AR och tävlingsdressyr?

Sv: AR och tävlingsdressyr?

IngelaH skrev:
Ja, och jag har erkänt att jag är just en sådan person som du ser ner på. I alla fall känns det som det.
Inte alls.
Du har ett fysiskt handikapp som gör att AR fungerar bättre för dig.
det är ju en god anledning.

spy din galla över OSS.
Det är ju just det som AR- ryttare brukar göra mot traditionell ridning.
Du brukar inte direkt enbart sitta på dressyr och vara "trevlig",
Det var när folk ansåg att INGEN svensk tävlingsryttare eller tränare var nog bra. Och när S. sa att det numera tack vare AR så piffades det bakom varje buske o det ledde till ett stort antal skadade hästar.

Det här att vid tävlingsridning så måste man följa den "trappan"
Varför då, egentligen?
Men den är utformad så att man börjar med lätta o lösgörande saker för unga hästar

Sen om jag pm:ar dig så ska du väl inte återge det här.

tycker att du är minst lika dum som jag i nuläget.

Jag tackar för mig.
Ska inte kritisera din modell- som tydligen inte håller för granskning.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

axel skrev:
skillnaden på oss vanliga är att vi inte förkastar ALL annan ridning, som fler än jag tycker, att ni gör.
Vilken härlig dubbelmoral. Vilka är Ni och vilka är Vi?

Tråkig attityd som aldrig leder till något positivt, konstigt att det är så många som aldrig hajar det :crazy: :confused:
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Att du är f-d på Immer, har du tydligt visat här på barockforumet anser jag och om jag är dum mot dig, som tycker synd om dig för att du är förkyld och tipsar om té, alvedon och sängläge, så ber jag om ursäkt.

Jag vågar stå för min ursäkt öppet på forumet i alla fall och behöver inte skicka PM. Jag tror att jag skickat ett hundratal PM under mina år på forumet. Jag står hellre för mina ursäkter direkt på forumet och säger inte en sak via forum och en sak via PM och får det hela att se avhugget ut. Likaväl, som jag inte privatar på flash-chaten utan pratar öppet med alla. Jag är för öppen, ärlig och godtrogen för att hymla med sånt.

Och jo, jag är nog som många Svenssons ganska dum i huvdet. Men jag är hellre dum i huvudet och omtyckt för den jag är än superintelligent och mer avskräckande för vanliga Svenssons.

Mvh

IH
 
Senast ändrad:
Sv: AR och tävlingsdressyr?

evis skrev:
Vilken härlig dubbelmoral. Vilka är Ni och vilka är Vi?

Tråkig attityd som aldrig leder till något positivt, konstigt att det är så många som aldrig hajar det :crazy: :confused:

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Om jag inte minns fel så skrev jag både en öppen ursäkt o en privat, till dig.
Jag får väl göra som du- Ringa G.

Kan tycka att du som moderator ska föregå med gott exempel.
 
Senast ändrad:
Sv: AR och tävlingsdressyr?

axel skrev:
Om jag inte minns fel så skrev jag både en öppen ursäkt o en privat, till dig.
Jag får väl göra som du- Ringa G.

I så fall får jag återigen be om ursäkt. Du skrev visserligen ursäkten i "min tråd", men den var inte riktad till mig personligen utan du hade varit i meningskiljaktighet med någon annan också, så jag trodde inte ursäkten var menad till mig.

:bow:
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

axel skrev:
Immer brukar kritisera tävlingsryttarna på dressyrsidan, .

Jaså. säger du det? Ge några exempel, är du snäll.
Jag är så gammal att mitt minne inte räcker till.

Immer
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

axel skrev:
Jag anser inte att immer är särskilt ödmjuk gentemot tävlingsdressyren,

Säger du det? Exempel, tack.

Och jag ser fram emot dessa snarast. Har du förväxlat mej med någon annan? Du kan väl läsa igenom mina inlägg och tala om vilka du menar.

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Ska ni tre sluta tjafsa nu eller...
För tydlighetens skull, jag syftar på IngelaH, Immer och axel.

För enkelhetens skull kanske de som tycker att Barock m.m. är otroligt fantastiskt och alena saliggörande skall hålla sig här på Barock och strunta i dressyr-forumet.
De som tycker att alla barockryttare blivit det för att de inte dög till "riktig" dressyr m.m. bör nog låta bli att skriva inlägg på Barock.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

PAC skrev:
och, han svenska mästerkusken..... pratar de sig varma om vad som på svenska kallas för kort och gott tömkörning = long reining

jag skulle mer än gärna ha den svenska mästerkusken som long reining lärare - jädrans, springa ikapp sitt eget ekipage när han farit av, hoppa upp och samla upp dem och fortsätta i full fart - det är en riktig sportsman och tävlingsmänniska det.

Om du syftar till det som hände på för-VM så var personen i fråga groom/durkslav och inget annat, till en av bröderna Påhlsson.
Den du syftar på ramlade av inne i hindret, vilket medförde straff poäng och kraftig irritation hos herr Påhlsson.

Själva kusken kan inte ramla av - han har säkerhetsbälte...
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

*kl*
För nästan precis ett år sedan så var samma fråga uppe och då svarade jag detta:

Det går alldelens utmärkt att kombinera AR och tävling.

Jag rider regelbundet för en AR-tränare. Det blir helgkurser med båda hästarna ca 6-7 ggr/år. Har ridit för xx nu i drygt ett år. Det funkar jättebra att kombinera detta med tävlingsridning och ”vanlig” dressyr.

Ibland undrar jag vad alla stackars AR-ryttare har varit med om. Många verkar ha otroligt dåliga erfarenheter av ”vanlig” dressyr. Jag känner inte alls igen mig…måste ha haft tur här i livet. Jag kombinerar xx’s AR-stuk med min vanliga tränares metodik. Hon har tränat mycket för Kyras man/sambo?? när de bodde här i Sverige och är naturligtvis influerad av detta. Kanske är jag lyckligt lottad som har hittat henne och hennes klassiska approach.

Jag tävlar i dressyr och mitt mål är att ta mig uppåt i klasserna (The sky is the limit ). Jag har två ”avdankade” hopphästar som jag håller på att skola om. När jag började rida för xx för drygt ett år sedan hoppade vi fortfarande men jag hade startat någon LB:1 på dem. Idag red jag min livs andra MSVB3, fick strax över 60 % och hamnade nog precis i mitten i resultatlistan. Är naturligtvis helnöjd med den utvecklingen. AR-träningen har absolut bidragit positivt till detta.

xx’s noggrannhet vad gäller hästens lösgjordhet, avslappning i överlinjen (”Underhalsen skall upp!!!”) och efterhand samling kombinerat med min vanliga tränares öga för vad som gäller inne på tävlingsbanan känns väldigt bra.

Jag har även testat några andra AR-tränare men xx är den jag tycker är mest ”tävlingsinriktad” áv de som jag har träffat på.


Sedan dess är den ena hästen såld och den andra är förhoppningsvis på god väg att bli det. Jag insåg att hästarna ville hoppa och jag ville rida dressyr.

Nu har jag en häst som enbart är utbildad med fokus på dressyr sedan unghästtiden. Det är en himmelsvid skillnad att tävla och träna dressyr på välutbildad dressyrhäst till skillnad från en "omskolad" hopphäst.

Det som jag fick/får ut mest av vad gäller AR tror jag är avslappningen. Att få loss hästen ordentligt, att sätta dit takten, att vinkla om bäckenet att få den totalt avslappnad innan man kan sätta tryck i den. Jag tror att det är här som många "vanliga" dresyrrtränare missar...man vill sätta tryck för tidigt. På mina hopphästar hjälpte det mig väldigt mycket. Den nya dressyrhästen har detta naturligt på ett helt annat sätt och jag känner att jag just nu får ut mera av att bara träna för min vanliga tränare.

Så här ser det ut med den nya: http://www.zippyvideos.com/6773567745424266/puppan2/
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Jag har inte mycket att komma och skryta med i tävlingssammanhang. Men jag har varit med på en liten seriedressyr i klubbsammanhang, där vi tävlade LC och LB. Det var nog så besvärligt för mig och min ivriga "unga" springare som då inte hade varit ute i tävlingssvängen sen hoppåren nästan 10 år tidigare. Första gången, så gick allt i "överljudsfart" och vi fick 59 % om jag inte minns fel. Sedan missade jag en tävling och i den sista tävlingen LB, red jag på dispens på pelham på grund av att jag inte kände att jag hade nån kontroll annars, men kom bara upp i 49 % på grund av att jag då fick FÖR mycket kontroll trots i stort sett hängande stångtygel.

I övrigt, har jag variit med på handikappsektionsens specialridläger i dressyr, samt på extraträningar på lördagar också med handikappsektionen. Det har fungerat väldigt bra och min häst har varit mer och mer lyhörd, i samband med att jag anammat det vi har lärt oss på AR-kurserna.

Min häst är ju ingen ungdom. Men vi får se om jag vågar mig på någon mer liten klubbtävling, eller i alla fall programridning, mot oss själva. För ALLT tävlande som jag har ägnat mig åt, via ridskola eller på privathäst, har inte varit för att jag vill vara bäst och visa hur duktig jag är. Utan det har bara varit ett "kvitto" enbart för mig och ingen annan, var jag och min häst står. Jag är inte intresserad av tävling, för tävlandets skull. Det har jag aldrig varit. Utan det är som sagt, bara kul med ett "kvitto", då och då.
 
Senast ändrad:
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Susan skrev:
Om du syftar till det som hände på för-VM så var personen i fråga groom/durkslav och inget annat, till en av bröderna Påhlsson.
Den du syftar på ramlade av inne i hindret, vilket medförde straff poäng och kraftig irritation hos herr Påhlsson.

Själva kusken kan inte ramla av - han har säkerhetsbälte...



Susan, nu blev jag ju ledsen, jag som tror på allt som står i tidningarna

http://www.hastfolk.se/2005-01/05013-Tomkorning.htm


oavsett om han var kusk eller inte vid det tillfället (det var ändock han som sprang ikapp sitt ekipage), så anser jag att han har en poäng med tyckandet av hur ryttare och hästar kan utvecklas via markarbetet i töm, så som det anges i artikeln, och han är ju inte den enda som praktiserar det och tycker så som sagt - det var liksom dressyren /lärandet som var poängen
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Nu vet jag inte om du blandat ihop Tomas Eriksson och Anders Eriksson?

Tomas sysslar med fyrspannskörning i tävling mycket. Han var tex med i Scandinavium i år.
Anders sysslar inte direkt med tävling vad jag vet (inte på någon hög nivå iaf), utan är väl mestadels känd för sin tömkörning.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

*KL*
På en skolavslutningsdag för x antal år sedan , såg jag ett antal vagnekipage ute på vägarna.

Sen såg jag en som travade flott o kusken hade hög hatt- Det var A. som var ute--TJUSIGT.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Tråkigt om jag gjorde dig ledsen.:cry:

Men det var en grav miss på Ryttar VM.
Groomens jobb på maratonvagnen är att hjälpa till med diverse häng - ryck - och knyck inne i hindret så att kusken kan ta snäva svängar och inte vare sig välta eller köra fast.
För att fixa det jobet så måste ju groomen hålla sig kvar och inte tappa taget.:angel:

När han drattade av så fick han minsan lubba, men som sagt inne i ett maratonhinder så skall portarna i första hand tas på ett korrekt sätt, så att lubba ifatt vagnen är inte helt omöjligt.
Tävlingen går ju dessutom på tid så han hade ju blivit frånåkt om han inte kom upp igen :o:o:o


Lite taskigt av Folksam att beskriva honom som världsberömd via två tabbar.

Bättre vore om man fokuserade på hans hedervärda arbete att försöka skapa en bättre hästhälsa.

Anders vågar ta ställning för hästen - det är hedervärt
Han lyssnar på dem som har kompetens i stället för de som har mest "status", och det är ännu mer hedervärt tycker jag. Lät till och med låta Dadde komma till tals i sin senaste video.

Han är också väldigt bra på att föra fram andras kunskap i media.
Utan Anders vore vi inte så medvetna om vare sig hästens munhåla eller sadelninpassning eller tömkörning

Att tömkörning är bra håller jag med om.
Jag grundutbildar själv på töm, tycker dock att samma krav på hästens form skall gälla när man tömkör som när man rider ifråga om spännandet av pilbåge, omvinklandet av bäcken osv.

Utan detta så fyller ju inte förarbetet ngn som hellst funktion :confused:

men det är bra lilla jag - ute i stora cyberrymden.

ha det'

SUS
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 223
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp