Hur är det på vintern då asfalten hamnar under snö/is mest då det finns behov av att ha något ställe att longera eftersom det lätt blir för mycket snö på andra ställen.
Det går ju att leda hästen dit... det brukar ekipage på privatskola inärheten av ridskolan göra...
 
Longera på ren asfalt skulle jag inte göra med mina hästar. Det skulle resultera i en del fall och skrapmärken. De är inte alltid lugna kan man säga. Asfalt är halt och att ändra riktning hela tiden (man gör ju det i kurvor) så är det ännu farligare.
 
Jag som bara skrittar på asfalt får stora skälvan bara av tanken på longering på asfalt. Aldrig i livet. Absolut inte värt risken! 🙈
 
Beror helt på hur du longerar. Om du longerar en häst i lugnt tempo som kan balansera sig, då ser jag inga problem med det. Om du longerar med en häst som springer för kung och fosterland, eller som har en tendens att röja runt, nej.

Återigen gäller det ju dock att ha koll på hur hal den aktuella asfalten är för just din häst.

Tillägg: Jag förutsätter då att du värmer upp hästen innan du longerar, och att det inte är longering av typen "värma ur överskottsenergi" innan ridning.
Jag känner att jag vill förtydliga vilken typ av longering jag syftar på som ok här. Det jag menar är alltså typ equine body balance, där du jobbar hästen i lugnt tempo från marken i skritt.

Inte longering där hästen travar/galopperar på en volt runt dig. Och inte med en häst som är hetsig.
 
Jag känner att jag vill förtydliga vilken typ av longering jag syftar på som ok här. Det jag menar är alltså typ equine body balance, där du jobbar hästen i lugnt tempo från marken i skritt.

Inte longering där hästen travar/galopperar på en volt runt dig. Och inte med en häst som är hetsig.
Jag är på det hela tveksam till såpass böjda spår som det blir vid longering på asfalt, men i lugn skritt så hade nog jag också tyckt det var ok - med häst som är tränad för det och kan hantera det.
 
Jag som bara skrittar på asfalt får stora skälvan bara av tanken på longering på asfalt. Aldrig i livet. Absolut inte värt risken! 🙈
Jag har också bara skrittat på asfalt endast korta sträckor hela mitt liv så har inte riktigt erfarenheten hur asfalt funkar ihop med hästar. Lärde mig tidigt på ridskola att på asfalt ska man skritta något jag aldrig ifrågasatte.
 
Jag har också bara skrittat på asfalt endast korta sträckor hela mitt liv så har inte riktigt erfarenheten hur asfalt funkar ihop med hästar. Lärde mig tidigt på ridskola att på asfalt ska man skritta något jag aldrig ifrågasatte.
Nej precis och där jag håller till så har vi många andra typer av underlag också, så jag har aldrig behövt göra annat än skritta på asfalten. Övriga gångarter har jag lämnat till andra underlag.
 
Nån som vet hur pass mycket asfalt sliter på oskodda shettishovar, har för mig att hovslagare inte gillar att sko shettisar precis?
 
Nån som vet hur pass mycket asfalt sliter på oskodda shettishovar, har för mig att hovslagare inte gillar att sko shettisar precis?
Va? Klart att hovslagare skor shettisar?
Inte alla, men givetvis finns det (jag har haft min shettis skodd i tre års tid, två olika hovslagare och det har aldrig varit en diskussion).

Om inte får du ju skaffa boots eller något till shettisen om den behöver det.
 
Nån som vet hur pass mycket asfalt sliter på oskodda shettishovar, har för mig att hovslagare inte gillar att sko shettisar precis?
Min hovslagare skor vid behov. Såklart.
Jag har en oskodd (rids sparsamt) och en oskodd med boots fram (kör mkt asfalt).
Hovarna slits men inte varit något problem. Min med boots har halvkassa hovar (tidigare fångproblematik).
 
Jag tänkte motionera min 2-3 gånger i veckan inte jättelångt heller så hoppas hon klarar sig barfota, brukar mest bli cykelturer.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tänkte motionera min 2-3 gånger i veckan inte jättelångt heller så hoppas hon klarar sig barfota, brukar mest bli cykelturer.
Jag tycker ponnyer brukar klara sig bra barfota även på asfalt (erfarenhet travruss och shettis), de är ju så lätta och har ofta sunda fötter.
 
Har aldrig upplevt halka på en rak asfalterad väg. Däremot vid backe, eller om man ska svänga snabbt eller göra volt, då har det känts lite halkigt.
Men på raka asfaltsvägar både skrittar och travar jag :)
Vet inte om det är ok att galoppera på sådana vägar, lärde mig som ung att man inte "ska".
 

Liknande trådar

Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 044
Senast: movi
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: mily
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp