Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?

Snöar det så mycket varje år som det gjort nu då?
Antagligen inte men tittar jag på den data som finns från smhi så har det län jag bor i haft orange vädervarning för snö och vind 3 gånger 2023 och 2 gånger 2024. Tar jag med gula varningar så har det sedan 2021 (när systemet infördes) tom 2024 varit 20 varningar i en eller ett par dagar per gång. Att stanna hemma från jobbet fem gånger per år för att det är vädervarningar pga snö är knappast möjligt.

Men man kanske har ett jobb med ansvar? Det handlar inte om att ha råd utan för att man behövs, i synnerhet under extrema omständigheter där alla har det lika svårt att komma in.
Man får väl fundera. Kan jag vara sjuk en dag utan att mitt jobb avlider? Då kan jag nog vara hemma en dag under årets/10-årets värsta snödag också. Har jag ett så pass viktigt jobb att jag inte kan, då är jag en av de som behöver ta mig ut. Behöver alla köra bil i Stockholm under värsta snödagen?

Antagligen inte men tittar jag på den data som finns från smhi så har det i området jag bor i varit orange vädervarning för snö och vind 3 gånger 2023 och 2 gånger 2024. Tar jag med gula varningar så har det sedan 2021 (när systemet infördes) tom 2024 varit 20 varningar i en eller ett par dagar per gång. Att stanna hemma från jobbet fem gånger per år för att det är vädervarningar pga snö är knappast möjligt.
Man kikar väl på varningarna ihop med vad vädret visar samt hur vädret verkar vara där man själv bor och jobbar? Inte bara på varningarna i sig tänker jag.

Mig veterligen så är det inte förbjudet att göra shoppingresan innan ovädret brakar loss men jag är kanske omodern, så gjordes det i min ungdom och så gör jag än och livsmedel mm. finns i förråden för 6+ månader så ut och slira fast i nåt dike, varför då liksom?
Precis, och bor man dessutom i centrum så har man ju affärer inom några hundra meter i den här staden, de bor mer centralt än vad jag gör och hade absolut inte behövt ge sig ut alls just den dagen oavsett hur tomt det var i skåpen. En kort promenad till närmaste affär hade ju löst det akuta, och där kör ändå inga bilar.

Man får väl fundera. Kan jag vara sjuk en dag utan att mitt jobb avlider? Då kan jag nog vara hemma en dag under årets/10-årets värsta snödag också. Har jag ett så pass viktigt jobb att jag inte kan, då är jag en av de som behöver ta mig ut. Behöver alla köra bil i Stockholm under värsta snödagen?
Alltså det beror förmodligen vilket jobb man har, och vilken inställning man har till det.

När snön lamslog Göteborg -95 skulle jag vara arbetsledare den dagen, jag ringde min chef och sa att jag inte kunde komma in för det gick inte att köra. Då får du väl börja gå, det gjorde jag sa han. (Han bodde 10 min promenad på barmark från jobbet, jag hade nog minst 45 😖). Men jag insåg ju att jag måste dit, som jag minns det fick jag köra eller åka taxi efter en plog in hela vägen in 😅)

Av alla klipp jag har sett så var det ett som fick mig att undra. Det var så uppenbart att just den bussen inte skulle ha behövt kana runt och blockera en hel väg med lite hjälp. Det är på plan mark och det är den dåliga snöröjningen som är orsaken.
Sedan finns det andra där det lika uppenbart inte gått att göra något för att förhindra det. Hala backar m m.
Det värsta är väl där en buss på något sätt hamnat så att hela framdelen är uppe i luften. Mina tankar går till dom som fanns på bussen när det hände och dom som ska bärga den
Vissa busschaufförer verkar behöva öva lite mer på att köra i knepiga förhållanden, absolut. Men med det sagt: det behöver vissa bilister också. Jag såg t.ex en bil som på raksträcka kört fast i en snödriva på ordentligt röjd väg och en annan som kört alldeles för fort i en svag kurva i nedförsbacke så bilen hamnat långt ut i sidan. Ändå är det bussarna man klagar på. De i Tullinge kan jag inte se någon annan förklaring än att kommunikationen varit bristfällig. De borde inte ha fortsatt köra där efter att buss nr 2-3 kört fast.

Jag hade aldrig någonsin försökt ställa mig och putta på ett så stort fordon. Däremot hade jag absolut kunnat ställa mig över de drivande hjulen för att de skulle få bättre fäste. Sen tror jag att vi någonstans behöver ha med i beräkningarna vad gäller Stockholm och trafik att det är en väldigt stor belastning på vägarna med den mängd trafik. Det är, enligt mig, betydligt enklare att hantera snö och trafik i t.ex Östergötland än vad det är i Stockholm.

Alltså det beror förmodligen vilket jobb man har, och vilken inställning man har till det.

När snön lamslog Göteborg -95 skulle jag vara arbetsledare den dagen, jag ringde min chef och sa att jag inte kunde komma in för det gick inte att köra. Då får du väl börja gå, det gjorde jag sa han. (Han bodde 10 min promenad på barmark från jobbet, jag hade nog minst 45 😖). Men jag insåg ju att jag måste dit, som jag minns det fick jag köra eller åka taxi efter en plog in hela vägen in 😅)
Underförstått att jag är lat och gärna stannar hemma? Ingen av mina chefer kan intyga det, utan snarare tvärtom, jag tar på mig för mycket och alltid ställer upp vad man än kastar åt mitt håll.

Tycker snarare det har med inställningen till hur viktig man anser sig själv vara. Världen trillar inte ihop om några inte är på plats en dag var 10 år, måste vara jobbat att ha familj osv och riskera att bli sjuk då med om man inte fixar att ens fundera att vara hemma vid ett sådant här snöoväder.

OBS, jag pratar inte om alla årets snödagar, utan om dagar som i tisdags. Och som jag redan skrivit finns det personer som faktiskt har samhällsviktiga jobb och de pratar jag inte heller om.

Underförstått att jag är lat och gärna stannar hemma? Ingen av mina chefer kan intyga det, utan snarare tvärtom, jag tar på mig för mycket och alltid ställer upp vad man än kastar åt mitt håll.

Tycker snarare det har med inställningen till hur viktig man anser sig själv vara. Världen trillar inte ihop om några inte är på plats en dag var 10 år, måste vara jobbat att ha familj osv och riskera att bli sjuk då med om man inte fixar att ens fundera att vara hemma vid ett sådant här snöoväder.

OBS, jag pratar inte om alla årets snödagar, utan om dagar som i tisdags. Och som jag redan skrivit finns det personer som faktiskt har samhällsviktiga jobb och de pratar jag inte heller om.
Nej, det var inget underförstått i det. Jag skönjer bara en brist på förståelse för att utbytbarheten kan variera på olika jobb. Om alla med en viss kompetens har lika svårt att ta sig till jobbet, vem ska göra jobbet om alla tar en sjukdag istället?

Du kan ju jobba hemifrån. Jag kan tex inte jobba hemifrån. Jag hade förslag under pandemin att godset skulle köras runt och vi skulle doppmåla godset.

Nej, det var inget underförstått i det. Jag skönjer bara en brist på förståelse för att utbytbarheten kan variera på olika jobb. Om alla med en viss kompetens har lika svårt att ta sig till jobbet, vem ska göra jobbet om alla tar en sjukdag istället?
Jag har i flera inlägg skrivit att det inte gäller personer som verkligen HAR viktiga jobb. Det måste du ha missat? Att ICA maxi har fullt personalantal en dag som i tisdags känns kanske inte som jätteviktigt.

Du kan ju jobba hemifrån. Jag kan tex inte jobba hemifrån. Jag hade förslag under pandemin att godset skulle köras runt och vi skulle doppmåla godset.
Nu ja, jag kunde inte det förut, då var det som med alla andra, att vara på plats. Och jag fick vid några tillfällen ringa och förklara att jag inte ens kunde pga snö. 2 gånger på 6 år om jag minns rätt, två olika jobb.

Nu är jag inte på Stockholmssidan, men inte känns det värre än vanligt här? Klart att det snöat, ganska mycket men inte särskilt extremt. Vi har också haft varningar, dock bara gula och orangea. Det är vinter.
Det ovanliga är väl att mycket kom på en och samma gång? Och så blev det mer kaos än vanligt?

Apropå knuffa på stora fordon med handkraft, vintern 79-80 gjorde jag lumpen och där fanns en hiskeligt gammal buss från säkert samma årtal som när Sundsvall brann, inget servo, frusna bromsar titt som tätt och 3 osynkroniserade växelspakar att hantera. Denna fossil kördes av en beväring som troligtvis var självmordsbenägen och i denna skulle vi åka ut på skjutfältet några gånger och allt som oftast rörde den sig mer i sidled än framåt när vi skulle iväg hemåt, varma däck på snö blir,,, is. Den fick knuffas igång med handkraft och det funkade hur bra som helst, kom bara härket upp på snön igen på vägen så gick det att starta men utan hjälp från början hade vi fått gå hem. Det är ingen omöjlighet att hjälpa ett tungt fordon iväg med handkraft och är man några stycken går det inte ens tungt.

Eftersom polisen fick uppmana folk att stanna hemma och att sushi inte var anledning till att ge sig ut tror jag att fler hade kunnat stanna hemma. Vet en här där jag bor som i tisdags när det var som värst oväder körde och handlade med sin vuxna dotter som flyttat hemifrån för hon hade lovat. Allvarligt talat- gå till närmaste butik om det är akut istället? Men nej, ut och storhandla med bil i kaosvädret och trängas.
Det gjorde polisen alltså innan vädret kom. Det var alltså inte på förekommen anledning de sade detta.

Om man tycker att folk ska stanna hemma från sina arbeten för att vädret är så dåligt så är det väll arbetsgivarna man bör gå på och säga åt dom att stänga arbetsplatserna så att folk stannar hemma. Det ska ju inte vara upp till individen att försöka göra en bedömning om den bör stanna hemma eller ej i ett sådant fall. Om man är sjuk, och frånvarande som du skrev om i ett av dina inlägg så finns det ju oftast andra på plats, alla är inte sjuka samtidigt. I fall av oväder är ju alla likvärdigt drabbade och därmed måste ju hela arbetsplatsen stänga ned eller gå ned i nödläge. Det är ju inget man som anställd kan bestämma över. Det blir ju väldigt konstigt om något som drabbar en tredje del av landet ska bli en individ fråga. Vill man inte att folk ska vara ute och röra sig, stäng skolor, förskolor och arbetsplatser.

Det gjorde polisen alltså innan vädret kom. Det var alltså inte på förekommen anledning de sade detta.

Om man tycker att folk ska stanna hemma från sina arbeten för att vädret är så dåligt så är det väll arbetsgivarna man bör gå på och säga åt dom att stänga arbetsplatserna så att folk stannar hemma. Det ska ju inte vara upp till individen att försöka göra en bedömning om den bör stanna hemma eller ej i ett sådant fall. Om man är sjuk, och frånvarande som du skrev om i ett av dina inlägg så finns det ju oftast andra på plats, alla är inte sjuka samtidigt. I fall av oväder är ju alla likvärdigt drabbade och därmed måste ju hela arbetsplatsen stänga ned eller gå ned i nödläge. Det är ju inget man som anställd kan bestämma över. Det blir ju väldigt konstigt om något som drabbar en tredje del av landet ska bli en individ fråga. Vill man inte att folk ska vara ute och röra sig, stäng skolor, förskolor och arbetsplatser.
Skit i att stanna hemma då och fortsätt i kaoset.

Eftersom polisen fick uppmana folk att stanna hemma och att sushi inte var anledning till att ge sig ut tror jag att fler hade kunnat stanna hemma. Vet en här där jag bor som i tisdags när det var som värst oväder körde och handlade med sin vuxna dotter som flyttat hemifrån för hon hade lovat. Allvarligt talat- gå till närmaste butik om det är akut istället? Men nej, ut och storhandla med bil i kaosvädret och trängas.
De flesta håller sig hemma. Det har varit tomt på kontoret och fullt på gatan med bilar som i vanliga fall är borta på dagen för att folk använder dem att åka till jobbet.

Det där med sushin var väl inte precis för att alla rusade mot närmsta sushiställe, utan som lite ironiskt exempel. En på tusen tog säkert bilen för att handla sushi.

Men, generellt gör väl folk så gott de kan. Det är verkligen trångt nu i innerstan, med snö och folk och bilar. Men tycker ändå inte folk klagar, utan de strävar på.

Liknande trådar

• Bryta med ett syskon - någon med erfarenheter?
  • Vilddjuren och jag 1
  • Konflikt med föräldrar
  • Skulle behöva lite råd

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pris lösdrift
  • Kamra i stall