Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Vad anser ni om att fastighetsägaren i många svenska kommuner är ansvariga att skotta trottoaren utan för sin fastighet? Tänker att kvaliteten och om/när skottning sker kommer att variera väldigt mycket. Att det blir svårt i vissa fall att ta sig fram till fots.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/villaagare-skyldiga-att-skotta-trottoarer-orimligt
Ingen här skottar utanför sin fastighet. Men det förstår jag absolut iom att de lagt upp plogvallarna på trottoaren. Det är ju midjehöga hårda plogvallar som fastighetsägaren isf ska ta bort och lägga på vägen? Alla går på vägen helt enkelt. Utanför vårt hus finns ingen trottoar bara en gata, jag försöker vidga den lite pliktskyldigt vissa år så att det är lite högre plogvall och lite mer promenadyta.

Rapporterna jag får från familjen säger att snöröjarna har fullt upp med att hålla de större och mer frekventerade stråken öppna att villagator och liknande inte blir röjda alls. Man har ju också plogningsdagar eftersom man inte kan ploga gatan utan att alla flyttar sina bilar. Det är alltså p-förbud de dagar det snöröjs eller tvärtom man röjer bara på p-förbudsdagarna. Då är det p-förbud i hela kvarteret. Så om man skulle kunna röja effektivt skulle man bli tvungen att tömma stan på bilar helt även parkerade bilar. Just nu är det ju liksom en rockad som pågår under veckan då alla flyttar sina bilar till andra kvarter den dag de har städdag. Men om alla har städdag/snöröjningsdag samtidigt finns det ingenstans att göra av bilarna. Så det är många saker med en tät stad som komplicerar.
Våra blev inte röjda på 5 dagar, och hamnade i tidningen :) (nu är det superjätteplogat...) det föll 50 cm innan det plogades, men det var ytterligare tre dagar o snö innan de röjde just vår gata iom att puckon inte flyttade sina bilar. Den var bottenlös faktiskt (till slut körde jag runt), grannen tog loss fyra bilar på en dag, jag hjälpte bara med en färdtjänstbuss (som lyckades få motrostopp varje gång han försökte axxa ut, undrans om han gjorde ngt fel), men jag vidhåller att det fortfarande var lättare för mig i alla fall att köra bil på den än för någon annan att köra rollator eller cykel, eller gå så jag tycker de gör rätt i att ploga gång och cykelvägar tidigt (de var spotless) så att barnen kan cykla eller gå till skolan och gamla herrar kan handla mjölk.

Kort sagt, jag tycker de gör rätt som prioriterar andra gator och cykel och gångvägar. Det krävdes ändå väldigt mycket snö och extra fördröjningar av puckon innan en villaväg faktiskt blir oframkomlig på riktigt istället för bara lätt oroande.

Senast ändrad:
Så har det alltid varit, trottoaren är fastighetsägarens bekymmer att skotta och sanda.
Fast fastighetsägaren är ju i det här fallet kommunen iom att trottoaren ligger på kommunens mark. Så jag undrar jag om det faktiskt skulle hålla i rätten om man halkade på trottoaren och det då skulle blir fastigheten intill trottoaren som skulle bli ansvarig. Tveksamt...

Hela grejen är konstig, varför ska man ha ansvar för snöröjning på kommunens mark. Jag jobbar ändå med allmänplatsmark i kommun och så, tycker ändå det är ett mycket märkligt upplägg och stökigt ansvarsmässigt. Här är det också så att det är ett väldigt begränsat antal villaägare som snöröjer trottoaren utanför sin tomt, de flesta gör det inte.

Fast fastighetsägaren är ju i det här fallet kommunen iom att trottoaren ligger på kommunens mark. Så jag undrar jag om det faktiskt skulle hålla i rätten om man halkade på trottoaren och det då skulle blir fastigheten intill trottoaren som skulle bli ansvarig. Tveksamt...

Hela grejen är konstig, varför ska man ha ansvar för snöröjning på kommunens mark. Jag jobbar ändå med allmänplatsmark i kommun och så, tycker ändå det är ett mycket märkligt upplägg och stökigt ansvarsmässigt. Här är det också så att det är ett väldigt begränsat antal villaägare som snöröjer trottoaren utanför sin tomt, de flesta gör det inte.
Jag håller med om att upplägget är märkligt, speciellt som snöplogen skickar över gatans snö på trottoaren och sen blir det fastighetsägarens ansvar att forsla snön vidare in på sin egen tomt för upplägget är sånt i villasamhällena. Sand och salt får villaägaren bekosta själv.

Snö på trottoaren då är det fastighetsägarens trottoar men ställ ut en butiksskylt utanför butiken på trottoaren, helt plötsligt är det kommunens trottoar och då krävs det tillstånd.

En kollega berättade om för många år sedan när det var snöoväder var de typ tre stycken som kom till jobbet. De som tog sig till jobbet fick gå hem med betalt, medans de som inte gjorde det fick använda komp. Det ingen verksamhet som inte går att köra med så många borta.

Jodå.
Det hände när jag var liten.
Även 60 år gamla prejudikat är prejudikat.

Ingen här skottar utanför sin fastighet. Men det förstår jag absolut iom att de lagt upp plogvallarna på trottoaren. Det är ju midjehöga hårda plogvallar som fastighetsägaren isf ska ta bort och lägga på vägen? Alla går på vägen helt enkelt. Utanför vårt hus finns ingen trottoar bara en gata, jag försöker vidga den lite pliktskyldigt vissa år så att det är lite högre plogvall och lite mer promenadyta.
I vår kommun får vi absolut inte ta bort vallarna och lägga på vägen. Utan vi måste ta bort all snö från trottoaren och lägga på vår egen tomt (som ibland är så liten att den knappt ens rymmer den snö vi skottar innanför tomtgränsen.
Resultatet? Ingen tar bort dessa utan de ligger på trottoaren hela vintern och alla promenerar på gatan. Ingen vidare värst trafik här, men ändå.

I kommunen som numera sköter trottoarerna så höll kommunen med det.
Fanns att hämta i lådor litet här och där.
Det var då färdigblandat.
Då har det tillkommit sen jag bodde i villa men det är ju 50 år sen snart, här är fastighetsskötaren helt värdelös (jag själv alltså) så här blir det inte plogat innan det slutat snöa även om det skulle snöa en hel vecka i följd, jag måste ringa (mig själv) och klaga.:rage:

I vår kommun får vi absolut inte ta bort vallarna och lägga på vägen. Utan vi måste ta bort all snö från trottoaren och lägga på vår egen tomt (som ibland är så liten att den knappt ens rymmer den snö vi skottar innanför tomtgränsen.
Resultatet? Ingen tar bort dessa utan de ligger på trottoaren hela vintern och alla promenerar på gatan. Ingen vidare värst trafik här, men ändå.
Ja finns ingen tomt som skulle kunna ta in de där vallarna från en hörnboende.

Tänker att det här med trottoarer bara gäller de som har riktiga breda trottoarer. Det är 30 gata och man kan gott och väl gå mitt i vägen.

Bussförarna i Roslagen är hjältar (eller dumdristiga 😉?) Mer än en gån har busstrafiken i innerstaden varit inställd p g a snö. Men bussen till Hallstavik den har gått!

Kanske vi behöver vara lite av varje 😅 Nämen vi har generellt lång erfarenhet och många vintrar bakom oss här "uppe", det underlättar. Förstående resenärer minskar stressen och risken för misstag med. Och som andra är inne på, andra trafikanter är mindre i vägen. Vilket faktiskt oftare än man kan tro är orsaken till att det blir stopp. Men även vi hamnar i diket eller behöver ställa in ibland, jag ska inte skryta för mycket 🙃

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka