Asociala hästar ? Finns det fler ?

Krans

Trådstartare
Är det bara jag som har en asocial häst ? Han är inte jättesocial med varken msk:or eller andra hästar. Han har en hagkompis, ett sto men jag har aldrig någonsin sett dom ha kroppskontakt eller busa runt. Inte heller med andra hästar när han går på bete i flock. Helst ska dom hålla sig 5 m bakom rumpan på honom och veta sin plats. Äta ur samma hö- hög är big no no. Han verkar trivas ensam, att stå och hänga, gå och rota efter mat, ta en tupplur .Kommer inte heller när man ropar, kommer sällan spontant fram överhuvudtaget. Är ändå ingen sur häst, bara mest i samma lugna stämningsläge hela tiden. Väldigt snäll i hantering och att rida, fast lite lat. Kan nog tycka om att bli gosad med ibland, men det väljer han själv när. Många tycker han är en tråkig häst = ( . Ändå är han den finaste jag vet. Finns det fler med liknande hästar ?
 
Min ena är så himla social och söker gärna kontakt medans den andra är som du skriver, vill välja själv. Den var "värre" förut när den var ny men släpper efter mer och mer men vill gärna själv bestämma var när och hur man ska klappa den. Tycker det har blivit denna hästens charm. Får man ett akut gosbehov finns den andra glatt till hands (är som en hund, haha) Älskar båda två ändå :love:
 
Han låter som en dominant introvert (eller left brain introvert om du hellre vill säga så). I och med att han får bestämma så har han väl inget utbyte av att stå och gulla sig inför andra? Han finner väl ro med att veta att alla vet sina platser i flocken och han är självsäker i det. Därför kommer han heller inte när du ropar, han ser ingen anledning till att göra det (typiskt left brained horses "varför ska jag göra det här?").
Min häst är också en Left brain introvert. Fast han är översocial istället, han är också väldigt snäll, men är väldigt på och har problem att respektera ens utrymme. Han vill som sagt gärna bestämma men han är lägre i rang i hagen i och med att han både är ung och vill bli kompis med alla. Nu är han även bara 4 år, men han ifrågasätter också mycket (varför ska jag göra det, jag gör som jag vill, jag är bäst, snyggast osv) och jag är väldigt noga med att han respekterar mig som en högre individ. Det man får tänka på när man jobbar med hästar såhär är att man ska få de att vilja göra de sakerna du vill att de ska göra. Vill han inte bli gosad, respektera hans utrymme och gosa inte då. Om du vill ha en gladare häst som vill vara med dig, börja jobba med han från marken och få honom att tycka att du är rolig att vara med. Jag leker en hel del med min häst och han gillar sånt, men jag är otroligt tydlig hela tiden om att nu tar leken slut och då får du inte springa över mig, börja bocka osv utan om han gör det så säger jag åt honom att gå härifrån. Kolla upp t.ex. monty roberts, pat parelli eller annat allmänt "natural horsemanship" tänk. Hästar är så pass välvilliga så de kan lära sig att tyda vårat språk och leva på våra villkor, men det blir så mycket enklare, meningsfullare och roligare för hästen om vi lär oss deras språk.
 
Min medis är lite åt det hållet, åtminstone i det avseendet att hon inte är så gosig av sig. Hon finner sig i om jag pratar bebisspråk och klappar och pussar på henne, men hon blir inte så imponerad av det ;) Gosa med huvudet är ett stort no-no, hon sänker det bara när man ska borsta. "Kelet" för henne verkar vara att ridas, då liksom skiner hon upp och traskar ivrigt iväg och är på toppenhumör. Kommer inte fram i hagen. Unghästarna hon går med springer fram när det kommer människor i hagen, hon själv kan på sin höjd lyfta huvudet lite men står sen kvar. Hon är ganska reserverad av sig så jag antar att hon också vill välja sin människa och att man får förtjäna hennes sällskap, så att säga.

Hon bestämmer också i hagen på det där avslappnade sättet du beskriver. Som en lugn matriark. Håller lite koll om någon häst går iväg en bit från flocken, men går inte efter och hämtar tillbaka hästen. Har inga problem att gå ifrån flocken, det är de andra hästarna som gnäggar efter henne, hon gnäggar inte tillbaka :D
 
Min är ingen social häst. Eller rättare sagt, hon är väldigt social och trevlig mot människor och vill gärna stå i centrum, det har hon varit sen hon var föl. Hon är mer som en hund än en häst egentligen, och allra helst hade hon nog gärna bott inne i huset. Andra hästar har hon däremot inte mycket till övers för. Det gick jättebra så länge min andra ponny levde, de där två satt nästan ihop, men efter att hon gick bort vägrade hon gå med någon annan häst överhuvudtaget. Hon sparkade och högg både i hagen och om vi någon gång var ute och red tillsammans med någon annan. Det är däremot inga som helst problem att ha henne med sig på en tävlingsplats, då är hon fokuserad på det hon ska göra, och de andra hästarna är inte "på" henne på samma sätt som om man skrittar tillsammans bredvid varandra. Jag hade henne faktiskt i egen hage i mitt förra stall, allting annat var omöjligt, och jag hade nästan stämplat henne som ett "hopplöst fall".

Sen bytte vi stall, och det går faktiskt peppar peppar riktigt bra. Hon går tillsammans med fyra andra ston i varierande åldrar, hon är yngst med sina fyra år men det är en femåring och en sjuåring också. Hon har tjurat till någon gång när vi var har varit ute och ridit, men det är mer att hon har lagt öronen bakåt och svängt lite på rumpan, det har gått att avstyra där. Hon går fortfarande lite för sig själv i hagen, men hon är i närheten av de andra hästarna och de slåss inte. De här hästarna är mycket mer harmoniska, och det smittar av sig. Det är i vilket fall jätteskönt att det fungerar att ha henne tillsammans med andra hästar.
 
Låter som min ju :D Med åren har han blivit mer social både med hästar och människor men vill helst vara ifred. Men han vill absolut inte vara själv i stallet, det är enda stället han behöver sällskap. Numer kommer han när jag kallar, och jag får t o m pussa och borra in ansiktet på sidan om mulen. Det hade ALDRIG gått för 9 år sen :)
 
Min ponny är totalt asocial och inte alls dominant, snarare låg i rang. Han står gärna och äter med flocken, men går sedan helst undan när han är klar (fri tillgång). Detta gäller alla flockar, alla stall, alla situationer. Kommer någon och ska "umgås" med honom tolererar han det så länge de inte rör honom, men helst inte. Han är inte sur, men går helst undan.
Mot människor är han gudasnäll, har nog aldrig sett honom lägga ens ett öra bakåt. Ganska social och vill gärna "vara med" när det är folk i stallet, men man får absolut inte gosa och helst inte klappa. Kommer väldigt sällan fram i hagen såvida det inte vankas godis.
Vet inte vad han är för typ? :D Det har blivit värre med åren!
 
Min ponny är totalt asocial och inte alls dominant, snarare låg i rang. Han står gärna och äter med flocken, men går sedan helst undan när han är klar (fri tillgång). Detta gäller alla flockar, alla stall, alla situationer. Kommer någon och ska "umgås" med honom tolererar han det så länge de inte rör honom, men helst inte. Han är inte sur, men går helst undan.
Mot människor är han gudasnäll, har nog aldrig sett honom lägga ens ett öra bakåt. Ganska social och vill gärna "vara med" när det är folk i stallet, men man får absolut inte gosa och helst inte klappa. Kommer väldigt sällan fram i hagen såvida det inte vankas godis.
Vet inte vad han är för typ? :D Det har blivit värre med åren!
Som min var :love:
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 029
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästmänniskan Jag har en häst som är lite, ja vad ska man säga, kanske asocial ? Vill gärna ha en egen privat bubbla runt sig både mot msk:or och...
Svar
7
· Visningar
1 805
Senast: Grazing
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 590
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp