Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Det är inte kaos. Bara lite bökigt. Man får räkna längre restider.
Så det var inte kaosigt i tisdags när det kom som mest snö på kort tid? Att det inte är kaos nu förstår väl vem som helst, att det inte gäller veckovis utan att trafiken kommer igång rätt fort begriper man ju.

Så det var inte kaosigt i tisdags när det kom som mest snö på kort tid? Att det inte är kaos nu förstår väl vem som helst, att det inte gäller veckovis utan att trafiken kommer igång rätt fort begriper man ju.
Lite stökigt, absolut. Men det hade man ju väntat sig. På med ordentliga skor så man får fäste och kunde pulsa där det inte var snöröjt, och hålla koll på SL-appen så man parerar för störningar. Men annars tänkte jag nog mest på att det var så väldigt vackert med all snö. Jag har åkt till jobbet som vanligt hela veckan, kollektivt som alltid. Vi har undvikit att ta bilen privat, av förklarliga skäl. Det har ju liksom hänt förr att det kommer snö, man vet lite hur det blir och anpassar sig.

För några år sen kom det stora mängder blötsnö som knäckte stora träd och grenar som la sig över vägar och gångvägar. Det var värre. Eller när det kommer underkylt regn och blir blixthalka överallt.

Lite stökigt, absolut. Men det hade man ju väntat sig. På med ordentliga skor så man får fäste och kunde pulsa där det inte var snöröjt, och hålla koll på SL-appen så man parerar för störningar. Men annars tänkte jag nog mest på att det var så väldigt vackert med all snö. Jag har åkt till jobbet som vanligt hela veckan, kollektivt som alltid. Vi har undvikit att ta bilen privat, av förklarliga skäl. Det har ju liksom hänt förr att det kommer snö, man vet lite hur det blir och anpassar sig.

För några år sen kom det stora mängder blötsnö som knäckte stora träd och grenar som la sig över vägar och gångvägar. Det var värre. Eller när det kommer underkylt regn och blir blixthalka överallt.
I mina inlägg pratar jag om de som tar bilen. Inte de som går eller åker kollektivt. Det blir som sagt lättare om det är mindre trafik på vägarna så att plogningen går fortare och lättare och då blir det lättare även för bussar, och har man förståelse för att bussarna inte kör alla rundor och turer en sådan här dag vore det ju bra.

Trots allt handlar mina inlägg om de som väljer bilen istället.

Det ovanliga är väl att mycket kom på en och samma gång? Och så blev det mer kaos än vanligt?
Vet inte hur mycket det kom i Stockholm, tycker inte att det har sett särskilt dramatiskt ut på de inte alltför många bilder jag sett. Klart att det behöver plogas om det kommer en dm över natten, vilket det gjort några gånger här. Här har det inte skötts särskilt snabbt, men så bor jag inte särskilt centralt heller. Fungerar inte snöröjningen så är det väl rimligen ett fel i systemet någonstans. I ett sådant här nordligt land känns ett fungerande system kring snöröjning ganska relevant.

Vet inte hur mycket det kom i Stockholm, tycker inte att det har sett särskilt dramatiskt ut på de inte alltför många bilder jag sett. Klart att det behöver plogas om det kommer en dm över natten, vilket det gjort några gånger här. Här har det inte skötts särskilt snabbt, men så bor jag inte särskilt centralt heller. Fungerar inte snöröjningen så är det väl rimligen ett fel i systemet någonstans. I ett sådant här nordligt land känns ett fungerande system kring snöröjning ganska relevant.
Tyckte de snöa länge, men inte så det "öste" ner.

Med tanke på hur många arbetsplatser och anställda som klarade av pandemin så känns det rätt onödigt att stänga ner helt på många ställen. Alla har ju dessutom inte så långt till jobbet att de måste sitta på tåg/tunnelbana/buss eller i bilen utan kan gå i många fall. Med lite framförhållning kan många jobba hemifrån så underlättar det för snöröjning/blåljus och andra som måste ge sig ut i trafiken när det är färre som kör fast, orsakar olyckor eller bara att det går väldigt trögt.

Förra gången jag var inblandad i snökaoset kunde jag jobba hemifrån, andra gånger hade jag fått ringa in och meddelade att jag inte kunde ta mig in så hade mina kollegor som bor närmare fått täcka upp.

Det är inte fel i systemet, det är att det är så sällan det kommer så mycket snö att det skulle bli överdrivet dyrt att ha så mycket snöröjare på standby.

Alltså, jag fattar inte varför du gör så stor sak av det? Klart det blir lite stökigt när det kommer mycket snö? Det kan man väl leva med, måste allt vara perfekt hela tiden?

Ja, det gjorde det iaf här. Men som du säger, det öste inte ner. Tycker ändå att det borde funnits gott om tid till att städa iordning, att det inte gjorts är inte vädrets fel.
Det blåste ju samtidigt, plus att det inte finns nånstans att göra av snön. Min gata är inte en genomfartsgata, den röjs alltid sist av alla, och då har i regel så många kört på den att det är is. Eftersom det inte är röjt kommer inte sopbilen fram, så då uteblir sophämtningen och sopkärlen blir överfulla.

Som sagt, lite bökigt, men samtidigt vet man ju att det blir så de åren det kommer mycket snö fort. Och det är ju så sällan att jag ändå blir mest glad över snön. Hellre snökaos än 3 plusgrader, mörker och regn…

Då förstår jag ju ännu bättre varför de vill hålla bärgningen inom familjen och vännerna.
Det är många vägpinnar som sladdas ner. Ena vägen av tre till ridskolan driver det väldigt mycket. Där var vägvinnande borta häromdagen. Har skett på många ställen. Sladdar aldrig a-traktor förarna hos dig? Häromdagen åkte jag efter 2 idioter genom samhället som sladdade sig 3 km.

Det är många vägpinnar som sladdas ner. Ena vägen av tre till ridskolan driver det väldigt mycket. Där var vägvinnande borta häromdagen. Har skett på många ställen. Sladdar aldrig a-traktor förarna hos dig? Häromdagen åkte jag efter 2 idioter genom samhället som sladdade sig 3 km.
Jo, det händer. Jag fattar inte varför inte polis eller föräldrar tar tag i det på allvar.

Jo, det händer. Jag fattar inte varför inte polis eller föräldrar tar tag i det på allvar.
Jadu vi ringer ständigt men det krävs att polisen är på vår ort just då det sker. Ibland ser vi dem komma. Extra bra med civila som inte har blåljus på... men det krävs ju att de tas med fingrarna i syltburken.

Inget påhopp på folk som bor där men en liten undran.
Det är ju svårt med snö just nu och köra buss och bil i det här vädret är inte lätt. Det kanar och det saknas fäste. Hela nätet är översvämmat av filmklipp med bussar som sitter fast eller håller på att fastna i Stockholm med omnejd.
Dom klippen där bussen ännu inte sitter fast, du kan följa förloppet och även höra hur det pratas i bakgrunden som får mig att undra. Folk står alltså och tittar på utan att göra något annat än att filma och prata. När det helt uppenbart i början hade räckt med att om man hjälpts åt hade man fått iväg bussen genom att trycka på. Även passagerarna som är på bussen kunde hjälpt genom att gå bak i bussen och lägga mer tryck på den drivande bakaxeln. Men vad man kan se sitter dom bara där.
Hade detta hänt ute på landet och där varit så mycket folk hade man helt naturligt samarbetat och fått iväg bussen. Nu står folk bara där och väntar på att bussen ska kana mer och mer tills allt är blockerat.
Självklart är söderöver inte lika rustade för snön som i norr, hoppas verkligen inte folk springer bakom en buss i halkan, skulle bli livsfarligt. Ofta kanske folk är mer hjälpsamma på landsbygden för att det krävs ett annat samarbete att bo så. Men det finns bra o dåligt folk överallt oavsett geografi.

Jadu vi ringer ständigt men det krävs att polisen är på vår ort just då det sker. Ibland ser vi dem komma. Extra bra med civila som inte har blåljus på... men det krävs ju att de tas med fingrarna i syltburken.
Det bästa skulle ju vara att en mobilfilm av random medborgare som bevittnar dylikt skulle gälla som bevisning, då hade ingen som betett sig som ett rövhål på vägen eller hållit på med nåt fuffens gått säker längre men då grinar dom väl för att dom blir "kränkta" när dom åker fast för skadegörelsen eller brottet.

Det bästa skulle ju vara att en mobilfilm av random medborgare som bevittnar dylikt skulle gälla som bevisning, då hade ingen som betett sig som ett rövhål på vägen eller hållit på med nåt fuffens gått säker längre men då grinar dom väl för att dom blir "kränkta" när dom åker fast för skadegörelsen eller brottet.
Men inte lätt att se reg nr i mörkret. Får frågan varje gång.

Men inte lätt att se reg nr i mörkret. Får frågan varje gång.
Jag skulle vilja säga omöjligt, är det sen en A-traktor finns ju ingen regskylt bak heller. Här ute i Floda är vi än så länge förskonade från buskörning i vinter, det är väl för långt från city eller också är det för djupa diken.:D

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka