AR och tävlingsdressyr?

Sv: AR och tävlingsdressyr?

Hon kom sist av de som inte blev uteslutna en gång och nästa kom hon ett steg utanför placering. Men det är bara de två tävlingar jag känner till.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Lyrazel skrev:
Hon kom sist av de som inte blev uteslutna en gång och nästa kom hon ett steg utanför placering. Men det är bara de två tävlingar jag känner till.

Hur många blir uteslutna på en dressyrtävling :confused: Du angav plural. Har aldrig varit med om att flera blivit uteslutna på dressyrtävling? Vilken status hade tävlingen?

Nirak
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Det var en vanlig lätt A:6. Den ena uteslutna ryttaren blev avbockad mitt i programmet. Den andra vet jag inte. Kan pm'a dig en länk med från tävlingen om du vill.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Okej, det var ovanligt bara! Undrade mer vilken status det var på tävlingen, inte vilken klass :)

Nirak
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Du får ursäkta en oinsatt men jag har faktiskt inte en susning om vad "status" innebär:o
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

[KL]

Varför *jag* inte tävlar beror i stort på två saker: Dels är jag ingen tävlingsmänniska. Jag blir nervös, smittar av detta på hästen, slutar rida och efteråt blir jag förbannad över att jag bara åkt runt och fegat i ökningarna och slarvat med vägarna osv osv.. Det tog mig dock ett år eller två att inse att jag tävlade bara för att alla (me included) förutsatte att man *skulle* göra det om man hade ett dressyrstammat halvblod som man tränade för tränare 1-2 ggr/veckan!

Den andra orsaken kanske är något jag delar mer fler klassisk inspirerade ryttare. Förr i tiden la jag upp min träning i förhållande till dressyrprogrammen, där saker och ting förekommer i en viss ordning (där t ex ett enkelt galoppombyte kommer före galoppslutor etc etc).

Nu har jag inspirerad av diverse olika klassiker insett att man faktiskt kan öva på t ex piaff och passage utan att allt galopparbete färdigt. Detta har gjort att min häst nu inte är utbildad enligt TR:s dressyrprogramsmall.
Hon fixar samlad och ökad skritt, trav och galopp fint. Hon gör fina skolor i skritt och trav och med lite slipning skulle nog galoppiruetterna sitta också. Piaffen är riktigt trevlig, och vi jobbar på att hitta passagen. Däremot fungerar ännu inte förvänd galopp! Alltså skulle jag inte ens kunna ställa upp i en "sketen" LA:1 med hedern i behåll! Och ska det vara så ska det vara "ordentligt", annars kan det lika gärna vara!

Men, nu har jag faktiskt hittat en tjej som gärna tävlar och som ska hjälpa mig att sätta dit den där förvända galoppen också så att hon och min häst kan ut och göra tävlingsbanorna tillsammans. (förutsatt att min häst håller sig fångfri då..). Detta för att jag så småningom gärna skulle vilja ha lite msv-meriter på min häst då jag planerat att ta några föl på henne framöver.

Annars har jag verkligen inga personliga behov av att bevisa att min häst är fin! Det räcker med att jag själv tycker det =) Fast OK, hehe, visst suger man åt sig som en svamp av trevliga kommentarer och komplimanger.. men de behöver jag inte åka till en tävlingsbana för att hämta, det räcker så gott att få bekräftelser på träningar och kurser =)
 
Senast ändrad:
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Hon menade nog om det var klubb, lokal, regional, nationell tävling, skulle jag gissa.

I övrigt - bra inlägg av FlipTheFrog! :bow:

Jag började rida AR-inspirerat 97 o har tävlat ponny en hel del efter det. Men jag är en ganska usel tävlingsryttare - blir nervös, stressad och tycker inte det är kul. Gamlingen (ponnyn) uppskattade inte tävlandet heller, en tyst snäll sak som ställde upp på allt men åt dåligt och drack ännu mindre när han kom bort. Ska man tävla på någon högre nivå i dressyr (= i alla fall på den tiden högre än LC på lokal tävling) på ponny häruppe måste man åka långt och vara borta hela helger. Det krävs mycket motivation.

Så vi tävlade sista gången (dressyr) 00 tror jag det var. Har två DM-silver och placeringar i LA, tävlat upp till gamla (ja riktigt gamla alltså :p) LA:4 under tiden. Det hände mycket när jag hittade den AR-inspirerade tränaren, även med tävlingsresultaten.

Det var verkligen en befrielse att slippa tävlingsambitionerna :D
Det ÄR ju verkligen inte särskilt kul att tävla dressyr. Det tar lång tid, mycket väntan, det är en bedömningssport där domarens smak spelar en stor roll. Och dessutom kostar det mycket, både i tid och pengar (i alla fall häruppe), om man nu vill få den viktiga rutinen. Tid och pengar som känns roligare att lägga på träningen - för träna tycker jag ju är kul!

Vet inte om det är ganska likt för många andra AR-ryttare...?

Det jag kan tänka mej att tävla dressyr för nu, är att få en bedömning av någon som ser med "andra ögon". Det är alltid intressant. Jag vet ju att jag kanske lägger annat fokus i min ridning och det sätt jag utbildar min häst, än vad jag skulle gjort om jag hade tävlandet som främsta mål (/sporre).
Men då blir det på klubbtävling, lösa licens gör jag inte.

Men skulle gärna vilja att hästen kom ut på tävlingar - så en medryttare med liiite tävlingsintresse skulle inte sitta fel *s* :cool: Mest för att jag har en häst nu som gillar att komma ut, har psyket för det och som säkert skulle uppskatta att få vara ensam herre på en bana där han "bara" ska visa hur snygg han är (det ligger liksom i hans natur)..... :rofl:
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Bra inlägg.
Fast det är just detta som är problemet tycker jag. Jag bryr mig inte huruvida folk tävlar eller inte, vad jag tycker är att på detta forum har AR-folk MYCKET åsikter om tävlingsfolk. Om de inte tävlar själva har de ingen aning om hur det går till, man tror kanske att det är så man rider dagarna i ända?? Nej, ska man diskutera folk som tävlar ska man varit där själv. Då vet man att det är respekt att ta sig till LC. Att bli klar för tävling är en bedrift i sig./Malin
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Du, tävlings- & träningsbranschen i Gbg är mycket liten. När jag tävlar en medelsvår klass vet jag vilka alla är och vilka de tränar för.
Trodde att en av dem red för en AR-tränare (JB) men eftersom jag nu fått svaret att han inte är en AR-tränare så är det alltså ingen barockryttare i Göteborg som tävlar på medelsvår nivå eller högre./Malin
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Om man inte tycker att det är kul så är det ju ingen idé.
alla är ju inte tävlingsindivider.

De finns även de som tycker att det är så himla sköj, oavsett hur det går
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Malinigbg skrev:
Nej, ska man diskutera folk som tävlar ska man varit där själv. Då vet man att det är respekt att ta sig till LC. Att bli klar för tävling är en bedrift i sig./Malin

Jag tror att väldigt många av de som rider akademiskt har tävlat tidigare i sina liv, och vet precis vad det innebär. Åtminstone skulle jag kunna räkna upp massor med träningskompisar som har ett tävlingsförflutet.

Immer
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Väldigt många av oss har nog ett tävlande bakom sig. Det är nog en av anledningarna att man går över till AR, just att prestationen kommer inte i första hand längre utan utveckling av den individ till häst man har, oavsett ras, gångarter,osv.
Jag tävlade en hel del förr men mina tävlingsambitioner finns inte längre. Jag njuter av att utvecklas tillsammans med min häst och tar den utbildningsväg som passar oss bäst. När man tävlar behöver man ju ta rörelserna i den ordning som de kommer i klasserna. Nu kan vi ta den ordning som känns bäst för hästen. Ridning har blivit mycket mera njutning och mindre prestation. (Om tävlingslusten kommer tillbaka kan jag mycket väl tänka mig att ge mig ut igen.)
(Samma svar som Immer såg jag nu)
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Okej, jag förstår. Det kan inte vara så då att ni och domarna har haft olika uppfattning om ridning? Eller att ni gärna vill hoppa över viktiga steg i utvecklingen för att göra roligare krumelurer?
Obs, jag är inte sarkastisk utan detta är den erfarenhet jag har från mina stallkamrater (som är åt AR-hållet).
De är underbara människor men ridning för dem är bara mentalt och sitter enbart i ryttarens kropp, de har helt enkelt glömt av att styrketräna hästarna...de själva tycker nog att de tränar hästen men att takta med bakbenen långt bakom sig är inte piaff för mig och kommer aldrig att bli.
Och jag ser likadana tendenser här på forumet och även på clinics jag besökt. (har dock aldrig sett BB).
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Men det är också så att vissa faktiskt aldrig blir några vettiga ryttare, precis som vissa aldrig blir vettiga matematiker eller liknande.

De som söker sig till AR är till stora delar fritidsryttare utan större ambitioner. Det är då svårt att jämföra det med tävlingsdressyren dit folk med stora ambitioner oftast går.

Det där är inget försök till en ursäkt utan det är helt enkelt vad jag ser.
Skillnaden mellan AR och tävlingsdressyren är att man håller ett lugnare tempo på hästarna = mindre risk för skador. Så även de som kanske aldrig blir någon vettig ryttare har en häst som håller sig frisk.


Och att hoppa över viktiga steg för att göra roliga krumelurer...har du lust att säga vilka viktiga steg du tycker man hoppar över och vilka de roliga krumelurerna är som man vill rida?

Jag tror du vet vilka du snackar om och vilken tränare de rider för...har jag rätt i det så håller jag till stora delar med dig just i de fallen. (vi behöver inte nämna namn).
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Förlåt Spider, men i en tråd på gnägg visades en unghäst vars ägare du tränade. Hästen var inte mkt riden och en av bilderna visade "början till sluta". Jag får inte riktigt ihop det med att du inte går direkt på krumelutterna?

(Absolut inget illa menat, bara en ärlig fråga! :) )

Jag har haft min 8-åring i ett år, han är mkt riden i Holland, sålunda ingen unghäst. Snart börjar han vara stark nog att introduceras i slutan. Jag har långsamt byggt rygg, jobbat med kontakten, lösgjordheten osv innan jag kan börja med detta. Jag hade nog inte kunnat hoppa över ett enda steg känns det som? (Sen begriper jag också att Jan Brink eller artur Kottas klarat det snabbare än jag - så dum är jag inte. :o )
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Kee? Vilken tråd och vilken person?

Sluta vet i tusan om jag räknar som en högt stående krumelur dock. Den lägger jag in ganska tidigt, med mindre ambtitioner om att den ska bli samlad. Den har sina fördelar, men utvecklas inte förrän senare till att bli allt den kan bli.

En sluta kan jag börja göra vid handen med min 4-åring som enbart är arbetad några månader på longen om jag så vill. Så länge man anpassar den efter vad hästen kan så behöver den inte vara svår eller ansträngande. Sen ökar man på allt eftersom.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Meeen såna där trådar kan ni inte "hålla" från mig ju. *tittar nyfiket på allt*

Visst var hon med i helgen när jag brände mig sönder och samman.
Det var första gången jag såg dem och det var riktigt kul. Snacka om intelligent häst: han bara...men hallå klart jag kan göra det där, och det där, och det där också!

Vem vet om 5år kanske jag har ändrat uppfattning också, men just nu är det så jag känner om både öppna och sluta. Först bara att få en rörelse som har den förflyttningen sedan allt eftersom hästen blir starkare ställer man mer och mer krav på det.
För mig ligger det rätt efter längning av överlinjen, ställning och sökning framåt-nedåt...men de ligger också "sist" i en hästs utbildning. En korrekt öppna/sluta blir aldrig "perfekt" innan hästen är full utbildad (om man nu någonsin kan använda det ordet).
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Vilken rolig häst! En sådan är det ju extra viktigt att inte bränna utan att bygga långsamt. Men nu var det ju du som brände dig! :D
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

På den tiden jag tävlade hade jag ingen egen häst, utan jag red lektionshäst. Jag var med i "dressyrspecial-gruppen" och vi fick åka ut och tävla med de bästa hästarna, LB och LA. Vad jag minns var jag och domarna ganska eniga - jag kom hem med flera rosetter.:D

Sedermera drog jag (på grund av sjukdom) på mig en rejäl övervikt, skaffade egen häst som skulle klara av att bära mej och slog bort tankarna på tävling. Att sedan utvecklas tillsammans med denna ljuvliga häst har varit, och är, fullkomligt underbart. Vi har inte kommit till "piff och puff" än, men gör riktigt bra skolor och numera även galoppfattningar i båda varven.:)
Jag kan inte se att man inom AR hoppar över några steg i utbildningstrappan, men vår trappa är ju inte densamma som tävlingsdressyrens.

Immer
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 240
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 211
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp