Åtaganden på lösdrift vid boxvila

I princip blir det ju att hen har bytt från lösdrift till boxplats under ett visst antal månader. Hur gör du när någon flyttar får de fortsätta med sina pass då med även när hästen är på annan plats?

Det är alltid intressant hur olika man är. Jag hade tagit för givet att om jag väljer att flytta min häst mitt i en månad så får jag avklara mina pass innan. Varför ska någon annan ta hand om min häst den delen av månaden när jag är kvar men jag slipper sen? Jag har ju själv flyttat precis från Lovise mitt i en månad och tog då våra pass tidigt i månaden :) är ju fortfarande mitt åtagande oavsett månaden ut.

Med boxvila däremot vet jag inte riktigt vad jag tycker. Beror kanske lite på. För mig är inte något av alternativen något "fel" utan jag hade nog funnit mig i vilket som. Så jag förstår varför @Lovise funderar på det och tänker att det kan vara bra att få in i kontraktet för att det ska vara tydligt. Jag tycker nog det mest rimliga är att vid längre boxvila (dvs längre än den månad där åtaganden är planerade) så bör ägaren med boxhästen få slippa ta hand om lösdriften. Känns mest rimligt för mig personligen :) Tråkigt med en fånghäst btw Lovise :down: hoppas det reder sig!
 
Det är alltid intressant hur olika man är. Jag hade tagit för givet att om jag väljer att flytta min häst mitt i en månad så får jag avklara mina pass innan. Varför ska någon annan ta hand om min häst den delen av månaden när jag är kvar men jag slipper sen? Jag har ju själv flyttat precis från Lovise mitt i en månad och tog då våra pass tidigt i månaden :) är ju fortfarande mitt åtagande oavsett månaden ut.

Med boxvila däremot vet jag inte riktigt vad jag tycker. Beror kanske lite på. För mig är inte något av alternativen något "fel" utan jag hade nog funnit mig i vilket som. Så jag förstår varför @Lovise funderar på det och tänker att det kan vara bra att få in i kontraktet för att det ska vara tydligt. Jag tycker nog det mest rimliga är att vid längre boxvila (dvs längre än den månad där åtaganden är planerade) så bör ägaren med boxhästen få slippa ta hand om lösdriften. Känns mest rimligt för mig personligen :) Tråkigt med en fånghäst btw Lovise :down: hoppas det reder sig!
Jag har inte skrivit något om att man inte ska det, jag bara tycker att det är samma sak och att man då isåfall tar hand om det under uppsägningstiden. Men eftersom det här är "en långtid framöver" så hinner ju den tiden gå ut.
 
Min stog på box + liten hage förra hösten. Går vanligtvis på lösdrift, jag behövde inte ta pass i lösdriften utan jag tog pass i stallet istället.
Jag skulle inte kräva att personen skulle ta pass i lösdriften under tiden hästen inte stog där. :)

Smart att reglera in i kontraktet så fort som möjligt:)
 
Hade själv uppskattat att slippa mocka en lösdrift där min häst för tillfället inte gick, särskilt med allt det andra arbete som ändå tillkommer med en häst på boxvila. Hade det varit stallkamratens häst som hamnat på boxvila hade jag inte tyckt det var konstigt/jobbigt att få ta över hens pass i lösdriften så länge hens häst inte gick där.

Om det nu är lättskött och inte särskilt tungt arbete i lösdriften så kan det väl knappast spela så stor roll om man får ta någon/några dagar extra? Har dock stått i lösdrifter där skötseln tog 2+ timmar de dagarna man ansvarade för och där man var så sliten efter att ha dragit överfulla skottkärror och vattendunkar i gyttjan att man inte ens orkade ta hand om sin egen häst efteråt, men då är det ju snarare bristen på välordnade lösningar som är problemet, inte hur många man är som delar på eländet...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 209
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 852
Senast: svea
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 198
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp