Årgång 2011 del 8

Min vilding är fortfarande pigg som bara den :devil: trots att jag ridit ordentligt sen förra helgen när kylan släppte. Hopplektionen i onsdags gick katastrofalt och jag och ponnyn skiljdes åt två gånger. Första gången för att hon blev "rädd" (snarare kokade energin för mycket) så hon gjorde en sväng och bocka till och då låg jag plötsligt på marken :confused::laugh: Andra gången var vi oense om vilket håll vi skulle efter hopp på volten. Slutade med att ponnyn gick höger och jag rakt in i sargen :grin: Då gav jag upp för dagen för hon var inte alls med mig och jag hade varit nära att flyga av mer gånger när N plötsligt ville åt ett annat håll. Funkat super att rida hemma eller själv men när jag är med andra... det är som att hon knappt är riden :cautious:
 
Förra helgen började N uppföra sig som när hon skadade sig förra sommaren. Jag red på ridbanan och hon vek bak huvudet och nuddade min vänstra fot varje gång jag drev på. Gick ju lätt att få fram henne så var i valet och kvalet om det ingick i trotset. Men nä, ET kom ut i torsdags och fick knacka loss henne vid korset för N hade roat sig med att halta omkull i hagen igen :meh: så nu är det skogsridning en vecka och sen ska det förhoppningsvis vara okey igen.
 
Mina vilar vidare :grin:

Om ett par veckor dags för första skoningen med domosedan för X. Blir spännande.
 
Och jag ska till veterinären på onsdag. Funderar på att inhandla skyddsutrustning. Ett par stålvantar hade suttit fint :D
 
Köpt en hoppsadel till X.

Lite knepig tidpunkt när hon är avställd och jag inte kan provrida men det är en billig Morris and Nolan så det kan gå :p
 
Köpt en hoppsadel till X.

Lite knepig tidpunkt när hon är avställd och jag inte kan provrida men det är en billig Morris and Nolan så det kan gå :p
Då får vi hoppas den passar så att du gjort dig ett fynd :D

Själv verkar jag bli tvungen att köpa en dressyrsadel. För första gången åkte jag från veterinären och kände att jag inte alls höll med om det han sa... men N är sprutad i SL-leden trots att veterinären menade att den var ömmande men inte någon stor sak. Han menade snarare på att det hade med min ridning att göra ( :confused::confused::confused:) och att den försvunna framåtbjudningen handlar om att jag inte riktigt lärt henne att gå fram för ett skänkeltryck. Att min häst är pigg och har lyssnat framåt till lätta skänkeltryck fram till några veckor sen och sedan plötsligt inte vill gå fram ens med spö samt går ifrån mig i hagen och stannar och vägrar gå när man sedan fångar henne, det är tydligen ingenting mer än trots O_o Veterinären brydde sig mer om hennes stelhet och där får jag väl ta åt mig, men ärligt talat är jag en skogsmulleryttare så det är väl inte så förvånande (sen har hon ju stått 3,5v nu).

N är inte byggd för att ha optimal bogfrihet med hoppsadlar så därför rekomenderade han dressyrsadel så ska inhandla en sån. Han mejlade mig dessutom en halv roman med ridinstruktioner den närmsta månaden (skritt och trav bara) och jag insåg snabbt att det är fel årstid ute för att kunna följa det till punkt och pricka :p ridbanan är hårdfrusen mesta tiden
 
Då får vi hoppas den passar så att du gjort dig ett fynd :D

Själv verkar jag bli tvungen att köpa en dressyrsadel. För första gången åkte jag från veterinären och kände att jag inte alls höll med om det han sa... men N är sprutad i SL-leden trots att veterinären menade att den var ömmande men inte någon stor sak. Han menade snarare på att det hade med min ridning att göra ( :confused::confused::confused:) och att den försvunna framåtbjudningen handlar om att jag inte riktigt lärt henne att gå fram för ett skänkeltryck. Att min häst är pigg och har lyssnat framåt till lätta skänkeltryck fram till några veckor sen och sedan plötsligt inte vill gå fram ens med spö samt går ifrån mig i hagen och stannar och vägrar gå när man sedan fångar henne, det är tydligen ingenting mer än trots O_o Veterinären brydde sig mer om hennes stelhet och där får jag väl ta åt mig, men ärligt talat är jag en skogsmulleryttare så det är väl inte så förvånande (sen har hon ju stått 3,5v nu).

N är inte byggd för att ha optimal bogfrihet med hoppsadlar så därför rekomenderade han dressyrsadel så ska inhandla en sån. Han mejlade mig dessutom en halv roman med ridinstruktioner den närmsta månaden (skritt och trav bara) och jag insåg snabbt att det är fel årstid ute för att kunna följa det till punkt och pricka :p ridbanan är hårdfrusen mesta tiden

Ang stelhet tror jag inte den har med att du är skogsmulleryttare att göra.
 
Då får vi hoppas den passar så att du gjort dig ett fynd :D

Själv verkar jag bli tvungen att köpa en dressyrsadel. För första gången åkte jag från veterinären och kände att jag inte alls höll med om det han sa... men N är sprutad i SL-leden trots att veterinären menade att den var ömmande men inte någon stor sak. Han menade snarare på att det hade med min ridning att göra ( :confused::confused::confused:) och att den försvunna framåtbjudningen handlar om att jag inte riktigt lärt henne att gå fram för ett skänkeltryck. Att min häst är pigg och har lyssnat framåt till lätta skänkeltryck fram till några veckor sen och sedan plötsligt inte vill gå fram ens med spö samt går ifrån mig i hagen och stannar och vägrar gå när man sedan fångar henne, det är tydligen ingenting mer än trots O_o Veterinären brydde sig mer om hennes stelhet och där får jag väl ta åt mig, men ärligt talat är jag en skogsmulleryttare så det är väl inte så förvånande (sen har hon ju stått 3,5v nu).

N är inte byggd för att ha optimal bogfrihet med hoppsadlar så därför rekomenderade han dressyrsadel så ska inhandla en sån. Han mejlade mig dessutom en halv roman med ridinstruktioner den närmsta månaden (skritt och trav bara) och jag insåg snabbt att det är fel årstid ute för att kunna följa det till punkt och pricka :p ridbanan är hårdfrusen mesta tiden

Ultraljudades SI-leden eller bara behandlades direkt?
 
@Alexandra_W Jag syftade mest på att jag är dålig på att rida dressyr :p jag rider hellre i skogen liksom och det är ju inte direkt så att jag tar chansen att rida dressyr där heller fastän jag vet att man kan... Att min häst är stel är ju på grund av mig och min ridning och veterinären menade att det bör släppa om jag faktiskt tog tag i det. Vilket jag ju nu måste göra så jag hoppas att det ger mig den spark i baken jag behöver. Jag har alltid beundrat de som ihärdigt tränar och utvecklas men jag har svårt att hitta motivationen själv eftersom jag inte har något mål att sträva mot. Det är så ofta jag har tänkt att jag ska ta tag i den men jag lyckas alltid tappa motivationen nånstans på vägen och nöjer mig med att lufsa runt i skogen.

@mooi De kollade med ultraljud när de skulle sätta nålarna men det verkade mest vara för att sätta det rätt.
 
@mooi De kollade med ultraljud när de skulle sätta nålarna men det verkade mest vara för att sätta det rätt.

Då kollade de utifrån va? Jag menade om de ultraljudade SI-leden, alltså inifrån?

Jag har blivit lite allergisk mot bekymmer i de regionerna, och det ringer ju lite klockor med både ömhet och förändrad bjudning samt beteende.
 


Tog in och borstade idag och provade tävlingstränset. Cob passar precis på typ yttersta hålen...

Snäll att leda trots blåst, vandrade på gången men det var väntat.

Är jättehög bak :eek:
 
Tycker att det är lite dött i denna tråd nu :angel:

Min 11:a ska in på operationsbordet nästa vecka :cry:
Ska titta in i hasen för misstänkt ligamentsskada.

@Exotizc hade inte din något liknande om jag inte minns helt fel?
 
Skodde med domosedan sist, fungerade finfint så har fått sprutor till. Sedan bör hon vara igång nog för att vara avrastad inför skoning istället...

Har lagt ner planen på ungponnychampionaten. Att hinna rida två godkända LA senast första veckan i september när jag tidigast sitter i sadeln i början av maj är mest troligt att forcera igångsättningen för mycket.

Hon kommer ha vilat i princip augusti-mitten av april :crazy:
 
Tycker att det är lite dött i denna tråd nu :angel:

Min 11:a ska in på operationsbordet nästa vecka :cry:
Ska titta in i hasen för misstänkt ligamentsskada.

@Exotizc hade inte din något liknande om jag inte minns helt fel?
Min hade ligamentskada i hasen ja :) fast det syntes på ultraljud så behövdes aldrig operation. Hoppas det går/gått bra med din!
 
Min hade ligamentskada i hasen ja :) fast det syntes på ultraljud så behövdes aldrig operation. Hoppas det går/gått bra med din!
Ok, här syntes det bara att det var mkt ledvätska på UL. Men OP gick hur bra som helst så hon ska vara på g för igångsättning om 6 veckor om allt går som det ska :)
 
Ok, här syntes det bara att det var mkt ledvätska på UL. Men OP gick hur bra som helst så hon ska vara på g för igångsättning om 6 veckor om allt går som det ska :)
Det var ju inte så farligt. Själv fick jag ju bud om 6 månaders läketid :laugh: fast det slutade visserligen på 3-4 månader.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 766
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 111
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 504
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp