Det låter ju bra det, verkar som det enda man inte kan göra på asfalt är att komma i full galopp.
Vi saknar bra körvägar som inte innefattar asfalt så det blev liksom lite tvunget. Vande in på underlaget såklart men haft hästen i ett par år nu så känner mig trygg med att det funkar. Han är pigg och glad och travar gärna.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har haft häst sedan ´84 och travat på asfalt, med och utan vagn, som med vilket annat underlag som helst. Vi har många transportsträckor med asfalt och vi kan ligga i fint travtempo kilometervis.
Galoppera gör jag sällan på asfalt av anledningen att man lättare kan halka. Annars hade inte det heller stoppat mig.
Om man däremot tänker stötdämpning är väl galopp bättre, skulle jag tro. Trav är ganska stötigt.

Någon gång lärde jag mig att asfalt ofta är mer sviktande än hårda grusvägar.

Att stärka senor är inte samma sak som att göra dem stumma/oelastiska, utan precis tvärtom. Man får inte blanda ihop vokabulären här. Sådant som är stumt är inte starkt.

Skulle jag sluta trava på annat än mjuka skogsvägar hade mina hästar inte haft styrka, ork eller muskler till något alls.
 
Vad tycker ni om att longera på asfalt? Förstår att det inte är något man brukar göra men asfaltvägen kommer att gränsa till en stor grusvägsgårdsplan där jag brukar longera mina hästar ibland. Vet inte exakt var asfalten kommer att sluta mellan väg/gårdsplan. Gårdsplanen ska alltså inte vara asfalterad men vet inte hur långt in asfalten kommer.
 
Vad tycker ni om att longera på asfalt? Förstår att det inte är något man brukar göra men asfaltvägen kommer att gränsa till en stor grusvägsgårdsplan där jag brukar longera mina hästar ibland. Vet inte exakt var asfalten kommer att sluta mellan väg/gårdsplan. Gårdsplanen ska alltså inte vara asfalterad men vet inte hur långt in asfalten kommer.
Beror helt på hur du longerar. Om du longerar en häst i lugnt tempo som kan balansera sig, då ser jag inga problem med det. Om du longerar med en häst som springer för kung och fosterland, eller som har en tendens att röja runt, nej.

Återigen gäller det ju dock att ha koll på hur hal den aktuella asfalten är för just din häst.

Tillägg: Jag förutsätter då att du värmer upp hästen innan du longerar, och att det inte är longering av typen "värma ur överskottsenergi" innan ridning.
 
Vad tycker ni om att longera på asfalt? Förstår att det inte är något man brukar göra men asfaltvägen kommer att gränsa till en stor grusvägsgårdsplan där jag brukar longera mina hästar ibland. Vet inte exakt var asfalten kommer att sluta mellan väg/gårdsplan. Gårdsplanen ska alltså inte vara asfalterad men vet inte hur långt in asfalten kommer.
Det skulle jag inte göra.
 
Vad tycker ni om att longera på asfalt? Förstår att det inte är något man brukar göra men asfaltvägen kommer att gränsa till en stor grusvägsgårdsplan där jag brukar longera mina hästar ibland. Vet inte exakt var asfalten kommer att sluta mellan väg/gårdsplan. Gårdsplanen ska alltså inte vara asfalterad men vet inte hur långt in asfalten kommer.
Det skulle jag absolut inte göra. Räcker ju med att hästen busar till så lär den halka och gå omkull.
 
Det skulle jag absolut inte göra. Räcker ju med att hästen busar till så lär den halka och gå omkull.
Det är möjligt fast det lär väl märkas, också av hästen om det känns halt? Hästar brukar inte vilja t.ex galoppera om underlaget inte känns bra typ vintertid om det är för hårt, halt eller knöggligt.
 
Det är möjligt fast det lär väl märkas, också av hästen om det känns halt? Hästar brukar inte vilja t.ex galoppera om underlaget inte känns bra typ vintertid om det är för hårt, halt eller knöggligt.
Kan säga att när min är spänd så kan hon busa till det oavsett hur dåligt underlaget är. Jag hade inte longerat på asfalt som motionsform (gör det enbart hos veterinären för hältcheck, och när min häst varit spänd där har vi inte ens gjort det, på veterinärens inrådan)
 
Det är möjligt fast det lär väl märkas, också av hästen om det känns halt? Hästar brukar inte vilja t.ex galoppera om underlaget inte känns bra typ vintertid om det är för hårt, halt eller knöggligt.
Jag hade aldrig chansat. Räcker med att de blir lite rädda för något så gör hästarna saker de annars inte skulle göra. Och alla har väl sett hästar helt crazy tex i hagen även i värsta halkan, de har inte alltid alla hjärnceller i bruk🤪
 
Jag såg förövrigt senast igår ett inlägg på instagram om en häst som blivit rädd när man gick på asfalt och gått omkull. Rejäla skrapsår..
 
Hur är det på vintern då asfalten hamnar under snö/is mest då det finns behov av att ha något ställe att longera eftersom det lätt blir för mycket snö på andra ställen.
 
Hur är det på vintern då asfalten hamnar under snö/is mest då det finns behov av att ha något ställe att longera eftersom det lätt blir för mycket snö på andra ställen.
Beror på men oftast är det ju halt då med av en orsak eller annan.

Håller för övrigt med de andra; absolut inte galopp på lina/volt på asfalt.
 
Beror på men oftast är det ju halt då med av en orsak eller annan.

Håller för övrigt med de andra; absolut inte galopp på lina/volt på asfalt.
Nä galopp ska det ju aldrig va på asfalt oavsett möjligen dom andra gångarterna då, men nu hoppas jag asfalten kommer sluta utanför gårdsplanen så att säga. Inte min gårdsplan dock så inte mycket jag kan göra.
 

Liknande trådar

Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 044
Senast: movi
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: mily
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp