Araben och sadeljakten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 189
  • Visningar Visningar 21 400

Bukefalos 30 år!

Sv: Araben och sadeljakten

Gillar inte bomlöst för fem öre men det är min åsikt.

Just nu känns allt helt hopplöst. Rider ju western i vanliga fall men jag älskar dressyren och vi har gått på ridskola i två månader vilket ökar min motivation att hålla igång honom och att det är superkul. Men hittar jag ingen dressyrsadel så får det bli western på heltid och sluta ridskolan tyvärr.

Har du ridit i en Star Trekk dressage? :)
Den har väldigt rejäla knästöd nämligen, jag förstår inte riktigt hur du kan få de till att de är små?

Till Cindy Lou:
Jag gillar egentligen inte heller bomlöst, men jag hittade ingen dressyrsadel med bom som passade Greta. Så jag köpte en Star Trekk dressage, den nyare modellen med fasta bossor. Den känns och ser ut som en bomsadel.

Fast man ska ha en kunnig person att passa in den, jag red med den för vid i början. När det blev tillrättat var det en WOW känsla, som en helt ny sadel..

img_0331.jpg

Jag var och lämnade tillbaka stubben sadeln och fick pengarna för utprovningen tillbaka:bow::bow:

På hemvägen diskuterade jag och sambon och bestämde oss för att vi ska vänta med ny dressyrsadel tills efter vintern.
I sommras hade han mkt sommarmage och nu är han riden i 2 1/2 månad och fått en mkt finare form. Men han är omusklad runt manken och inte helt i form ännu så vi har kommit fram till att det blir westernsadeln över vintern och så provar vi ut ny sadel till våren. För pengarna vi fick från min sålda Albion sadel skickar vi honom på träning för dvs en månad och så sparar vi ihop till ny sadel senare .för jag kom ihåg en gammal tråd vad man prioriterar utrustning eller träning. Vi har ju en passande westernsadel så varför inte andvända den tills han har musklat sej mer.

Haha nej det har vi fattat, men VARFÖR gillar du inte bomlöst?

Jag hade fattat om du hade sagt det för 10 år sen, men nu finns det ju så otroligt många att välja bland!

Håller med utbudet av vettiga bomlösa sadlar har ökat väldigt mycket. Och vad jag har förstått är det lättare för en omusklad häst att muskla sig rätt i en bomlös eftersom den ger efter och formar sig bättre efter hästen än vad en bomsadel gör.

Man kan också välja ett mellanting - läderbom. Ligger - trots namnet - närmare bomlöst än bomsadel och ger många fördelar och få nackdelar (tycker jag själv).

Trekker Master är en variant, en annan är den nya - mycket smaskiga - dressyrsadeln OPTI från Deuber & Partner. En brun Opti hade jag gärna skaffat, men efter att ha varit först ut med alla ST Dressage väljer jag att låta någon annan ta svanhoppet som försökskanin...

Ja det har jag oxå kikat endel på och det verkar mycket intressant! Det måste ju bli mer stadga med en flexibel bom än ingen alls, samtidigt som det inte är lika "låst" som en vanlig bom :)

Kikar själv lite på Hidalgo sadlarna och är väldigt nyfiken hoppas jag får tillfälle att nypa och känna snart :D

Senast ändrad:

Nope tyvärr inte, men jag har tyckt att dom såg ganksa små ut på bilder fast kan ju ha fel såkalrt haha.
Sen är ju allt relativt och om man jämför med en M&N, isabelle etc. och sånna stöd så är dom nog mindre?

Du råkar inte bo här jämter ;) så kunde man prova hihi....

Jag har en trevlig person härifrån som ska komma och snällt nog låta mig prova hennes espaniola i veckan förhoppningsvis, och så hoppas jag på att kanske få prova en comfort också, så det ska bli jätte intressant!

Annars skulle jag som sagt görna he ne vouge, eller en Amazonas barocksadel med läderbom, men den får vänta tills hästarna är mer musklade och vuxna, så man vet ungefär vart dom hamnar, inte ens läderbommar är ju helt formbara liksom så vill inte köpa fel, specilelt som dom inte har nån bra säljmarknad då folk inte vill köpa ifall dom är snedridna etc.

Jag bor så långt söderut man kommer i Sverige, annars hade jag gärna lånat ut den :)

Jag lånade en Comfort i våras av en kompis och provade på Greta, det är en väldigt trevlig sadel :).

Nu är jag på G igen.
Varit på en sadelutprovning samt en extra kontroll vid smalare sadel.
Dressyrsadel var dne mest passande en Lippo Angelina dock så åkte dne fram på bogbladen men den kan funka med svanskappa.

Nu till frågan. Den enda sadeln någonsin som legat kvar bakom bogbladen och inte stött kant i kant eller hamnat på bogbladen är denna HdR. Nu har jag bara ett kort men hur tycker ni dte ser ut?
29maj002.jpg
[/IMG]

Liknande trådar

• Dressyr sadel colbert brothers Flo
  • Bygga lösdrift
  • Totaldissad sadel
  • Övervaknings kamera

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39