Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Jag skulle vilja säga omöjligt, är det sen en A-traktor finns ju ingen regskylt bak heller. Här ute i Floda är vi än så länge förskonade från buskörning i vinter, det är väl för långt från city eller också är det för djupa diken.:D
Det är nog inte långt avstånd till city som gör a-traktorbuskörning sällsynt. Inne i city ser du ju inga a-traktorer alls.

I mina inlägg pratar jag om de som tar bilen. Inte de som går eller åker kollektivt. Det blir som sagt lättare om det är mindre trafik på vägarna så att plogningen går fortare och lättare och då blir det lättare även för bussar, och har man förståelse för att bussarna inte kör alla rundor och turer en sådan här dag vore det ju bra.

Trots allt handlar mina inlägg om de som väljer bilen istället.
Rapporterna jag får från familjen säger att snöröjarna har fullt upp med att hålla de större och mer frekventerade stråken öppna att villagator och liknande inte blir röjda alls. Man har ju också plogningsdagar eftersom man inte kan ploga gatan utan att alla flyttar sina bilar. Det är alltså p-förbud de dagar det snöröjs eller tvärtom man röjer bara på p-förbudsdagarna. Då är det p-förbud i hela kvarteret. Så om man skulle kunna röja effektivt skulle man bli tvungen att tömma stan på bilar helt även parkerade bilar. Just nu är det ju liksom en rockad som pågår under veckan då alla flyttar sina bilar till andra kvarter den dag de har städdag. Men om alla har städdag/snöröjningsdag samtidigt finns det ingenstans att göra av bilarna. Så det är många saker med en tät stad som komplicerar.

Vad anser ni om att fastighetsägaren i många svenska kommuner är ansvariga att skotta trottoaren utan för sin fastighet? Tänker att kvaliteten och om/när skottning sker kommer att variera väldigt mycket. Att det blir svårt i vissa fall att ta sig fram till fots.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/villaagare-skyldiga-att-skotta-trottoarer-orimligt

Det här är ingen nyhet, men återigen mängden snö gör att det märks mer att personer som äger hus inte gör sitt jobb.
När det snöar typ 5 cm så "behövs det" ju inte skottas direkt, alltså märker ingen om ingen gör det.

Men om det som nu är uppe i 50-60 cm (totalt, iaf "lokalt" på Grödingelandet (läs södra Sthlm) ) så är det klart att det märks när trottoarerna för det första oftast har vallar och sedan då denna mängd snö. Nu orkar jag inte kolla vilka kommuner som har kravet att det är fastighetsägaren som ska röja snö, men om jag ska gissa vill jag säga att det gäller 90 % GOOGLADE och tydligen är set enli AI ca 60 %.

Men som sagt, när de här mängderna kommer framförallt i stadskärnor tom små "städer" som Västervik osv får ju svårare att få bort all snö i tid. Men ännu mer då som sagt med den folktätheten som ändå gäller i Stockholm.
Det är ju därför det kommer "gliringar" från icke Stockholmare om "det är vinter varje år". Japp det är det men det är inte 1 miljon som bor på samma yta i Norrland. Om 10 personer blir drabbad i Norrland är det 10 000 som drabbas i Stockholm.

Mantrat "man stannar hemma om man inte kan ta sej till jobbet" funkar kanske i "kontorsdelen" men det finns det 6 stora akutsjukhus. Dessa sjukhus slukar enormt med personal, de kan inte stanna hemma. De måste till jobbet.
Googlade igen... Enligt AI
Det är svårt att ge ett exakt tal för vårdpersonal i hela Stockholms stad, men Region Stockholm (som sköter mycket av sjukvården) hade cirka 48 000 medarbetare (2023), och Stockholms stad har över 40 000 anställda i olika sektorer (inklusive vård och omsorg) där många jobbar inom äldreomsorg, skola etc.. Stora delar av äldreomsorgen drivs av privata aktörer och kommunen, medan regionen står för den öppna och slutna vården, så siffran är komplex men involverar tiotusentals personer inom båda huvudorganisationerna.

Självklart kan butiker klara sej utan ALL personal, iom att det mest troligt inte kommer lika mkt varor (de kommer inte fram) inte lika mkt kunder (de kommer inte fram) men det behövs ju ändå nån där för de som måste handla. Kanske inte just sushi, men mat.

Det har gällt i minst 16 år i min kommun. Många lägger snöhög på trottoaren.

Det här är ingen nyhet, men återigen mängden snö gör att det märks mer att personer som äger hus inte gör sitt jobb.
När det snöar typ 5 cm så "behövs det" ju inte skottas direkt, alltså märker ingen om ingen gör det.

Men om det som nu är uppe i 50-60 cm (totalt, iaf "lokalt" på Grödingelandet (läs södra Sthlm) ) så är det klart att det märks när trottoarerna för det första oftast har vallar och sedan då denna mängd snö. Nu orkar jag inte kolla vilka kommuner som har kravet att det är fastighetsägaren som ska röja snö, men om jag ska gissa vill jag säga att det gäller 90 % GOOGLADE och tydligen är set enli AI ca 60 %.

Men som sagt, när de här mängderna kommer framförallt i stadskärnor tom små "städer" som Västervik osv får ju svårare att få bort all snö i tid. Men ännu mer då som sagt med den folktätheten som ändå gäller i Stockholm.
Det är ju därför det kommer "gliringar" från icke Stockholmare om "det är vinter varje år". Japp det är det men det är inte 1 miljon som bor på samma yta i Norrland. Om 10 personer blir drabbad i Norrland är det 10 000 som drabbas i Stockholm.

Mantrat "man stannar hemma om man inte kan ta sej till jobbet" funkar kanske i "kontorsdelen" men det finns det 6 stora akutsjukhus. Dessa sjukhus slukar enormt med personal, de kan inte stanna hemma. De måste till jobbet.
Googlade igen... Enligt AI
Det är svårt att ge ett exakt tal för vårdpersonal i hela Stockholms stad, men Region Stockholm (som sköter mycket av sjukvården) hade cirka 48 000 medarbetare (2023), och Stockholms stad har över 40 000 anställda i olika sektorer (inklusive vård och omsorg) där många jobbar inom äldreomsorg, skola etc.. Stora delar av äldreomsorgen drivs av privata aktörer och kommunen, medan regionen står för den öppna och slutna vården, så siffran är komplex men involverar tiotusentals personer inom båda huvudorganisationerna.

Självklart kan butiker klara sej utan ALL personal, iom att det mest troligt inte kommer lika mkt varor (de kommer inte fram) inte lika mkt kunder (de kommer inte fram) men det behövs ju ändå nån där för de som måste handla. Kanske inte just sushi, men mat.
Jag vet att det inte är något nytt. Men är det rimligt? I min värld känns det som ansvaret borde vara kommunens.

Självklart är söderöver inte lika rustade för snön som i norr, hoppas verkligen inte folk springer bakom en buss i halkan, skulle bli livsfarligt. Ofta kanske folk är mer hjälpsamma på landsbygden för att det krävs ett annat samarbete att bo så. Men det finns bra o dåligt folk överallt oavsett geografi.
Man ska väl också ta höjd för att algoritmen matar på med den typ av klipp man klickar på. Jag bor i Stockholm, har åkt kollektivt hela veckan, och har inte sett en fastkörd buss, vare sig på sociala media eller i verkligheten. Stockholm är ju stort, säkert har det fastnat bussar, men verkligen inte överallt. Det enda jag märkt av var att en hållplats där det brukar kunna bli problem drogs in. Så bussen fastnade inte, eftersom den inte stannade där.

Vad anser ni om att fastighetsägaren i många svenska kommuner är ansvariga att skotta trottoaren utan för sin fastighet? Tänker att kvaliteten och om/när skottning sker kommer att variera väldigt mycket. Att det blir svårt i vissa fall att ta sig fram till fots.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/villaagare-skyldiga-att-skotta-trottoarer-orimligt
I mitt kvarter sköts det synnerligen illa. Och då menar jag inte alls, under hela vintern. Många skottar inte ett spadtag alls utanför sina villor. Om det bara vore under tiden det kräkte ner snö vore det en sak, men inte alls under hela vintern, tja... vad jag tycker om det gör sig inte i skrift. Vissa skottar noggrant och andra struntar i det fullständigt, så jag undrar vems ansvar det är här.

Jag menade om du med city menade Floda centrum.
Precis som Krålus skriver, detta är ute på landet, kyrkan är själva centrum härute och alla vägar bär till kyrkan men ingen väg finns därifrån, det rykte fick den av några vänner som skulle åka härifrån och hem men hamnade vid kyrkan vilken väg dom än tog, dom ringde och var lätt desperata och bad mig stänga av "kraften som drog" sa dom.:laugh:

En sak som jag tänkt på i allt det här är att: ja, jag kan absolut jobba hemifrån, men skulle det idag börja vräka ned igen skulle jag ändå behöva ta mig till kontoret. Att jobba hemifrån kräver ju faktiskt att man har allt material man behöver tillgängligt hemma. Så första dagen tänker jag att det är ganska rimligt att många behöver ta sig iväg för att hämta upp saker (förutsatt att man inte varit förutseende och plockat med sig allt hem). Jag kan inte använda min privata dator i jobbet då jag inte kommer åt alla system därifrån.

Det bor inte 700 000 på norra Söder som jobbar i city eller tvärt om. 😉
För de allra flesta som åker den sträckan (över vatten n b) är det endast en liten del av en mycket längre resa, inte sällan flera mil. 40 - 50 000 cyklar över saltsjö-mälarsnittet på sommaren och många även på vintern.
Senast jag såg en nationell resvaneundersökning var det Stockholm och Blekinge som hade de genomsnittligt längsta resvägarna. Minns inte om det var i tid eller sträcka. I andra delar förekommer längre ressträckor men många har närmare och högre användning av egen bil och inga köer minskar restiden. I Stockholm är normal restid till jobbet 30-60 minuter men många har mer. Få har kortare än 30 minuter.

Skulle tro tid.

Jag pendlade ett tag 5,5 mil och det tog ibland så lite som 35 minuter, pga E4 nästan hela vägen. Jag har haft kollegor som kört 10 mil enkel väg dagligen.

Men med trafikstockning kan det ju ta 35 minuter att ta sig 2 mil. Eller ännu kortare. Bussbyten osv äter också tid.

I mitt kvarter sköts det synnerligen illa. Och då menar jag inte alls, under hela vintern. Många skottar inte ett spadtag alls utanför sina villor. Om det bara vore under tiden det kräkte ner snö vore det en sak, men inte alls under hela vintern, tja... vad jag tycker om det gör sig inte i skrift. Vissa skottar noggrant och andra struntar i det fullständigt, så jag undrar vems ansvar det är här.
Vad jag har förstått det kan fastighetsägaren bli skadestånd skyldig om den inte har skottat bort snön och någon skadas

Skulle tro tid.

Jag pendlade ett tag 5,5 mil och det tog ibland så lite som 35 minuter, pga E4 nästan hela vägen. Jag har haft kollegor som kört 10 mil enkel väg dagligen.

Men med trafikstockning kan det ju ta 35 minuter att ta sig 2 mil. Eller ännu kortare. Bussbyten osv äter också
Är också ganska många med 4-6 mil i Stockholmsområdet. När mina föräldrar flyttade till Helsingborg och mamma sökte jobb på andra sidan stan undrade arbetsgivarna om hon verkligen sökte seriöst. En dryg mil typ tyckte de var långt

Är också ganska många med 4-6 mil i Stockholmsområdet. När mina föräldrar flyttade till Helsingborg och mamma sökte jobb på andra sidan stan undrade arbetsgivarna om hon verkligen sökte seriöst. En dryg mil typ tyckte de var långt
Det måste vara just den personen. Det är rätt vanligt (!) med pendling i Skåne. Själv hade jag under flera år 5,5 mil till jobbet, och tidigare även studierna, jag vet flera som hade längre. Att pendla över sundet till Köpenhamn är inte heller något märkligt. Hade en chef som pendlade 22 mil om dagen. Hon var på plats 5 dagar i veckan. Men det finns ju alltid någon som vill ha jobbet utanför sin ytterdörr, typ, och knappt kan tänka sig 5 minuters promenad.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka