Vi har en bit asfaltsväg på väg ut till ridvägarna och till sommarhagarna - det är HAL asfalt (slät och finkorning) så där hade jag inte vågat trava utan det är bara skritt där. Märker tydlig skillnad på hur mycket min häst vs hans hagkompis halkar på asfalten, hans kompis halkar mycket lättare och kan "glida iväg" med bakbenen ordentligt om man inte går tillräckligt lugnt.
Tror det beror på rörelsemönstret 🤔 min sätter ner hovarna mer rakt ner medan hans kompis har lite "glid" i steget - typ att jämföra rörelsen när man går mot att åka skridskor.
 
Rider inte längre men har skrittat och travat på asfalt under alla mina år på hästryggen. Man lär sig både se och känna olika typer av asfalt och är det halt så blir det bara skritt men det är just pga halkrisken i så fall. Skritt och kontrollerad trav.
 
Precis som skrivet. Nylagd svart asfalt är sällan halkig och där travar jag gärna.
Men endel lite sliten asfalt kan vara jättehalt, speciellt om man har lite slitna skor också.
 
Min häst gillar att hoppa till för saker så man undrar hur det påverkar risken för att halka på asfalterad väg.
 
Jag rider helst inte på asfalt. Precis som @Roheryn s dotters häst tar min ena stora kliv och halkar lätt på asfalt även med broddade coromantskor. Rida på asfalt innebär att hon kortar steget och det är verkligen inte positivt alls. Jag vill inte ha hästar som går och spänner sig för det kommer det inget gott ut av.
 
Kom att tänka på en sak angående denna tråden - jag har en kompis som bor så att hon alltid måste rida på asfalt så fort hon lämnar gården för att komma till sina ridvägar. Hon har i flera år skott sina hästar med de skor som heter (om jag minns rätt) "Öllöv Softstep" och som är en vanlig järnsko med gummibeklädnad. De sägs väl vara lite stötdämpande också, men framförallt får de ju bättre grepp på asfalten! Lite svårare för hovslagaren att rikta, men det brukar vad jag förstår gå att lägga om skorna åtminstone en gång så att varje sko håller i två skoperioder (lite beroende på slitage). Jag hade övervägt såna skor om jag behövde rida mycket på asfalt!
 
Nu e asfalten på plats i alla fall och den kommer inte vara ivägen för min longering så det är ju bra. Då jag rider på vägen kommer jag nog börja med att skritta och trava lite, vid regn blir det nog bara skritt, så vi får se hur det går. Min häst är en sån som kan ta ett hopp rätt snabbt åt sidan och låtsas springa iväg några steg etc.
 
Nu e asfalten på plats i alla fall och den kommer inte vara ivägen för min longering så det är ju bra. Då jag rider på vägen kommer jag nog börja med att skritta och trava lite, vid regn blir det nog bara skritt, så vi får se hur det går. Min häst är en sån som kan ta ett hopp rätt snabbt åt sidan och låtsas springa iväg några steg etc.
Jag hade hållt mig till skritt i ditt fall. Stor risk att gå omkull om den plötsligt hoppar till och den risken ökar ännu mer ju snabbare fart man håller. Är hästen dessutom inte van vid att ridas på asfalt måste du vänja in successivt så den inte får skador.
 
Jag har hittills bara lett den på asfalten till beteshagen och då hoppade den till såg nästan lite halt ut. Mina shettisar däremot har travat på asfalt den ena till och med galopperat några meter självmant då den sprang lös, såg okej ut.
 

Liknande trådar

Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 044
Senast: movi
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: mily
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp