner, men det är nog mer de två specifika sakerna som är viktiga för mig.
 
Jag är förundrad över det här med intressefrågan, jag har alltid hatat att få den eftersom jag inte tycker att jag har något regelrätt intresse men trodde att man slutade fråga det på typ högstadiet? Nu har jag dock den senaste tiden börjat få frågan igen och hatar den lika mycket fortfarande. När jag berättade på jobbet häromveckan att jag inte har några intressen visade det sig att mina kollegor kunde räkna upp en hel mängd saker som de tyckte var mina intressen, och det stämde ju att det är saker jag gillar att göra men jag har aldrig tänkt på dem som intressen. Tror därför att man kan få väldigt olika svar på den frågan eftersom det tolkas olika.
Gällande att ha samma intressen som sin partner tycker jag nog att det är mindre viktigt, det viktigaste för mig är att ha samma värderingar och att tycka om att prata med varandra. Men det kanske också räknas som ett intresse? I och för sig tycker jag det är viktigt att min partner också tycker om att vara ute i naturen och att spendera tid med vänner, men det är nog mer de två specifika sakerna som är viktiga för mig.

Jag brukar fråga vad de gör när de inte jobbar. Tycker det är en relevant fråga och säger ganska mycket om vad det är för typ av person. Sen är det även lättare att hitta något att spinna vidare på och fördjupa sig i.
 
Jag har haft fantastiska samtal med kollegor och vänner i soffan. Så pass att man längtat efter att få samtala med dessa.
Men jag har svårt att se en relation som bygger bara på soffhäng och samtal i soffan ? Jag dejtade en tjej som var jättetrevlig och schysst att prata med... Men så drog vi iväg och bowla och hade sjukt kul. Så visst kan samtal i soffan vara trevligt... men kanske är det ändå roligare att hitta på nåt tillsammans ?

Men, det ena utesluter ju inte det andra?
Jag förstår inte ditt tankesätt överhuvudtaget...
 
Först tänkte jag att det är väl klart man måste ha gemensamma intressen! Men sen började jag fundera på vad jag och mannen egentligen skulle ange som våra intressen och det är nog rätt få saker. Jag skulle nog säga att hästar är mitt intresse (även om det numera snarare är barnens intresse) och möjligen träning och han innebandy och köra cross (även om han sålt crossen numera).

Däremot gillar vi att göra liknande saker och gör massor tillsammans och med våra barn, allt från cykla, gå promenader, vandra, åka båt, vara ute och grilla, hälsa på folk, bjuda folk på middagar, kolla på film/serier, hitta på roliga saker med barnen, jobba på olika projekt på huset, gå ut och käka, gå på bio, inreda huset, hålla på i trädgården. Saker som jag inte skulle kalla intressen men som vi båda gärna gör tillsammans. Vi åker även ofta till stallet hela familjen en heldag och pysslar.

Så jag skulle säga att man inte behöver ha gemensamma intressen men jag skulle nog inte vilja vara i ett förhållande där man inte gillade att göra liknande saker och göra saker tillsammans.
 

Liknande trådar

Relationer Jag undrar varför många vill ha någon att vara ihop med. Vad är det med tvåsamhet som är så eftertraktat? Många har det ju trots allt...
25 26 27
Svar
526
· Visningar
28 457
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 588
Senast: MML
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 548
Senast: LovingLife
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 386
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp