Bukefalos 28 år!

Arv,f-kassan och soc

Att sparka på en som är sjuk och tar en promenad bara för att vi som jobbar har mindre tid till att göra det är helt fel.

Menar du på FULLT ALLVAR att det är vad du läser ut av mitt inlägg?! Att någon med ryggbesvär tillräckligt illa för att vara sjukskriven faktiskt - mot svart ersättning - mockar 25 boxar är liktydigt med att promenera med sin hund?!

VAR har jag angripit någon som hjälper till som tränare 2 timmar? Var har jag angripit någon som promenerar med sin hund? Var har jag sagt något om att vara för sjuk för att resa utomlands?

Om du LÄSER vad som skrivs handlar det om bedrägeri. Om man har så ont i ryggen att man inte kan jobba på kontor, hur kan man då tillbringa förmiddagen med att mocka 25 boxar? Jag som har ett fysiskt jobb hade inte varit OK efter 25 boxars mockning.

Blanda inte äpplen och morötter, det får din argumentation att framstå som oerhört oseriös.
 
Ja om läkaren säger att hen och hen är si eller så så är det att bryta sekretessen och det var så jag uppfattade att läkaren hade sagt till @Korven men jag kan självklart ha fattat fel.

Jobbar man inom vård-omsorg så får man absolut inte säga något som kan identifiera personen och jag kan väl tycka att det är att gå väl långt över gränsen att säga som den läkaren gjorde. Jag tycker faktiskt inte att man som vård-omsorgspersonal ska säga något alls om sina patienter/brukare när en privatperson hör.

Var har du läst att individen uttalandet ska ha handlat om, har gått att identifiera?

Men jo, man träffar på en del personer som har arbetsförmåga men som inte själva ser det så. Varför man ändå skriver intyget till FK?
För att man inte kan motbevisa individens åsikt om nedsatt arbetsförmåga.
För att slippa en ganska upprivande konflikt.
För att man generellt har hållningen att individen har rätt i det den säger.
För att man inte objektivt kan bedöma arbetsförmåga utifrån det jobb individen (kanske) har eller den medicinska konsekvensen av de besvär som beskrivs.
För att läkaren är satt i en situation som den inte behärskar.

Bedömning av arbetsförmåga är förresten väldigt svårt för de flesta läkare.
De flesta läkare har nämligen inte så djupa insikter i vad som krävs, varken kroppsligt eller kognitivt, för att fullgöra ett visst jobb - eller ännu värre när någon ska sjukskrivas från arbetslöshet, då ska det jämföras med "all på arbetsmarknaden normalt förekommande arbeten".
Dessutom är trötthet oerhört svårt att sätta objektiva mått på.
Eller för den delen konsekvensen av smärta i rörelseapparaten.
 
Samtidigt tänker jag att det är bra att de sjuka försöker vara aktiva och på så sätt kan bli friska. Idag är det ju nästan häxjakt på de sjuka. Går någon en promenad så anses hen vara frisk att arbeta. Hon som var med i uppdrag granskning och hjälpte till som tränare 2timmar i veckan, ansågs helt plötsligt frisk efter det. När resten av tiden så mådde hon väldigt dåligt.

Så att vi ser en person ta en långpromenad med sin hund eller deltar en kväll på en fest, synliggör inte för oss hur den personen mår resten av timmarna/dagarna, personen kanske ligger helt utslagen hemma efter den aktiviteten.

Nu vet inte jag om du har helt koll på de du påstår har ryggbesvär och mockar 25boxar i stallet, men om det är så att det stämmer så kan man såklart undra om de verkligen har ryggbesvär. Men om de istället är sjukskrivna för något psykiskt eller socialt så kan ju det vara som en "arbetsträning" att mocka stall, och kanske blir personen på det viset närmare att arbeta än om denne bara isolerar sig innanför de fyra väggarna hemma.

Jag tycker att även de sjuka ska få resa med sina familjer utomlands, kunna ta promenader, träna, ha hund mm för att på det viset ta sig tillbaka till arbete. Ingen människa blir frisk av att bara ligga i sängen, vilket verkar vara dagens syn på att är man inte sängliggandes 24/7 så är man inte sjuk. Vidare anser jag det att ta hand om hund eller träna på gym eller något annat främjar de fysiska och psykiska lidandet till det bättre, och det är väl det vi vill, att de sjuka ska bli friska?

Angående fuskets utbredning så har det kommit fram enligt f-kassans utredningar efter påstådda anmälda fusk, att det inte fanns något fuskande i majoriteten av anmälda fusk av folk som påstod sig veta i omgivningen.
Däremot finns det fusk, men den procenten är väldigt liten och mest utbrett gäller det assistansföretag, att få betalt av sin familj att vårda någon sjuk i hemmet som inte alls är sjuk.

Vidare kan det vara väldigt svårt för vissa sjuka att ta sig tillbaka till arbetsmarknaden som mer och mer vill anställa folk som är beredda på att jobba mer än heltid och klara av stress mm. Idag finns det inte många jobb som erbjuder 3-5timmar i veckan. Och ja det finns sjuka som aldrig kommer att komma tillbaka till varken deltid eller heltid, men kan utföra några få timmars aktiviteter under en vecka.

Även dagens arbetsklimat gör folk sjuka då en anställd förväntas arbeta för två mm. Så vart vi borde vända oss och klaga är inte på de sjuka, utan på arbetsgivarna som gör folk sjuka.

Jag ogillar även detta samhällsklimat vi har idag där vi sparkar neråt istället för uppåt. Vi sparkar på de sjuka, arbetslösa, invandrarna, pensionärerna. Misstänker varandra som om var mans uppgift är att falla med anklagelser och misstänka varandra för diverse saker av avundsjuka för att våra liv inte är helt tillfredställande.

Att sparka på en som är sjuk och tar en promenad bara för att vi som jobbar har mindre tid till att göra det är helt fel.

Det är uppåt vi ska titta, titta på makten som skapat detta arbetsklimat med oss som arbetande myror som lätt ersätts med en ny arbetsmyra om du blir sjuk. Samtidigt sitter maktens män däruppe och tjänar multum i pengar på våra låga löner och arbete för två. Inte betalar de alla skatt heller, utan flyr företagen utomlands som exempelvis Ingvar Kamprad har gjort. Det här är vad vi borde protestera mot och "sparka" på. Inte de som har de sämre än oss och försöker leva ett liv trots svåra sjukdomar.
Jag tror inte någon kritiserar någon som tar en promenad. Tvärtom -fysisk aktivitet är viktig för att komma tillbaka.
Men jag vet personer som var sjukskrivna eller sjukpensionärer då de sa att de inte kan utföra något arbete pga dålig, rygg, nacke, reumatism. Samtidigt vet jag att dessa alla hade aktiv fritid i stil med att mocka 25 boxar. En person red varje dag 4 hästar och det var inte lugna skritturer utan hoppning etc samt skötte om ett stall med mockningfordring, laga hagar för ett tiotal hästar etc. Samtidigt har personen sjukskrivning pga rygg och nacke på heltid.

Jag pratade med hen om detta. Hen sa själv att hen var sjukskriven pga
1. Om hen jobbade så har hen inte ork
att göra något på fritiden.
2. Om hen inte var sjukskriven så skulle hen vara arbetslös o h det är ändå ingen som anställer mig.
( det är ok för hen att jag skriver detta)
 
Menar du på FULLT ALLVAR att det är vad du läser ut av mitt inlägg?! Att någon med ryggbesvär tillräckligt illa för att vara sjukskriven faktiskt - mot svart ersättning - mockar 25 boxar är liktydigt med att promenera med sin hund?!

VAR har jag angripit någon som hjälper till som tränare 2 timmar? Var har jag angripit någon som promenerar med sin hund? Var har jag sagt något om att vara för sjuk för att resa utomlands?

Om du LÄSER vad som skrivs handlar det om bedrägeri. Om man har så ont i ryggen att man inte kan jobba på kontor, hur kan man då tillbringa förmiddagen med att mocka 25 boxar? Jag som har ett fysiskt jobb hade inte varit OK efter 25 boxars mockning.

Blanda inte äpplen och morötter, det får din argumentation att framstå som oerhört oseriös.


Jag lyckas inte citera det stycket där du skrev om sjuka med ryggbesvär mockade 25boxar.
Min fråga var om du visste att dessa personer är sjukskrivna för just ryggbesvär och inte något psykologiskt, för det är skillnad på att mocka några boxar ensam i stallet eller sitta på ett kontor med en massa krav och mer socialt om man nu har en psykologisk orsak.
Det kan ju även vara så att de säger att de är sjukskrivna för ryggbesvär när det egentligen ligger psykologiska besvär i bakgrunden som de helst inte vill outa till andra människor.

Det jag försöker få fram är att vi inte lever med de sjuka 24/7 alltså anser inte jag att jag har rätten att avgöra om någon är arbetsför enbart pga att jag sett människan rida/mocka eller något annat. Jag menar har du koll på att personen verkligen mockar alla 25boxar varje dag i flera timmar? Står du och tittar på när personen mockar?
Och om det nu är så att du känner den personen in och ut och lever ihop alla dygnets timmar så du ser hur den mår 24/7 så varför anmäler du inte detta då?

Det andra jag skrev var som svar till fusket hos sjukskrivna som togs upp i denna tråd.
Där det togs upp att vissa "stannar hemma sjukskrivna" för att ta hand om sin hund/kanin mfl.
Och där det jämfördes att klarar man att ta hand om en häst så klarar man av att jobba osv. Det ena ställdes i motprestation till det andra.

Och det är alltid fusket som hörs/syns mest i media av dessa som minsann har sett en person göra något som då automatiskt innebär en arbetsförmåga.
När verkligheten visar att fusket inte alls är så utbrett som folk verkar tro.

Min fråga är vad är ett liv värt?
Vad får en sjuk göra innan det ska anses som en arbetsförmåga? Får de hämta sina barn på dagis och laga mat åt dom? Eller räknas det som en arbetsförmåga på 2-3timmar? Får de handla hem mat, städa, eller anses det som en arbetsförmåga?
Eller är det så att sjuka ska jobba varje timme de skulle lagt på familj eller hem? Så att när de kommer hem så är de helt utslagna?

Det är väldigt lätt för oss som är friska och jobbar att "tycka" att den personen minsann verkar frisk. Men sanningen är att varken du eller jag lever i de sjukas kroppar och kan således inte veta exakt hur den personens arbetsförmåga/sjukdom är.
 
Jag tror inte någon kritiserar någon som tar en promenad. Tvärtom -fysisk aktivitet är viktig för att komma tillbaka.
Men jag vet personer som var sjukskrivna eller sjukpensionärer då de sa att de inte kan utföra något arbete pga dålig, rygg, nacke, reumatism. Samtidigt vet jag att dessa alla hade aktiv fritid i stil med att mocka 25 boxar. En person red varje dag 4 hästar och det var inte lugna skritturer utan hoppning etc samt skötte om ett stall med mockningfordring, laga hagar för ett tiotal hästar etc. Samtidigt har personen sjukskrivning pga rygg och nacke på heltid.

Jag pratade med hen om detta. Hen sa själv att hen var sjukskriven pga
1. Om hen jobbade så har hen inte ork
att göra något på fritiden.
2. Om hen inte var sjukskriven så skulle hen vara arbetslös o h det är ändå ingen som anställer mig.
( det är ok för hen att jag skriver detta)

Men var går gränsen för fysisk aktivitet? Vad får de som är sjuka göra för aktiviteter som anses okey?
 
Jag lyckas inte citera det stycket där du skrev om sjuka med ryggbesvär mockade 25boxar.
Min fråga var om du visste att dessa personer är sjukskrivna för just ryggbesvär och inte något psykologiskt, för det är skillnad på att mocka några boxar ensam i stallet eller sitta på ett kontor med en massa krav och mer socialt om man nu har en psykologisk orsak.
Det kan ju även vara så att de säger att de är sjukskrivna för ryggbesvär när det egentligen ligger psykologiska besvär i bakgrunden som de helst inte vill outa till andra människor.

Det jag försöker få fram är att vi inte lever med de sjuka 24/7 alltså anser inte jag att jag har rätten att avgöra om någon är arbetsför enbart pga att jag sett människan rida/mocka eller något annat. Jag menar har du koll på att personen verkligen mockar alla 25boxar varje dag i flera timmar? Står du och tittar på när personen mockar?
Och om det nu är så att du känner den personen in och ut och lever ihop alla dygnets timmar så du ser hur den mår 24/7 så varför anmäler du inte detta då?

Det andra jag skrev var som svar till fusket hos sjukskrivna som togs upp i denna tråd.
Där det togs upp att vissa "stannar hemma sjukskrivna" för att ta hand om sin hund/kanin mfl.
Och där det jämfördes att klarar man att ta hand om en häst så klarar man av att jobba osv. Det ena ställdes i motprestation till det andra.

Och det är alltid fusket som hörs/syns mest i media av dessa som minsann har sett en person göra något som då automatiskt innebär en arbetsförmåga.
När verkligheten visar att fusket inte alls är så utbrett som folk verkar tro.

Min fråga är vad är ett liv värt?
Vad får en sjuk göra innan det ska anses som en arbetsförmåga? Får de hämta sina barn på dagis och laga mat åt dom? Eller räknas det som en arbetsförmåga på 2-3timmar? Får de handla hem mat, städa, eller anses det som en arbetsförmåga?
Eller är det så att sjuka ska jobba varje timme de skulle lagt på familj eller hem? Så att när de kommer hem så är de helt utslagna?

Det är väldigt lätt för oss som är friska och jobbar att "tycka" att den personen minsann verkar frisk. Men sanningen är att varken du eller jag lever i de sjukas kroppar och kan således inte veta exakt hur den personens arbetsförmåga/sjukdom är.
Skillnaden på att mocka boxarna vit eller svart är vilken psykiskt?
 
Skillnaden på att mocka boxarna vit eller svart är vilken psykiskt?

Att mocka många boxar är uppenbarligen ett arbete. Alltså är man i någon grad arbetsför. Alltså kan man inte vara 100% sjukskriven. .

Att vissa stall opererar mha sjukskrivna, praktikanter och svarta hyror är anledningen till mycket skit i branschen. Jävla bedragare.

Man kan inte på fritiden göra exakt det som andra gör som överlevnadsförvärv, och kalla sig utan arbetsförmåga. Då har man tappat all insikt om hur samhället måste fungera och bör snarast få det rejält påpekat av rättsväsendet.
 
Apropå mocka boxar och vara sjukskriven. Jag mockade, skötte och red min häst när jag var sjukskriven. Min läkare och arbetsterapeut tyckte det var utmärkt, mycket bättre än deras övningar. Jag gick hundpromenader och plockade svamp också.
 
Apropå mocka boxar och vara sjukskriven. Jag mockade, skötte och red min häst när jag var sjukskriven. Min läkare och arbetsterapeut tyckte det var utmärkt, mycket bättre än deras övningar. Jag gick hundpromenader och plockade svamp också.

Så länge man är sjuk en kort period och inte ska prövas mot hela arbetsmarknaden så finns ingen absolut konflikt.

Men det sticker ändå i ögonen att vissa är sjukskrivna, gör jobb på sin fritid, när en ensamstående sliter ont som städare på övertid för bara lite mer pengar för sin överlevnad och inte hinner nån fritid alls.

Står man då och säger att man inte kan jobba, för då hinner man inte rida, så bör man få en käftsmäll. Av rättsapparaten.

Sen om det handlar om att hand om en enda egen häst eller hund, så är det en sak. Om det är precis vad man orkar så ligger ändå arbetsförmågan på bara 10% eller så.
 
Så länge man är sjuk en kort period och inte ska prövas mot hela arbetsmarknaden så finns ingen absolut konflikt.

Men det sticker ändå i ögonen att vissa är sjukskrivna, gör jobb på sin fritid, när en ensamstående sliter ont som städare på övertid för bara lite mer pengar för sin överlevnad och inte hinner nån fritid alls.

Står man då och säger att man inte kan jobba, för då hinner man inte rida, så bör man få en käftsmäll. Av rättsapparaten.

Sen om det handlar om att hand om en enda egen häst eller hund, så är det en sak. Om det är precis vad man orkar så ligger ändå arbetsförmågan på bara 10% eller så.

Men nu är du där igen... Jämföra den sjuke med någon som också har det dåligt. Varför motställa grupper mot varandra? Särskilt de som redan har det dåligt ekonomiskt?
Att en ensamstående mamma som jobbar övertid som städare får lika dåligt betalt som någon som är sjukskriven är ju inte den sjukes fel eller den ensamstående mamman.

Det är samhället som är fel att den är uppbyggt på en pyramid där ett antal människor däruppe på toppen tjänar multum på vårt slit för en dålig lön.
Och att folk sliter för dåliga löner och ingen fritid. Det är inte de sjukas fel eller låginkomsttagarna/invandrarna mfl. Det är fördelningen av jordens resurser som är galen. Där 10% äger hela världens resurser och tjänar miljarder på oss vanliga arbetare. Det finns pengar till alla att ha det lika bra.

Jag tycker att de som är sjuka ska få en bra ersättning som även innebär att de ska kunna ha ett normalt liv. Det är ju inte (oftast) deras fel att de blivit skadade/sjuka. Att ha en dålig ekonomi när man samtidigt kämpar med sjukdom gör knappast det lättare att bli frisk.

Sedan undrar jag varför ni hoppar på den som jobbar svart och inte chefen som anställer svart arbetskraft och på det viset inte betalar arbetsgivaravgifter/pensioner/sjuklön mm.
 
Man kan inte på fritiden göra exakt det som andra gör som överlevnadsförvärv, och kalla sig utan arbetsförmåga. Då har man tappat all insikt om hur samhället måste fungera och bör snarast få det rejält påpekat av rättsväsendet.
Det kan man mycket väl göra. Det är en otrolig skillnad på att göra något på fritiden och att ha något som arbete. På fritiden så kan man ta det i sin takt, man kan göra som man själv vill osv, det går inte om det är ett jobb. Ett jobb kräver prestationer på exakta tider oftast och det är långt ifrån alltid det går att anpassa. Och väldigt få arbetsgivare är såpass flexibla och villiga att betala full lön för det.
 
Det kan man mycket väl göra. Det är en otrolig skillnad på att göra något på fritiden och att ha något som arbete. På fritiden så kan man ta det i sin takt, man kan göra som man själv vill osv, det går inte om det är ett jobb. Ett jobb kräver prestationer på exakta tider oftast och det är långt ifrån alltid det går att anpassa. Och väldigt få arbetsgivare är såpass flexibla och villiga att betala full lön för det.

Att jobba på ackord funkar utmärkt, har själv jobbat så.
 
Det kan man mycket väl göra. Det är en otrolig skillnad på att göra något på fritiden och att ha något som arbete. På fritiden så kan man ta det i sin takt, man kan göra som man själv vill osv, det går inte om det är ett jobb. Ett jobb kräver prestationer på exakta tider oftast och det är långt ifrån alltid det går att anpassa. Och väldigt få arbetsgivare är såpass flexibla och villiga att betala full lön för det.

Nej. Presterar man i 25% takt så är man minsann 25% arbetsför. Sedan kan sådana grejer göras som del av rehab och aktiva planer. Det jag pratar om är när man är 100% sjukskriven och ändå utför i signifikanta sjok sådant som andra överlever på, utan att det är just en planerad åtgärd. Bedrägeri.
 
Men nu är du där igen... Jämföra den sjuke med någon som också har det dåligt. Varför motställa grupper mot varandra? Särskilt de som redan har det dåligt ekonomiskt?
Att en ensamstående mamma som jobbar övertid som städare får lika dåligt betalt som någon som är sjukskriven är ju inte den sjukes fel eller den ensamstående mamman.

Det är samhället som är fel att den är uppbyggt på en pyramid där ett antal människor däruppe på toppen tjänar multum på vårt slit för en dålig lön.
Och att folk sliter för dåliga löner och ingen fritid. Det är inte de sjukas fel eller låginkomsttagarna/invandrarna mfl. Det är fördelningen av jordens resurser som är galen. Där 10% äger hela världens resurser och tjänar miljarder på oss vanliga arbetare. Det finns pengar till alla att ha det lika bra.

Jag tycker att de som är sjuka ska få en bra ersättning som även innebär att de ska kunna ha ett normalt liv. Det är ju inte (oftast) deras fel att de blivit skadade/sjuka. Att ha en dålig ekonomi när man samtidigt kämpar med sjukdom gör knappast det lättare att bli frisk.

Sedan undrar jag varför ni hoppar på den som jobbar svart och inte chefen som anställer svart arbetskraft och på det viset inte betalar arbetsgivaravgifter/pensioner/sjuklön mm.

När andra ska betala får man nöja sig med en lägre standard än om man själv försörjer sig.
 
Men nu är du där igen... Jämföra den sjuke med någon som också har det dåligt. Varför motställa grupper mot varandra? Särskilt de som redan har det dåligt ekonomiskt?
Att en ensamstående mamma som jobbar övertid som städare får lika dåligt betalt som någon som är sjukskriven är ju inte den sjukes fel eller den ensamstående mamman.

Det är samhället som är fel att den är uppbyggt på en pyramid där ett antal människor däruppe på toppen tjänar multum på vårt slit för en dålig lön.
Och att folk sliter för dåliga löner och ingen fritid. Det är inte de sjukas fel eller låginkomsttagarna/invandrarna mfl. Det är fördelningen av jordens resurser som är galen. Där 10% äger hela världens resurser och tjänar miljarder på oss vanliga arbetare. Det finns pengar till alla att ha det lika bra.

Jag tycker att de som är sjuka ska få en bra ersättning som även innebär att de ska kunna ha ett normalt liv. Det är ju inte (oftast) deras fel att de blivit skadade/sjuka. Att ha en dålig ekonomi när man samtidigt kämpar med sjukdom gör knappast det lättare att bli frisk.

Sedan undrar jag varför ni hoppar på den som jobbar svart och inte chefen som anställer svart arbetskraft och på det viset inte betalar arbetsgivaravgifter/pensioner/sjuklön mm.

Jag jämför den sjuke som begår kriminella handlingar för att få ut orättfärdiga bidrag med den slitande städerskan som sätter en stolthet i att betala sina egna räkningar.
 
Fast helt ärligt. Vilka som går på aktivitetsersättning lägger undan 2000 i månaden? Jag har kompisar som inte får det att gå runt på a-ersättning. Jag har mat både till mig, räkningar och min häst varje månad. A-ersättning drar dom dessutom skatt på även om staten finansierar det hela.
Jag har haft aktivitetsersättning förut, har nu sjukersättning (samma sak men för de över 30 år) + bostadstillägg och lite från en gruppförsäkring. En del månader kan jag lägga undan 2500 kr, andra månader får jag ta av de undanlagda pengarna. Just nu har jag väl ca 1000 kr i reserv. :crazy: Det var likadant när jag hade aktivitetsersättning.
Det är så man gör med hushållsekonomin, man sparar överskottet från de "bra" månaderna till de månader då man får större utgifter.

Har du och dina kompisar bostadstillägg? För det kan man ju ansöka om när man har aktivitets- eller sjukersättning. Bostadstillägg är oftast en högre summa än bostadsbidrag.
 
Nu har jag inte jag varit med om år efter år på arbetsmarknaden osv, men jag har varit sjukskriven i flera månader. Och det må låta udda, men jag blev faktiskt lättad när jag fick problem med hjärtat. Jag kände att äntligen hade jag en så kallad "giltig" anledning till att vara sjukskriven ur samhällets perspektiv. Att vara deprimerad eller ha psykiska besvär var inte ursäkt nog tydligen, då var man bara lat och kom man iväg till stallet en dag så skulle man lika gärna gått till jobb/skola. När i själva verket det blev 100ggr värre när man isolerade sig hemma eller låg i sängen.

Det är tur att inte alla ser på det så, utan t.ex. min läkare på hjärtintensiven förstod verkligen att jag behövde komma iväg till min häst några timmar per dag eftersom hon själv har hästar och vet att det gör en hel del för den psykiska hälsan. Jag har inte längre psykiska problem som förr (tack och lov), och det är till mestadels för att jag listade ut att jag var tvungen att ta mig ur huset och göra någon nytta för att känna mig duglig, så jag förstår verkligen hur t.ex. TS resonerar med att behålla hästen (fast kanske inte om man vill gå på soc samtidigt).
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 448
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 774
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
985
Senast: Snubbelfot
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp