Arbetslös

Bukefalos 30 år!

Jo men åker jag från Gnesta så behöver jag byta tåg innan jag hamnar i Stockholm. Då skulle det vara smidigare att vänta 2 h... Får se hur jag gör. Inget känns optimalt.
Nej det behöver du väl inte göra? Går ju pendeltåg till underjordsstationen? Eller kollade nu, man går nog bara ut och över till andra perrongen på ett tåg som går direkt i Södertälje, så inget längre byte :)

Det går inte pendeltåg till stockholm från Flen, det går mälartåg och de går inte mitt på dagen - därav problemet.
Edit: Ser nu att någon redan skrivit om pendeln från Gnesta. Bytet i hamnen är dock väldigt enkelt. Man går rakt över plattformen bara.

Jag förstår dilemmat.

@SiZo Funderar på vad pendlarparkeringarna söder om stan, som tex flemingsberg kan ha för regler. Om det finns för mer än 24h som det gör på vissa kan det ju löna sig med bil dit.
Södertälje syd finns (kostar 60kr/dygn eller liknande). Men om du absolut inte vill göra bytet i hamnen trots att det är så enkelt så behöver du ju norr om Södertälje.

Senast ändrad:
@SiZo Funderar på vad pendlarparkeringarna söder om stan, som tex flemingsberg kan ha för regler. Om det finns för mer än 24h som det gör på vissa kan det ju löna sig med bil dit.
Södertälje syd finns (kostar 60kr/dygn eller liknande). Men om du absolut inte vill göra bytet i hamnen trots att det är så enkelt så behöver du ju norr om Södertälje.
Bytet handlar mer om nerver än att det skulle vara krångligt på riktigt. Varje byte gör mig nervös när det är ett sånt viktigt ärende, jag måste komma fram i tid liksom. Aslöjligt egentligen.

Bytet handlar mer om nerver än att det skulle vara krångligt på riktigt. Varje byte gör mig nervös när det är ett sånt viktigt ärende, jag måste komma fram i tid liksom. Aslöjligt egentligen.
Nä, så löjligt är det inte.
Jag tänker samma med rätt många tågbyten och då jobbar jag ändå i branschen 😅

Nu så är ju hamnen byte mellan 2 SL- tåg och det är ganska ofta de håller kvar ena tåget några minuter för att det andra ska hinna komma in och resenärer byta. Men det finns ju inga garantier att det funkar just den dagen om det blir förseningar.

Du kan som sagt kolla infartsparkeringar söder om stan och slippa byta pendel.

Finns ett säkert ett gäng bukefalister som har koll på sådana om du gör en egen tråd. Gissar att du behöver en där man får stå ett par dygn från vad jag sett i tråden?

Jag fattar, tror dock de håller tåget just i detta läge, men faktiskt aldrig åkte med byt ett det hållet, bara direkt. Men 1,5 timme drygt på
Sthlm c vid lunch kan faktiskt vara rätt trevligt, finns bra restauranger och lite affärer att kika i. Eller så tar du bilen :) Ville mest peppa lite för tåg eftersom det lät som det var din ursprungsplan. Heja iaf och lycka till!

Jag har bestämt mig. Det blir tåg. Och det blir att vara 2 h på centralen i stockholm.

Och biljetterna kostar 2000 kr. Herregud egentligen. För en intervju.
De har iofs sagt att de ska bekosta resan - men ändå. Gissar att det är så dyrt för att jag är lite sent ute.

Jag har bestämt mig. Det blir tåg. Och det blir att vara 2 h på centralen i stockholm.

Och biljetterna kostar 2000 kr. Herregud egentligen. För en intervju.
De har iofs sagt att de ska bekosta resan - men ändå. Gissar att det är så dyrt för att jag är lite sent ute.
Segt men såå skönt med myndigheter som pröjsar resan! (Tror det är standard? Inte ovanligt iaf)

Segt men såå skönt med myndigheter som pröjsar resan! (Tror det är standard? Inte ovanligt iaf)
Jaså? Jag hade ingen aning. Men skönt!
Hoppas inte att a-kassan ser det som inkomst bara, för då spelar det mindre roll.

Nu måste jag bara boka hotell också. Herregud så mycket pengar för att gå på intervju. Hotell har de inte erbjudit sig att betala för dock.

Kom ihåg om annonsen funnits på Platsbanken kan du få intervjuresa plus logi vid behov betalda av arbetsförmedlingen.
Förutom att annonsen ska ha funnits på Platsbanken måste restiden överstiga dagpendlingsavståndet som är minst 90 minuter enkel väg. Maxkostnad 3600 :-
Ansökan ska vara inskickad innan resan påbörjas

Kom ihåg om annonsen funnits på Platsbanken kan du få intervjuresa plus logi vid behov betalda av arbetsförmedlingen.
Förutom att annonsen ska ha funnits på Platsbanken måste restiden överstiga dagpendlingsavståndet som är minst 90 minuter enkel väg. Maxkostnad 3600 :-
Man måste vara del i ett program då som jag har förstått det?

Jag har skickat in en ansökan iaf, så får vi se hur det går.

KL*
Satan så låg ersättningen från Akassan blir när man inte har jobbat ett år. Vi behöver flytta till billigare boende om det ska vara såhär en längre period.

Räknar du övernattning då också?
Resan skulle företaget betala och jag gissar att man inte får ersättning två gånger :)
Än har de inte betalat den. Tänker att de kan betala det som "blir över" eftersom man får betala 600 kr själv enligt arbetsförmedlingen.

Tågbiljetten blev himla dyr så jag har lite dåligt samvete att lägga den på arbetsgivaren :o Kan tänka mig att det potentiellt kan påverka min chans att få anställning. Om de tror att jag ska lägga 2000 kr varje gång jag "åker till jobbet" så kanske de hellre ser att någon som vill bo på heltid där får jobbet.

Än har de inte betalat den. Tänker att de kan betala det som "blir över" eftersom man får betala 600 kr själv enligt arbetsförmedlingen.

Tågbiljetten blev himla dyr så jag har lite dåligt samvete att lägga den på arbetsgivaren :o Kan tänka mig att det potentiellt kan påverka min chans att få anställning. Om de tror att jag ska lägga 2000 kr varje gång jag "åker till jobbet" så kanske de hellre ser att någon som vill bo på heltid där får jobbet.
Jag har många gånger beviljat ersättning för resor till intervju och 2000kr är inte alls någon ovanligt hög ersättning.

Liknande trådar

• Plats på arbetsmarknaden
  • Behandling av arbetsgivare
  • Plugga till undersköterska? Bra eller dåligt?
  • Kontorsjobb

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka