Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hon är tokigt vacker din häst.. När du hittat en passande sadel ska du inte bli förvånad om där en dag står en skimmel i hagen i stället med en icke-passande sadel och du får börja om igen:-).
/ Lavinia, med arab med sadelproblem
ja se dessa araber med ägare och sadelproblem!
Kan inte livet vara lätt för en gångsskull?![]()

Hon kan ibland pipa vid uppsittning då hon är väldigt stoig...
...Vi har hela tiden haft problem med galoppen då det går fort framåt,många avbrott till stillastående från hennes sida. Hon har mkt svårt att hålla galoppen på volt...
...Hon är ganska tjurig men inte överdrivet när man kommer med sadeln. Ngt spänd häst...
Så nu blir det att rida i min westernsadel så länge och försöka få upp min sadelbudget något.. Prova hellre en vanlig Wintec 500 eller varför inte Wintec Wide? (dock risk att båda dessa är för långa).
Du nämner själv att hon är ganska tjurig men inte överdrivet när du kommer med sadeln. En häst med väl inpassad sadel bryr sig knappt ens när man spänner sadelgjorden. Pipandet vid uppsittning kan vara pga obehag, likaså hästens problem att bibehålla galoppen. När jag testar en ny sadel på min häst brukar främst Galoppen vara det avgörande - om min häst ej trivs med sadeln så funkar inte galoppen - antingen tappas galoppen, tappas takten eller att hästen rusar eller lägger sig på bettet istället.
Lycka till i sadeldjungeln!