Hingstvalsfunderingar 2025

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Freazer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 7 531
@Murray
Vet inte om det går att läsa, men detta var de enda med dressyrindex över 120 som hade relativt neutrala staplar på hoppningen.
Visa bifogad fil 168343

Och så Mr Vain såklart, men han antar jag att du har koll på :)
Tack snälla! Och ja, det är nog som du säger, hitta så lite så rött som möjligt 😅
Ska spana in dom och fundera lite. Tittade närmare på Zafferano häromdagen men har aldrig riktigt gått igång på honom.

Funderade på Oneofakind eftersom han hoppade 7-8 på treårs och stoet har förvärvat sig väl med Totilas-blodet tidigare, men är inte dundersugen på fryst.

Tack snälla! Och ja, det är nog som du säger, hitta så lite så rött som möjligt 😅
Ska spana in dom och fundera lite. Tittade närmare på Zafferano häromdagen men har aldrig riktigt gått igång på honom.

Funderade på Oneofakind eftersom han hoppade 7-8 på treårs och stoet har förvärvat sig väl med Totilas-blodet tidigare, men är inte dundersugen på fryst.
Finns Colmander kvar i landet? Han hade ju hyfsat fina poäng från sitt tyska prov.

Jag har två e Total Hope som hoppar betydligt bättre än sina syskon.

Håller med. T ex Maginis blup på benen, han hade 9 och fick säkert flera inkorrekta ston på grund av det. Hans 103 i benblup visar inte vad han själv nedärvde utan vad han gav tillsammans med ston med mycket sämre benställning.
Ja precis, det är väldigt missvisande på många och blir inte helt rättvist.

Jag är 100 % med dig och alltid resonerat likadant tidigare. Jag tävlar internationellt och det är dit jag siktar inom fälttävlan. Ska jag avla för fälttävlan med detta sto, måste det vara mycket förvärvssäker hoppning.
Tycker dock att det är så vansinnigt roligt att rida dressyr på en av de äldre avkommorna (som inte är min) och min väldigt lösa tankegång just nu var att kanske göra en egen enbart dressyrfokuserad, utan att skjuta hoppningen helt i sank, typ. En av syskonen e Van Vivaldi fick tex 7-8 på hoppningen som 4-åring, och det finns Florestan i stoet. Dvs göra en dressyravlad men där man åtminstone kan uppskatta hoppningen på lagom nivå.
Bara så jag förstår dig rätt, du vill få fram en ft häst men inte som det är målet att gå dessa internationella klasserna med? Hade nog ändå hellre valt en hopphäst som rör sig ”bra”. Diarado blod, contender blod osv än rent dressyr. Risken är att du får en som knappt kan snubbla över 90-120 cm och tar evigheter på att ta sig framåt med för luftig och uphill galopp😅

Bara så jag förstår dig rätt, du vill få fram en ft häst men inte som det är målet att gå dessa internationella klasserna med? Hade nog ändå hellre valt en hopphäst som rör sig ”bra”. Diarado blod, contender blod osv än rent dressyr. Risken är att du får en som knappt kan snubbla över 90-120 cm och tar evigheter på att ta sig framåt med för luftig och uphill galopp😅
Haha, nej, förlåt. I normala fall avlar jag för fälttävlan på högre nivå och skulle då absolut välja en hopphingst med goda gångarter. Överväger dock den här gången att göra en enbart för dressyr (hjälp, håller jag på att bli tant och lämna fälttävlan?!), men önskar kunna hoppa lite granna för variationens skull utan att känna att jag riskera att slå ihjäl mig 😅

Haha, nej, förlåt. I normala fall avlar jag för fälttävlan på högre nivå och skulle då absolut välja en hopphingst med goda gångarter. Överväger dock den här gången att göra en enbart för dressyr (hjälp, håller jag på att bli tant och lämna fälttävlan?!), men önskar kunna hoppa lite granna för variationens skull utan att känna att jag riskera att slå ihjäl mig 😅
Då kan du nog välja ganska fritt bland dressyrhingstarna. Tycker många dressyrhästar hoppar gärna och helt ok om de bara får en vettig utbildning😊

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 148
Senast: Calmiche
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 892
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 755
Senast: MJLee
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 507
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V