Årsutvärdering 2023

Jag har överlevt, det får vara gott så. Det finns såklart massor av enskilda ups and downs men sammanfattningsvis så har jag orkat mig igenom året ända hit och är där jag är, det kunde varit ännu värre och det är det i alla fall inte.

Vad jag önskar mig mer av under 2024 är hopp om framtiden, min egen och omvärldens.

Förlåt för att det inte blev ett happy-happy inlägg, men det känns skönt att runda av året genom att skriva i tråden. Nu vänds ytterligare ett blad och det kan faktiskt bli bättre, vem vet...
 
2023 var väl bättre än 2022 och 2021.
Ett par ljuspunkter kan jag komma med iaf

Fick nytt jobb som funkar helt ok (äntligen)
Hästarna har varit friskare så betydligt färre veterinärbesök.

Men jag är fortfarande rätt energilös av allt som var åren innan plus det som faktiskt är kvar.
Säger lite som @Habina att jag inte riktigt orkar reflektera men ser ändå med tillförsikt på 2024.
 
Vad är dina höjdpunkter från året?
SM tillsammans med min ena hund ❤
Många vardagshändelser med döttrarna ❤❤

Vad gick bättre än väntat?
Egentligen allt med hundarna, de är glädje och energi för mig.
Allt annat har nog gått sämre än önskat. Jobbet vände till det bättre under hösten, med ny chef, men det är fortfarande mycket som är tungt att hantera där. Det har dränerat mycket av min energi.
Börjar också landa i att jag och min partner inte är rätt match. Där har resten av min energi försvunnit. Ledsamt men förhoppningsvis kommer jag må bättre utan. Så småningom...

Vad vill du ha ännu mer av i 2024?
Positiva tankar & känslor och mer energi! Jag behöver fokusera mer på vad jag mår bra av och mindre på vad andra förväntar sig av mig. Vara mer med familj & vänner och njuta ännu mer av hundar och hästar.
 
Jag måste säga att både 2022 och 2023 inte direkt kommer gå till historien som några givande år.
2023 har inte varit någon större katastrof men mer grå, tråkig och en hel del besvikelse, saker som inte alls blev så roligt/bra som tänkt. Jag märker att jag blivit mer osocial än mitt osociala jag. Jag har varit ute för lite i naturen. Dessutom har det varit ett ekonomiskt dyrt år, bilen har varit snordyr, dykintresset har varit dyrt osv

Vad ar dina höjdpunkter från året?
Att jag upptäckte att det faktiskt går att sova i bilen, jag kan rigga den som en microcamper. Jag gjorde en trevlig roadtrip runt halva Sverige och återsåg Helagsfjället.
Dyka på Thistelgorm
Se åttaarmade bläckfiskar.

Vad fick bättre än väntat? Testade du något nytt? Nådde du något mål?
Jag gick en grundkurs i Burlesk, helt otroligt utanför min comfortzone och väldigt roligt. Jag väntar på att friskvårdsbidraget ska rulla över till 2024 så att jag kan anmäla mig till fortsättningen.
Det stora grejen 2023 är kanske att jag i höst bytt roll på jobbet, till ett som ingen, inte ens jag själv hade trott att jag skulle göra om du hade frågat mig tidigare. Jag märker att jag verkligen behövt förändringen i att behöva lära mig helt nya områden. Och det går tydligen bra för mig!

Vad vill du ha ännu mer av i 2024?
Jag skulle vilja ha in mer passion. I största allmänhet.
Jag fick hem en katt igår, första katten på 20 år. Det ska bli spännande.
 
Vad är dina höjdpunkter från året?
Höjdpunkterna är nog att jag bytte jobb från ett som tog mycket energi till ett annat som gav mig energi och möjligheter att utvecklas. Samt att jag avslutade ett kapitel i mitt liv som tagit allt för mycket energi senaste åren och jag har gjort det till något positivt. Jag har vuxit ur mitt lilla mesiga skal och vågar säga nej och verkligen sätta mig själv först. Jag har ibland varit alldeles för snäll med mina kompisar och familjemedlemmar som sedan slagit tillbaka mot mitt mående istället.

En annan höjdpunkt var att vi fick ett tillskott av en ny katt i januari 2023 och hon är typ det bästa som hänt oss i lägenheten. Jag har galopperat x antal gånger på min unghäst och han gör det med bravur, minus att jag ramlade av en gång men det fick mig att tänka till och inte stressa fram galoppen med honom för han var nog inte redo.

Jag bytte även stall nyligen och det var både härligt och tråkigt på samma gång. Men även där kände jag att jag behöver sätta mitt mående och Halles mående före och det bar med sig billigare stallhyra och bättre livskvalité för min unghäst som känns mycket gladare och lugnare :D

Vad gick bättre än väntat? Testade du något nytt? Nådde du något mål?
Jag hade inga höga förhoppningar på 2023 med tanke på hur 2022 var men det gick ändå över förväntan. Jag testade ett nytt jobb och jag gillar det skarpt. Jag och Halle nådde vårat mål med att testa galopp uppsuttet och nya katten har boat in sig ordentligt.

Vad vill du ha ännu mer av i 2024?
Året 2024 vet jag inte riktigt vad jag vill ha mer av, känner att jag fått det mesta och är väldigt nöjd med hur året går sitt slut på ett harmoniskt sätt för mitt mående eller ja halvt iaf om man bortser från min kompis hastiga bortgång...

Jag vill nog ha mer äventyr med Halle 2024, kanske kan vi åka iväg en bit på semester med transporten men det återstår att se. Hur som haver så tror jag och hoppas på att 2024 som också är ett skottår bringar med sig ännu mer livsglädje och härligheter. Jag är redo för ett år utan sorg och eländigheter och jag känner på mig att 2024 är det året. :heart
 
Hur utvärderar du 2023?
Sammanfattningsvis Ett är då det hände väldigt mycket

Vad är dina höjdpunkter från året?
Vad gick bättre än väntat? Testade du något nytt? Nådde du något mål?

✔️Jag lärde mig virka
✔️Jag takvandrade på Uppsala slott vilket var skitläskigt och superhäftigt
✔️Jag tackade JA till ett nytt jobb
✔️Jag testade Weekly revolt och blev hooked
✔️Jag började spela paddel med en kompis vilket fick en liten paus pga graviditet, hennes
✔️Jag fyllde 40 och firade med mina underbara vänner
✔️Jag åkte iväg på en SPA-resa med bästa vännen
✔️Jag jobbade mig igenom mina barndomstrauma tillsammans med en psykolog, skitjobbigt men jag mår så mycket bättre
✔️Jag har numera 2 skolbarn 😱
✔️Jag har varit iväg på flera externa klubbmöten
✔️Min man blev ordentligt sjuk, vilket ledde till att han började ta hand om sig själv igen och jag har inte längre mardrömmar om att han ska dö hela tiden

Vad vill du ha ännu mer av i 2024?
✔️Jag ska, förhoppningsvis, göra en annan häftig grej på nästa Riksmöte
✔️Jag börjar nya jobbet i januari och hoppas på ett lugnare tempo, typ bara 100%
✔️Absolut mer Weekly revolt. Har redan köpt både wr33 för januari och deras löpprogram för senare i vår
✔️Jag hoppas kunna fortsätta med paddelsöndagar igen
✔️Mer middagar, bubbel och spelkvällar med vänner
✔️Mer familjespelkvällar med barnen
✔️Fler externa klubbmöten
✔️SPA-resa med bästa kompisen igen, denna gång även med våra respektive
✔️Fler lästa böcker
✔️Jag och bästa vännen funderar på att ta oss an en annan av Skåneledens delleder
✔️Jag vill skriva klart min bok

Det blev ju en hel del det där
 
Den största förändringen det här året är att jag tagit tjänstledigt från mitt jobb i vården och börjat läsa på högskola. Ett väldigt stort steg för mig som är en riktig mespropp när det kommer till nya grejer.
Jag tog studenten 2007 och har många gånger sen dess sagt att jag aldrig skulle kunna sätta mig i skolbänken igen. Men sen fick jag lite upp ögonen för tandhygienistyrket nångång 2019/2020 då jag började rida hos en tjej som jobbar som det. Jag gjorde högskoleprovet 2021 när jag var gravid, då pojkvän, hästar och extrajobb gjorde att jag prioriterade bort skolan i gymnasiet. Det gick mycket bättre än jag hade väntat mig. Jag läste även upp Naturkunskap 2 på distans under tiden jag jobbade. 2022 födde jag barn och så sökte jag in på högskolan 2023. Jag hade mailat programansvarig innan med lite frågor och hon hade informerat mig om att det är väldigt tufft att plugga, ha småbarn och pendla. Jag blev lite nedslagen, men kom in och gav det ett försök. Och det har gått så bra än sålänge. Jag har tänkt att bara jag får godkänt så är det okej. Jag har fått A i båda mina första kurser och även om det inte är ett måste så är det en så bra boost för självförtroendet. Kul är det också. Såklart har det vart tufft ibland när det har varit mycket vabb, men jag och min sambo delar upp vabbandet så det har fungerat. Jag tar verkligen tillvara på den pluggtiden jag får.

Under 2023 ser jag fram emot att påbörja nya kursen. Jag ser även fram emot att hitta på roliga och mysiga saker med min familj. Den lilla fyller strax två år och det händer så mycket nu i hennes utveckling och det är så spännande att få följa hennes resa.
 
2023 går nog till historien som sämsta år, förutom att jag skaffade en liten valp i augusti.

Februari upptäcks att min hjärntumör börjat växa som opererades oktober-21, dock fick dom då lämna kvar lite vid op, det är det som börjar växa. Utredning.

Strålning av hjärntumör i maj.

Liten valp flyttar hem i augusti.

I november upptäcks det att min hjärntumör inte slutat växa trots strålning i maj. Utredning pågår nu.

December, min gamla hund blir sämre i sin artros och spondylos. Igår fick hon somna in.

Nu hoppas jag på ett bra 2024.
 
Jag hade mailat programansvarig innan med lite frågor och hon hade informerat mig om att det är väldigt tufft att plugga, ha småbarn och pendla. Jag blev lite nedslagen, men kom in och gav det ett försök. Och det har gått så bra än sålänge. Jag har tänkt att bara jag får godkänt så är det okej. Jag har fått A i båda mina första kurser och även om det inte är ett måste så är det en så bra boost för självförtroendet. Kul är det också. Såklart har det vart tufft ibland när det har varit mycket vabb, men jag och min sambo delar upp vabbandet så det har fungerat. Jag tar verkligen tillvara på den pluggtiden jag får.

Vilket konstig attityd från programledare men bra jobbat att du gav dig på pluggandet ändå! Jag började på universitetet med tre barn, varav två små. Under studietiden fick jag sedan ytterligare ett barn - plugga på neonatalen är inget att rekommendera men det går det också. Förra våren tog jag ut yrkesexamen som socialadminstratör och I våras tog jag äntligen ut min kandidatexamen i sociologi, och i höstas fyllde minsta barnet 2 år.
 
Hur utvarderar du 2023?
Ett år när livet tog en sväng åt ett nytt håll, omtumlande men på det hela stärkande. Både jag och mina barn mår bättre nu än för ett år sedan, det är huvudsaken framför allt.

Vad ar dina hojdpunkter fran aret?
Resan till Stockholm med mina barn i somras, en helg med vänner/kollegor i sommarstuga, några roliga utekvällar med andra vänner, många mysiga kvällar med barnen ❤️

Vad gick battre an vantat?
Att separera :o Har tänkt tanken och samtidigt varit livrädd för den i flera år, nu blev det av och trots stor ångest i början gick det bättre än jag trodde. Att bo själv (och med barnen på halvtid) är underbart och det visade sig finnas ett helt annat, bättre mående när den dåliga relationen tog slut.
Att bo själv i huset går också över förväntan, både ekonomiskt och praktiskt.

Testade du nagot nytt?
M ycket mer tid ensam med barnen än jag haft innan vilket kanske låter märkligt men faktiskt kändes svårt i början.
Har dejtat lite smått vilket egentligen aldrig hänt innan, kul när det blir bra men ganska energikrävande 😅

Nadde du nagot mal?
Inte som jag kan komma på, hade nog inga mål för året..

Vad vill du ha annu mer av i 2024?
Mer tid för mig och barnen, mer ansvar på jobbet, mer tid att fixa hemma och kanske lite mer dejtande om andan faller på.
 
Höjdpunkter...
Det får nog vara de gånger jag var ute och snorklade. Samtliga gånger. Jag älskar(!) verkligen det på alla sätt och mår så fantastiskt psykiskt av det. Dessutom testade jag att fridyka lite. Med betoning på lite. Men det var kul! Och jag såg så mycket fisk och så mycket intressant där under vattenytan att jag började tycka synd om de vid stränderna en kort bit bort som bara "simmade vanligt" och lekte i vattnet. På med ett par simglasögon och börja utforska för sjutton :D

Sedan har det varit otroligt givande att byta jobb. Jag har lärt mig massor och är extremt uppskattad på jobbet, vilket såklart är kul. Dessutom känns det bra att åtminstone ha en lite bättre lön än vad jag haft tidigare, och att inte behöva arbeta ihjäl mig för att få in de pengarna utan faktiskt överleva på deltidsjobb. Varje gång jag ser forna kollegor på brevbärarjobbet så blir jag tacksam åt att inte vara kvar där.
Jag har också börjat äta medicin som får mig att må bättre, och det har gjort stor skillnad på många sätt.

Jag har tack vare det orkat ta itu med en mängd saker och får livet bättre på så sätt.

En annan helt ny sak jag gjorde var att resa till Finland, ensam (eller ja, med hundarna :p ). Jag har aldrig rest ensam utomlands och inte varit utomlands alls i vuxen ålder. Det var så otroligt läskigt till en början, och det blev en av de bästa veckorna på hela året. Vännerna jag besökte där har blivit som en extrafamilj och jag längtar till nästa år när jag ska åka tillbaka. Dessutom är Finland som så ett land jag trivs oerhört bra i. Som barn var jag ofta där pga finsk släkt och jag tänkte att mina minnen från att vara där kanske präglades av att jag var ung och mest sprang runt i sommarvärme och åt glass. Men nej, även under senhösten i pissväder så älskade jag varje minut där.

Mot slutet av året så testade jag att bli sambo för första gången någonsin. Det var ju lite konstigt. Men nu bor vi i en fin, trevlig lägenhet, inredd för att passa oss på ett jättebra sätt och i ett område som är betydligt lugnare än var jag bott innan. Vi vet redan att vi kommer vilja flytta härifrån om kanske 1-2 år, men som det är för stunden passar det här oss riktigt bra. Och sambon är fortsatt fantastisk med att alltid vara så omtänksam och ha världens största tålamod. Jag förstår inte alltid hur han står ut med mig, men tydligen är det just mig han vill bo med ändå.

Och, delvis pga flytten har vi fått nya vänner också. En dag mötte jag och hundarna ett par som också hade vinthund. Vi började prata och det visade sig att de bodde väldigt nära dit vi nu flyttat. Det resulterade i att vi nu tar kvällspromenader ihop åtminstone någon gång varje vecka, vilket gör hundarna gladare, gör det lättare för mig att komma ut i det mörka, ruggiga vädret och såväl hunden som dess ägare är supertrevliga på alla sätt.

Sedan har det såklart hänt mycket dåligt också, men ja. Jag gillar att fokusera på det positiva och försöka tänka att allt ändå blir bättre och bättre. Trots att jag snudd på dagligen tänker att världen och livet är hopplöst bedrövligt. Det finns ju mycket bra, också. Och mina fantastiska hundar får mig att skratta varje dag :heart

Nästa år vill jag vandra mer, snorkla mer (ska försöka ha råd med en våtdräkt för att förlänga säsongen), spendera mer tid i Finland, fotografera mer och åka mycket mer på lure coursing med hundarna.
 
Vad ar dina hojdpunkter fran aret?
Att hitta jobbet och boendet vi hyr nu, att vi fick tag i ett fjøs att hyra så vi kan ha några får igen, att lokala vallhundslaget är fullt med helt underbara människor och att Norge i stort varit så himla välkomnande. Så mycket som hade kunnat gå så fel, men som verkar gå jättebra. Jag är lite lätt överväldigad och har ännu inte riktigt kunnat släppa min konstanta ågren över att allt ska falla isär och bli kaos.


Vad gick battre an vantat?

Makens immigrationsprocess! Shit så trevliga alla varit, så smidigt allt pappersarbete gick. Polisen var trevlig, skattetaten var trevlig, immigrationshandläggaren var trevlig, grannarna är trevliga... ENORM skillnad från Sverige där han i allt utom närmsta sociala sfären mest sågs med skepticism och behandlades som besvärlig som inte var svensk.

Vi flyttade hit och jag var fullt inställd på att kanske inte kunna jobba med hundarna mer. Kanske inte ha djur igen på många år. Det tog bara ett par månader från att vi flyttade in tills jag var presenterad för folk som är aktiva med får och hund, Zoe fick förtroendet från arbetsgivaren att börja vänja in korna på jobbet med hund och vi köpte egna får i oktober ❤️

Hundarna har verkligen tagit omställningen bra. Det var inte helt lätt att gå från egen gård med hundlucka ut på inhägnad tomt till renoveringskaoset på mellanlandningen och sen in i kårboligen på gården vi jobbar på. Mycket maskiner, folk, barn, trafik och de kan inte vara lösa ute utan att vi är med. Koppelpromenader 😵‍💫 Men det går bra!


Testade du nagot nytt?
Tja, vi flyttade utomlands och släppte taget om typ allt jag ägnat hela mitt liv åt att bygga upp 🤪


Nadde du nagot mal?
Massor, men lång väg kvar. Fast anställd, registrerat bedrift med får/hundar, boende som vi trivs med och kan ha kvar tills vi hittar nått att köpa...

Jag har har hunnit tävla lite med Zoe, gjort godkänt arbetsprov med Mako och henne och alla tester hon behöver för framtida avel är klara. Den sista unghunden är klar för arbetsprov, omplaceringen är på god väg att bli redo han också. Detta trots att vi haft de sämsta träningsmöjligheterna sen 2009 😅


Vad vill du ha annu mer av i 2024?
Terapi för att hantera mitt katastroftänkande och cptsd, så att jag faktiskt kan landa och våga slappna av.
Semester.
Fjällvandringar.
Sauesank, gjeterhundprøver, lamning,
Fetaost. Fan vad dyr den är här 🤣🤣🤣
 
2023.....Efter att ha funderat, räknat på det och undrat hur det skulle gå - både ekonomiskt och mentalt- så tog jag pension i april. Har fyllt så att kunde gå i förtid. Jag var så less.
Skulle jag klättra på väggarna? Skulle jag ha räknat fel avseende pension? (ångest över det) Skulle jag kunna hitta på saker att göra?
Hittills har det gått bra. Jag var förberedd att hösten skulle kunna vara mentalt jobbig då jag läst det någonstans men det har gått utmärkt. Min introverta sida har fått mycket utrymme.

Jag tog en kurs i burlesque, långt utanför min comfortzone, och det gick bra trots att jag var klart äldst . De flesta andra deltagarna vabbade lite då och då....Jag kan inte påstå att jag var duktig, men det gick i alla fall - om än inte så snyggt. Ska fortsätta med 2024 års kurs. Den är nyttig för mig, mest mentalt men har även andra rörelser än den dans jag dansar vanligtvis.

Har deltagit i någon senioraktivitet och ska väl försöka med flera sådana. Där är jag då i stället klart yngst....
Eftersom jag jobbat på annan ort så har jag inte haft så mycket umgänge på hemorten. När jag hade häst gick all tid till den/dem och senare har orken/lusten inte varit så stor att hitta på något efter arbetstid. Därför känns det nödvändigt - och kul - att hitta nya trevliga bekantskaper.

Det här med ekonomin......oj, så lite "lön" man får. Jag har dragit in på många onödiga inköp, men det är en del hel utgifter som jag inte räknat med som dykt upp. Inte många jättesummor, men ändå. Många bäckar små...förutom den där stora, när husets panna brakade ihop......då blev det att gräva djupt i kassakistan.....men den pannan lär väl fungera mer än den tid jag ska bo i huset.
Har precis anmält mitt intresse till att jobba som senior/veteran/vaddetnuheter så få se vad det kan ge framöver. Både i pengar och annat. Men spännande, de jobb jag har haft är inte användbara i det nya "jobbet". Ska träffa handledare (?) framöver så då klarnar det kanske.

Har i alla fall lyckats hålla ned klädinköpen till bara några sockar, trosor, 1 tshirt, 1 par träningstights och 1 par nya dubbskor under 2023.
Ska fortsätta att försöka se med nya ögon i garderoben, och hur man kombinerar kläder har fått vissa plagg att kännas nyare än de är.

Bor lite utanför stan. Tog fram cykeln och cyklade en hel del inom närområdet i stället för bilen. Tänker mig mer för när jag ska använda den.
Har tränat lite hemma med de vikter som finns, samt promenerat ca 10 000 steg de flesta dagar. Dansat förstås.

Inför 2024....nya bekantskaper, nya kurser, nya jobb(?), "gamla" goda vänner, mer dans.....lägga in en högre växel på det mesta. Vanligtvis vill den gå tillbaka till nolläge....får akta mig för att bli hemmasittare.
Beta av saker jag under fjolåret skrivit upp på min attviljagöralista. Den är lång, men frivillig. Tar det jag känner för.

Jag hoppas att 2024 blir bra.
 
Vad ar dina hojdpunkter fran aret?
Resor.

Vad fick battre an vantat?
Vet inte.

Testade du nagot nytt?
?

Nadde du nagot mal?
Nej.

Vad vill du ha annu mer av i 2024?
Må bra.
 
Jag har varit sjuk mycket och valsat fram och tillbaka på sjukhus osv. Det är väl det negativa.
Positivt är att jag har odlat relationer med fantastiska människor, fått nya vänner och dessutom en ny väldigt nära vän.
Under 2024 vill jag bli friskare och gärna kunna resa någonstans.
 
Vilket konstig attityd från programledare men bra jobbat att du gav dig på pluggandet ändå! Jag började på universitetet med tre barn, varav två små. Under studietiden fick jag sedan ytterligare ett barn - plugga på neonatalen är inget att rekommendera men det går det också. Förra våren tog jag ut yrkesexamen som socialadminstratör och I våras tog jag äntligen ut min kandidatexamen i sociologi, och i höstas fyllde minsta barnet 2 år.
Ja, hade jag inte haft min syster som läst och peppar mig massor hade jag hoppat av där och då just för att jag var så osäker med allt.

Bra jobbat!

Jag tror emellanåt att det är en fördel att plugga med barn. Man tar tillvara på tiden. Jag läser t ex nästan alltid på tåget. Jag ser verkligen plugget som mitt jobb nu.
 
Ja, hade jag inte haft min syster som läst och peppar mig massor hade jag hoppat av där och då just för att jag var så osäker med allt.

Bra jobbat!

Jag tror emellanåt att det är en fördel att plugga med barn. Man tar tillvara på tiden. Jag läser t ex nästan alltid på tåget. Jag ser verkligen plugget som mitt jobb nu.

Det är så tråkigt att det ska begränsa i det man vill för att man får en tråkig kommentar. Tack, jag har alltid pluggat med barn så för mig blev det precis som ett jobb. Tydliga strukturer och som du skriver, man tar vara på den tid man får.
 

Vad är dina höjdpunkter fran året?

Båda ridlägren jag var på. I alla fall i minnet är dessa höjdpunkter helt utan konkurrens.

Vad gick bättre än väntat?

Ingenting kanske. Det gick inte heller sämre än väntat :).

Testade du nagot nytt?

Neeej. Tror inte det.

Nådde du något mål?
Hade jag något mål må jag ha förträngt det 😇

Vad vill du ha ännu mer av i 2024?
Mer glädje och avkoppling.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 766
Senast: inverterad
·
Hemmet Traden foranledes fran "deklarations" traden i Senior. Det har liksom dykt upp en mass extra grejer for oss att fylla i efter huskop. Ar...
Svar
2
· Visningar
981
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 981
Senast: Corminta
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 802
Senast: cucoomber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp