Bukefalos 28 år!

Mycket möjligt att det är ifrågasatt, det är inget jag har grävt i. Det mesta är väl ifrågasatt och ingen exakt vetenskap ;). Det som jag vet är omtvistat är huruvida man kan stärka exempelvis skelett och senor när hästen är vuxen och färdigväxt och att det därmed ger mest effekt i ung ålder.

En stor anledning till att det används i större utsträckning i England är ju såklart också att det är det som erbjuds i mångt och mycket när man rider ut (om man inte har egna marker). De tycker att Sverige låter som en utopi när man pratar om våra ridvägar här med grusvägar, stigar och skog och allemansrätt till höger och vänster.

Men, skritt på asfalt (alt annat hårt underlag) är mig veterligen fortfarande en del i rehabiliteringen av senskador. Så helt fel ute kan det inte vara i stärkande syfte.
Det man ifrågasätter är väl det här med att ”stärka senor”. Senor ska ju vara elastiska, inte starka.
Att man skrittar på hårt underlag vid senskador är väl för att mjukt underlag belastar/töjer senorna mer (mer genomtramp) och att det kan bli för mkt för en skadad sena. Det är ju därför en senskada ofta syns mer på mjukt underlag än hårt. Plus att det ska vara jämna underlag så att det inte blir instabilt.
Man vill ju läka senor under precis lagom belastning så att de trots ärrvävnad bibehåller så mycket elasticitet som möjligt.

(Har jag uppfattat iaf)
 
Det man ifrågasätter är väl det här med att ”stärka senor”. Senor ska ju vara elastiska, inte starka.
Att man skrittar på hårt underlag vid senskador är väl för att mjukt underlag belastar/töjer senorna mer (mer genomtramp) och att det kan bli för mkt för en skadad sena. Det är ju därför en senskada ofta syns mer på mjukt underlag än hårt. Plus att det ska vara jämna underlag så att det inte blir instabilt.
Man vill ju läka senor under precis lagom belastning så att de trots ärrvävnad bibehåller så mycket elasticitet som möjligt.

(Har jag uppfattat iaf)
Jag har uppfattat det på samma sätt som du, och att det snarare är så att (för) mjukt underlag är "dåligt" för senorna snarare än att hårt underlag är speciellt "bra".

KL

Med det sagt så rider jag ofta på rätt hårt underlag eftersom vi har mycket grusvägar och få skogsstigar häromkring (och lite halvkass ridbana). Och hästarna är ju vana vid det, så det känns helt okej (har ju dock en period på hösten och en på våren då det är rätt mjukt, vanligtvis). På asfalt rider jag bara skritt eller tölt, vill undvika gångarter med svävmoment då jag tycker det är lite halt med asfalt (ofta väljer hästarna själva tölt istället för trav vid just halka eller på annat vis "osäkert" underlag). Att sko med roadnails är ett bra sätt att få bort värsta halkan, och hjälper ju också till med att stå emot slitage lite bättre.

Det där med halka på asfalt verkar också vara lite individuellt per häst beroende på rörelsemönster. Min dotters sto tar väldigt stora steg ffa i skritt i förhållande till sin storlek och har dessutom mycket "påskjut" när hon rör sig (tävlar i passlöp, tänk travhäst ungefär). Och hon tycker att asfalt är halt, kortar steget mycket (och halkar annars).
 
Det man ifrågasätter är väl det här med att ”stärka senor”. Senor ska ju vara elastiska, inte starka.
Att man skrittar på hårt underlag vid senskador är väl för att mjukt underlag belastar/töjer senorna mer (mer genomtramp) och att det kan bli för mkt för en skadad sena. Det är ju därför en senskada ofta syns mer på mjukt underlag än hårt. Plus att det ska vara jämna underlag så att det inte blir instabilt.
Man vill ju läka senor under precis lagom belastning så att de trots ärrvävnad bibehåller så mycket elasticitet som möjligt.

(Har jag uppfattat iaf)
Absolut, jag säger inte emot eller påstår att jag sitter inne med någon exakt vetenskap. Och självklart ska senor vara elastiska, men även "starka" dvs tåla belastning. Ingenting i kroppen vill man ha skört.
Man hänvisar ju även till skelettet vid s k road work, att det stärks vid "lagom" hårda stötar. Såsom för oss människor, det går inte att gå runt enbart i en simbassäng, då får inte skelettet tillräcklig belastning. Långsökt jämförelse, men för att dra det till sin spets.
Variation är nyckeln, likaså att se till individen, som med allt annat. En häst med artros skulle jag inte trava på asfalt alls. En frisk och fräsch häst som inte hoppar i sidled i tid och otid hade jag absolut gjort det med. Oavsett om det rent vetenskapligt stärker något.
 
Själv har jag aldrig upplevt att hästen halkat på asfalt men jag har inte ridit jättemycket på asfalt och dom enda gånger jag travat är när jag velat komma till en grind vid möte med traktor och liknande.
 
Jag har uppfattat det på samma sätt som du, och att det snarare är så att (för) mjukt underlag är "dåligt" för senorna snarare än att hårt underlag är speciellt "bra".

KL

Med det sagt så rider jag ofta på rätt hårt underlag eftersom vi har mycket grusvägar och få skogsstigar häromkring (och lite halvkass ridbana). Och hästarna är ju vana vid det, så det känns helt okej (har ju dock en period på hösten och en på våren då det är rätt mjukt, vanligtvis). På asfalt rider jag bara skritt eller tölt, vill undvika gångarter med svävmoment då jag tycker det är lite halt med asfalt (ofta väljer hästarna själva tölt istället för trav vid just halka eller på annat vis "osäkert" underlag). Att sko med roadnails är ett bra sätt att få bort värsta halkan, och hjälper ju också till med att stå emot slitage lite bättre.

Det där med halka på asfalt verkar också vara lite individuellt per häst beroende på rörelsemönster. Min dotters sto tar väldigt stora steg ffa i skritt i förhållande till sin storlek och har dessutom mycket "påskjut" när hon rör sig (tävlar i passlöp, tänk travhäst ungefär). Och hon tycker att asfalt är halt, kortar steget mycket (och halkar annars).
Det här är rätt likt hur jag rider och tänker och mina erfarenheter. Framförallt skritt och tölt på asfalt, ibland lite joggtrav för att komma ikapp framförvarande häst (men det är inte så ofta det behövs). Min har rejäla kliv i skritten med men när vi går över på asfalt kortar han oftast upp sig rejält och verkar verkligen fokusera på varenda steg han tar - perfekt träning för honom :) Får han bråttom så händer det däremot att han halkar.
 
På grusvägar brukar jag rida i alla gångarter. Nån som vet om hästar i England har några speciella beslag där dom rider mycket på asfalt eller bara vanliga skor?
 
På grusvägar brukar jag rida i alla gångarter. Nån som vet om hästar i England har några speciella beslag där dom rider mycket på asfalt eller bara vanliga skor?

Men det finns ju grusvägar som är värre än asfalt tycker jag. De som är stenhårda och har stenar liggande på sig är inte roliga i någon gångart. Sen finns det relativt mjuka och fina grusvägar utan stenar där man kan galoppera.
 
Men det finns ju grusvägar som är värre än asfalt tycker jag. De som är stenhårda och har stenar liggande på sig är inte roliga i någon gångart. Sen finns det relativt mjuka och fina grusvägar utan stenar där man kan galoppera.
Fast skillnaden är väl grusvägar är inte hala?
 
Det man ifrågasätter är väl det här med att ”stärka senor”. Senor ska ju vara elastiska, inte starka.
Att man skrittar på hårt underlag vid senskador är väl för att mjukt underlag belastar/töjer senorna mer (mer genomtramp) och att det kan bli för mkt för en skadad sena. Det är ju därför en senskada ofta syns mer på mjukt underlag än hårt. Plus att det ska vara jämna underlag så att det inte blir instabilt.
Man vill ju läka senor under precis lagom belastning så att de trots ärrvävnad bibehåller så mycket elasticitet som möjligt.

(Har jag uppfattat iaf)
Exakt så! Det är ju inte specifikt asfalt man rekommenderas att skritta på då heller, utan snarare att det ska vara hårt och inte mjukt just av den anledningen du beskriver.
 

Liknande trådar

Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 084
Senast: movi
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
963
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: mily
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Var vill vi bo?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp