Årets bantningstråd

Bukefalos 30 år!

Jag har också ett kreatursmåttband. Har bara kollat mot våg på klinik en gång, då skilde det 80 kg. Jag är inte jättenöjd med mitt. För våra hästar av sporthästtyp visar bandet ingen skillnad förrän fetman gått ganska långt. De lägger liksom inte på sig runt bröstkorgen först, utan mer nacken, rumpan och revben. Först därefter kommer det svullnader under måttbandet, men om man låtit det gå så långt har vi en jobbig tid framöver... :meh:
Vi har bara två, så vi kan inte öppna hösilage än. Vi måste anpassa hagarna till deras hull, och har de blivit feta är det jättejobbigt! De måste ju ändå ha mat.
Kretursmåttband? Aldrig hört om. Men en snabb googling säger att det är till för kreatur och grisar. Det här är ett måttband för häst. Jag har använt det i många år. Samma som man använder på klinik. Det har alltid stämt även om hästen har depåer. Jag har tidigare köpt en häst med EMS och där stämde bandet alltid mot vågen så jag vågar faktiskt lita på det jag har.

Jag har upplevt allt från att måttbandet stämt på pricken till att det diffat nästan 100 kg (visat för lite). Så det gäller - anser jag - veta hur fel det slår på ens egen häst om man vill använda det för vikt. Däremot så oavsett hur fel det visat mot våg så visar det ju om hästens omkrets ökat eller minskat. Vilket är nog så värt när man försöker banta.

På nuvarande visar Viktmåttband över 50 kg för lite

Jag har upplevt allt från att måttbandet stämt på pricken till att det diffat nästan 100 kg (visat för lite). Så det gäller - anser jag - veta hur fel det slår på ens egen häst om man vill använda det för vikt. Däremot så oavsett hur fel det visat mot våg så visar det ju om hästens omkrets ökat eller minskat. Vilket är nog så värt när man försöker banta.

Jag tycker man kan använda dom ungefär lite som riktlinjer precis som analyserna på foder. Men i slutändan är det ögat som får avgöra när hästen är i lagom hull precis som ögat får avgöra om hästen får tillräckligt eller för mycket att äta och vad som blir resultatet av det.

Jag tycker man kan använda dom ungefär lite som riktlinjer precis som analyserna på foder. Men i slutändan är det ögat som får avgöra när hästen är i lagom hull precis som ögat får avgöra om hästen får tillräckligt eller för mycket att äta och vad som blir resultatet av det.
Håller med er båda, att man måste titta på hästen man har framför sig.
Ja, det kallas kreatursmåttband, och har markeringar för häst, ko och gris! 😁 Jag köpte det på Hööks för mer än 20 år sedan.
(Ursäkta slarvet med knapplån...)

Jag ser faktiskt också iaf en hel del korrelation till om mina går upp eller ner. Den lilla är aldrig vägd. Den stora visar det väl kanske 50-60 kg för lite, har inte siffrorna i huvudet. Men båda mina fyller också ut en del över ryggen, inte depåer utan ser mer jämna o "välmusklade" ut från manken/där man mäter bomvidd samt båda två får/har mer eller mindre depåer bakom bogbladet som varierar. De tex bak vid svansen är mkt tydligare och varierar mer men även det under måttbandet visar alltså på lite skillnader.

Jag kikar faktiskt just (för femtiotusende gången) igen på mekanisk timer och fodergrind. Vore toppen att kunna göra en flyttbar så jag kunnat använda den även till gräs under den säsongen. Ska klura vidare. Bara sett timer (enkelt använd för en teknikidiot) till 12 h ännu och det är absolut bra, upp till 36 h vore klockrent.

Jag kikar faktiskt just (för femtiotusende gången) igen på mekanisk timer och fodergrind. Vore toppen att kunna göra en flyttbar så jag kunnat använda den även till gräs under den säsongen. Ska klura vidare. Bara sett timer (enkelt använd för en teknikidiot) till 12 h ännu och det är absolut bra, upp till 36 h vore klockrent
Vill du ställa tid varje dag, alltså t ex när du släpper ut så ställer du timern på x timmar eller vill du ha en timer som släpper samma tid varje dag? Alltså om du helt bortser från om den är mekanisk eller ej? :)

Vill du ställa tid varje dag, alltså t ex när du släpper ut så ställer du timern på x timmar eller vill du ha en timer som släpper samma tid varje dag? Alltså om du helt bortser från om den är mekanisk eller ej? :)

Jag tänker det får bli en egen tråd 😁 Men jag vill ställa antal timmar själv, som med timern du tipsade om till hönät! Pga skiftjobb varierar det stort vilken normalt sett enda gång per dag jag är i stallet. Så i dagsläget löser jag det med att planera dagar framåt för när det är kortare/längre tid mellan när jag är där för vilka dagar jag öppnar/stänger till gräs beroende på väder o hur hungrig min stora är/när jag kan hinna låta honom beta själv under tiden jag är där osv.

Liknande trådar

• Bygga hovhälsa innifrån på vanvårdad häst.
  • Grovfoder 2023
  • Bra betesreducerare?
  • Vettig bantning av katt?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare