Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Vad anser ni om att fastighetsägaren i många svenska kommuner är ansvariga att skotta trottoaren utan för sin fastighet? Tänker att kvaliteten och om/när skottning sker kommer att variera väldigt mycket. Att det blir svårt i vissa fall att ta sig fram till fots.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/villaagare-skyldiga-att-skotta-trottoarer-orimligt
Jag tycker att det är HELGALET att det ligger på fastighetsägaren. Varför i hela friden skulle det vara vettigt att man skottar UTANFÖR sin tomt :confused: ? Och är man gammal och/eller sjuk så måste man hyra in någon som gör det åt en?

Jag tycker att det är HELGALET att det ligger på fastighetsägaren. Varför i hela friden skulle det vara vettigt att man skottar UTANFÖR sin tomt :confused: ? Och är man gammal och/eller sjuk så måste man hyra in någon som gör det åt en?

Ja, det är inte rätt. Och vem klarar ens av att skotta bort jätteplogvallar själv?

Folk ska inte behöva vara hemma på snöskottningsjour för att underhålla kommunens mark.

Ja, det är inte rätt. Och vem klarar ens av att skotta bort jätteplogvallar själv?

Folk ska inte behöva vara hemma på snöskottningsjour för att underhålla kommunens mark.
Det billigaste för kommunen är ju att inte förändra nåt även om det inte fungerar utan fortsätta med att lämpa över det hela på fastighetsägaren som också får ta smällen om något händer och det inte är skottat och sandat, vill det sig riktigt illa kan fastighetsägaren dömas för vållande till annans död.

Det billigaste för kommunen är ju att inte förändra nåt även om det inte fungerar utan fortsätta med att lämpa över det hela på fastighetsägaren som också får ta smällen om något händer och det inte är skottat och sandat, vill det sig riktigt illa kan fastighetsägaren dömas för vållande till annans död.

Ärligt talat, är det här ens lagligt 🤔?

Om man nu inte "går med på" att skotta sin trottoar så kollar man upp vilka regler och lagar som gäller i den kommun man tittar på hus. Vill man inte skotta trottoaren så köp inte ett hus i en kommun där det krävs. Enkelt !
Som att kolla upp alla andra saker man kollar på när man köper något !

Om man nu inte "går med på" att skotta sin trottoar så kollar man upp vilka regler och lagar som gäller i den kommun man tittar på hus. Vill man inte skotta trottoaren så köp inte ett hus i en kommun där det krävs. Enkelt !

Men hur ska det hanteras med äldre? Det är ju jättevanligt idag att äldre bor kvar i sina hus pga brist på boenden / för låg pension för att kunna byta boende.

Ska hemtjänsten skotta trottoaren?

Men hur ska det hanteras med äldre? Det är ju jättevanligt idag att äldre bor kvar i sina hus pga brist på boenden / för låg pension för att kunna byta boende.

Det finns de kommuner som ger vite om de inte skottas, och återigen att bli äldre är ingen ursäkt i dessa fall. Antingen så ber du någon göra det åt dej eller så rent krasst har du råd att bo i hus har du råd att leja bort skottningen om du inte kan skotta själv. Orkar du inte med att bo i hus så sälj det och köp en lägenhet. Vill man ha tomt finns radhus i BRF form eller lägenhet med uteplats.

Jag förstår inte frågan... HUR kan detta va en nyhet ? Vet inte folk vad de köper när de köper hus ?
Och om en blir äldre så är det ju fortfarande samma regel ändå.

Under hela min uppväxt hjälptes grannar åt med sånt. Precis som att man hjälptes åt med att klippa gräset åt varandra om någon var på lång semester.

Annars får man göra som med annat, hyra in någon på timmar. På de flesta ställen i landet är det ju ytterst begränsat antal gånger det behöver skottas under en normal vinter.

Enligt Villaägarnas riksförbund finns det många argument till att kommunen istället bör stå för snöröjningen: kommunens snöröjning och halkbekämpning är i många fall mer effektiv än den som enskilda villaägare utför. En villaägare kanske dessutom inte kan skotta eller sanda ordentligt av anledningar som sjukdom, ålder och semester.
https://viivilla.se/husliv/juridik/...KIz1PghnsM4GtJEj2u_aem_QjwIr82Onqbdva5ZPP81lA

Jag förstår inte frågan... HUR kan detta va en nyhet ? Vet inte folk vad de köper när de köper hus ?
Och om en blir äldre så är det ju fortfarande samma regel ändå.
Jag förstår inte heller hur detta kan vara en nyhet eftersom det alltid varit samma regler, det finns många regler man har att rätta sig efter när man bor i hus, som att vägen till soptunnan skulle skottas, numera ställs ju tunnorna ut vid gatan när det är dags annars får man vänta ett par veckor tills nästa gång om inte tunnan står i tomtgränsen bredvid postlådan, som det också finns regler om.

Enligt Villaägarnas riksförbund finns det många argument till att kommunen istället bör stå för snöröjningen: kommunens snöröjning och halkbekämpning är i många fall mer effektiv än den som enskilda villaägare utför. En villaägare kanske dessutom inte kan skotta eller sanda ordentligt av anledningar som sjukdom, ålder och semester.
https://viivilla.se/husliv/juridik/...KIz1PghnsM4GtJEj2u_aem_QjwIr82Onqbdva5ZPP81lA

Har också sett den diskussionen MEN det innebär att kommunen i såna fall ska ta ut kostnaden till den mer utvidgade hanteringen via skatt, och om fastighetsägaren slipper röja så gäller det även hyres och bostadsrättshus så då ska även deras röjning tas över av kommunen. Och då menar de som hyr att då ska ju deras hyra säkas iom att den kostnaden försvinner och det vill inte hyresvärdarna... Så den diskussionen är inte klar på länge tror jag.

Som ägare av BRF lgh i stockholm stad måste jag säga att föreningen vi har hyr in en MKT bra snöröjare. Som dessutom kan komma långt innan det plogas på vägen (kommunal väg)

Under hela min uppväxt hjälptes grannar åt med sånt. Precis som att man hjälptes åt med att klippa gräset åt varandra om någon var på lång semester.

Annars får man göra som med annat, hyra in någon på timmar. På de flesta ställen i landet är det ju ytterst begränsat antal gånger det behöver skottas under en normal vinter.
Har varit förvånansvärt många som erbjudet sig att komma och skotta för äldre/skadade/sjuka i lokala FB grupper här.

Har varit förvånansvärt många som erbjudet sig att komma och skotta för äldre/skadade/sjuka i lokala FB grupper här.

Det är min erfarenhet från när vi bodde i hus också. Det är ju inte så vansinnigt stor omsättning i ett normalt villaområde, så man hinner bygga upp ett nätverk där man bor.

Där mina föräldrar bor nu har de istället gått ihop i en samfällighet för att leja in snöröjning och lite annat. Kommunen röjer fram till gatan, samfälligheten tar parkeringsplatserna och trottoaren.

Jag håller med. För att jag är en sådan. Och för att jag försöker att hålla hela trottoaren skottad, men när det kommer så här mycket snö (och ja - jag hade kunnat tänka mig att ta bort den här mängden snö som kommit) så lägger kommunens snöröjare snön från gatan på trottoaren och även in på min tomt. Så jag behöver alltså skotta bort både snön som faller på min tomt och snön som faller på gatan utanför.

Vi pratar inte plogvallar, de är jobbiga nog när det är blötsnö, utan vi pratar snöberg. Enorma massor som läggs upp på tomt och trottoar.

Det bor inte 700 000 på norra Söder som jobbar i city eller tvärt om. 😉
För de allra flesta som åker den sträckan (över vatten n b) är det endast en liten del av en mycket längre resa, inte sällan flera mil. 40 - 50 000 cyklar över saltsjö-mälarsnittet på sommaren och många även på vintern.
Senast jag såg en nationell resvaneundersökning var det Stockholm och Blekinge som hade de genomsnittligt längsta resvägarna. Minns inte om det var i tid eller sträcka. I andra delar förekommer längre ressträckor men många har närmare och högre användning av egen bil och inga köer minskar restiden. I Stockholm är normal restid till jobbet 30-60 minuter men många har mer. Få har kortare än 30 minuter.
Men det finns ju också statistik som säger att runt hälften av Stockholmarna i alla fall skulle kunna cykla till jobbet på en kvart.

Eller 70-80% på en halvtimma om de fick cykla på alla vägar. Haken är ju att Stockholm ofta leder om cykel så att de får en längre väg än biltrafiken. Men jag har absolut kollegor som tar bilen mycket korta sträckor till jobbet. (och såklart andra kollegor som kör eller åker kollektivt långt)

Om man exempelvis kikar på Stockholm stad är det cirka 15 % av de som har mindre än en halvtimme till arbetet som cyklar, medan ”potentialen” på förvärvsarbetande människor som skulle kunna nå sina kneg på under en halvtimme är över 80 %.

https://happyride.se/70-procent-av-...-kunna-cykla-till-jobbet-pa-under-30-minuter/

Men så har det alltid varit med sådana villor.
Villkoren följde med köpet av tomten som huset står på.
Jag skottade mycket trottoar som barn.

I min ena kommun så är det numera ändrat till att kommunen sköter snöröjning på trottoarer.
Detta för att vara en attraktiv kommun att köpa hus i.
I min andra kommun så är det fortfarande fastighetsägarens ansvar.

Jag har sedan barndomen tänkt att en skaft-tomt är vad jag skall ha om jag köper villa.
(Eller i varje fall en tomt utan trottoar.)

Man kan ju också diskutera om boende på landsbygden verkligen skall bekosta snöröjning i villaområden där de inte bor.
Jag får ju vackert betala för min snöröjning själv.

Så var går gränsen för när det skall vara kommunens ansvar egentligen?
Villa?
Hus på landet?
Gård?

Vilket boende skall vara rimligt när man inte längre kan sköta det själv?
Mitt svar är:
"Det som man har råd med."
I villa kan man köpa tjänsten med RUT-avdrag.

Mmm det känns som att det borde granskas om det verkligen är rätt tolkat. Det är stor skillnad på att ett företag som äger stora fastigheter är ansvarig för trottoaren utanför sin byggnad i stan, och på att en privatperson är det utanför sin villatomt.
Granskas?

Det var ett villkor som följde med köpet av tomten eller tomträtten.
Så det kravet är lika gammalt som varje fastighet.
Fungerar som ett officialservitut.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Bukig importerad unghäst (ej mask)???
  • Dressyrsnackis 21