Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
Om jag hade grannar som "inventerade" mina resurser och samtidigt funderade på om det är dags att beväpna sig, skulle jag uppleva det riktigt djävla obehagligt.

Något i den där preppergrejen verkar väldigt skumt.
Helt seriöst - att du ens skämtar om det känns nedlåtande.

Självklart har jag basala kunskaper om min grannar. Jag kan ju liksom inte undgå att se den där stora vedhögen som ganska klart anger att man eldar med ved i huset. Eller att det ryker ur skorstenen kanske till och med skorstenarna ibland.
På samma sätt som jag noterar att det öppnat en ny restaurang eller affär där jag passerar.
Jag ser om det finns en Till Salu-skylt och noterar att jag kommer att få nya grannar. Jag ser om den gamla bilen inte står där längre. Eller att hemtjänstens bilar kommer på besök. Jag ringer grannen när jag passerar kohagen och en av korna ser ut att inte alls må bra.

Normal uppfattningsförmåga och slutledningsdito ger rätt mycket information utan att man behöver göra några efterforskningar.

Ingen människa är en ö.

Fast du "inventerar" ju.

Det där preppandet uppfattar jag som alltigenom obehagligt. Jag fattar inte varför det har så stort utrymme som det har, tex i media.

Dessutom är jag mycket hellre död än sitter ensam efter Katastrofen och äter konserver.
Vilken katastrof menar du? Zombie, ryssen eller stormen Gudrun II? Tokigt att frysa ihjäl för att du blir insnöad i två-tre veckor. I zombiefallet så tror jag också att det kvittar med prepping.

Men då pratar jag hellre med personer där jag slipper så till den grad trista samtalsämnen, hur neutrala de än är. Jag tycker inte att poängen med umgänge är just de neutrala samtalsämnena.
det där var väl verkligen von oben?

Det sociala kittet mellan människor är just "small talk", Man hälsar, talar lite om alllmänna ämnen och skrattar lite tillsammans.

Om man har kravet att samtalsämnena ska vara djuplodande vid varje tillfälle så begriper jag att man inte har så många sociala kontakter med sommargrannarna.

Helt seriöst - att du ens skämtar om det känns nedlåtande.

Självklart har jag basala kunskaper om min grannar. Jag kan ju liksom inte undgå att se den där stora vedhögen som ganska klart anger att man eldar med ved i huset. Eller att det ryker ur skorstenen kanske till och med skorstenarna ibland.
På samma sätt som jag noterar att det öppnat en ny restaurang eller affär där jag passerar.
Jag ser om det finns en Till Salu-skylt och noterar att jag kommer att få nya grannar. Jag ser om den gamla bilen inte står där längre. Eller att hemtjänstens bilar kommer på besök. Jag ringer grannen när jag passerar kohagen och en av korna ser ut att inte alls må bra.

Normal uppfattningsförmåga och slutledningsdito ger rätt mycket information utan att man behöver göra några efterforskningar.

Ingen människa är en ö.
Det är precis så som du säger, i en bygemenskap så vet man för att det finns där framför näsan hela dagen. En bygemenskap betyder INTE att man tränger sig på varandra eller snokar under grannens presenning.
Jag ringde runt halva byn när jag hörde kor råma en hel jäkla dag. Kunde inte lokalisera exakt var. Visade sig att en vattenpump frusit över natten hos ett gäng ungdjur på lösdrift där han som bodde men inte ägde djuren var på semester och ägaren inte tänkt åka dit förrän till kvällen - det vill säga inget vatten på 20 timmar.
Fick tag på ägaren hemma hos hans mamma där han var på kalas.
Känns som människor skiter i varandra under premissen;
"-Jag vill inte veta för då slipper jag bry mig."

Det finns dom där den lilla ström som kan produceras även på vintern kan driva cirkulationspumpen i en modern vedpanna. Men det är verkligen på riktigt off the grid om man har det så som sitt enda värmesystem. Där kommer den moderna vedspisen igen. Man behöver ved som komplement. Jag får väl lägga in en bild på den jag blev kär i senast. https://www.bygghemma.se/hus-och-by...edspis-mbs-olympia-plus-med-taljsten/p-556077
Men alltså, åh :love: vill ha!!!

Ingen aning.
Jag tror det skulle bli svårt eftersom vi har som kallast när det är som mörkast.

Men ett kul experiment hade det varit att ställa ett boningshus inne i ett växthus, och sedan låtit en serie sådana här få blåsa sin luft genom typ kakelugnars luftgångar. Fläktdrivet då av en solcellsladdad batteribank, som stänger av blåset då temperaturen på kakelugnsinluften sjunker under nån smart nivå.

PS. Försök inte göra så med din lägenhet i innerstaden.
Har du sett de här? Variant på det du funderade på.
http://lantliv.com/lantliga-hem/vi-byggde-vart-hus-i-ett-glasvaxthus/
https://www.expressen.se/gt/i-vaxthuset-gommer-sig-ett-unikt-hus-till-salu/

Jag ringde runt halva byn när jag hörde kor råma en hel jäkla dag. Kunde inte lokalisera exakt var.
"-Jag vill inte veta för då slipper jag bry mig."
Exakt, och jag fick en bagge på halsen en vinterkväll i mellandagarna för några år sen som hade rymt, när jag lyckats lokalisera var han kom från konstaterade jag att dom var bortresta över helgen och bara hade "mat och vattenvakt" och baggen hade rivit sin hage och dragit. Han fick bo här tills dom kom hem igen och hade lagat hagen, det är sånt man bara gör på landet utan en tanke på att "snoka", ska man få skiten att gå runt någorlunda så måste man hjälpas åt om det behövs.

Nu när det ska vara kallt i hela landet nästa vecka, med hög elförbrukning, så räcker det ju med att två kärnkraftverk löser för att det ska bli både kallt och svart väldigt fort. Tappar vi sen nån av utlandsförbindelserna så kan det bli lite jobbigt tills kärnkraften är tillbaka. :D

Ingen fara, vi har ju vindsnurrorna :grin:

Vilken katastrof menar du? Zombie, ryssen eller stormen Gudrun II? Tokigt att frysa ihjäl för att du blir insnöad i två-tre veckor. I zombiefallet så tror jag också att det kvittar med prepping.
Jag menar egentligen ingen. Sannolikheten för att bli insnöad är ju till och med den, låg på västkusten.

Zombier är jag inte särskilt rädd för.

Så länge du ger f-n i min ved bara ;)

Helt ärligt, jag har ingen aning om varför det inte funkar med dina grannar på landet men det hela låter skitskumt. Jag tål inte mina grannar på ena sidan men det är inget som jag inte vet varför (det är inte därför jag inte tål dem men det skulle inte förvåna mig om de röstar SD...). De andra grannarna älskar jag och vi håller koll på varandra (på ett icke-invasivt sätt). Två av dem har nyckel till mitt hus.

Behöver jag hjälp med något vet jag vart jag ska vända mig eftersom jag har visst hum om deras resurser. Samma gäller för dem, de jag känner har rätt god koll på mina resurser. Jag ser inget konstigt i det.

Helt ärligt, jag har ingen aning om varför det inte funkar med dina grannar på landet men det hela låter skitskumt. Jag tål inte mina grannar på ena sidan men det är inget som jag inte vet varför (det är inte därför jag inte tål dem men det skulle inte förvåna mig om de röstar SD...). De andra grannarna älskar jag och vi håller koll på varandra (på ett icke-invasivt sätt). Två av dem har nyckel till mitt hus.

Behöver jag hjälp med något vet jag vart jag ska vända mig eftersom jag har visst hum om deras resurser. Samma gäller för dem, de jag känner har rätt god koll på mina resurser. Jag ser inget konstigt i det.
och @Petruska jag tycker inte det är så konstigt. Jag åker oftast till min stuga när jag vill vara ifred alltså söker jag inte umgänge med omgivningen när jag är där, dessutom är jag rätt privat i vanliga fall. De andra i mitt stugområde verkar umgås, men jag har liksom inget större intresse vi är dessutom på ganska olika platser i livet (de är nästan alla pensionärer med extra familjer som minglar runt). Ju fler de är och mer ute ju mer är jag inne och håller mig undan ;). Jag deltar snällt på alla städningar och samtalar med folk och hälsar och så. Men jag håller mig för mig själv.

Ja, en av de närmaste grannarna är en maskinstation. Alla de grejerna är ju omöjliga att missa helt, även om jag inte har detaljkoll. Jag räknar kallt med att bli utskottad av honom om det kniper, och jag har bett han som äger firman att skotta fram byns gamla tanter och kolla att de är okej ett par gånger.

Vad bra, då som igår när det var vindstilla i princip hela Norden gjorde ni inte av med någon el alls då. :) :up:

Plus att när det blåser full storm (händer rätt ofta i fjällen) så funkar de inte heller.

Jag är inte enormt insatt men skulle gärna vilja se en realistiskt livscykelanalys på en snurra. Jag tror inte det ser så himla bra ut som det utmålas. Dessutom, vem ska ta reda på dem när de är uttjänta? Markägaren? som med största sannolikhet inte har resurserna för det. De innehåller också högteknologiska metaller... som vi tydligen inte ska bryta i Sverige *ja, jag är lite less och bitter idag*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka