AR och tävlingsdressyr?

Sv: AR och tävlingsdressyr?

Vet du om dina skolor skulle passa på tävlingsbanan?Det krävs energi o samling i dessa o med böjd bål.:angel:
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Och hur ofta ser man såna skolor på tävlingsbanan??
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

axel skrev:
Vet du om dina skolor skulle passa på tävlingsbanan?Det krävs energi o samling i dessa o med böjd bål.:angel:

Förlåt en okunnig, men vad jag läst är det stört när omöjligt för en häst att böja sig i bålen. Den kan tippa bålen, bland annat genom att den inte sitter fast i frambenen, men inte böja. Eller?

OA
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Ja, de håller tävlingskvalité.
Vad får dej att tro att min häst saknar energi och samling?

Immer
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Klart det gör! Utan energi får man ingen kvalitét i övningarna.
En häst måste ju alltid ha energi och gå fram.
Dock är inte lågt tempo likställt med låg energi. Man kan rida långsamt OCH med energi.
Även om jag måste hålla med dig om att vissa tränare kanske är lite dåliga på att få till energi och lågt tempo ihop. Lägg märke till att jag skrev vissa och inte alla.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Håller helt med Tuaphua.
En del av tränarna är väldigt dåliga på att få fram energi, medan andra är väldigt duktiga på det.
Det är också lustigt att se olika syn hos olila folk som inte rider AR beroende på vilken tränare de är närmast = vilkas elever de får se. Det varierar enormt mycket.

Mestadels för att tränarna alltid får en personlig vinkling på allt (givetvis). Och det står också med i riddarskapet och uppmuntras att riddarna ska lära ut och söka ny kunskap hela tiden.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

axel skrev:
Vet du om dina skolor skulle passa på tävlingsbanan?Det krävs energi o samling i dessa o med böjd bål.:angel:

Skolor & "skolor" finns väl i alla former - från den piaffnära skolan med inget påskjut och mkt bärkraft till "skolan" där bakbenen pga mkt fart svingas in från ett påskjut till långt in under kroppen.

I den första vinner man inte mkt mark, men rätt utförd stärks ett bakben i taget och därifrån är steget till tramp inte så långt. Fel utförd (som t ex av mindre skickliga AR-anhägare..) trampar hästen kraftlöst på stället bakom sig utan att bära.

I den felaktiga andra ytterligheten (enligt mig vanligt förekommande hos mindre skickliga 'vanliga' ryttare) så svingas som sagt bakbenen av fart in under kroppen och bärtiden hinner inte ge ngn stärkande effekt förrän hästen kropp har passerat sin bakhovarna och bärkraften blivit skjutkraft. Kan se snygg, rättformad och taktmässig ut - men innebär ingen direkt skolning=stärkning av bakbenen.

Jag tycker: Barockt folk borde studera vanliga *skickliga* dressyrryttare för att bli lite mer ödmjukt inställda till den läran de (kanske pga dåliga erfarenheter) lämnat bakom sig och vanligt folk borde studera *skickliga* AR/barocka/klassiska-ryttare för att kanske inse att det faktiskt finns en del där som skulle kunna gagna deras egen utvecklig. Men det är ju synd om vi hänger upp oss på det sämsta från vardera lägret.. Det gynnar ju ingen av oss direkt.

~FlipTheFrog *flummar fritt*

PS Vilken av ovan nämnda skolor tror ni skulle få högst poäng på en dressyrtävling?
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Jag använder mig av den andra, MEN fångar upp farten med halvhalter o får då mer samling/ bärkraft.
förskjuter tyngdpunkten bakåt.

Hästen blir då lätt i sin framdel, men det krävs energi o styrka för att få till det.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Ah - bara en nyfiken fråga - vad är syftet med öppnan för dej axel då?
Alltså vad är målet med den? Vad ska öppnan "leda till"?

Nyfiken!
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

evis skrev:
Ah - bara en nyfiken fråga - vad är syftet med öppnan för dej axel då?
Alltså vad är målet med den? Vad ska öppnan "leda till"?

Nyfiken!
Det är ett utmärkt sätt att komma åt hästen, för att kunna samla den.

I början rider man i arbetstrav med svag böjning /tvärning med framdelen.
Med halvhalter så är målet att kunna rida längre sträckor o sedan kunna öka böjningen.
Hästen orkar sen bära mer vikt på bakkärran o är förhoppningsvis mjuk i sidorna.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

bigganl skrev:
Jag njuter av att utvecklas tillsammans med min häst och tar den utbildningsväg som passar oss bäst. När man tävlar behöver man ju ta rörelserna i den ordning som de kommer i klasserna. Nu kan vi ta den ordning som känns bäst för hästen.
För min del så har jag just inget emot att tävla, det är inte3 heller något som har ett självandamål för mig. Jag tycker helt enkelt att det känns rätt oviktigt, något jag visst kan tänka mig att göra nån gång men inget som jag satsar på eller anpassar min ridning efter.

Hittills har jag inte kommit tillräckligt långt för att kunna starta ens den minsta klubbtävling eftersom jag medvetet valt att lägga tonvikten på att skritta och trava, eftersom jag inte tycker att hästen är tillräckligt stark och bärig för att orka gå i en bra galoppform och jag ser ingen poäng med att galoppera om det inte är i en bärig form.

Det skulle dock vara kul att nån gång vara med på en tävling för att få lite kommentarer från ett annat håll.
Fast jag har inga ambitioner att vinna precis, jag är för det första ingen tävlingsmänniska och blir mest nervös så jag inte kan rida som jag borde, vilket min häst såklart märker och då kan inte han heller prestera som han borde.
Dessutom har jag inget halvblod utan en annan ras som vanligtvis inte ses om dressyrhäst.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

knapplån



jag är nyfiken på hur den gängse piruettinträningen går till bland *ar*folk, då jag såg ett grymt bra hästpedagogiskt sätt/inlärning för hästen, från han från Jerez-skolan, och vet att det skiljer sig lite från exempelvis som Tibbling ger exempel på

den pedagogiska metoden, kan man ju sedan göra vad man vill med, alltså få fram vilken slags piruett man vill med i slutändan, för både vanliga tävlingsdressyren och küren, och även för den snabba tefatspiruetten

och när han/de visade omvänd (i.e för liksidighet och smidighet) och annat, som vanliga piaffen, passagen osv var det ju inte slutresultatet som skilde sig, utan pedagogiken - om man sedan tar momenten och passar in dem i vanliga programmomenten, skall det inte skilja så mycket

och i kürklassen får man ju ha med tre eller vad det var, lite mer vågade artistiska moment, varav enhand om jag minns de tillåtna momenten någorlunda hyfsat off-hand

en av hans utbildade hästar har ju tävlat i OS dressyren - alltså håller väl både den hästen och dens ryttare hög klass

han har utbildat många hästar till många andra runt om i europa också, men på vilka , och om, nivåer de tävlar i dressyr med dem vet jag ej (men det kanske tesora vet ;) )

han blev inte min *guru*, men hans pedagogik för hästarna var bra, och han verkar inte låst i sitt sätt att utbilda dem att de bara kan fungera på ett sätt, och inte klarar av att komma upp på OS landslagsnivå - och då var det inget ar, eller barock eller så de kallade visning för, utan kort och gott vände sig till oss vanliga dödliga med en visning som visade mycket användbart för vanliga dressyrer

och så vitt jag vet, då jag får bulletinmailen från Jerezskolan, har de öppna auktioner på sina hästar och många med pengar gräs från alla möjliga länder, är där för att buda på deras hästar, och säkerligen för att sätta dem i tävlingsarbete bland annat. Man budar inte in en häst för flera miljoner kronor utan att den på något sätt tjänar in sina egna stålar och sin brödföda (iallafall inte jag, då sätter jag den i händerna på en ryttare som är på hög nivå att ha att tävla på). Den skolans egna ryttare tävlar ju också i höga klasserna, och spanjorerna fick ju pris nyligen för gott sportmanskap t.o.m (hm, vilken svensk landslagsryttarinna var det inblandat i den händelsen?)


så det förekommer i europa iallafall


och, han svenska mästerkusken (no name), och även i tibblings bok, pratar de sig varma om vad som på svenska kallas för kort och gott tömkörning = long reining (som även saumur och hinrich m.fl har böcker om), för att lära in hos hästen osv från marken. Och båda dessa två är så vitt jag vet från de vanliga reguljära tävlingsområdena.

jag skulle mer än gärna ha den svenska mästerkusken som long reining lärare - jädrans, springa ikapp sitt eget ekipage när han farit av, hoppa upp och samla upp dem och fortsätta i full fart - det är en riktig sportsman och tävlingsmänniska det. Kalla det för barock-long reining, ar-long reining eller svensk mästare-long reining, det kvittar, för han vann i allafall :)


en fundering bara - om man är på höga nivåer, kanske man inte gärna talar utåt om sina hemliga vapen som man har tagit till i träningen för att vinna ;) tänk på det, hemlig taktik och psykspel för att göra de andra nervösa så de gör tabbar o så man vinner ;)
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Long reining = Långa tyglar finns det så vitt jag vet inte någon kusk i Sverige som arbetar med.

Tömkörning är i grunden förberedelse för att sätta hästen framför vagn. Sedan har det utvecklats till att även innehålla andra moment och AE har ju tagit det ett steg längre till att vara en träning i sig. Han jobbar dock fortf med gjord och långa tömmar och ofta med "inspänningar" på olika sätt. Dock har han jobbat bland annat min häst på långa tyglar ;)

Däremot långa tyglar (korta tömmar och ingen gjord) är ett arbete som inte är förberedande för körning utan en förfining av ridningen. Man plockar bort så många hjälper man kan (börjar med att plocka bort ryttaren) och låter hästen jobba självständigt. Det GÅR inte att fuska då hästen knappt går att korrigera utan väldigt mycket måste lyssna på människans eftergifter.

När man jobbar hästen på Långa tyglar går man hela tiden bredvid hästen och den måste därför hela tiden anpassa sitt tempo efter människan som går där bredvid. I slutändan leder det till en mycket samlad häst, några ökningar är dock svåra att göra.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

där ser du, du har ju haft honom som lärare själv för din häst och han är inte bara inriktad mot vagnskörning

han håller ju kurser för vanliga ryttare och har varit intervjuad i tidningar där han framfört just att fler ryttare borde inse hur bra det är att lära in saker för hästen från marken på långa tyglar (*tömkörning*) och även gå tillbaka på dem för finslipningar från marken så - han håller alltså kurser om detta sätt som en pedagogisk utbildningsmetod för hästarna


namnetiketter på en pedagogisk utbildningsmetod för hästarna är oviktigt för mig personligen, eftersom det är slutresultatet jag är intresserad av


nu skall jag kolla om övriga, jobbar hästarna enbart på långa tyglar helt utan att de löper genom gjordar o dyl - nej, efter att ha tittat i Hinrich bok, så är det gjord på hästarna på bilderna - en del utan men det är nog de hästarna som redan har blivit duktiga det - ingen kapson på de bilderna, vanlig träns och utbildningsbettet så det inte dras igenom munnen på dem

bilderna visar också många olika sätt att spänna in hästarna, och Hinrich bok är från 1999, och de spanska capriolhästarna från marken som jag sett med helt egna ögon och öron live, har alla haft gjordar och inspänningar på sig, och på sidan 184 i Tibblins bok har Louise Nathorst Chirac eller Dante i någorlunda samma tygellöpning via gjord för angående inlärning av piaffen och den boken är från 1988


så mellan Tibblings bok med Nathorst (1988), Hinrich (1999), spanjorerna (2004-2005) och AE verkar det inte finnas så stor konflikt om att det är en bra pedagogisk utbildningsmetod för hästarna, och Nathorsts hästar har hållit internationell världsklass inom tävlingsdressyren om jag inte minns helt fel ;)


det är synd om folk enbart tittar på en sak och blir så rädda för att begå helgerån att de inte vågar tänka utanför ramarna och sätta in metoder i sammanhang de kanske tror är förbudstabu :) det är också ett bra mått på om det är en dålig tränare :)
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

axel skrev:
Immer skrev:
Ja, de håller tävlingskvalité.

Hur vet du det när du aldrig har gjort detta på tävling?

Följdfråga,

Hur vet DU att de INTE gör det, du som har förutfattade meningar om att vi inom AR, i 99 % rider med 90-gradiga vinkelhakar till hästar och handbromsen i.

Tänk på att Akademisk Ridkonst egentligen inte är något nytt påfund. Och tänk också på att många utövare och tränare tidigare ridit "vanlig" engelsk/tysk dressyr och många faktiskt HAR tävlat. Du kan inte döma ut en hel grupp, bara för att du sett och hört en linjes åsikter i frågan.

Återigen, försök vara lite mer ödmjuk.

Och OM du verkligen är intresserad av vad vi sysslar med för övningar, på våra "hemliga möten", häng med på ett par AR-kurser som fotfolk, samt titta in på ett par av de hemsidor, som ibland dyker upp på forumet.

Det värsta som kan hända, är ju att du själv kan få lite tips och goda idéer, som... "ve och fasa", skulle kunna få dig och din häst att få en ny syn på en del av träningen. :rofl:

Mvh

IngelaH
moderator
 
Senast ändrad:
Sv: AR och tävlingsdressyr?

varför svarar du på alla frågor som ej var till dig?


Immer brukar kritisera tävlingsryttarna på dressyrsidan, men jag får inte vara kritisk till AR:confused:

Som sagt .-att sitta hemma o tycka att man rider som en Gud.:love:

Jag vet att det är stor skillnad på att få till det på tävling.
det var väl det som tråden handlade om.

För övrigt så ingår skolorna i trav i LA program idag.

Jag anser inte att immer är särskilt ödmjuk gentemot tävlingsdressyren, men det är väl skillnad på folk o fä.

Du har tydligen inte läst vad jag har skrivit, utan drar dina egna slutsatser.
Jag har skrivit om träningar för Lussan-elever o tinneträningar där vi böjer hästarna. Skillnaden ligger i att det inte görs så mkt o länge.

skillnaden på oss vanliga är att vi inte förkastar ALL annan ridning, som fler än jag tycker, att ni gör.

De som har ridit traditionellt tidigare börjar som regel med AR för att de inte klarar att komma vidare den vägen.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

axel skrev:
De som har ridit traditionellt tidigare börjar som regel med AR för att de inte klarar att komma vidare den vägen.

Ja, och jag har erkänt att jag är just en sådan person som du ser ner på. I alla fall känns det som det.

Jag får liksom DU svara på vilka trådar jag vill.

Jag tackar för din ursäkt igår, men ÄR du fortfarande förkyld och f-d på Immer, så tycker jag att du ska ta en alvedon och en kopp té och gå och lägga dig i stället för att sitta här och spy din galla över OSS. Du brukar inte direkt enbart sitta på dressyr och vara "trevlig", så du ska inte skylla på Immers dåliga uppförande här på forumet.

Tack

Mvh

IngelaH
moderator
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 223
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp