Araben och sadeljakten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 189
  • Visningar Visningar 21 400

Bukefalos 30 år!

Sv: Araben och sadeljakten

Så nu bär det iväg till Cahlies i morgon med båda hästarna!
Det ska bli en upplevelse kan jag lova.
Vi ska låna en transport och hämta den på morgonen sedan så får vi se hur det går med lastningen. Ingen av dom är speciellt lättlastade. Phigalle,unghästen som enbart är lätt longerad nu i vinter då jag inte haft någon sadel brukar det gå ganska ok att få in med hjälp av linor så honom lastar vi nog först.
Adele,stoet som inte är heller helt igång pga ingen sadel är en svårare nöt att knäcka. Hon blir lätt skärrad och nervös. Vet ej om hon åkt ihop med andra hästar förr,Phigalle har iad aldrig gjort det. Men om Phigalle står redan inne i transporten så borde hon väl traska in så småning om? Adele är sådan som står och trampar så hela transporten gungar vilt så fort transporten står stilla. Hoppas på att dom lugnar sej när dom är två.
Ingen av dom har åkt transport sedan i sommras heller.

Dom har gått med täcke hela vintern och har ingen tjock päls förutom halsen. Båda brukar bli rejält svettiga i tranport när dom åker. Vad för täcken ska dom ha på sej eller behöver dom det alls? Fleecetäcke? 150g täcke? Enligt prognos så kommer det vara runt -5 till -10 grader om man ska tro på den.

lycka till i morgon! Ta det bara lungt och ha gott om tid på er vid lastningen så ska du se att det går bra.

Jag hade inte haft något täcke på alls i transporten, de kommer värma upp den själva särskilt om de blir svettiga och stimmar lite. Men ta med täcke att lägga på när ni lastat ur :). Lycka till och glöm inte att rapportera här!

Hej, tack så jätte mycket. Ska försöka att tänka påa tt ta det luuugt! (kommer säkerligen bli stressad om dom inte kliver på)

Bra ide! Tack. Ska man hoppa över transportskydd när de inte är helt vana att åka med dom eller är det bra att ha dom på? Jag har sådana dära korta bara med kardborrband.

sätt på hästen åtminstånde ett fleecetäcke, jag åker inte utan på vintern. Om hästen inte är van och åka så skulle jag haft skydd. Du kan ju sätta boots och linda benen om hästen känner sig mera bekväm med det än med transportskydd.

Usch! Det är -16 grader nu på morgonen:(, fleecetäckena åker nog på endå.

KL

Får jag vara med lite också ? (ingen svara i dom andra trådarna så kanske har mer tur här ;) )

Nu är detta inte något jag kommer basera nåt på men är ändå intressant att se vad folk tycker.
Min tjej har en Prestige versailles och är ganska omusklad vid manke pga. tidigare för smal sadel, personligen tycker jag att denna är för smal och den ska till sharpman om nån vecka eller så och jag har reda fått hjälp från sadelutpassare där, men är ändå kul att se vad ni tycker.

Ursäktar fotot (jag vet skitdåligt för att ens få nåt hum) men enda jag har.
(detta var efter att ha ridit i skritt och trav i ca. 30 min (ländtäcket var INTE under när jag red bara när vi gick hem, skum passform) och hon hade en liten ruggning av pälsen precis vid sidan av manken ca.7cm neråt på båda sidorna, men inte nån annanstans. Sadeln gled inte frammåt nog att det märktes så möjligen att den lyftes lite där fram när hon gick och det orsakade ruggningen? Eller minimalt framåkande, men tror inte det faktiskt.

Hon har en normal rygg för arab, dvs. kort, men skelettmässigt så är den ganska rejäl i längd, det finns plats för flera cm. bakom sadeln även när jag sadlar långt bak (vilket jag ju gör)
Den glappar lite där bak men inte så att det stör, dock så kommer nog det försvinna när den kommer ner lite på henne efter breddning. Hon kommer också att ha en mattes får pad under som komemr att bli inpassad med sadeln.

Personligen kändes det som att den ligger lite i bakvikt när jag red, skulle behöva komma ner lite framtill. (skänkelläge hamnar något bakåt och allra mest så märks det på att framvalvet går emot musen så att säga, INTE skönt, får skav inom några minuter. Och jag får inte det normalt sett i den här sadeln, har ridit i samma modell och storlek förut utan problem.

utan sadel från sidan, dock inte min bild och tagen i somras men hon ser likadan ut princip, liiiite högre manke kanske men you get the idea. ryggen är samma.
http://www.pixbox.se/pic_show_id23518311.html

vad tror ni? när jag känner utmed sidorna så ligger den faktiskt ganska jämt men som sagt hon är ju ganska tunn så finns ju inget att växa i heller och just att den ju känns och ser ut att vara lite i bakvikt tyder ju på att bredda den lite.

ps. hon har också en ganksa lång manke, och hon har visat stor irritation med tidigare sadel vid sadling och uppsittning och detta finns inga symptom på nu med denna. jag valde inte sadelgjorden för att sadeln åker fram utan för att den är bekväm för henne och det tycker hon ju med .

CindyLou: Hoppas det går/ gick bra idag!

Så nu är vi hemkommna och trötta efter en lång dag i sadlingspassningsjungeln.

Fleecetäcken pga kylan, -16grader. Phigalle ut först och han nosade lite men gick sedan på,tog bara ca 5 minuter *stolt*. Adele skulle först hålla på och småstegra sej och vara lätt panikslagen innan hon bestämde sej för att kliva på även hon, dock tog det endast ca 10 minuter. Helt ok!
Väl framme efter 7 mil var Adele mkt nervös medans Phigalle skötte det med ro.
Sadelutprovaren lade en dressyrsadel på men hon sa nej en Albion måste det vara upptimala och det var även den sista av alla de 6 sadlarna som hade tagit ut för att passa. Albion Legend K2 17" MW. Den låg riktigt bra,perfekt i vidd. MEN Adele är inte så bra musklad nu och hon hade som de flesta araber har en tjockismage över revbenen och sedan en riktigt smal längre fram. Pga detta så åkte sadeln fram något men inte så att det störde för mycket. Denna var den sadeln som troligtvis kunde ligga bäst. Fick provrida den och oj den passade mej som handen i handsken. Superskön.Då vi broddat av innan vi åkte och det var is under snön på ridbanan så blev det skritt och pytte trav. Fick rek att andvända antiglidpad,en speciell gjord och gärna svanskappa iaf runt 3 månader tills musklerna börjat komma.
Lånade hem den sadeln,gjorden och antiglidpadden.
Dax för hoppsadel, det blev tredje sadelnoch just den låg som smäck längs ryggen när man lyfte på kåpan. Det var en Redrigo Pessoa 17". MW. Provsatt aldrig den men lånade hem den med.

Sadlarna ska jag ha tilllåns i en vecka. Hoppsadeln var sprillans ny och Dressyrsadeln knappt andvänd.

Till Phigalle så provades det bara en och det var samma Rodrigo Pessoa hoppasadel som till Adele. Den låg bra men behövdes ett mindre järn i (utbytbara). Han hade behövt ett medium järn. Provsatt aldrig den heller.

Hör och häpna så gick Phigalle på transporten på knappt 2 minuter och Adele gick raka vägen in!

Duktiga hästar, de tyckte nog det var trevligt med sällskap i transporten :) !

Vad bra att ni hittade sadlar som verkar passa. Ser fram mot bilder !

Provade Redrigo Pesoa sadeln på Phigalle i morse. MW. Sadelutprovaren sa att han behövde M och att det var utbytbara järn. Men den provades aldrig med sadelgjord därborta utan den lades bara på på hans rygg.
Idag när jag provade sadeln hemma så försökte jag sadla långt bak men det gick inte när jag spände gjorden för sadeln åkte fram. Tyckte även den lättade bak.
Bild119.jpg

Bild120.jpg

Longerade sedan i trav och sadeln åkte fram ännu mer och den släppte bak och studsade upp och ner. Nu blev det tyvärr inte så tydliga bilder.
Bild113.jpg

Bild139.jpg

Kommer sadeln att passa med smalare järn i eller är den för svängd?

Vet någon vad den heter med än Redgrio Pessoa Flatback eller finns det någon mer betäckning?

Vet inte om den kommer passa med smare järn tyvärr, men tror du menade beteckning väl? ;) (förlåt jag kunde inte låta bli, jag brukar aldrig rätta sådär men det var för roligt med tanke på att det är hästforum också)

Va söt han är!

hmm på din beskrivning låter det ju inte ett dugg bra. Jag är ingen sadelexpert och det är svårt att se på bara en bild utan att se hästen i verkligheten men är inte sadeln något för svängd för hästen?

Lägg gärna ut bilder på de andra sadlarna du provade också! Vore spännande att se!

Jag tycker sadeln ligger rätt uselt på den bilden i rörelse. För smal, för svängd är det första jag tänker på, men ögat kan luras när man ser en bild. Men bra tycker jag inte den ligger. Ryttaren kommer ofelbart att hamna i bakvikt med tanke på hur sätet lutar på just den bilden.

Otacksamt sadelläge med den jättemagen, verkar inte roligt alls att försöka hitta sadel. Själv är jag rätt imponerad av infon som WOS-sadlarna kommer med, just detta med sadelläge/sadelgjordsläge och hur man provar ut sadlar till olika hästtyper. Deras H-gjord är jag jättenyfiken på, ser man på bilderna så verkar det vara en höjdare till de hästar de provat ut den på.

Detta var den enda sadel som provades på Phigalle. Vi kikade på sadlar till Adele först och när det var färdigt så var det Phigalles tur och sadelutprovaren la Adeles hoppsadel på Phigalle och sa att den satt riktiigt bra på honom men att det behövdes ett smalare järn i. Sadelgjord spändes aldrig och jag ville inte sitta upp då han inte är igång. Behövde inte betala då bara en sadel låg på honom bara några få minuter.

menade du min ungäst eller moas häst?

Om det var min så fattar jag inte hur jag ska träna bort magen. han har alltid haft stor mage men klen förövrigt och aldrig haft en sadel som passar helt. Är den för smal? sadelutprovaren sa att han behövde storleken mindre.?.

Så nu har vi provat hoppsadeln, Rodrigo Pessoa MW på Adele. Sadelutprovaren sa att den låg helt perfekt längs hennes rygg+ bredd. Skickade med en anti glid pad till dressyrsadeln men sa att man skulle andvända den till hoppsadeln med. provades ej heller med sadelgjord hos sadelutprovaren.
Här hemma i stall så tycker jag att den inte ligger helt bra. Fick inte sadeln dit där jag ville ha den utan den blev långt fram från början annars hade sadelgjorden hamnat mitt på magen. Sadlade iaf tillslut en cm bakom bogbladet men den åkte fram trots anti glid pad några cm över bogen men inte på långa vägar som den gjorde på Phigalle,unghästen. Sadelgjorden åkte fram 10cm under ridturen. Sadlade om men sadeln åkte fram ändå.
Inte jag som red i sadeln.
adele008.jpg

adele007.jpg

adele011.jpg

adele014.jpg

adele089.jpg

Efter ridpasset var det jämnt märke under hela sadeln förutom längst fram över ett större område.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Dressyr sadel colbert brothers Flo
  • Bygga lösdrift
  • Totaldissad sadel
  • Övervaknings kamera

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39