Araben och sadeljakten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 189
  • Visningar Visningar 21 400

Bukefalos 30 år!

Sv: Araben och sadeljakten

meningen med denna sadelgjord är att skapa utrymme för armbågen! Så som du har den nu lär den både dra fram sadeln samt att hästen slår i armbågen i varje steg.

hästen ser väldigt bukig ut, hur är det med protein intaget?

Jag vet många araber, inklusive min egen, som har precis den figuren, kort ofta rak och bred rygg och rund mage, svårt att hitta sadel och ofta problem med att alla gjordar åker fram i armhålan.
Rundast på sommaren då de går på bete,det är inte proteinbrist!

ang sadelgjord i armhålan så har ju hästen på den nämnda bilden den svängda sadelgjorden åt fel håll. Därav mitt svar på att armbågen tar i!

ang sadelgjord i armhålan så har ju hästen på den nämnda bilden den svängda sadelgjorden åt fel håll. Därav mitt svar på att armbågen tar i!
Jo, jag såg det, det kanske fungerar om hon vänder den!
För min del har det inte varit någon lösning heller, för de svängda gjordarna i läder, i alla fall de jag provat, är ganska stela , och det passar inte min lilla dam.
Jag har alltid tidigare fäst gjorden i de främre stropparna, för att förhindra att sadeln åker fram, men har kommit på att det fungerar bättre om jag använder de bakre! En tunn smidig dressyrgjord, med neopren-insida och resår i båda ändar är det bästa jag har hittar och jag har provat många!. Dock inte H-gjord, var på väg att skaffa en, men tyckte den såg ganska hård och stel ut, vågade inte chansa, den är dyr!

Hej!
Ser att du har exakt samma problem som jag hade, såå tråkigt är det....
Min arab ser ut som din, handlade sadel efter sadel utan att få till det. (man tror att man är tokig till slut) Tog ut en sadelprovare och provred flera sadlar, hästen blir plötsligt bogfri och rund i galoppen. Sadlen: Jeremy Rudge Pace MW 17,5 tum. Jag blev väl tyvärr inte lika förtjust som pållen, men vad gör man?? Sen blev det en Wintec 500 Close contact 16,5 med rött järn i, båda ligger kanon! Fick rådet att rida med svanskappa på dressyrsadeln ca 25-30 pass.
Galoppen du beskriver på din häst är identisk med min hästs innan jag hittade dessa sadlar.
Kan tillägga att jag har varit hos 3st sadelprovare o alla säger olika om hästens form o vad som passar.....Suck
Morris&Nolan passade inte min häst alls.
Hoppas att du hittar nåt som passar!
Hälsningar Nadira

meningen med denna sadelgjord är att skapa utrymme för armbågen! Så som du har den nu lär den både dra fram sadeln samt att hästen slår i armbågen i varje steg.

hästen ser väldigt bukig ut, hur är det med protein intaget?

Här är bilder från samma dag som den med sadeln togs. Är hon verkligen så bukig eller är det blixten och vinkeln på bilden med sadeln från inne i stallet som får det att se ut så? :confused: Hon är bara 4 år gammal också så lite omusklad och bukig får hon kanske lov att vara vid den åldern..?

ZIZI-3.jpg

Z3.jpg

Som sagt så tror jag inte att vare sig en annan sadelgjord eller sadel kommer att lösa våra problem. Heja barbacka! :rofl:

Jag vet många araber, inklusive min egen, som har precis den figuren, kort ofta rak och bred rygg och rund mage, svårt att hitta sadel och ofta problem med att alla gjordar åker fram i armhålan.

Tack! :) Hon är inte så rund men hon stod ju och vilade ena benet på bilden och vinkeln blev lite skum.

Nä, typ gasmage eller så. Spelar ingen roll vilken sorts bete min häst går på, om det är kraftigt eller magert, vad hon får för kraftfoder efter ridning, hon ser ut så ändå. Och då blir hon inte fet på samma sätt som t.ex en New Forest på för kraftigt bete. Det är liksom bara magen, resten av hull/muskler är helt ok och i stort sett oförändrat.

våra ston är så otroligt lika! Och Phigalle har exakt samma stora mage som din om inte värre. Fick förslag att det var proteinbrist så jag har börjat ge honom lusernpellets nu sedan tre dagar tillbaka.

Jag tror man ( och hästar) kan vara fet och ha proteinbrist, men inte välmusklad och ha proteinbrist, om hästen är fin i musklerna beror inte magen på proteinbrist.

[ Vi väntar nu på vår Fhoenix Vogue. Bidrag någon? :angel:[/QUOTE]

" Den som väntar på något gott":laugh:
Jag är så nöjd med min Vogue-sadel, och hästen också, hon går så mycket bättre än hon gjort tidigare och sadeln ligger stilla på henne, åker varken fram eller i sidled.:banana:
För mej kändes den extremt " dressyrig"i början, men nu har kroppen vant sig, jag sitter mycket bra.
Har också bestämt mej för att sluta testa bett som hon i alla fall bara stör sig på, nu kör vi bettlöst och bomlöst:grin:

[ Vi väntar nu på vår Fhoenix Vogue. Bidrag någon? :angel:

" Den som väntar på något gott":laugh:
Jag är så nöjd med min Vogue-sadel, och hästen också, hon går så mycket bättre än hon gjort tidigare och sadeln ligger stilla på henne, åker varken fram eller i sidled.:banana:
För mej kändes den extremt " dressyrig"i början, men nu har kroppen vant sig, jag sitter mycket bra.
Har också bestämt mej för att sluta testa bett som hon i alla fall bara stör sig på, nu kör vi bettlöst och bomlöst:grin:[/QUOTE]

Kul att du har så bra erfarenhet av den sadeln. Bettlöst är bäst, min pålla är bara riden med bettlöst och det fungerar jättebra och det är aldrig några problem trots att vi talar om en hoppigtossig arabtjej på 4 år:love:

Hej!

Lite off topic, men min tränare säjer att hon ofta ser just araber som trivs mycket bättre utan bett. Min rids just nu med bett och kapson- för matte är så feg och inlärd att man "måste" ha bett i munnen. Men än så länge har jag inte använt tyglarna som sitter i bettet en enda gång, trots att pållan är mycket energisk och dessutom vilat 1 månad.

/ Lavinia

Jag funderar på att köpa en H-gjord till min dam (så fort jag har hittat en återförsäljare) då alla sadlar jäääämt åker fram på henne. är det någon här som har erfarenhet av dem?

Jag var på väg att beställa, men tittade på bilder där jag tyckte den såg stel och hård ut, och jag är rätt säker på att min ( tror jag ) extremkänsliga häst inte hade gillat den.Den kostar ändå drygt 2000 har jag för mej, mycket att chansa på.
Jag har alltid använt de främre stropparna eftersom jag lärt mej att man ska göra det för att hindra sadeln att åka fram, men har nu upptäckt att det fungerar mycket bättre att använde de bakre:crazy:
Den vi använder nu är en dressyrgjord med resår i båda ändar och tunn smidig neopren-insida, som liksom " suger fast" i hästen, och sadeln ligger still utan att jag behöver tokdra gjorden ( vilket min dam inte accepterar;))
Det hjälper också till att hon vid 13 åå har fått manke, det har ändrat sig sen hon fick föl för 2 år sedan, sadelläget är betydligt förbättrat.

Puttar upp den här tråden då jag är jättenyfiken på hur Fhoenix Vouge sadlarna känns nu när ni haft dem ett litet tag!

Så var det dax igen!:mad:

Köpte tillslut en Albion K2 MW 17,5" för att ha något att rida i till Adele men nu är hon dräktig och sadeln har andvändts ca 8 gånger på unghästen Phigalle.Det är ju honom jag kommer rida nu så det viktigast är att han har en bra välpassad sadel. Sadeln är superskön och mkt fint skick! MEN den passar inte så nu måste jag sälja den med STOR SORG!:cry::cry: Den lyfter bak och jag har gömt problemet med pad och jag hamnar alldeles för långt bak i sadeln. Så nu vet jag inte om jag ska ta mej till JKP eller testa Skara för ny utprovning. Vad är lättast att sälja en sadel på tradera,blocket eller lämna in på en ridsportbutik?

Ja jag vill också veta om Vougen! Vill själv ha en sån eller en Sensation.

Cindy: Nej ush, det är just därför jag gett upp tanken om bomsadel nu. Är inte värt allt besvär liksom.

Nu har jag ju tyvärr inte kvar Elsa heller, men har en annan arab så lär ju ändå vara liknane problem om jag letade bomsadel.

Jag skulle lägga ut på HästNet, gratis o bra. Även här funkar ju :)

Såhär ser min nya plutt Sando ut, han har ju lite mer svängd rygg så tror iof. prestigen jag har skulle passa, men...den ska väck för en bomlös, han lär ju växa o ändra sig ändå.

Hur har det gått för andra i tråden? Har för mig att det var några mer här...

Phigalle har ju inte riktigt lika mycket sommarbuk längre. Här bild för tre veckor sedan men lite finns ju allt kvar.

Brllopet002.jpg

Brllopet010.jpg

Liknande trådar

• Dressyr sadel colbert brothers Flo
  • Bygga lösdrift
  • Totaldissad sadel
  • Övervaknings kamera

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund