Araben och sadeljakten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 189
  • Visningar Visningar 21 400

Bukefalos 30 år!

Sv: Araben och sadeljakten

jag tror jag inte vil ha någon mer syntetsadel då jag anser att den skönaste syntetsadeln är just isabellen och nu passar den ju inte mina araber :(

Tyvärr kommer jag nog inte i en 16" sits. Min bak är alldeles för stor! kan funka med 17" om jag har tur!

Jag rekomenderar en Albion legend Xwide eller en wellington elite fit 4 passar utmärkt på bred arab...

Ingen av sadlarna jag nämde är syntet! Möjligen Källquist. Låter klokt att ta ut en sadelprovare och har han/hon inget märke som passar så ta ut en annan. Det kan ta tid men det finns en sadel till alla hästar, även om man kan tro att araben är ett undantag:)

wellington elite fit 4-skulle den passa mitt sto? är den för ngt svängd rygg? är den kort? är den skön att rida i? är det bra med knästöd?

Araber verkar ha samma problem som islandshästar.
breda och korta.
Nu finns det sadlar för islandshästar som är inriktade mot allround och dressyr.
Baldursadeln är kort och bred.
Det finns många fler men är inte så bra på dom då jag själv rider
bomlöst ( kari flex) pga av sadel problem.

en sadel ska väl ändå inte var hårt stoppad? :confused:

Jag tror att en sådan sadel blir på tok för lång för din häst. Åk iväg till sadelutprovare istället!

ok jag fick tippset i denna tråd och priset var perfket för mej. hade läst så mkt gott om denna sadel så jag blev lite ivig.

Min isabell är såld nu och med utrustning fick jag 6500kr, dom står tyvärr inte högre och det har börjat komma ut en heldel på marknaden som inte ens blir sålda så jag hade tur. Även om den är superskön att sitta i.
Jag kan få ihop någon tusen lapp till . men annars får jag spara lääänge om jag ska ha en ännu dyrare sadel.

är inte så bra på detta med det finns väl kil och rundbossor om jag inte har fel? Är det rundbossor jag ska ha på mitt sto?

Det är svårt att säga att din häst ska ha kilbossor eller rundbossor. Det beror helt på sadeln och hur bossorna ser ut. Men tex Wellington och Morris&Nolan (dressyr med säte större än 16") har stora långa kilbossor.

jag tror du ska se dig om efter en kortare sadel än denna. Din häst är ganska kort i ryggen.

Vad har du för sadlar i din omgivning att prova?

Ta ut en sadelprovare! Du måste ju inte köpa sadel utan kan leta efter en begagnad när du vet vad som passar din häst. Det kommer bara att bli dyrare att köpa och sälja efterhand som de ej passar.

Lite uppdatering.
igår pratade jag med den närmaste sadelutprovaren men den hade bara två ev tre sadlar som kunde tänkas passa. Jag lånar hem en i taget och kikar lite och tycker jag någon passar så bokar jg ett möte om tillpassning. Känns lite dumt att betala en massa pengar och det bara finns få sadlar, kan lika gärna då se hemma för lite måste jag väl se om dom blir helt fel?Funkar ingen av dom så kommer jag söka vidare till nästa sadelutprovare.

Sadeln jag provade idag var en helt ny Globus Clic. 17,5" och 34" i bom.

Innan ridning sadlat 2-3cm bakom bogbladet. Upplevde att den släppte ngt i bak. Andvände gjorden så som sadlutprovaren visat hur den ska sitta.
feb024.jpg

feb029.jpg

feb031.jpg

feb034.jpg

Under ridningen så var hon en del bråkig och sadeln låg nog inte så bra nej. KÄnde mej ngt framåtlutad och jag kom nog inte riktigt ner sadeln. Nu red jag ifs på en snöig åker men det var supersvårt att sitta ner i traven. Provade ej galoppen. Den hade åkt fram och det var ruggmärken.
feb042.jpg

feb045.jpg

Detta var en 17,5" sits. Är det en passande storlek eller vilken storlek ska jag ha? Ganska bredbakad men kortaben.
feb041.jpg

feb036.jpg

På lördag har vi bokat tid för sadelutprovning i Jönköping. Längst bort men med mest erfarenhet och störst sortiment av sadlar. Dock börjar jag tveka om jag ska ha en dressyr eller hoppsadel. Jag gillar ju mest dressyr då jag är ngt hopprädd men medryttaren kommer ju att hopptävla ibland.

den är för smal.

Bra beslut att åka iväg och prova sadlar! Du kan ju göra så att du provar ut både en dressyr och en hopp och sedan väljer du den ena. Du kan ju alltid hålla utkik efter den andra på begagnatmarknaden.

Jag skulle rekommendera att du köper sen sadeln du vill ha och struntar i medryttaren. Medryttare är snabbt utbytbara och det är ju ändå du som ska rida i sadeln på din häst!

lycka till!

*delvis knapp*

Nu kommer jag här och lånar ett hörn från din tråd då jag oxå har JÄTTE problem med att hitta sadel som passar mitt arabsto.
Hon har oxå ganska bred rydd, dock dåligt musklad än så länge på partierna mot manken (så den blir bredare) men är endå ganska bred där naturligt i sig själv..
Men sen är hon SVANKIG på det, med kort rygg och allt som hör arab till.. JAG KAN VERKLIGEN INTE NGN SADEL SOM PASSAR!!
Idag har hon en islandssadel som ligger ok iom. att den är gjord för kort rygg och denna är utformad till en ngt svankig häst. Men denna ligger bara ok med padd under då den liksom "vilar" mot svanken (där svanken tar slut och går upp i rumpan) pga. att denna igentligen är för rak. Testade en westensadel som passa i längd och det såg jätte bra ut ända tills man kände lite under den, då var där en spalt på närmare 5cm mitt på ryggen... :o
Har ni något tips på vad jag försöka hitta till henne. Hon kommer variera ganska mycket i kroppen, då hon ska komma igång under sommaren och få lite muskler och sen ska hon vila nästa vår/sommar/höst då hon fölar och går med det, sen så ska hon igång igen...

Här finns lite bilder på min dam... både hur hon kan se ut (fick hem henne den 29:e Nov) och som lite mer musklad och "rätt" bygd.. :angel:

http://www.pixbox.se/alb_show_id953510_page0.html

det dumma är att hon inte är helt igång då jag inte velat rida i en sadel som inte passar. Hon kommer säkerligen att muskla till sej ordenligt och bredda mer när hon är igång. Ska nämna det för sadelutprovaren.

Liknande trådar

• Dressyr sadel colbert brothers Flo
  • Bygga lösdrift
  • Totaldissad sadel
  • Övervaknings kamera

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn