Årsutvärdering 2023

Är rätt så nöjd med mitt liv i stort.

2023 har jag mest bara jobbat på och pga bekymmer med hälsan rännt hos läkare på nivån att jag sedan länge är tjenis med alla i receptionen och bara viftas förbi oavsett vem av dem som jobbar 😅

Bästa med året är att yngsta hunden flyttade in 🤗

2024 planerar jag inte så mycket för (än).
Jag hoppas att vården hittar allt som felas, så att jag blir bättre hälsomässigt ✨
 
Hela mitt 2023 har kretsat kring sonen som kom i januari. Det har varit ett jobbigt och slitsamt år och jag har nog aldrig mått så dåligt som jag gjort i år. På samma gång har det ändå funnits bra perioder.

Vad som gick bättre än väntat var förlossningen och återhämtningen där efter. Ett mål var att fortast möjligt få komma ut på berget och cykla igen. När sonen var tre veckor kände jag mig redo att testa och det var verkligen en av årets höjdpunkter. Andra höjdpunkter har varit nya bekantskaper (ni vet den typen där man träffar någon och det känns som att man känt varandra hela livet).

Hmm, testat något nytt? Jo, att vara förälder. Har även testat att vara ensamstående förälder i cirka tre månader. Det har både varit stärkande för självkänslan men även förbannat jobbigt.

Nästa år vill jag ha mer cykling, jobb, hundträning, egen träning och ett lite mer balanserat liv generellt. Ser fram emot att köra fullt ös på jobbet när jag börjar igen för att sedan gå ned i tid framåt hösten. Vill också ha mer kvalitetstid med både sambon och sonen och hoppas att vi kan dra iväg till några roliga bike parks med plåtisen i sommar.
 
Året har varit rätt tungt och jobbigt, och jag har överlag mått dåligt. Mycket hopplöshet. Men några höjdpunkter fanns det ändå.

Höjdpunkter 2023:

I somras tog jag upp ridningen igen (bara för att få lägga tillbaka den på hyllan igen under hösten. Livet hände och prioriteringar behövde göras..). Jag insåg hur viktigt hästlivet är för mig, hur extremt viktigt det är för min livskvalitet.

Jag sydde också upp ett par småsaker till hästen som jag red (nosrem till nosgrimma och ett matchande pannband), och blev påmind om hur himla kul det är. Det känns bra för framtiden.

Jag och en kompis gjorde slag i saken och drog till SIHS en dag. Vi hade så himla himla kul!

Jag har skaffat mig två nya, lite större tatueringar i år. Så glad och nöjd!

Mål som nåddes:

Jag nådde mitt sparmål avseende buffert och betalade av mitt studielån.

Jag hittade tillbaka till en kroppsform som jag trivs i (gick ner ett gäng kg i vikt). Och till en garderob som jag trivs i, som en följd av det.

I år har förändringar genomförts på jobbet som (för mig) inneburit försämringar, som påverkar mitt liv utanför jobbet negativt. Ett mål var att göra något åt saken långsiktigt. Ett stort steg, på många sätt. Och jag vågade. I början av året börjar jag på mitt nya jobb.

Mål och förhoppningar 2024:

Nytt år, nytt jobb! Det känns toppen. Jag hoppas på lärande (rollen är helt ny för mig, och jag börjar med ett par månaders utbildning), utveckling (personlig och professionell), arbetsglädje och att jag trivs så bra som jag föreställer mig.

Nytt sparmål för bufferten (det hände grejer under 2023 som gör att jag känner att det är läge för det).

Att komma igång med träningen igen (pausades i mitten av maj pga större tatuering. Sen följde njurstensanfall, behandling av njursten med följande -anfall, en till större tatuering..). Jag vill göra mig av med de kilon som smugit tillbaka under uppehållet, och komma i form (kondition och styrka). Fysiskt välmående och hållbarhet.

En vän ska gifta sig och jag är inbjuden till bröllopet. Det är jag väldigt glad över och ser mycket fram emot.
Överlag hoppas jag på att orka ta tag i mina relationer och umgås mer under nästa år.

Ett mål som jag satt upp i år är definitivt att kunna ha häst igen, inom en inte alltför avlägsen framtid. Det är inte realistiskt att det händer 2024. Men jag kan ändå jobba för det långsiktiga målet.

Jag skulle vilja ta BE-kort nästa år.

Jag vill absolut åka på SIHS igen nästa år, hoppas att det går!
 
Rolig tråd, sånt tycker jag är givande! 😊

2023 har överlag varit ett bra år: jag har testat en del nytt; så som att jobba inom partihandel med blommor, kört lätt lastbil och provat rida lite WE och bruksridning med bästa pållan ❤. Njutit av mycket fint under året; bla mycket annat västkusten, ridit och kört min häst, distanstudier inom handel, firat 11 år med älsklingen ❤, blivit faster igen till en underbar flicka ❤, skaffat en till kanin ❤ och äntligen upplevt norrsken, så häftig upplevelse! Alla har mer eller mindre haft hälsan; hästen fick kolik med vet-besök en natt men slutade bra ❤.

Har också utvecklats en del på andra sätt detta år; tidigare I år var det 10 år sedan bilolyckan då jag mellanlandade i traumarummet och för obsv. På IVA- tack och lov visade det sig att jag blev lindrigt skadad trots allt och i och med det känns det nästan "overkligt" och alltmer avlägset. Jag lärde mig den hårda vägen hur blockerad hjärnan kan bli vid akut stress (oerhört läskigt!!) Och stannar alltid upp om sådant uppstår och att INGET NÅGONSIN är mer värt än livet och hälsan! Gör ALDRIG om det. Även att jag haft lyckan att i över 30 år (10 år sedan mormor gick bort ❤) haft morfar som ett tryggt och fint stöd så det var tufft till en början att ställa mig på starka ben utan hans stöd (de klara stunderna blir inte fler ❤) men det går nu fint tack vare allt-inte minst all lärdom- han givit mig på vägen ❤.

Av 2024 önskar jag allra mest att jag och mina nära och kära- djuren givetvis medkännande!- får ha hälsan så får vi se vad året har att erbjuda ❤.
Jag kommer sträva efter att må bättre; minska i vikt för hälsans skull, gnälla, älta och oroa mig mindre, våga uppleva och göra mer, och lita på mig själv och säga ifrån när det krävs och minska skärmtiden 😊
 
Det här året har mest varit ensamhet och väntan.. väntan på något som förhoppningsvis kommer nästa år och ger en lite lättare vardag.

Det har dock varit flera höjdpunkter! Jag fyllde 40 och fick ett helt magiskt firande, sånt där som jag har önskat mig alla tidigare födelsedagar. Det värmer fortfarande och jag är så glad för mina fina vänner. ❤️

Jag vågade äntligen starta officiell agility (det har suttit långt inne 😅) och vi skämde inte ut oss och ena hunden tog även en pinne!

Det har blivit några få men långa utställningsresor. De flesta med @bollen__ och vi har träffats rekordmånga gånger i år. 🥰 Hon lärde mig även att sticka igen vilket gav mig ännu en dyr hobby. 😂

Jobbet däremot har gått utför. Måste göra något åt det under nästa år. Eller så sitter jag bara lugnt i båten och hoppas att det löser sig av sig självt..

Nästa år hoppas jag innehåller mer lugn och mindre oro och väntan. 😌
 
Hur värderar du 2023?
Ännu ett skitår. Föregående år var värre på många sätt, men även detta år har fullständigt tagit musten ur mig. Mycket psykisk och fysisk ohälsa vilket drabbat både jobb och privatliv hårt.

Vad är dina höjdpunkter från året?
  • Börjat planera inför framtiden. Det låter kanske inte som en höjdpunkt, men det har krävts mycket tid och energi för att försöka se ljuset i tunneln och gå åt det hållet. Och jag är glad över att jag äntligen fann energi till det.
  • Skrivkurser. Jag började skriva i tonåren, men har sedan tagit en lång paus, tills detta år när jag gått flera kurser och på så sätt har fått liv i min hobby och mina skrivprojekt igen.
  • Träffats mer med vänner och haft ett socialare liv så sett. Fått en bättre kontakt och djupare vänskap.
  • Tillfälligt fått prova på att jobba på en annan avdelning än ordinarie, där jag efter några veckor insåg att mina psykiska och fysiska besvär blev mindre påtagliga. Det har lett mig till hopp om att ett annat jobb kan få mig att må bättre.
  • Adventskalendrar är ett av varje års höjdpunkt, allt från planerandet flera månader tidigare, till inköp + impulsköp, för att slutligen öppna luckor varje dag och förhoppningsvis bli glatt överraskad.
Testade du något nytt?
Jag har inte testat på mycket nytt, som jag minns i alla fall. Men i våras gick jag en drejningskurs, vilket var superkul! Det hade lätt kunnat bli en ny hobby, någon gång i framtiden med mer pengar ;)

Nådde du något mål?
Jag har mest vardagliga mål för att få ordning på rutiner, men ett större mål har bl.a. varit att ta kontakt med studievägledare för hjälp att fundera över framtiden. Ett annat mål har varit att gå kurser för att dels hitta en ny hobby men framförallt för att se om det är något jag kanske kan utveckla till en jobbgrej. I övrigt har mina mål varit väldigt upp och ner.

Vad vill du ha ännu mer av i 2024?
Jag vill hitta mitt inre mod och våga lämna jobbet (som jag alltid haft) bakom mig och istället öppna dörren till nya möjligheter, vare sig det gäller nytt jobb eller studier. Och på tal om studier vill jag våga satsa på något udda, något som jag drömt om länge, att lära mig skriva manus för film och TV. Istället för att välja det mer säkra valet (som ändå finns som backup). Om så bara för att det skulle vara en kul grej.

Jag vill också förbättra min hälsa, och då få mer rutiner kring motion, sömn och kost.

Att få hjälp av vården med min obehandlade PTSD, och kanske på den vägen få mer tillit för män, kunna ha en relation eller ett sexliv. Men det senare känns mer som något ännu längre i framtiden, 2026 eller 2028…

Att få hjälp av vården med andra grejer med. Försöka komma på rätt köl med mitt mående.

Fylla mitt hem med växter igen, efter att alla under mystiska omständigheter dog detta år. Jag mår så mycket bättre med växter i hemmet och måste införskaffa nya.
 
Rolig tråd, sånt tycker jag är givande! 😊

2023 har överlag varit ett bra år: jag har testat en del nytt; så som att jobba inom partihandel med blommor, kört lätt lastbil och provat rida lite WE och bruksridning med bästa pållan ❤. Njutit av mycket fint under året; bla mycket annat västkusten, ridit och kört min häst, distanstudier inom handel, firat 11 år med älsklingen ❤, blivit faster igen till en underbar flicka ❤, skaffat en till kanin ❤ och äntligen upplevt norrsken, så häftig upplevelse! Alla har mer eller mindre haft hälsan; hästen fick kolik med vet-besök en natt men slutade bra ❤.

Har också utvecklats en del på andra sätt detta år; tidigare I år var det 10 år sedan bilolyckan då jag mellanlandade i traumarummet och för obsv. På IVA- tack och lov visade det sig att jag blev lindrigt skadad trots allt och i och med det känns det nästan "overkligt" och alltmer avlägset. Jag lärde mig den hårda vägen hur blockerad hjärnan kan bli vid akut stress (oerhört läskigt!!) Och stannar alltid upp om sådant uppstår och att INGET NÅGONSIN är mer värt än livet och hälsan! Gör ALDRIG om det. Även att jag haft lyckan att i över 30 år (10 år sedan mormor gick bort ❤) haft morfar som ett tryggt och fint stöd så det var tufft till en början att ställa mig på starka ben utan hans stöd (de klara stunderna blir inte fler ❤) men det går nu fint tack vare allt-inte minst all lärdom- han givit mig på vägen ❤.

Av 2024 önskar jag allra mest att jag och mina nära och kära- djuren givetvis medkännande!- får ha hälsan så får vi se vad året har att erbjuda ❤.
Jag kommer sträva efter att må bättre; minska i vikt för hälsans skull, gnälla, älta och oroa mig mindre, våga uppleva och göra mer, och lita på mig själv och säga ifrån när det krävs och minska skärmtiden 😊

Tillägg: även sambon fick en brorsdotter ❤ och ja hyfsat friska förutom alla de infektioner jag drog på oss den tiden jag jobbade på föris var förstås mindre lattjo men i övrigt så :)
 
Fick en kalender av en god vän idag ❤ Den innehåller många bra bilder att ta med in i 2024
 

Bifogade filer

  • 20231231_160531.jpg
    20231231_160531.jpg
    280,5 KB · Visningar: 32
Som en person som alskar utvarderingar och planeringar forsoker jag alltid hitta lite tid i mellandagarna for att fundera over det gangna aret och satta upp mal for det kommande.

Sa; buke - hur utvarderar du 2023?

Vad ar dina hojdpunkter fran aret?
Vad fick battre an vantat? Testade du nagot nytt? Nadde du nagot mal?
Vad vill du ha annu mer av i 2024?

Jag ska ut med familjen; men aterkommer senare med mina egna reflektioner
2023 = otroligt mycket sjuk, helt sinnessjukt mkt sjuk. Har dock jobbat ändå för så är det på mitt jobb, förkyld = du kan jobba.

Vad ar dina hojdpunkter fran aret?
Gjorde massa renovering på huset. Fick ett nytt jobb som jag strax börjar och som oväntat nog gav ca 10000 mer i lön.

Vad gick battre an vantat?
Testade på en ny hobby som visade sig dra in bra med pengar. Har dock tröttnat på den nu så får se om jag tar upp den igen nästa år eller skiter i det 😂

Testade du nagot nytt?
Hmm nej det tror jag inte.

Nadde du nagot mal?
Nytt jobb med mycket mer lön. I övrigt nej.

Vad vill du ha annu mer av i 2024?
Vill vara frisk, har varit sjuk mer eller mindre konstant sen augusti. Förkyld, influensa, förkyld, förkyld, problem med lungor osv om och om igen. Är sjuk nu med (såklart, är mitt nya normaltillstånd tror jag) och känner mig otroligt nere. Känns som jag aldrig kommer återfå min vanliga extrema energi igen. Förhoppningsvis är det bara för att jag nu är sjuk just nu som jag känner så.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 768
Senast: inverterad
·
Hemmet Traden foranledes fran "deklarations" traden i Senior. Det har liksom dykt upp en mass extra grejer for oss att fylla i efter huskop. Ar...
Svar
2
· Visningar
981
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 986
Senast: Corminta
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 802
Senast: cucoomber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp