Årsutvärdering 2023

Stefffie

Trådstartare
Som en person som alskar utvarderingar och planeringar forsoker jag alltid hitta lite tid i mellandagarna for att fundera over det gangna aret och satta upp mal for det kommande.

Sa; buke - hur utvarderar du 2023?

Vad ar dina hojdpunkter fran aret?
Vad fick battre an vantat? Testade du nagot nytt? Nadde du nagot mal?
Vad vill du ha annu mer av i 2024?

Jag ska ut med familjen; men aterkommer senare med mina egna reflektioner
 
2023 var ett tufft år på flera sätt, men det innehöll även så många höjdpunkter.

1. Lägenheten börjar kännas mer mig, mer hemtrevlig och barnen har anpassat sig bra till varann vecka.
2. Provat nya saker som att tälta med barn och vandrat på en ö utan varken toalett eller affär.
3. Fått nya spännande arbetsuppgifter på jobbet och även fackligt förtroendevald sedan några månader tillbaka.
4. Köpte ny bil och löste ut lite andra lån.
5. Sparkontot ökar sakta.
6. Tagit upp ett urgammalt intresse med tamråttor, och två till ska ev flytta in under 2024.

Till 2024 säger jag bara: Jag är redo för dig och alla spännande saker som väntar som tex att jag firar 2 år på jobbet samt att jag fyller 40 :love:
 
Senast ändrad:
Hur utvarderar du 2023?
Ett omtumlande men ändå väldigt bra år. Mitt mående har varit så mycket bättre än föregående år.

Vad är dina höjdpunkter från året?
Min ensamvandring!

Vad gick bättre än väntat?
Att vara sjukskriven i sisådär 5 månader, jag trodde jag skulle bli vansinnig, men det gick väldigt bra :)

Testade du något nytt?
Jag testade ensamvandra, det gick inte som jag tänkt mig, men jag lärde mig saker på vägen 😊
Testade bryta nånting för första gången, rekommenderas EJ 😂

Nådde du något mål?
Hade nog inga mål, mer än att fortsätta vara nykter.

Vad vill du ha ännu mer av i 2024?
Ska försöka börja dejta mer, våga mer där. Mer ensamvandring, mer kallbad, gärna 1 gång i veckan!
 
Hur utvarderar du 2023?
Ett omtumlande men ändå väldigt bra år. Mitt mående har varit så mycket bättre än föregående år.

Vad är dina höjdpunkter från året?
Min ensamvandring!

Vad gick bättre än väntat?
Att vara sjukskriven i sisådär 5 månader, jag trodde jag skulle bli vansinnig, men det gick väldigt bra :)

Testade du något nytt?
Jag testade ensamvandra, det gick inte som jag tänkt mig, men jag lärde mig saker på vägen 😊
Testade bryta nånting för första gången, rekommenderas EJ 😂

Nådde du något mål?
Hade nog inga mål, mer än att fortsätta vara nykter.

Vad vill du ha ännu mer av i 2024?
Ska försöka börja dejta mer, våga mer där. Mer ensamvandring, mer kallbad, gärna 1 gång i veckan!

Ooh, beratta mer om din ensamvandring?
Vart gick du, hur lange var du borta och vilken forberedelse gjorde du? Har du vandrat mycket innan?
 
hur utvarderar du 2023?
Ett omvälvande år kanske framför allt hälsomässigt men även på andra sätt. Varit ganska utlämnad till andras goda vilja, vilket varit både fint och läskigt och byggt trygghet med mitt liv.

Vad ar dina hojdpunkter fran aret?
- Flytten från lägenhet med mögel som påverkade min hälsa till litet hus på hästgård, där jag alltså igen har hästar i mitt liv efter tjugo år utan.
- En fundraiser som en vän startade för att kunna täcka icke-statsfinansierad vård. Både vad pengarna möjliggjort och stödet från när och fjärran har varit helt magiskt. Verkligen magiskt. Det går inte riktigt att förklara hur mycket det betytt. Oväntat mäktigt.

Vad fick battre an vantat?
Hälsan. Under våren behövde jag stundtals hjälp att komma ur sängen och med alla göromål. Jag landade i någon sorts acceptans av sjukdom som del av livet. Sedan flytten i höstas, och en ny läkarkontakt, har jag stadigt blivit starkare, har minskat hemtjänsten en del, är klart mindre allmänpåverkad och det är så sjukt skönt och oväntat utifrån hur det senaste året/åren varit!

Testade du nagot nytt?
Jag har varje dag ritat ett yantra, en geometrisk symbol att använda för meditation, och gjort en kort meditation till det. Regelbundenheten och även såklart själva meditationen har varit som ett ankare, även om jag ibland modifierat. Väldigt givande och jag har en plan för hur nästa års praktik ska se ut, vilket blir delvis annorlunda men som en fortsättning av årets.

Nadde du nagot mal?
Ja! Dels meditations-grejen, dels detta; I våras/somras var jag rejält sjuk och valde en period bort att duscha/bada för att spara kraft och undvika försämringar (som alltid kom som ett brev på posten av dusch/bad). Jag hade en förhoppning att innan årets slut kunna duscha någorlunda regelbundet igen och jag har senaste månaderna kunnat duscha åtminstone var tionde dag! Frihetskänslan.

Vad vill du ha annu mer av i 2024?
-Självklart hälsa och förmågor knutna till bättre hälsa.
-Hästar. Har en målbild att komma upp på en häst till sommaren. Om så bara för att klappa och sitta av igen. Just nu kommer jag ut i stallet nästan en gång i veckan och det vore underbart att kunna utöka.
- Önskar så att kunna klara att vara ute i naturen mer.
- jag planerar också fortsätta fördjupa/förbättra relationen till mig själv och mitt liv för bästa möjliga livskvalitet oavsett förutsättningar
- jag vill också (fortsätta) utveckla mitt tålamod och min snälltolkningsförmåga
 
hur utvarderar du 2023?
Ett omvälvande år kanske framför allt hälsomässigt men även på andra sätt. Varit ganska utlämnad till andras goda vilja, vilket varit både fint och läskigt och byggt trygghet med mitt liv.

Vad ar dina hojdpunkter fran aret?
- Flytten från lägenhet med mögel som påverkade min hälsa till litet hus på hästgård, där jag alltså igen har hästar i mitt liv efter tjugo år utan.
- En fundraiser som en vän startade för att kunna täcka icke-statsfinansierad vård. Både vad pengarna möjliggjort och stödet från när och fjärran har varit helt magiskt. Verkligen magiskt. Det går inte riktigt att förklara hur mycket det betytt. Oväntat mäktigt.

Vad fick battre an vantat?
Hälsan. Under våren behövde jag stundtals hjälp att komma ur sängen och med alla göromål. Jag landade i någon sorts acceptans av sjukdom som del av livet. Sedan flytten i höstas, och en ny läkarkontakt, har jag stadigt blivit starkare, har minskat hemtjänsten en del, är klart mindre allmänpåverkad och det är så sjukt skönt och oväntat utifrån hur det senaste året/åren varit!

Testade du nagot nytt?
Jag har varje dag ritat ett yantra, en geometrisk symbol att använda för meditation, och gjort en kort meditation till det. Regelbundenheten och även såklart själva meditationen har varit som ett ankare, även om jag ibland modifierat. Väldigt givande och jag har en plan för hur nästa års praktik ska se ut, vilket blir delvis annorlunda men som en fortsättning av årets.

Nadde du nagot mal?
Ja! Dels meditations-grejen, dels detta; I våras/somras var jag rejält sjuk och valde en period bort att duscha/bada för att spara kraft och undvika försämringar (som alltid kom som ett brev på posten av dusch/bad). Jag hade en förhoppning att innan årets slut kunna duscha någorlunda regelbundet igen och jag har senaste månaderna kunnat duscha åtminstone var tionde dag! Frihetskänslan.

Vad vill du ha annu mer av i 2024?
-Självklart hälsa och förmågor knutna till bättre hälsa.
-Hästar. Har en målbild att komma upp på en häst till sommaren. Om så bara för att klappa och sitta av igen. Just nu kommer jag ut i stallet nästan en gång i veckan och det vore underbart att kunna utöka.
- Önskar så att kunna klara att vara ute i naturen mer.
- jag planerar också fortsätta fördjupa/förbättra relationen till mig själv och mitt liv för bästa möjliga livskvalitet oavsett förutsättningar
- jag vill också (fortsätta) utveckla mitt tålamod och min snälltolkningsförmåga

Men det har later ju som ett riktigt bra ar anda, med massa nya grejer och massa utvecklingar i en positiv riktning - kul!
 
* Mina grundbitar gar bra, overlag bra mat, mycket mealprepping, bra skincare, motion, sparande osv.

* Jag ar stolt over att ha borjat ga pa gym regelbundet efter att ha varit "radd" for gymgolvet - tog hjalp av en PT typ 10 ggr for att bygga sjalvfortroende och lara mig grunderna, och nu gar jag regelbundet 1-3 ggr i veckan!

* Jag borjade pa Pole och har gatt regelbundet i nastan ett ar nu! ("Poledance" kanns som fel term da det inte direkt ar dans, utan mer, akrobatik pa stang). For nagon som aldrig varit speciellt akrobatiskt, dansaktig, eller bekvam i sma klader kanns det som manga vinster - det ar dessutom jattekul (men tidvis smartsamt!) och en jattefin gemenskap

* Ett par hojdpunkter i form av sma lokala resor - en hastsemester i the Cotswolds med tva vanner, fick utforska en liten bit av Wales och rida en jattefancy spansk dressyrhingst; hade en jattefin dag i Salisbury med en van jag inte ser sa ofta osv

I 2024 hoppas jag att fa mod nog att losa min bostadssituation lite mer langsiktigt och allra helst ett nytt jobb - den sista har varit ett mal iar ocksa, men det har gatt trakigt segt tyvarr..!
 
Ooh, beratta mer om din ensamvandring?
Vart gick du, hur lange var du borta och vilken forberedelse gjorde du? Har du vandrat mycket innan?

Det finns en tråd om den 😁 åkte till Ritsem.
https://www.bukefalos.se/threads/pepps-foersta-ensamvandring.1519830/

Jag var bara borta två dagar, alldeles för oförberedd på broarna som skulle komma, för tung ryggsäck och valt en för lång rutt, vatten över huvudet helt klart! Så jag valde att vända :)

Jag har vandrat en del tidigare, men alltid med sällskap.. så detta var helt nytt, men jag har lärt mig saker och kommer ge det fler försök i sommar/höst ☺️
 
hur utvarderar du 2023?
Året har mest varit 💩💩 med flera barn som mått dåligt på olika sätt som kulminerade under hösten vilket slitit otroligt mkt på mig eftersom de även bott på heltid hos oss (mina bonusbarn alltså) och jag fått dra ett stort lass med vak osv. Vi har även tagit bort vår ponny.

Vad ar dina hojdpunkter fran aret?
Hm, att jag lyckades debutera MSV A och att jag fick förnyat förtroende på mina nationella uppdrag i partiet. Annars är det en enorm framgång att bonussonen faktiskt gått från att vara hemmasittare i våras till att vara i skolan till större delen.

Vad fick battre an vantat? Testade du nagot nytt? Nadde du nagot mal?
Målet var att debutera MSV A med hästen och det lyckades jag med. Har nog inte testat ngt nytt utan mest försökt överlevt…

Vad vill du ha annu mer av i 2024?
stabilitet i livet och att barnen börjar må bättre och att de kan börja vara mer hos sin mamma igen. (Inte för att jag inte vill ha dem här men de behöver sin mamma). Skulle behöva ta tag i min egen hälsa också och börja träna mer så min rygg mår bättre :)
 
Efter så många jävliga år verkar 2023 avslutas på topp. Allt är så bra att jag har ångest över vad för dåligt som kommer ske, går liksom och väntar på katastrofen för mitt liv har aldrig varit bra.

Ser så mycket fram emot 2024, och förhoppningsvis en valp då.
 

Vad är dina höjdpunkter från året?

När jag fick frågan att komma tillbaka till mitt gamla jobb. Dels att få frågan från chefen dels att komma ifrån det vansinne jag kände att jag satt fast i. Att komma tillbaka till mitt nygamla jobb och mötas av stora famnen både från kollegor och elever.

Vad gick bättre än väntat?
Jag jobbade ett halvår som arbetsledare, det gick bättre än väntat även om situationen i sig höll på att knäcka mig.

Testade du något nytt?
Jag var med på en tv-inspelning och tog regi, kul att testa men inget för mig i längden. :)

Nådde du något mål?
Jag fick lite mer balans i livet efter att ha bytt jobb, jag orkade börja läsa igen.

Vad vill du ha ännu mer av i 2024?
Mer tid i fjällen under sommaren, men också att känna att balansen i livet kvarstår!
 
Hur utvärderar du 2023?
Året med erfarenheten jag fasat över hela mitt liv, där jag fick cancer. Jag hoppas att stänga året och aldrig mer uppleva detta.

Vad är dina höjdpunkter från året?
Att jag kunde gå på skolavslutningen trots mastekomi dagen innan. Att jag hann åka på semester med barnen innan cytostatikabehandlingen. Att jag börjat träna och att jag har ridit några gånger trots svaghet.

Vad gick bättre än väntat?
Livet med en cancerdiagnos. Jag föll inte ner i nått svart hål som jag var rädd för. Jag klarade av att hjälpligt hantera min gård själv och vara ensamstående med barn även om det var tufft under behandlingarna.

Testade du något nytt?
Ja att vara sjuk.

Nådde du något mål?
Ja, jag sparade lika mycket varje månad även om jag levde på sjukpenning o div försäkringar.

Vad vill du ha ännu mer av i 2024?
Vill att livet ska vara sjukdomsfritt. Gå ner i vikt. Börja rida regelbundet. Goda relationer. Leva livet med roliga händelser och upplevelser.
 
Hur utvärderar du 2023?
Jag hade stora planer för vad jag skulle göra under året. Men i mitten av januari blev min häst sparkad i hagen av en annan häst, blev senskadad och tillbringade nästan två veckor på klinik. Därefter månader i sjukhage och en häst som blev mer och mer ledsen och frustrerad. Hästen känner fortfarande av skadan, även om hon numera går rent och är ridbar.
Mycket av min ork, tid och pengar det här året fick gå till min häst.

Vad är dina höjdpunkter från året?
Att jag i veckan innan jag skulle börja ett nytt jobb i en ny bransch insåg att det inte var något för mig, så jag skickade in ansökan till jobb inom ett område där jag jobbat tidigare, och fick det. Jag slapp oroa mig för ekonomin som blivit åderlåten av alla veterinärräkningar.

Testade du något nytt?
Jag övade mig mycket i att försöka se saker ur ett annat perspektiv, att fokusera på det jag gjort istället för det jag inte gjort. Har ifrågasatt mycket av mitt automatiska tänkande.

Nådde du något mål?
Jag lyckades bryta gamla mönster och gå ner i vikt. Är inte färdig ännu men en bra bit på väg.

Vad vill du ha ännu mer av i 2024?
Fortsätta gå ner i vikt.

Utöver det hoppas jag på att flytta, att hästen ska fortsätta vara så frisk som hon är nu och att detta års planer förverkligas nästa år istället. Har också planer för ett karriärbyte och börja jobba i en delvis annan bransch.
 
Hur utvärderar du 2023?
En hel del oro för djuren som har inneburit rekordmånga veterinärbesök. Som som slutade med att jag miste min enda kvarvarande katt och att faran är inte över för äldsta hästen. Ett fint arbetsår, ett medelmåttigt trädgårds- och "hemprojekt"-år.

Vad är dina höjdpunkter från året?
Att mina små föl som köptes för tre år sedan nu har växt upp till friska och allmänt fantastiska ridhästar som båda har haft ryttare på ryggen, om än i olika faser.

Vad gick bättre än väntat?
Att komma tillbaka till mitt ordinarie jobb efter en tillfällig annan tjänst under tre år. Det var ringrostigt i början men också en jäkla nytändning. Att stämningen och förutsättningarna på jobbet har utvecklats otroligt positivt och att det nu inte finns en massa arbetsmiljöproblem som slukar kraft och energi från kärnuppgifterna.

Testade du något nytt?
Nja. Jag har närmat mig yoga lite mer än förut i syfte att få in det som återkommande inslag, men kan inte påstå att det blivit något riktigt flyt i detta ännu. Jo och så var jag kursledare och höll i utbildning i ett "nytt" ämne, svårt men också jätteroligt!

Nådde du något mål?
Att båda treåringarna är ridna.

Vad vill du ha ännu mer av i 2024?
Så mycket! Jag önskar och hoppas att det som omväxling kunde bli ett snällt väderår för jordbruk och odlingar, slippa den förbannade stressen för torka och kunna fylla på lagren av både hö och halm ordentligt. Men annars hoppas jag ju mest av allt på väldigt mycket mer "riktig" ridning. Kunna rida för tränare igen men också jobba med den avsuttna träningen. Skaffa två små kattsyskon igen. Jag vill ta tag i lite hemfixande i mindre delar, tapetsera om och greja inredningsmässigt. Och jag vill fortsätta utvecklas på jobbet.

Och jag vill "unna mig" i lite lite större utsträckning privat efter att ha varit stenhård med privatekonomin i många år för att finansiera tunga och stora utgiftsposter som avlöst varandra utan paus. 2024 räknar jag med att byta bil men efter det står det inte så jättetunga utgifter på listan på ett tag (hoppas jag).
 
Hur utvärderar du 2023?
Året har till stor del förmörkats av en riktigt djälva smutsig rekryteringsprocess vid ett norskt universitet. Den fick mig att sätta mitt liv delvis på paus mellan december 2022 och juli 2023 - när det till slut meddelades att jag inte fått jobbet. Mot sakkunighetsutlåtandet (rankad etta av samtliga), allt som stod i annonsen, frågor under intervjun, till referenter osv.

Dagen efter beskedet (som var helt opersonligt) skrev jag till både JobbNorge och universitetet i fråga och frågade hur jag kunde överklaga. Jag väntar fortfarande på svar. (Och borde verkligen agera på något sätt, för såhär kan det bara inte få gå till!)

Detta, tillsammans med att jag blivit mer och mer stressad på min nuvarande arbetssituation, har gjort 2023 till ett jobbigt år. Det har varit tufft i flera år - pandemi och ekonomisk kris är inte en höjdare om man är konsult.

Vad är dina höjdpunkter från året?
Att det i december meddelades att jag fått ett nytt jobb - på Åland. Och att alla verkar så glada för att jag kommer. Chefen engagerar sig i bostadsletande, blivande kollega som själv konkurrerade om jobbet mailar och hälsar välkommen mm.

Vad gick bättre an väntat?
Tänkte säga inget, men när jag ser tillbaka inser jag att skrivit ganska mycket. Och ett föredrag jag höll på en konferens ledde till förfrågan från ett amerikanskt förlag om en bok! Det var otroligt roligt och oväntat. Nu är bara frågan när jag ska lyckas skriva den boken. Har kontaktat en fd kollega som är en riktig doer när det gäller att få saker skrivna, för jag är trött på att jobba ensam. Så nu har vi haft första diskussionerna.

Jag har också tagit de första stegen mot ett sundare liv och faktiskt sökt hjälp för en gammal fixering vid mat (som baseras i att jag inte ville äta som barn, så det ligger djupt!).

Testade du något nytt?
Det började redan 2022, men jag håller på att lära mig skriva manus för film och TV.

Var på gym första gången på +10 år och gjorde skivstångspass.

Nådde du något mål?
Jag hade nog inga direkta mål, men visste att jag behövde byta jobb. Och nu har jag ju fått ett nytt.

Vad vill du ha ännu mer av i 2024?
Lugn! En av de rekryterande cheferna på mitt nya jobb sa att "här är mycket att göra, men aldrig stressigt". Och jag hoppas så att få den känslan. Att inte vara jagad av jobbet på semestern.

På det privata planet - jag har varit singel i femton år. Jag vet inte om jag egentligen drömmer om en partner, men det finns en saknad i mig att ha personer att verkligen dela vardagen med. Både för intimitet (som egentligen inte behöver vara fysisk, svårt att förklara) och för att praktiskt kunna hjälpas åt.

Hoppas att kunna få lugn att skriva färdigt en massa saker!

Och jag är sugen på att ta torrdräktscert och börja dyka i Norden, nu när jag ska bo vid havet.

Fortsätta att försöka leva sundare, bli starkare och bli av med vikt.
 
För mig är det snarare vad som inte blev fel.
Sonen fick ett psykbryt och var på landningsbanorna på Arlanda meden enorm väska som de trodde det var en bomb i. Det fick efterföljningar. Han bor hos mig nu.
Min pappa fick elakartad cancer och blev intensivt behandlad.
På jobbet tog de bort 4 av 5 syrratjänster så jag är ensam kvar. Jobbar inte på schema som jag älskar utan måndag till fredag.
Min hund fick hjärtstopp och bara dog. Inte alls gammal.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 766
Senast: inverterad
·
Hemmet Traden foranledes fran "deklarations" traden i Senior. Det har liksom dykt upp en mass extra grejer for oss att fylla i efter huskop. Ar...
Svar
2
· Visningar
981
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 981
Senast: Corminta
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 802
Senast: cucoomber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp